Προτεραιότητα οι πραγματικές ανάγκες των παιδιών στην εξατομικευμένη διδασκαλία
Δήλωση Χρίστου Χριστοφίδη, Βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού
Στη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής εξετάσαμε το πρόγραμμα κατ’ οίκον διδασκαλίας, εντός σχολείου ή σε νοσοκομεία. Θέσαμε ορισμένες βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν αυτή την προσέγγιση.
Πρώτον, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες αυτών των παιδιών. Δεν γίνεται, για παράδειγμα, να μετατίθεται η δασκάλα του παιδολογικού τμήματος απλώς επειδή έτσι ορίζει η γραφειοκρατία. Αυτά τα παιδιά χρειάζονται σταθερότητα και οικειότητα με τον εκπαιδευτικό που γνωρίζουν και εμπιστεύονται. Η ψυχολογική τους κατάσταση παίζει καθοριστικό ρόλο.
Δεν μπορείς να μετακινείς τη θεατρολόγο από τη Σχολή Τυφλών, που έχει εξειδίκευση στη διδασκαλία θεάτρου σε παιδιά με προβλήματα όρασης, και να φέρνεις – όσο ικανός κι αν είναι – κάποιον που δεν έχει σχετική εμπειρία.
Η πρώτη αρχή, λοιπόν, είναι να ξεπεράσουμε τη γραφειοκρατία και τις τυπικότητες και να εστιάσουμε στις πραγματικές ανάγκες των παιδιών.
Δεύτερη αρχή είναι η ποιότητα. Πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες που να διασφαλίζουν ότι τα παιδιά θα λαμβάνουν την κατάλληλη εκπαίδευση και στήριξη, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Τρίτη αρχή είναι ο χρόνος. Δεν μπορούμε να καθυστερούμε για μήνες από τη στιγμή που μια οικογένεια ενημερώνει, με ιατρική γνωμάτευση, ότι το παιδί της θα μείνει στο σπίτι λόγω σπάνιας ασθένειας. Δεν γίνεται η εξατομικευμένη διδασκαλία να ξεκινά μετά από τρεις, τέσσερις ή πέντε μήνες.
Οι διαδικασίες πρέπει να επιταχυνθούν. Δεν αφορά μόνο τη μαθησιακή πορεία αλλά και την εύθραυστη ψυχολογία αυτών των παιδιών. Είναι απαραίτητο να εντάσσονται σε μια ρουτίνα και σε μια κανονικότητα, παρά τα ψυχολογικά, ψυχιατρικά ή σωματικά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν.
24.09.2025