Home  |  Βουλή   |  Βουλευτές   |  Άριστος Δαμιανού   |  Ομιλία Άριστου Δαμιανού, Βουλευτή ΑΚΕΛ για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2023

Ομιλία Άριστου Δαμιανού, Βουλευτή ΑΚΕΛ για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2023

 

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εύλογα διερωτούνται πολίτες αλλά και ΜΜΕ γιατί αναζωπυρώθηκε η συζήτηση γύρω από το όνομα και τον ρόλο του Γρίβα. Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες, κατ επανάληψη απασχόλησε τη Βουλή των Αντιπροσώπων, η προσπάθεια της κυβέρνησης να αποδεσμευτούν κονδύλια, που περιλαμβάνουν την απόδοση τιμών στον Γρίβα. Επειδή η ιστορική αλήθεια είναι εκεί, απλώς παραθέτω τον πιο κάτω διάλογο χωρίς κανένα άλλο σχόλιο:

25 Απριλίου 2007 – Βουλή των Αντιπροσώπων – Φάκελος Κύπρου

 

Κληρίδης: «Όταν εσκότωσαν η ΕΟΚΑ Β κάποιον στις Πλάτρες…

Πρόεδρος: Τον Μαύρο.

Κληρίδης: Τον Μαύρο. Εγώ είπα ότι αν ο Γρίβας δεν καταδικάσει αυτή την πράξη θα τον αποκαλέσω δολοφόνο.

Αριστ. Γεωργίου: Κύριε Πρόεδρε την καταδίκασε την πράξη;

Κληρίδης: Καταδίκασα την πράξη

Αριστ. Γεωργίου: Εσείς ναι, ο Γρίβας;

Κληρίδης: Είπα ότι ο Γρίβας, αν δεν καταδικάσει, είναι δολοφόνος

Αριστ. Γεωργίου: Επροχώρησε και έκαμε κάποια δήλωση τότε ο Γρίβας;

Κληρίδης: Καμίαν

Αριστ. Γεωργίου: Καμίαν. Άρα είναι δολοφόνος, κατ εσάς;

Κληρίδης: Κατ εμένα ναι. Ένας ο οποίος έχει ανθρώπους οι οποίοι πάνε να σκοτώσουν πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι οποίοι πολίτες μπορεί να μην πίστευαν στα ίδια ιδεώδη μαζί του, είναι δολοφόνος. Βάζει ανθρώπους να σκοτώνουν πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας που διαφωνούν μαζί του».

 

 

Κυρία Πρόεδρε,

Στο πολύ μακρινό 1887, ο Βρετανός ιστορικός Λόρδος Acton είχε γράψει πως «η εξουσία έχει την τάση να διαφθείρει και η απόλυτη εξουσία διαφθείρει απόλυτα». Η δεκαετής διακυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ αποτελεί την επιβεβαίωση αυτής της ρήσης.

Δυστυχώς για την Κύπρο, αυτή η διακυβέρνηση θα καταγραφεί -όντως- ως η πιο διεφθαρμένη, απόρροια της θεσμικής διαπλοκής τόσο του Προέδρου της Δημοκρατίας όσο και μελών του Υπουργικού του Συμβουλίου. Διότι, δεν υπάρχει πιο κραυγαλέα μορφή θεσμικής διαπλοκής και σύγκρουσης συμφερόντων από την έγκριση κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεων από Υπουργικά Συμβούλια, κατόπιν αιτήσεων από δικηγορικά ή άλλα γραφεία συνδεδεμένα με την κυβέρνηση και τον Πρόεδρο. Υπουργικά που ο ίδιος διόρισε. Πολιτογραφήσεις, ασφαλώς με το αζημίωτον για τους παρόχους υπηρεσιών, οι μισές από τις οποίες ήταν παράτυπες ή και παράνομες. Με σκανδαλώδη διάκριση στην παροχή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ. Εν γνώσει εμπλεκομένων παρόχων αλλά και κρατικών αξιωματούχων πολιτογραφήθηκαν εγκληματίες παγκόσμιας εμβέλειας, δικτάτορες, λαμόγια και κροίσοι φίλοι των κυβερνώντων που δεν δικαιούνταν ούτε νομιμοποιούνταν να γίνουν πολίτες της Δημοκρατίας. Από ορισμένους, τόσο ο Πρόεδρος όσο και άλλοι έλαβαν δώρα σε είδος. Θλιβερή -αλήθεια- διολίσθηση ενός θεσμού που θα έπρεπε να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και όχι προς αποφυγή. Δώρα και χρήματα πήρε και η Εκκλησία, ισοπεδώνοντας παραλίες και κτίζοντας πολυτελείς εξοχικές κατοικίες στην άμμο.

