Home  |  Βουλή   |  Δήλωση Άντρου Καυκαλιάς μετά την συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας

Δήλωση Άντρου Καυκαλιάς μετά την συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας

Αρνητικό περιβάλλον για την αρχαιολογική κληρονομιά μας διαμορφώνει με ενέργειες της η κυβέρνηση

Σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας είχαμε μια πρώτη συζήτηση για τα προβλήματα στη λειτουργία των μουσείων και αρχαιολογικών μνημείων.

Τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι είναι η ιστορία μας και η ταυτότητα μας. Αποτελούν σπουδαία κληρονομιά. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να την σεβαστούμε, να την προστατεύσουμε και να την αναδείξουμε. Δυστυχώς, έχουμε διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει από το κράτος και ειδικά από την παρούσα κυβέρνηση, η ανάλογη ευαισθησία και η πολιτική βούληση για να κινηθούμε σε αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή να στηρίξουμε αυτή την σπουδαία κληρονομιά. Οι πολιτικές της κυβέρνησης, αλλά και συγκεκριμένες αποφάσεις που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς διαμορφώνουν ένα αρνητικό έως εχθρικό περιβάλλον για την αρχαιολογική- πολιτιστική κληρονομιά μας. Ενδεικτικά να αναφερθώ στους χειρισμούς της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στο μνημείο στην Γεροσκήπου και την οικία Χατζηγεωργάκη Κορνέσιου, όπου κυριάρχησαν άλλες σκοπιμότητες και συμφέροντα παρά να υπηρετήσουμε και να στηρίξουμε αυτή την σπουδαία κληρονομιά μας.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες εισηγήσεις. Θέσαμε την ανάγκη αύξησης των κονδυλίων για την πολιτιστική αρχαιολογική μας κληρονομιά. Ζητήσαμε επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των μουσείων μας. Καταθέσαμε απόψεις για να ζωντανέψουν τα μουσεία, να γίνουν πιο φιλικά, να υπάρξει εμπλουτισμός της εμπειρίας για τους επισκέπτες, να διασυνδεθούν τα μουσεία και τα μνημεία μας με ένα πιο αποτελεσματικό τρόπο με το σύστημα της εκπαίδευσης μας και με εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον και να δημιουργήσουμε το κοινό που θα ενδιαφέρεται να επισκεφθεί τα μουσεία. Παράλληλα, υπάρχουν διαδραστικά εργαλεία, τα οποία θα πρέπει να αξιοποιηθούν. Για παράδειγμα, έχουμε ενημερωθεί ότι υπάρχει εξοπλισμός audio guide για να αξιοποιείται κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του κοινού στο μουσείο, και ο οποίος παραμένει αναξιοποίητος.

Μια άλλη πτυχή, ιδιαίτερα σημαντική, η οποία έχει τεθεί είναι και η προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες στα μουσεία και μνημεία, την οποία και πρέπει να διασφαλίσουμε.

Τέλος, θέσαμε και το θέμα της ανέγερσης νέου Κυπριακού Μουσείου, το οποίο καθυστερεί απαράδεκτα.

Επιτακτική ανάγκη η αύξηση θέσεων στα δημόσια πανεπιστήμια

Σε σχέση με το θέμα που συζητήθηκε για τις θέσεις στα ελληνικά πανεπιστήμια, να πούμε ότι η διευθύντρια Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας έχει διαβεβαιώσει την Επιτροπή πως δεν θα αντιμετωπίσουμε κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα σε ό,τι αφορά τον αριθμό των θέσεων που θα δοθούν για Κύπριους φοιτητές στα πανεπιστήμια της Ελλάδας. Αυτό, βέβαια, αναμένεται να επιβεβαιωθεί και στην πράξη.

Από εκεί και πέρα έχουμε θέσει και την επιτακτική ανάγκη, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες και τις αυξημένες πιέσεις που θα δεχθεί η κοινωνία το επόμενο διάστημα,  τα δημόσια πανεπιστήμια του τόπου μας να αυξήσουν τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, ούτως ώστε να δοθεί σε μεγαλύτερο βαθμό η ευκαιρία σε Κύπριους φοιτητές να φοιτήσουν σε πανεπιστήμια του τόπου μας.

