Home  |  Μη κατηγοριοποιημένο   |  Κοινωνική πολιτική και Ακρίβεια | Άννα Θεολόγου

Κοινωνική πολιτική και Ακρίβεια | Άννα Θεολόγου

 

Μονόπλευρη προσέγγιση στην εφαρμογή αποφάσεων

Μετά από 10 χρόνια, ο κόσμος και οι επιχειρήσεις, βρίσκονται εξ απροόπτου – ξανά – χωρίς την απαραίτητη εκπαίδευση και επιμόρφωση. Η χρηματοοικονομική εκπαίδευση θα έπρεπε να είχε ήδη εφαρμοστεί. Το κράτος και η πολιτεία θα πρέπει να το θέσουν στα πλάνα της, ξεκινώντας, βέβαια από την εκπαίδευση και από τα σχολεία.

Ένα από τα μεγαλύτερα θέματα που έχει να αντιμετωπίσει σήμερα η κοινωνία είναι η αύξηση των επιτοκίων. Η τάση αύξησης των δόσεων δημιουργεί τον κίνδυνο για ένα νέο κύμα Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων.

Έχουν αυξηθεί τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Εντούτοις δεν έχουν αυξηθεί όλα τα επιτόκια, διότι το κόστος χρηματοδότησης ενός δανείου δεν προέρχεται αποκλειστικά από τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Κάποια είναι με Euribor και άλλα με τα βασικά επιτόκια των τραπεζών.

Υπάρχει μια μονόπλευρη προσέγγιση για εφαρμογή αποφάσεων εκεί και όπου υπάρχουν αυξήσεις. Από το 2009 ως το 2016, υπήρχαν αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, για μείωση αυτών των επιτοκίων χωρίς να υπάρξει σεβασμό στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων. Πρέπει όμως να υπάρχει σεβασμός και εκεί όπου υπάρχουν μειώσεις.

Και το 2008 είχε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα 4.5% επιτόκια. Μπορούσαμε να τα πληρώνουμε γιατί δεν είχαμε να πληρώνουμε και άλλα αυξημένα κόστη στην καθημερινότητα μας.

Υπάρχουν λύσεις βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Σε ατομικό επίπεδο μέσα επαναδιαπραγμάτευση των όρων ενός συμβολαίου. Ο δανειολήπτης θα μπορούσε να σταθεροποιήσει, όσο το δυνατό περισσότερο γίνεται, το κόστος που έχει αναλάβει σε αυτό το δάνειο.

 

Σωστή εφαρμογή του πλαισίου προστασίας του καταναλωτή

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει ευθύνη στη διαφύλαξη του πλαισίου προστασίας του καταναλωτή, ειδικά στα θέματα που αφορούν τα τραπεζικά συμβόλαια. Στην Κύπρο, αυτός ο οποίος ρυθμίζει το πλαίσιο προστασίας του καταναλωτή, είναι το Υπουργείο Εμπορίου και Βιομηχανίας και η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή.

Τίθεται το ερώτημα κατά πόσο η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή και δη το Υπουργείο Εμπορίου και Βιομηχανίας, έχει την κατάρτιση, έχει την ικανότητα, ή έχει και την τεχνογνωσία, να ασχολείται με τραπεζικά συμβόλαια.

Παρά το ότι έχει δημιουργηθεί ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός, η Κεντρική Τράπεζα και η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εξουσία για έλεγχος και εποπτεία για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και για τη σωστή εφαρμογή του πλαισίου προστασίας του καταναλωτή.

 

Άννα Θεολόγου

Οικονομολόγος, Τέως Βουλευτής

 

 

PREV

Κοινωνική πολιτική και Ακρίβεια | Πάμπος Παπαγεωργίου

NEXT

Κοινωνική πολιτική και Ακρίβεια | Μάριος Δρουσιώτης