Η απερχόμενη κυβέρνηση -ωστόσο- δεν είναι μόνο κυβέρνηση των ηθικών ελλειμμάτων, ως αποτέλεσμα της θεσμικής διαπλοκής και διαφθοράς. Είναι συνάμα κυβέρνηση των κοινωνικών και των πολιτικών ελλειμμάτων.

Κεντρικό χαρακτηριστικό της υπήρξε η κοινωνική αναλγησία, η έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας. Επί των ημερών τους καταγράφηκε τεράστια μετατόπιση του παραγόμενου πλούτου, με διεύρυνση του χάσματος μεταξύ των κοινωνικών τάξεων. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των κερδών στο ΑΕΠ αυξήθηκε σε αντιδιαστολή με το μερίδιο των μισθών, που μειώθηκε. Στην Κύπρο, την οποία  από το βήμα αυτό ο κ. Νεοφύτου παρουσίασε ως το παράρτημα της Σκανδιναβίας στη Μεσόγειο, έχουμε πρόβλημα άνισης κατανομής του παραγόμενου πλούτου, με αποτέλεσμα λίγοι πλούσιοι να γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Η δε μεσαία τάξη σιγά-σιγά εξαφανίζεται. Ένας στους πέντε συμπολίτες μας ζει στο όριο της φτώχιας. Ζούμε σε συνθήκες εκτόξευσης του πληθωρισμού, της ακρίβειας και της ενεργειακής φτώχιας.

Εντούτοις, σύμφωνα με ευρωπαϊκές στατιστικές, η Κύπρος κατατάσσεται τέταρτη από το τέλος στη διάθεση πόρων για στήριξη της κοινωνίας, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, προς αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Δεν είναι τυχαίο που ψες δεν ακούσαμε λέξη για τις τιμές των καυσίμων από τον κ. Νεοφύτου. Ούτε και είδαμε βέβαια τον Στέφανο με SUV να δίνει παράσταση σε βενζινάδικο. Ο λαϊκισμός είναι προνομιακό πεδίο της δεξιάς και της ακροδεξιάς.

Είναι, κ. Πρόεδρε, κυβέρνηση και των πολιτικών ελλειμμάτων, με προεξάρχουσα την παταγώδη αποτυχία τους να διαχειριστούν σωστά το εθνικό μας ζήτημα, το κυπριακό.

Παρέλαβαν ένα ισχυρό διαπραγματευτικό κεκτημένο, φτάσαμε στο τελευταίο μίλι, πήραμε χάρτη με απόκλιση στο εδαφικό μόνο μισή εκατοστιαία μονάδα. Ήταν τότε που ο κ. Αναστασιάδης, αντί να παραμείνει στο Μον Πελεράν και να διεκδικήσει την υπόλοιπη Μόρφου, είπε ψέματα και έφυγε άρον-άρον.  Μάς παραδίδουν μια πατρίδα που ελέω σκλήρυνσης της τουρκικής αδιαλλαξίας και προκλητικότητας, στο τραπέζι τίθεται επίσημα ο εφιάλτης των δύο κρατών. Υλοποιείται η εμπορική εκμετάλλευση της περίκλειστης περιοχής, ο εποικισμός των Βαρωσίων και παραβιάζεται συστηματικά η ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αλήθεια, πόσο άνετα νιώθει ο κ. Χριστοδουλίδης για την απουσία ορθής πολιτικής κρίσης τότε;

