Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Καταψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015 αποφάσισε η Ολομέλεια της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ

Καταψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015 αποφάσισε η Ολομέλεια της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ

Δήλωση  Αναπληρωτή Κοινοβουλευτικού Εκπρόσωπου του ΑΚΕΛ, Σταύρου Ευαγόρου, για τις αποφάσεις της Ολομέλειας της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ σχετικά με τον Κρατικό   Προϋπολογισμό του 2015
—————————
10867049_1601145646773328_1414977548_nΗ Ολομέλεια της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ συνήλθε χθες Παρασκευή 12 του Δεκέμβρη 2014 και συζήτησε τον Κρατικό Προϋπολογισμό για το 2015. Η συζήτηση διεξήχθη στη βάση ολοκληρωμένου εγγράφου που ετοιμάστηκε από το Γραφείο Οικονομικών και Κοινωνικών Μελετών της Κ.Ε. στο οποίο αναλύονται η διεθνής οικονομική κατάσταση, η πορεία της κυπριακής οικονομίας με παράλληλη ανάλυση των τομέων και κλάδων της οικονομίας και μια λεπτομερής παρουσίαση του Κρατικού Προϋπολογισμού κατά Υπουργείο και Τμήμα.
Στη βάση της συζήτησης και των τοποθετήσεων που έγιναν, η Κ.Ε. του ΑΚΕΛ κατέληξε στις κάτωθι εκτιμήσεις παρατηρήσεις και συμπεράσματα:

1) Σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται ασθενική ανάπτυξη, η οποία βασίζεται περισσότερο στις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ο ρυθμός ανάπτυξης στην Κίνα είναι πιο συγκρατημένος, ενώ στη Ρωσία αναμένεται ύφεση. Την ίδια στιγμή οι κοινωνικές ανισότητες εντείνονται οδηγώντας εκατομμύρια ανθρώπους στη φτώχεια και στη διαβίωση σε συνθήκες στέρησης και δυστυχίας.

2) Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η κρίση έχει μεγαλύτερη διάρκεια λόγω των ακολουθούμενων  νεοφιλελεύθερων οικονομικών επιλογών που προωθούν τις περικοπές και την λιτότητα σε βάρος της ανάπτυξης.
Τόσο σε διεθνές όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρείται διόγκωση του χρέους, δημόσιου και ιδιωτικού, με ταυτόχρονη επιδείνωση των συνθηκών αποπληρωμής.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα χωρίς σημάδια αποκλιμάκωσης στο προσεχές μέλλον. Ιδιαίτερα δύσκολη είναι η κατάσταση στον ευρωπαϊκό νότο, στην Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία.

3) Η εφαρμογή των μνημονίων ενίσχυσε ακόμα περισσότερο την ένταση των κοινωνικών ανισοτήτων στην περιφέρεια της Ε.Ε. Ιδιαίτερα στην Ευρωζώνη οι προοπτικές ανάκαμψης παραμένουν χαμηλές.

4) Λόγω της πολιτικής των περικοπών και της λιτότητας η Κυπριακή Οικονομία βιώνει σημαντική υποχώρηση των αναπτυξιακών προοπτικών. Το 2013 η ύφεση έφτασε στο 5,4%, ενώ αναμένεται να συνεχίσει και για το 2014, πολύ πιθανόν και το 2015. Συνολικά η ύφεση θα κλείσει σε διάρκεια τουλάχιστον 18 τρίμηνα, επιβεβαιώνοντας το φαύλο κύκλο ύφεσης – λιτότητας.
Το δημόσιο χρέος συνεχίζει την ανοδική του πορεία και σήμερα έχει ξεπεράσει το 100% του ΑΕΠ. Τον τελευταίο χρόνο έχει σημειωθεί σημαντική μετατόπιση του δανεισμού από τους εγχώριους πιστωτές προς τους ξένους αυξάνοντας έτσι και την οικονομική και ενδεχομένως πολιτική εξάρτηση της Κύπρου από τον εξωτερικό δανεισμό. Ως ΑΚΕΛ καταγράφουμε ότι το ύψος του δημόσιου χρέους θα ήτο πολύ μεγαλύτερο. Ο περιορισμός του γύρω στο 100% του ΑΕΠ οφείλεται απλά στην διαφοροποίηση του τρόπου υπολογισμού του.
Η συνεχής αύξηση του χρέους μειώνει επίσης τις προοπτικές ανάπτυξης, αφού ένα μεγάλο μέρος των δημοσίων πόρων αποτελεί τη δαπάνη για τόκους.

