Home  |  Βουλή   |  Δηλώσεις Κώστα Κώστα μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου και Ενέργειας

Δηλώσεις Κώστα Κώστα μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου και Ενέργειας

Α. Για τον Προϋπολογισμό του Ταμείου για Προώθηση και Ενθάρρυνση της Χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας

Μετά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ στην Επιτροπή Ενέργειας, είμαστε πλέον σίγουροι, ότι αυτό που φωνάζαμε τα τελευταία χρόνια, θα γίνει πραγματικότητα.

Δεν πρόκειται ως Κύπρος, να καλύψουμε τους στόχους που μας έθεσε η Ε.Ε. για τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο και στις μεταφορές το 2020 και ότι αν οι στόχοι αυτοί καλυφθούν, αυτό θα γίνει σε βάρος του καταναλωτή, ο οποίος θα κληθεί να καλύψει το κόστος.

Αντί εκπόνησης ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, βλέπουμε μετά από απίστευτη καθυστέρηση και αδράνεια και αφού φτάσαμε στο και πέντε, πρόχειρες και σπασμωδικές κινήσεις.

Αναφέρθηκε και πάλι στην Επιτροπή ότι θα καλυφθούν οι στόχοι του 16% για την ηλεκτρική ενέργεια και του 10% στις μεταφορές μέχρι το 2020.

Που είμαστε όμως σήμερα;

Στις μεταφορές είμαστε μόλις στο 2.5% κάλυψης του στόχου και τα κίνητρα που ζητήσαμε από τη κυβέρνηση αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση (ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, παροχή κινήτρων αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, παροχή φορολογικών κινήτρων χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τοπικές αρχές και ΜΜΕ κλπ), δεν προωθούνται από την κυβέρνηση .

Στην υγραεριοκίνηση, την οποία με εντονότατες πιέσεις τα τελευταία 6 χρόνια, καταφέραμε ως Επιτροπή να προωθήσουμε, η κυβέρνηση, επίσης αρνείται να υιοθετήσει την παροχή κινήτρων (επιδότηση τοποθέτησης συστημάτων υγραεριοκίνησης, μείωση της άδειας κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο κλπ), αφού ο Υπουργός Οικονομικών απαντώντας σε επιστολή της Επιτροπής μας, είχε αναφέρει ότι η κυβέρνηση διαφωνεί με τα κίνητρα αυτά και κυρίως με τη μείωση του ΦΠΑ στην υγραεριοκίνηση.

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι ο στόχος του 10%  στις μεταφορές, δεν θα καλυφθεί και ως αποτέλεσμα θα μας επιβληθούν τεράστια πρόστιμα από την Ε.Ε., ενώ αν θα καλυφθεί, αυτό θα γίνει, σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας, με την αγορά βιοκαυσίμων και την πρόσμιξη τους με βενζίνη και πετρέλαιο αλλά και την αγορά των διεθνών πιστοποιητικών, κάτι το οποίο θα αυξήσει πάρα πολύ τις ήδη πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων στην Κύπρο.

Όσον αφορά τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο, είμαστε μόλις στο 9% του στόχου του 16%. Η κυβέρνηση καθυστέρησε πάρα πολύ να εξαγγείλει το Σχέδιο για την Παραγωγή Ηλεκτρισμού από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με τελική κατάληξη την ένταξη των έργων στην Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού.

Ρωτήσαμε ξανά και σήμερα, πως είναι δυνατόν να υλοποιηθούν αυτά τα έργα αφού πολλές από τις αιτήσεις είναι συσσωρευμένες σε περιοχές που το δίκτυο είναι αδύνατον να ανταποκριθεί, οι τράπεζες δυσκολεύονται πάρα πολύ να χρηματοδοτήσουν τα έργα και παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα και καθυστερήσεις στην έκδοση των σχετικών πολεοδομικών αδειών και αδειών οικοδομής.

Και είναι ξεκάθαρο και σε αυτή τη περίπτωση, ότι αν δεν καλυφθεί ο στόχος, τότε ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει τα βαρύτατα πρόστιμα.