Την ίδια ώρα, η κατοχική δύναμη βρίσκεται στο απυρόβλητο, ένεκα και της απώλειας αξιοπιστίας της ελληνοκυπριακής κοινότητας. Ένεκα των πειραματισμών, των σκοπιμοτήτων του κ. Αναστασιάδη, συνεπικουρούμενου πολιτικά από τον κ. Χριστοδουλίδη και τον ηγέτη του κυβερνώντος κόμματος κ. Νεοφύτου. Και οι τρεις έβαλαν δυστυχώς τη νομή και την καρέκλα της εξουσίας πάνω από την Κύπρο. Γι’ αυτό σήμερα μαλώνουν δύο για μια καρέκλα. Όχι για διαφορετικές πολιτικές. Αλλά για το ποιος θα τίς εφαρμόσει πιο συναγερμικά. Σήμερα βρισκόμαστε στις δώδεκα τις διχοτόμησης.  Βρισκόμαστε στο πιο οριακό σημείο που θα μπορούσε να βρεθεί το κυπριακό. Σε ολόκληρη θητεία 5 χρόνων δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική πολιτική προσπάθεια για επανεκκίνηση συνομιλιών. Τίποτα, μόνο διολίσθηση με την Τουρκία αποενοχοποιημένη. Και την κυβέρνηση βαθιά νυχτωμένη. Διόλου τυχαίο που ο κ. Νεοφύτου αφιέρωσε ενάμιση λεπτό στο κυπριακό από μια ομιλία 40΄.

Πολιτικά ελλείμματα καταγράφει η απερχόμενη κυβέρνηση και στο σεβασμό του κράτους δικαίου. Πραγματικότητα που καταγράφεται, μεταξύ άλλων, στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2021. Πραγματικότητα την οποία βίωσαν οι πολίτες: με περιστολή δικαιωμάτων και ελευθεριών, με αμφιβόλου νομιμότητας διατάγματα, με παράνομες εισόδους της Αστυνομίας σε σπίτια αθώων πολιτών, μονογονιών με ανήλικα παιδιά, με έξαρση της βίας και του σοβαρού εγκλήματος, με μαύρα κατασκοπευτικά βαν, με παράνομες παρακρατικές παρακολουθήσεις, με επιλεκτικές διώξεις και επιλεκτικές αναστολές διώξεων. Με επιλεκτική δικαιοσύνη. Για το τραπεζικό σκάνδαλο, για τα χρυσά διαβατήρια, για το Συνεργατισμό. Η ατιμωρησία και η συγκάλυψη είναι ο κανόνας. Και εδώ δανείζομαι τα λόγια του Ιερού Αυγουστίνου, ο οποίος είχε πει πως «αν απουσιάζει η δικαιοσύνη, τι άλλο είναι η πολιτική εξουσία, παρά οργανωμένη ληστεία».

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ, φεύγει έχοντας στο βιογραφικό της ακόμα ένα σκάνδαλο ολκής με μπόλικη δόση πολιτικής διαπλοκής. Τις παρακολουθήσεις με παράνομα λογισμικά εντός και εκτός Κύπρου. Για μήνες έλεγαν ψέματα, μέχρι που τόσο εμείς όσο και η ειδική εξεταστική Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου τούς υποχρεώσαμε να ψελλίσουν κάποιες αλήθειες. Ότι -τελικά- όντως στην Κύπρο υπάρχει ένα θερμοκήπιο εταιρειών παραγωγής και εξαγωγής κακόβουλων λογισμικών spyware. Διόλου τυχαίο πασκίζουν εδώ και βδομάδες και ο ΔΗΣΥ και το εν Ελλάδι αδερφό κόμμα να αλλοιώσουν τα ευρήματα της PEGA. Είναι η δράση των πρώην ισραηλινών πρακτόρων φίλων και συνεργατών του ΔΗΣΥ που επιμόλυνε την Ελλάδα με παράνομα λογισμικά.