5) Το δημοσιονομικό έλλειμμα παρουσιάζει βελτίωση, εντούτοις το κόστος στην ανάπτυξη όσο και στην κοινωνική συνοχή είναι δυσβάστακτο. Η βελτίωση προήλθε λόγω αυξημένων εσόδων της κυβέρνησης από πρόσθετες φορολογίες, όπως ο Φόρος Ακίνητης Ιδιοκτησίας, ο ΦΠΑ και οι Φόροι Κατανάλωσης.
Όταν ο Υπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι το 2015 δεν θα επιβληθούν πρόσθετες φορολογίες παραλείπει σκοπίμως τα εξής σημαντικό. Ότι επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη αυξήθηκαν ο ΦΠΑ και όλοι οι φόροι κατανάλωσης, αυξήθηκαν ο εταιρικός φόρος και η φορολογία επί των τόκων, επιβλήθηκε ο φόρος ακίνητης ιδιοκτησίας, αυξήθηκαν οι άδειες κυκλοφορίας και ο κόσμος πληρώνει κόμιστρα και τέλη στα νοσοκομεία.

6)  Η ένταση των μέτρων λιτότητας συνεχίζει να έχει ισχυρή επίδραση στην αγορά εργασίας, τόσο στο μέγεθος της απασχόλησης όσο και στο μέγεθος της ανεργίας, η οποία παραμένει σε ιστορικά ψηλά επίπεδα με αυξητική τάση. Το πρώτο εξάμηνο του 2014 η ανεργία παρουσίασε αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2013 (από 15,8% το 2013 σε 16,2% το 2014).
Η ισχνή και παροδική μείωση των ποσοστών ανεργίας στο επόμενο διάστημα δεν είναι αποτέλεσμα της βελτίωσης της απασχόλησης αλλά αντίθετα αντίδραση στην ανυπαρξία προοπτικών εργασίας στο μέλλον (μη εγγεγραμμένοι άνεργοι, μετανάστευση, φυγή κοινοτικών).

7) Ταυτόχρονα, η μείωση μισθών στην Κυπριακή Οικονομία, επηρεάζει πρώτα και κύρια την ικανότητα αποπληρωμής του ιδιωτικού χρέους και κατ’ επέκταση μειώνει την φερεγγυότητα των κυπριακών νοικοκυριών.
Η μείωση του εργατικού κόστους δεν βελτίωσε την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας αλλά αντίθετα συνέβαλε στην αύξηση του περιθωρίου κέρδους στις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, η εφαρμογή σειράς διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία συνοδεύεται και από τη βίαιη μεταφορά δημόσιου πλούτου από την κοινωνία προς τα ξένα κατά κύριο λόγο επενδυτικά (κερδοσκοπικά) κεφάλαια.

8) Κατά τη διάρκεια του 2014 παρατηρήθηκε σημαντική μείωση στη συνεισφορά του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα της οικονομίας στην παραγωγή του ΑΕΠ αυξάνοντας την εξάρτηση της οικονομίας από τον τουρισμό και τις υπηρεσίες. Ιδιαίτερα δραματική είναι η μείωση της παραγωγής στον κλάδο των κατασκευών. Αν συγκρίνουμε με το απόγειο του κλάδου το 2008 η πτώση σήμερα ανέρχεται στο 70%. Τραγικές είναι οι επιπτώσεις στην απασχόληση στον συγκεκριμένο κλάδο.