Ρωτήσαμε ξανά και σήμερα:

  • Ο Νόμος για τη Προώθηση και Ενθάρρυνση των ΑΠΕ, αναφέρει ότι θα έπρεπε να συσταθεί και να λειτουργεί Συμβουλευτική Επιτροπή για τις ΑΠΕ και τα βιοκαύσιμα στις μεταφορές για να καταρτίζει αλλά και να εκσυγχρονίζει σχέδιο και στρατηγική και να θέτει στόχους που θα εγκρίνονται από το Υπουργικό. Γιατί δεν έγινε αυτό;
  • Στο Νόμο περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού, αναφέρεται ότι η κυβέρνηση πρέπει να αποστείλει στη ΡΑΕΚ, τις κατευθυντήριες της γραμμές για ένα δεκαετές πλάνο για τον ηλεκτρισμό. Γιατί δεν το έκανε μέχρι σήμερα το Υπουργείο Ενέργειας, παρόλο που η ΡΑΕΚ έστειλε στο παρελθόν, 3 επιστολές ζητώντας την εφαρμογή του νόμου;
  • Ποιός ο ρόλος του Συμβουλίου Ενεργειακής Πολιτικής που συστάθηκε το 2014; Λειτουργεί, παράγει πολιτική, εισακούονται οι εισηγήσεις του αν υπάρχουν;

Η κυβέρνηση δεν έχει ολοκληρωμένο ενεργειακό σχεδιασμό και ειδικότερα στο τομέα των ΑΠΕ, δεν έχει ούτε σχέδιο ούτε ολοκληρωμένη πολιτική, με αποτέλεσμα οι πολίτες για μια ακόμα φορά να πρέπει να φορτωθούν την αδράνεια, την αδιαφορία, την ανικανότητα και την προχειρότητα των κυβερνώντων.

Το Υπουργείο Ενέργειας φέρει βαρύτατες ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση αφού δεν ήθελαν καν να ακούσουν τις προειδοποιήσεις μας και δεν μπορεί τις παραλείψεις, τα λάθη και τις αδυναμίες τους, να πληρώσει και πάλι ο καταναλωτής.

Όσον αφορά τον Προϋπολογισμό του Ταμείου 2020, σημειώνουμε με ικανοποίηση το γεγονός ότι θα επαναπροκηρυχθούν τα σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας, που συμπεριλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό του 2019 και το ότι θα προκηρυχθούν 4 νέα σχέδια.

Παράλληλα, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για το γεγονός ότι οι Κανονισμοί, οι οποίοι θα καθορίζουν τη νέα μεθοδολογία του καθορισμού του τέλους ΑΠΕ, ακόμα δεν έχουν κατατεθεί, τη στιγμή που σε ενάμιση μήνα θα σταματήσει η επιβολή του τέλους ύψους 1 σεντ, την οποία πριν από 3 χρόνια είχε υποχρεωθεί η Βουλή να αποφασίσει για να σώσει το Ταμείο.

Η Κυβέρνηση ενώ είχε 3 χρόνια για να ετοιμάσει τους Κανονισμούς, για μια ακόμα φορά λόγω της ανικανότητάς της, θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη βιωσιμότητα του Ταμείου.

Β. Αναφορικά με την πρόταση νόμου για τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα

Στη σημερινή συνεδρία, ολοκληρώθηκε η συζήτηση της πρότασης νόμου για τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα.

Αποφασίστηκε όπως, το τελικό κείμενο, το οποίο περιλαμβάνει τις αλλαγές που είχαμε προτείνει και είχαν γίνει ομόφωνα αποδεκτές από τα μέλη της Επιτροπής, προωθηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Επαναλαμβάνουμε ότι, με την υιοθέτηση των εισηγήσεων μας, το αναθεωρημένο κείμενο δεν περιέχει τις πρόνοιες του αρχικού κειμένου, οι οποίες θα έκλειναν πολλά από τα υφιστάμενα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα και θα απαγόρευαν την αδειοδότηση νέων καταλυμάτων. Οι εισηγήσεις μας, έχουν επίσης απλοποιήσει σημαντικά τη διαδικασία αδειοδότησης και εγγραφής στο μητρώο.

Αναφορικά με το νέο άρθρο 17(1)(γ) για την αδειοδότηση μονάδας σε κοινόκτητη ιδιοκτησία, σύμφωνα με το οποίο απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της Διαχειριστικής Επιτροπής και για το οποίο η Επιτροπή ομόφωνα είχε αποφασίσει τη διαγραφή του αλλά ο εκ των εισηγητών κ.Αβέρωφ Νεοφύτου, δεν το είχε αποδεχτεί στην περασμένη συνεδρία, αυτό θα παραμείνει στο τελικό κείμενο.

Ως ΑΚΕΛ, μαζί με το Κίνημα Αλληλεγγύη, θα καταθέσουμε τροπολογία για τη διαγραφή του, αναμένοντας και τη στήριξη του ΔΗΚΟ και της ΕΔΕΚ.

PREV

Συνάντηση αντιπροσωπείας ΑΚΕΛ με την Υπουργό Μεταφορών για την ανάπτυξη του Λιμανιού και της Μαρίνας Λάρνακας

NEXT

Οι εργοδοτικές οργανώσεις επιχειρούν να αναβάλουν ξανά τη ψήφιση του ν/σ για την Ενιαία Υπηρεσία Επιθεωρήσεων