Ωστόσο, τα γεγονότα είναι εκεί και βοούν. Μαύρο κατασκοπευτικό βαν, παράνομη τοποθέτηση κεραιών υποκλοπών στο Αεροδρόμιο Λάρνακας, παραγωγή κακόβουλων λογισμικών, πολιτική διαπλοκή, συσκότιση και αδιαφάνεια πορισμάτων και συγκάλυψη εγκλημάτων. Επειδή και με παρεμβάσεις σε ΜΜΕ έγινε προσπάθεια συσκότισης, επαναλαμβάνουμε μερικά από τα πολλά αναπάντητα ερωτήματα:

Ερώτημα 1ο: Γιατί δόθηκαν άδειες στην NSO ή σε θυγατρικές ή συνδεδεμένες εταιρείες για την εξαγωγή κακόβουλων λογισμικών, την ώρα που γνώριζαν για την κατασκευή και χρήση του λογισμικού Pegasus;

 

Ερώτημα 2ο: Γιατί επιδείχθηκε ανάλογη στάση αναφορικά με την κατασκευή, χρήση και εξαγωγή του λογισμικού Predator;

 

Ερώτημα 3ο: Γιατί η Αστυνομία και άλλες κρατικές υπηρεσίες αγόρασαν υπηρεσίες και προϊόντα από εταιρείες των Dilian και Avni; Εδώ να πω με λύπη ότι ο Αρχηγός Αστυνομίας με τις απαντήσεις που μάς έδωσε αρχικά στη Βουλή έμεινε ανεπανόρθωτα εκτεθειμένος.

 

Ερώτημα 4ο: Γιατί το Γραφείο του Προέδρου του ΔΗΣΥ ενήργησε προς το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κατόπιν αιτήματος του Dilian και της WS WISPEAR SYSTEMS LTD με σκοπό το εν λόγω Υπουργείο να μεσολαβήσει για προσφορά για την αγορά κακόβουλων λογισμικών στην Ολλανδία;

 

Ερώτημα 5ο: Ποιος διαμεσολάβησε για την επέκταση των παράνομων δραστηριοτήτων των πρώην πρακτόρων στην Ελλάδα;

 

Κυρία Πρόεδρε, επέλεξα να κάνω αυτή την εκτενή αναφορά γιατί απώτερος στόχος του ΑΚΕΛ είναι η προστασία της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και του κράτους δικαίου. Το οποίο υπόκειται σε πλήγμα από παράνομες παρακολουθήσεις και υποκλοπές, από παράνομες εξαγωγές κακόβουλων λογισμικών και από την εργαλειοποίηση κρατικών δομών και θεσμών στο όριο της συγκάλυψης και της θεσμικής διαπλοκής. Και αυτό είναι επικίνδυνο για τη Δημοκρατία, απαράδεκτο και καταδικαστέο. Όπως είναι επικίνδυνη -για την κρατική μας κυριαρχία- η υποθήκευση και εξάρτηση κρατικών υπηρεσιών και υποδομών από εταιρείες ισραηλινών συμφερόντων. Ακόμα και την επιτήρηση της γραμμής κατάπαυσης του πυρός εκχωρήσατε στο Ισραήλ.

 

Επιτέλους πρέπει ως κράτος να γίνουμε καλύτεροι. Διότι το αποτέλεσμα πράξεων και παραλείψεων, κατά κανόνα συνειδητών πράξεων, είναι η εκ νέου έκθεση της Κυπριακής Δημοκρατίας, του κράτους μας, κατά τρόπο αντίστοιχο με το σκάνδαλο των χρυσών διαβατηρίων. Θύμα, το κύρος, η ασφάλεια και η αξιοπιστία της πατρίδας μας. Και επί τούτου οι ευθύνες των κυβερνώντων είναι αυταπόδεικτες και βαρύτατες.

