Home  |  Βουλή   |  Τοποθέτηση Γ. Λουκαίδη στην Ολομέλεια της ΚΣΣΕ, για την ελευθερία των ΜΜΕ ως προϋπόθεση για τη διεξαγωγή δημοκρατικών εκλογών

Τοποθέτηση Γ. Λουκαίδη στην Ολομέλεια της ΚΣΣΕ, για την ελευθερία των ΜΜΕ ως προϋπόθεση για τη διεξαγωγή δημοκρατικών εκλογών

Ανακοινωθέν Βουλής των Αντιπροσώπων

Ο βουλευτής κ. Γιώργος Λουκαΐδης μίλησε σήμερα ενώπιον της Ολομέλειας της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΣΣΕ) για το θέμα της ελευθερίας των ΜΜΕ ως προϋπόθεση για τη διεξαγωγή δημοκρατικών εκλογών και το θέμα των δημοσίων ΜΜΕ σε συνάρτηση με την παραπληροφόρηση και την προπαγάνδα.

Αναφερόμενος στη σημασία της πολύπλευρης, πλουραλιστικής ενημέρωσης των πολιτών για την πολιτική ζωή και τη δημοκρατία στις χώρες μας, ιδιαίτερα σε περίοδο εκλογών,  ο  κ. Λουκαΐδης επεσήμανε ότι, ακόμα και όταν τηρούνται οι νομοθετικές υποχρεώσεις των ΜΜΕ για ισότιμη προβολή όλων των απόψεων κατά τις προεκλογικές περιόδους, δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι υπάρχει αντικειμενικότητα και πλουραλισμός, αν όλες τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου η ενημέρωση είναι υποταγμένη στην πολιτική και οικονομική εξουσία ή σε επιχειρηματικά συμφέροντα.  Αν για παράδειγμα, είπε, καθημερινά και συστηματικά η πλειοψηφία των ΜΜΕ δεν επιτρέπει ουσιαστικό αντίλογο στην κυρίαρχη αντίληψη για την οικονομία, την κοινωνία ή την εξωτερική πολιτική μιας χώρας, τότε όταν έρχεται η ώρα των εκλογών τα πράγματα είναι -αν όχι ήδη κριμένα- εξ αρχής άνισα.

Έχουμε ξαναπεί από αυτό το βήμα, υπενθύμισε ο κ. Λουκαΐδης, ότι το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ είναι αντικειμενικά καθοριστικός παράγοντας για το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό της ειδησεογραφίας και της πληροφόρησης.

Είναι θετικό ότι το ζήτημα αυτό θίγεται και στις Εκθέσεις που έχουμε ενώπιον μας, συμπλήρωσε.  Στη συνέχεια, ο κ. Λουκαΐδης διερωτήθηκε κατά πόσο θα μπορούσε ένα κανάλι που ανήκει σε ένα ιδιοκτήτη που διαπλέκεται με μια κυβέρνηση, να αναδείξει σκάνδαλα που θίγουν αυτή την κυβέρνηση;  Διερωτήθηκε ακόμα πώς θα μπορούσε ένα ΜΜΕ, που συντηρείται με έσοδα από διαφημίσεις τραπεζών, να αναδείξει τα τραπεζικά εγκλήματα που συντελέστηκαν στην Ευρώπη. “Θα μπορούσε ένα ΜΜΕ, που ανήκει σε ένα μεγαλοεπιχειρηματία, να δει με αντικειμενική ματιά μια εργατική απεργία ή μια διαδήλωση ενάντια στις πολιτικές ιδιωτικοποιήσεων” διερωτήθηκε  επίσης ο κ. Λουκαΐδης.

Το ελάχιστο που απαιτείται, εξήγησε, είναι ισχυρές νομοθεσίες ενάντια στην οριζόντια συγκέντρωση ιδιοκτησίας στον τομέα των μέσων ενημέρωσης, καθώς και στην έμμεση και διασταυρούμενη ιδιοκτησία. Νομοθεσίες, τόνισε, που θα κατοχυρώνουν στην πράξη ότι οι πολίτες θα γνωρίζουν όλες τις πληροφορίες για κάθε ΜΜΕ: για το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς, τη σύνθεση της κεφαλαιακής βάσης και των διευθυντικών συμβουλίων, τις πηγές διαφημιστικών εσόδων, τη σχέση των μετόχων με πολιτικά πρόσωπα, τράπεζες ή εταιρίες που αναλαμβάνουν δημόσιες συμβάσεις. Αντίστοιχα, επεσήμανε, απαιτείται έμπρακτη διασφάλιση ότι τα δημόσια μέσα ενημέρωσης απολαμβάνουν συντακτικής ανεξαρτησίας, διέπονται από πραγματική αμεροληψία και δεν λειτουργούν ως εκφραστικά όργανα των κυβερνήσεων.

Ταυτόχρονα, συμπλήρωσε, ο κ. Λουκαΐδης, θα πρέπει να θεσπιστεί νομοθετικό πλαίσιο σε ότι αφορά στον ψηφιακό κόσμο, αφού, όπως κατήγγειλε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα, του Συμβουλίου της Ευρώπης, έχει εμφανιστεί ψηφιακό “δυοπώλιο”, με την Google και το Facebook να αντιστοιχούν σε ποσοστό έως 85% της συνολικής μεγέθυνσης της ψηφιακής διαφημιστικής αγοράς το 2016, κάτι που αλυσιδωτά απειλεί το μέλλον των παραδοσιακών ΜΜΕ.   Άλλωστε, ανέφερε ο Κύπριος βουλευτής, το σκάνδαλο της Cambridge Analytica έχει καταδείξει την ιλιγγιώδη δύναμη που συγκεντρώνεται στα χέρια των κολοσσών του διαδικτύου, αλλά και τη δυνατότητα για μαζική χειραγώγηση και προπαγάνδα.

Ο κ. Λουκαΐδης υπογράμμισε καταληκτικά ότι κανείς δεν αμφισβητεί ότι τα νέα μέσα ενημέρωσης έχουν δημιουργήσει νέες δυνατότητες έκφρασης και συμμετοχής των πολιτών στη δημόσια συζήτησης. Ταυτόχρονα όμως, επεσήμανε, η πολιτική χειραγώγηση και το φακέλωμα συντελείται και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα φίλτρα, οι αλγόριθμοι, η αυτοματοποιημένη προβολή συγκεκριμένου υλικού, η εμπορευματοποίηση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, υπενθυμίζουν ότι, παρά την αίσθηση ελευθερίας και συμμετοχικότητας που δίνουν αυτά τα μέσα, το ζήτημα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος είναι ο ελέφαντας και στο δωμάτιο του διαδικτύου.

23.01.2019

PREV

Τοποθέτηση Άριστου Δαμιανού στην Επιτροπή Θεσμών, για τα όσα τεκταίνονται στο χώρο της Δικαιοσύνης

NEXT

Η Επιτροπή Σιτηρών έχει περιέλθει σε δεινή οικονομική θέση ως αποτέλεσμα των μεθοδεύσεων της Κυβέρνησης για κλείσιμο της