Home  |  Βουλή   |  Για την απόφαση της ΔΕΦΑ για εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου

Για την απόφαση της ΔΕΦΑ για εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου

Δηλώσεις Κώστα Κώστα, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας

Τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα της κυβέρνησης Αναστασιάδη-ΔΗ.ΣΥ στα ζητήματα της ενέργειας είναι απογοητευτικά. Αποδεικνύουν την προχειρότητα αλλά και την έλλειψη σχεδιασμού.

Ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία δεσμεύτηκε πως μέχρι το 2020 θα παράγει 16% του ηλεκτρισμού της μέσω ΑΠΕ, το ποσοστό το 2017 ανήλθε μόλις στο 8,4% . Ενώ στις ΑΠΕ στις μεταφορές μέχρι το 2020 το ποσοστό πρέπει να ανέρχεται στο 10%, το 2017 ανήλθε μόλις στο 2.5%. Παρά τις  κατ’ επανάληψη δεσμεύσεις του Υπουργού Ενέργειας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας για πάνω από 3 χρόνια ακόμα αναμένουμε επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις ΑΠΕ.

Και ενώ για τις ΑΠΕ δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για να μπορέσουμε εκτός από την κάλυψη των στόχων μας, να μειώσουμε τη χρήση πετρελαίου ντίζελ στην παραγωγή ηλεκτρισμού, δυστυχώς εδώ και 5 χρόνια η Κυβέρνηση έχει αποτύχει να εισάγει φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή. Υπενθυμίζουμε ότι το Γενάρη του 2011 υπήρξε επιτυχής κατάληξη της διαδικασίας εισαγωγής ΦΑ που θα έδινε φθηνότερο ηλεκτρισμό στα τέλη του 2014. Αυτή η συμφωνία πολεμήθηκε άγρια από κάποιους, οι οποίοι υποστήριζαν ότι θα είχαμε δικό μας ΦΑ σε τρία χρόνια. Έχουν περάσει 7 χρόνια και κανένας δεν ξέρει πότε και πώς τελικά θα καταφέρουμε να φέρουμε στην Κύπρο το δικό μας ΦΑ για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής.

Σήμερα για να παράγουμε μια κιλοβατώρα ηλεκτρικό ρεύμα, χρειαζόμαστε 280 γραμμάρια ντίζελ στο σταθμό Δεκέλειας και 220 γραμμάρια ντίζελ στο σταθμό Βασιλικού. Με αξιοποίηση Φυσικού Αερίου θα χρειαζόμασταν μόνο 150 γραμμάρια και άρα θα μειώναμε αισθητά τις εκπομπές ρύπων. Την ίδια ώρα οι δύο μονάδες παραγωγής συνδυασμένου κύκλου στο σταθμό Βασιλικού, παραμένουν εδώ και χρόνια χωρίς αξιοποίηση.

Στη σημερινή συνεδρία, αναλύθηκε η απόφαση της ΔΕΦΑ για μια νέα διαδικασία εισαγωγής υγροποιημένου ΦΑ. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι το 40% του συνολικού κόστους της κατασκευής των υποδομών έχουν εξασφαλιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα αναμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων της ΑΗΚ με τη ΔΕΦΑ και το ΥΕΕΒΤ για το ποσοστό και τον τρόπο συμμετοχής του Οργανισμού στο σχήμα που θα αναπτύξει τις υποδομές.

Φάνηκε επίσης ξεκάθαρα σήμερα, το πολύ σοβαρό πρόβλημα υποστελέχωσης της ΔΕΦΑ, η οποία χωρίς σωστή στελέχωση, είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει να φέρει σε πέρας την αποστολή της. Είναι ευθύνη της Κυβέρνησης να προχωρήσει άμεσα στη σωστή στελέχωση της ΔΕΦΑ, η οποία θα πρέπει  να μετασχηματιστεί σε Εταιρεία Δημοσίου Δικαίου, όπως καθορίζεται στο Σύνταγμα.

Ως ΑΚΕΛ, εκφράζουμε τις έντονες επιφυλάξεις μας, αν τελικά η ΔΕΦΑ και η Κυβέρνηση θα καταφέρουν να φέρουν στην Κύπρο ΦΑ για ηλεκτροπαραγωγή μέχρι το 2020, αφού ήδη έχουμε καθυστερήσει πάρα πολύ.

Αν η κυβέρνηση αποτύχει, τότε η ΑΗΚ αναγκαστικά θα επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για μονάδες αποθείωσης στους ατμολέβητες 1&2 του σταθμού Βασιλικού. Ο στόχος ενεργειακής αποδοτικότητας για το 2020 δεν θα επιτευχθεί και ταυτόχρονα δεν θα μειωθούν οι εκπομπές αερίων και άρα θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε αυξημένο κόστος ηλεκτρισμού και πιθανότατα δε θα αποφύγουμε τα πρόστιμα από την ΕΕ το 2020.

20 Μαρτίου 2018

PREV

Δήλωση Ευανθίας Σάββα για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις αμβλώσεις

NEXT

Δήλωση Άριστου Δαμιανού μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Νομικών