Η σταθερή θέση του ΑΚΕΛ είναι πως η ιδιωτικότητα των πολιτών, το δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής και επικοινωνίας είναι ιερό. Οι παρακολουθήσεις και οι υποκλοπές είναι χαρακτηριστικά αντιδημοκρατικών καθεστώτων, πλήττουν το κράτος δικαίου και την ποιότητα της δημοκρατίας. Όχι τυχαία λοιπόν, δώσαμε πολιτικούς αγώνες για αυτά και για άλλα δικαιώματα, ενώ οι σχετικές νομοθεσίες και οι όποιες δικλίδες ασφαλείας, π.χ. δικαστικό ένταλμα για τις νόμιμες παρακολουθήσεις, φέρουν έντονα το αποτύπωμα του ΑΚΕΛ.

Επομένως, η οποιασδήποτε μορφής συναλλαγή με εταιρείες ή φυσικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται με την παραγωγή και/ή εξαγωγή λογισμικών διπλής χρήσης και του πολιτικού προσωπικού είναι απαράδεκτη και καταδικαστέα. Είναι εδώ που προκύπτουν αμείλικτα ερωτήματα για το Υπουργικό Συμβούλιο, το κυβερνών κόμμα, τον ΔΗΣΥ και για τον Πρόεδρό του κ. Αβέρωφ Νεοφύτου.

Μελανά σημεία και κηλίδες στο πολιτικό βιογραφικό της απερχόμενης κυβέρνησης είναι και οι επιθέσεις σε βάρος αλλά και η εργαλειοποίηση ανεξάρτητων θεσμών, η υπόθαλψη του εθνικισμού, του ρατσισμού, της ομοφοβίας και του μισογυνισμού, το κουτσούρεμα στο δίχτυ προστασίας κατά των εκποιήσεων πρώτης κατοικίας και μικρής επαγγελματικής στέγης, η απουσία ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής, η αποτυχία αποτελεσματικής διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών, με την ανεπάρκεια, με τη ντροπή που ακούει στο όνομα «Πουρνάρα», με το φιάσκο με το συρματόπλεγμα του ΥΠΕΣ, με την αναποτελεσματική εξέταση αιτήσεων και την απουσία ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Η συγκάλυψη εγκλημάτων στις Κεντρικές Φυλακές και η πρόδηλη σύγκρουση θεσμών, η αποτυχία αντιμετώπισης της βίας μέσα και έξω από αθλητικούς χώρους με την αποδεδειγμένη αναποτελεσματικότητα ενός δρακόντειου νόμου – κληροδότημα ενός Υπουργού που κατείχε την απόλυτη αλήθεια-, η ζημιογόνα συμφωνία για το Λιμάνι Λεμεσού, οι σκιές στις συμφωνίες για τη διαχείριση των Αεροδρομίων, οι απόπειρες ιδιωτικοποίησης κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών, η μη έλευση φυσικού αερίου, η μη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, τα περιβαλλοντικά εγκλήματα με στόχο την άναρχη ανάπτυξη (ευτυχώς σώσαμε για την ώρα τον Ακάμα) και δεκάδες άλλα, τα οποία με σαφήνεια ανέπτυξε ο συνάδελφος Γενικός Γραμματέας της Κ.Ε. ΑΚΕΛ.