Όπως ενημερωθήκαμε, όλα αυτά θα επιβεβαιωθούν αρχές του Ιούλη και ελπίζουμε και ευχόμαστε να μην βρεθούμε μπροστά σε οποιαδήποτε δυσάρεστη εξέλιξη.

Στενή και οικονομικίστικη η προσέγγιση για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια

Σε ό,τι αφορά τους κανονισμούς για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που θα προσφέρει το Πανεπιστήμιο Κύπρου να υπογραμμίσω ότι εμείς διαφωνούμε με την προσέγγιση και τον τρόπο που επιχειρείται να ρυθμιστεί αυτό το ζήτημα.

Να επαναλάβω για άλλη μια φορά ότι ως ΑΚΕΛ είμαστε υπέρ της εισαγωγής προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε άλλες γλώσσες από τις επίσημες της Δημοκρατίας. Ωστόσο, θεωρούμε ότι η στενή, οικονομικίστικη προσέγγιση που έχει η κυβέρνηση, η οποία προβάλλει την βιωσιμότητα αυτών των προγραμμάτων πάνω απ’ όλα, δεν θα μας οδηγήσει στο ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι να προσελκύσουμε και ξένους, αξιόλογους, φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια.

Επιχειρήσαμε ακόμη μια φορά να πείσουμε ότι ο ανταγωνισμός των δημόσιων πανεπιστημίων του τόπου μας δεν είναι με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ο ανταγωνισμός είναι με πανεπιστήμια άλλων χωρών.

Να σημειώσω ότι η διαφωνία μας καταγράφεται και στον τρόπο εισδοχής των φοιτητών στα προπτυχιακά προγράμματα που θα προσφέρονται σε ξένες γλώσσες. Εμείς θεωρούμε ότι βασική οδός πρόσβασης και σε αυτά τα προγράμματα πρέπει να είναι οι παγκύπριες εξετάσεις. Από εκεί και πέρα μπορούμε να συζητήσουμε για ένα μικρό αριθμό θέσεων, ίσως ως υπεράριθμες, να μπορούν να δίνονται και για φοιτητές οι οποίοι θα εισάγονται με διεθνείς εξετάσεις.

Επιτέλους, άκουσαν τη φωνή της λογικής

Σε ότι αφορά τους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων, κατ’ αρχή να υπενθυμίσω τι είχε ειπωθεί από τον Υπουργό Παιδείας πριν δυο εβδομάδες. Ότι λίγο- πολύ αν δεν ψηφίζαμε κατεπειγόντως τους κανονισμούς θα διαλύαμε τα σχολεία και θα θυματοποιούσαμε τους μαθητές. Τότε καλέσαμε τον Υπουργό να δει το ζήτημα σοβαρά και χωρίς να κινδυνολογεί. Είχαμε υποδείξει ότι είναι ένα ζήτημα που αν η κυβέρνηση επιδείκνυε την ελάχιστη πολιτική βούληση μπορούσε να λυθεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο, φτάνει να ακούσει τη φωνή της λογική. Τελικά φαίνεται ότι επικράτησε αυτή η θέση. Όπως γνωρίζετε έχουν αποσυρθεί οι κανονισμοί για τη Δημοτική Εκπαίδευση.

Σε ότι αφορά τους κανονισμούς για τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης έχουν απαλειφθεί οι αναφορές που αφορούσαν στον καθορισμό του χρόνου έναρξης και λήξης των μαθημάτων, γιατί και αυτό ρυθμίζεται μέσα από τους υφιστάμενους κανονισμούς. Θεωρώ ότι έχουμε ένα βελτιωμένο κείμενο κανονισμών για το οποίο θα τοποθετηθούμε τελεσίδικα στην Ολομέλεια της Βουλής, την ερχόμενη Παρασκευή.

17/06/2020

 

PREV

Δήλωση Ευανθίας Σάββα για τα θέματα της Μεταναστευτικής Πολιτικής

NEXT

Δήλωση Γιώργου Τ. Γεωργίου μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Υγείας