9)  Η συμβολή του τομέα των υπηρεσιών στο ΑΕΠ κατέστησε ηπιότερη την ύφεση. Θετικές επιδόσεις παρατηρούνται στους τομείς του τουρισμού και του εμπορίου.

10) Ο τραπεζικός κλάδος αντιμετωπίζει τρία βασικά προβλήματα. Η Κύπρος διατηρεί τα υψηλότερα στεγαστικά και επιχειρηματικά επιτόκια στην Ευρωζώνη. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι επίσης το γεγονός ότι οι τράπεζες, λόγω της απουσίας κινήτρων που να τις πιέζει, δεν έχουν προχωρήσει σε σημαντικές αναδιαρθρώσεις δανείων. Τέλος, σημαντική απώλεια εμπιστοσύνης υφίσταται για το σύνολο του τραπεζικού συστήματος με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται ακόμα περισσότερο η δυνατότητα των τραπεζών να διοχετεύουν εκ νέου δάνεια προς την οικονομία.

11) Ο προϋπολογισμός του 2014 είναι ο δεύτερος μνημονιακός προϋπολογισμός της Κυβέρνησης Αναστασιάδη. Δυστυχώς ακολουθεί την αντιαναπτυξιακή πεπατημένη του μνημονίου τόσο ως προς τη φιλοσοφία όσο και προς τη συγκρότηση του.

Οι δαπάνες παραμένουν στάσιμες μετά τις περσινές συνολικές περικοπές δαπανών ύψους €626εκ., τις περικοπές κατά 20% στις αναπτυξιακές δαπάνες και τις περικοπές ύψους €126εκ. στις κοινωνικές παροχές και τις παροχές υγείας και παιδείας.

12) Η Κυβέρνηση απέτυχε να υλοποιήσει την επανεκτίμηση των αξιών ακινήτων αξιόπιστα και με ορθή διαδικασία με αποτέλεσμα το βάρος της φορολογίας να συνεχίσει να είναι πολύ ψηλό για τα πλατιά λαϊκά στρώματα.

13) Στις διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν προχώρησε στην υλοποίηση του ΓΕΣΥ όπως είχε συμφωνηθεί αλλά προχώρησε και σε αλλαγή, με στόχο την εκχώρηση του σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Με βάση τις πιο πάνω διαπιστώσεις η Κ.Ε. του ΑΚΕΛ εκτιμά ότι:
Ο προϋπολογισμός δεν έχει καταφέρει ν’ αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις στον αναπτυξιακό και στον κοινωνικό τομέα. Πρόκειται για ένα προϋπολογισμό αιματηρής λιτότητας και περικοπών. Ένα προϋπολογισμό ο οποίος εγκλωβίζει τη χώρα στον φαύλο κύκλο λιτότητας – ύφεσης. Ένας προϋπολογισμός που υποβαθμίζει την ανάπτυξη, αποδομεί την κοινωνική συνοχή και υποσκάπτει τους κοινωνικούς τομείς της Υγείας, της Πρόνοιας και της Παιδείας.

Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό εγκλωβισμένο στην φιλοσοφία του μνημονίου το οποίο αποτελεί το μανιφέστο της κυβέρνησης Ν. Αναστασιάδη. Ο προϋπολογισμός του 2015 ως οικονομικό εργαλείο υποβαθμίζοντας την ανάπτυξη αναπαράγει την στασιμότητα και αποτρέπει την έξοδο της Κύπρου από την ύφεση.

Στη βάση των πιο πάνω η Ολομέλεια της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ αποφάσισε ομόφωνα την καταψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2015.

PREV

Η αντιφατικότητα, η αλλοπροσαλλοσύνη και οι σκοπιμότητες των κυβερνώντων σ’ όλο τους το μεγαλείο

NEXT

Δεν μπορούμε να είμαστε απλά θεατές και σχολιαστές στα επικοινωνιακά παιχνίδια της Τουρκίας