Δικαίως η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών βαθμολογεί με απροβίβαστο την απερχόμενη κυβέρνηση, πρωταγωνιστές της οποίας ήταν οι κύριοι Αναστασιάδης, Νεοφύτου και Χριστοδουλίδης. Το γεγονός ότι ο τελευταίος εγκατέλειψε τη βάρκα που έμπαζε νερά λίγο πριν το τέλος δεν αποτελεί συγχωροχάρτι. Ούτε τόν νομιμοποιεί πολιτικά να επαγγέλλεται την αλλαγή. Νεοφύτου και Χριστοδουλίδης είναι μέρος του προβλήματος, δεν μπορούν να αποτελέσουν τη λύση. Μαζί κυβέρνησαν, μαζί παίρνουν απροβίβαστο, μαζί πρέπει να φύγουν.

Κυρία Πρόεδρε, αναμφίβολα, όταν κυβερνάς δέκα χρόνια θα παράξεις και θετικό έργο. Και υπήρξε και θετικό έργο. Στέκομαι σε δύο μεταρρυθμίσεις για τις οποίες το ΑΚΕΛ στη Βουλή εργάστηκε σκληρά για να βελτιωθούν σημαντικά και να ψηφιστούν. Τη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη Μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης. Μάς ανησυχεί η καθυστέρηση στην υλοποίησή τους. Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί με την αίσθηση του επείγοντος για να μην πάνε χαμένοι κόποι πολλών χρόνων, πάρα πολλών ανθρώπων. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια της αποτυχίας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πνέει τα λοίσθια και χρειάζεται εκσυγχρονισμό. Το σύστημα απονομής της Δικαιοσύνης βρίσκεται υπό κατάρρευση και πρέπει να το αναστηλώσουμε και να το βελτιώσουμε. Το κράτος δικαίου είναι δείκτης της ποιότητας της Δημοκρατίας μας.

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τις δύο προηγούμενες μέρες λέχθηκαν ενδιαφέροντα πράγματα από αυτό το βήμα. Ας δούμε μερικά:

  • Αν εκλεγώ Πρόεδρος, σε 5 χρόνια θα κάνω την Κύπρο 3Α. Ο κ. Νεοφύτου, ο οποίος ερίζει με τον κ. Χριστοδουλίδη για το δαχτυλίδι της διαδοχής, χρειάζεται ακόμα μια 5ετία για να μάς κάνει Κύπρο του 3Α. Δεν έφτασαν βλέπετε τα πρώτα δέκα χρόνια.
  • Μα κ. Νεοφύτου, ούτως ή άλλως, μάς κάνατε χώρα του 3Α, στη διαφθορά, στη φτωχοποίηση, στην ακρίβεια και στην ενεργειακή κρίση.
  • Από την εποχή Κληρίδη δεν έχει υπάρξει ανάλογη αναβάθμιση της αμυντικής θωράκισης, μάς είπε ακόμα ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ. Καταγράφεται. Διότι η τότε αναβάθμιση -υπενθυμίζω- έγινε με τους S300 για να υφαρπάσει τις ψήφους του Κέντρου. Βέβαια τότε αναβαθμίστηκε η Ελλάδα και όχι η Κύπρος.
  • O ΔΗΣΥ δεν βρέθηκε έξω από δικαστήρια μας είπε δηκτικά ο κ. Νεοφύτου. Να του φρεσκάρω λίγο τη μνήμη: Ο ΔΗΣΥ βρέθηκε μέσα σε αίθουσες δικαστηρίων σε μια παγκόσμια νομική πρωτοτυπία. Ήταν τότε που ο Κώστας Κληρίδης (Γ.Ε) αναφώνησε «Ντροπή» όταν ο Νίκος Αναστασιάδης (ΠτΔ) κατέθετε ως μάρτυρας υπεράσπισης του φίλου του Β.Γ.Ε. κ. Ρίκκου Ερωτοκρίτου, χωρίς να αποτρέψει τελικά την καταδίκη του για αδικήματα διαφθοράς. Υπήρχε και άλλος φίλος του που καταδικάστηκε αλλά δεν έκατσε μέρα φυλακή. Είχε μπάρμπα στην Κορώνη.
  • Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τον ηγέτη του κυβερνώντος κόμματος, αφού με την ομιλία του μάς ταξίδεψε νοερά στη Σουηδία, στη Φινλανδία των ολοήμερων σχολείων, του κράτους πάνω στο κινητό μας, της προσιτής στέγης, του κοινωνικού κράτους. Στην Κύπρο που ζούμε βέβαια, δέκα χρόνια δεν τούς ήταν αρκετά.

Κυρία Πρόεδρε, άκουσα με μεγάλη προσοχή τις ομιλίες των ηγετών του ΔΗΚΟ, της ΔΗΠΑ και της ΕΔΕΚ. Ούτε προχτες ξεκαθάρισε ποια θα είναι η πορεία πλεύσης στο κυπριακό με υποψήφιο τον κ. Χριστοδουλίδη. Ο κ. Παπαδόπουλος μίλησε για αναθεώρηση στρατηγικής και ως γνωστό το ΔΗΚΟ απορρίπτει το πλαίσιο Γκουτέρες. Ο κ. Καρογιάν αποκάλεσε το πλαίσιο Γκουτέρες ως σημείο εκκίνησης των συνομιλιών. Ο κ. Σιζόπουλος άσκησε κριτική στο κεκτημένο των συνομιλιών ενώ -ως γνωστό- με συνεδριακή θέση η ΕΔΕΚ θεωρεί τη δικοινοτική διζωνική Ομοσπονδία ως τη χειρότερη μορφή νομιμοποιημένης διχοτόμησης. Άστε που  με δημόσια ανάρτησή της η αγαπητή κα Θεοχάρους, η τέταρτη εταίρος, υπενθύμισε τον αμετάθετο στόχο της Ένωσης με την Ελλάδα.

Διερωτόμαστε, ειλικρινά, ο κ. Χριστοδουλίδης αν εκλεγεί, θα παραπέμψει την επιδιωκόμενη λύση στο μηχανισμό επίλυσης αδιεξόδων, στο συντονιστικό όργανο; Θα αποφασίζουν εκεί με ειδική πλειοψηφία ή θα απαιτείται μια θετική ψήφος από κάθε κόμμα για να ληφθούν αποφάσεις; Τελικά έχει δική του θέση για το κυπριακό ή θα είναι Πρόεδρος multiple choice, πολλαπλής επιλογής; Διότι είναι και οι επιδράσεις από το ΔΡΑΣΙΣ-ΚΕΣ…

Κακά είναι τα ψέματα. Το κυπριακό πρόβλημα χρειάζεται σοβαρότητα και σταθερότητα στη διεκδίκηση, με βάση το συμφωνημένο πλαίσιο λύσης. Διεκδίκηση στη βάση αρχών. Όχι πειραμάτων που ζήμιωσαν την υπόθεση της λύσης. Και – βέβαια – ούτε η Κύπρος στο ΝΑΤΟ ούτε το ΝΑΤΟ στην Κύπρο.

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μετά από δέκα χρόνια διακυβέρνησης του Συναγερμού, η Δημοκρατία χρειάζεται αλλαγή. Η κοινωνία τήν έχει ανάγκη. Οι πολίτες -σε ποσοστό πέραν του 70%- τήν επιζητούν. Δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή με ένα από τα δύο δεξιά χέρια του Νίκου Αναστασιάδη. Που ερίζουν για το ποιος είναι περισσότερο Αναστασιαδικός, για το ποιος είναι ο original Συναγερμικός και ποιος το πιστόν αντίγραφον. Πρέπει να γυρίσουμε και θα γυρίσουμε σελίδα. Ο ΔΗΣΥ δοκιμάστηκε, κυβέρνησε. Σήμερα η Κύπρος χρειάζεται μια πραγματικά ανεξάρτητη, υπερκομματική προσωπικότητα. Που θα ενώνει τους πολίτες γύρω από ξεκάθαρες θέσεις και όχι τις ηγεσίες γύρω από την καρέκλα. Χρειάζεται έναν Πρόεδρο με καθαρό πολιτικό παρελθόν και καθαρό μέτωπο. Χωρίς βαρίδια και σκιές που δημιουργεί -δίκαια ή άδικα- η εξουσία. Και αυτός είναι ο Ανδρέας Μαυρογιάννης.

Μαζί του μοιραζόμαστε την έγνοια για τους νέους και τις νέες μας. Έχουμε κοινό όραμα και στόχους για την προστασία του περιβάλλοντος, την αειφόρο ανάπτυξη, την παιδεία, ως τον φορέα που χτίζει το αύριο της νέας γενιάς, την υγεία και το ΓΕΣΥ, την οικονομική δραστηριότητα και την αγροτική ανάπτυξη. Την έρευνα, την καινοτομία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Το επιχειρείν σε βιώσιμες και ασφαλείς συνθήκες. Την προστασία των εργαζομένων, των συνταξιούχων και των ευάλωτων ομάδων, ώστε να μη μένει κανείς και καμιά στο περιθώριο της ζωής. Την πλήρη διασφάλιση όλων των ανθρωπίνων και πολιτικών δικαιωμάτων και τον τερματισμό κάθε μορφής διάκρισης.
Την ταχεία, δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού, με την απελευθέρωση και την επανένωση του τόπου και του λαού μας, στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και με πλήρη αξιοποίηση του κεκτημένου των συνομιλιών. Για τη χρηστή διοίκηση, την ορθολογική και αποτελεσματική λειτουργία του Κράτους, των θεσμών και της δημόσιας υπηρεσίας, την πάταξη της διαπλοκής και της διαφθοράς. Για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας μας. Για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος, τους θεσμούς και την πολιτική. Για ένα νέο πολιτικό ήθος, που τόσο έχουμε ανάγκη και που τόσο πολύ δικαιούνται οι πολίτες. Με τη δύναμη του παραδείγματός μας για μια νέα κουλτούρα και ηθική στην πολιτική.

Το διακύβευμα των επικείμενων εκλογών είναι απλό μα και ουσιαστικό. Είτε θα γυρίσουμε σελίδα με μια προοδευτική διακυβέρνηση των πολλών είτε θα παραμείνουμε προσκολλημένοι στα ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά ελλείμματα του Συναγερμού με έναν εκ των δύο επίδοξων συνεχιστών του κ. Αναστασιάδη. Είτε θα εκλέξουμε Πρόεδρο που θα υπηρετεί τους πολίτες, είτε θα εκλέξουμε Πρόεδρο που θα συνεχίσει να υπηρετεί  τους λίγους και εκλεκτούς ημέτερους του κ. Αναστασιάδη, του περίγυρου και της ηγεσίας του ΔΗΣΥ.

Κυρία Πρόεδρε, κατερχόμενος του βήματος θέλω ειλικρινά να ευχαριστήσω τη Γραμματεία της Επιτροπής Οικονομικών και τους κοινοβουλευτικούς μας συνεργάτες και συνεργάτιδες, που συνδράμουν αθόρυβα αλλά ουσιαστικά το έργο μας, καθώς και συνολικά τη διεύθυνση και το προσωπικό της Βουλής. Θέλω να ευχαριστήσω την Πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών για τη συνεργασία. Η συναδελφική αντιπαράθεση ιδεών -με σεβασμό στη διαφορετική πολιτική άποψη- είναι στοιχείο υγείας για τη Δημοκρατία. Εύχομαι σε όλες και όλους υγεία και στην Κύπρο μας ελευθερία και ειρήνη.

 

 

PREV

Ομιλία Άντρου Κυπριανού, τέως Γενικού Γραμματέα ΑΚΕΛ, κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2023 στις 7/12/2022

NEXT

Απόσπασμα από την ομιλία του Γιώργου Λουκαΐδη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου ΑΚΕΛ, κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2023, στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων