Home  |  Βουλή   |  Ανευθυνότητα, έλλειψη συντονισμού και προχειρότητα από πλευράς Κυβέρνησης

Ανευθυνότητα, έλλειψη συντονισμού και προχειρότητα από πλευράς Κυβέρνησης

Δηλώσεις Κώστα Κώστα, βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά την εξέταση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας για το έτος 2021

Στην Υπουργό Ενέργειας τονίσαμε την ανησυχία μας ως ΑΚΕΛ για την περαιτέρω εξέλιξη του ερευνητικού μας προγράμματος στην ΑΟΖ μας, λόγω των παράνομων και απαράδεκτων ενεργειών της Τουρκίας, αλλά και της αναβολής των προγραμματισμένων γεωτρήσεων από τις εταιρείες, λόγω της πανδημίας.

Επαναλάβαμε ότι έχουμε ήδη καθυστερήσει πάρα πολύ και ότι ελπίζουμε πως οι εταιρείες δεν θα ζητήσουν περαιτέρω παράταση.

Εκφράσαμε, επίσης, τις ανησυχίες μας για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης για δημιουργία ή όχι του τερματικού σταθμού υγροποίησης, τονίζοντας για μια ακόμα φορά ότι θα μπορούσαμε να ήμασταν έτοιμοι με όλες τις τεχνοοικονομικές μελέτες, για την ολοκλήρωση των οποίων απαιτούνται 3 χρόνια και να προχωρούσαμε στην εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, με την εξεύρεση των αναγκαίων ποσοτήτων φυσικού αερίου.

Ανησυχίες εκφράσαμε και για το τέλμα στις διαπραγματεύσεις Κύπρου και Ισραήλ για την ανάπτυξη του κοιτάσματος «Αφροδίτη», τονίζοντας ότι εδώ και επτά χρόνια η Κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να καταλήξει σε συμφωνία συνεκμετάλλευσης και ότι το μοναδικό επιβεβαιωμένο κοίτασμα παραμένει ακόμα αναξιοποίητο.

Επιπρόσθετα, υποβάλαμε στην αρμόδια Υπουργό τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για την Κύπρο, την εισαγωγή φυσικού αερίου για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το 2020. Με αλλαγές στόχων, διαδικασιών, μετάθεση χρονοδιαγραμμάτων, η Κυβέρνηση απέτυχε τέσσερις φορές να εισάξει φυσικού αερίου. Οι εργασίες ανέγερσης του σταθμού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου άρχισαν μόλις πριν μερικούς μήνες και θα ολοκληρωθούν σε δυο περίπου χρόνια. Ελπίζουμε ότι δεν θα κληθούν οι πολίτες να πληρώσουν τα πιθανά πρόστιμα από την ΕΕ.

Και όλα αυτά, την ώρα που ακόμα αναμένουμε ως Βουλή, το νομοσχέδιο που θα μετατρέπει τη ΔΕΦΑ σε οργανισμό δημοσίου δικαίου, αλλά και πιθανές τροποποιήσεις σε νομοθεσίες, για να μπορέσει να λειτουργήσει η πρώτη φάση αγοράς φυσικού αερίου.

  1. Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για το 2020 τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο σε ποσοστό 16%, ώστε να μειωθεί η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συμβατικά καύσιμα. Μέχρι σήμερα είμαστε πολύ πίσω από την κάλυψη των στόχων μας, κυρίως στις μεταφορές. Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται να καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το στόχο μας και πιθανότατα να μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.

Και όλα αυτά, την ώρα που η κυβέρνηση δεν παραχωρεί κίνητρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και της υγραεριοκίνησης και φορτώνει στους πολίτες, την πολύ μεγάλη αύξηση στην τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, λόγω της αναγκαστικής αύξησης του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα αυτά, για να πλησιάσουμε, και όχι για να καλύψουμε, το στόχο μας στις μεταφορές.

  1. Το ΥΕΕΒΤ διαβεβαίωνε στη Βουλή ότι η είσοδός μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να καλύψουμε το στόχο μας αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ, αλλά και το δεσμευτικό μας στόχο από τη ΕΕ για υλοποίηση μέχρι το 2020, θα γινόταν τον Ιούλιο του 2016. Η ΡΑΕΚ προχώρησε σε ρυθμιστική απόφαση με οδικό χάρτη μέχρι τον Ιούλιο 2019.

Οι φόβοι μας για περαιτέρω καθυστερήσεις επιβεβαιώθηκαν αφού οι διαδικασίες πιθανώς να ολοκληρωθούν το 2022 και πιθανότατα να μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο. Και όλα αυτά, ενώ η κυβέρνηση μέχρι σήμερα, δεν κατανοεί ότι ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς, τον οποίο διόρισε, φέρει βαρύτατες ευθύνες για αυτή τη κατάσταση.

  1. Η αισχροκέρδεια από τις εταιρείες πετρελαιοειδών στις τιμές των καυσίμων συνεχίζεται και η κυβέρνηση συνεχίζει να πιστεύει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Και όλα αυτά, ενώ η Κυβέρνηση δεν προχωρεί στην εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων για την επίλυση του προβλήματος, δεν υλοποιεί τις εισηγήσεις της μελέτης που η ίδια διενήργησε για τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού που σήμερα είναι ανύπαρκτες, συνεχίζει να επιβάλλει ΦΠΑ και στο Φόρο Κατανάλωσης και έχει εγκαταλείψει την υγραεριοκίνηση.

  1. Από το 2015, αποφάσεις της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή για καταχρηστικές ρήτρες σε δανειακές συμβάσεις με τράπεζες έχουν σταλεί στη Νομική Υπηρεσία για να προωθηθούν στο δικαστήριο. Μόλις πρόσφατα τρεις υποθέσεις και μετά από φοβερές πιέσεις από την Επιτροπή Εμπορίου έχουν κατατεθεί στο δικαστήριο.
  2. Ενώ από τον Ιούνιο του 2017 ψηφίστηκαν η Νομοθεσία για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα, οι προβλεπόμενοι Κανονισμοί αλλά και το νομοσχέδιο μεταφοράς της Οδηγίας 115/2006, σύμφωνα με την οποία μόνο μία οντότητα θα μπορεί να εισπράττει από τις επιχειρήσεις, ακόμα αναμένουν το νομοτεχνικό τους έλεγχο από τη Νομική Υπηρεσία, με αποτέλεσμα να εισπράττει όποιος θέλει και όσα θέλει από τις επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες.
  3. Η αδικία της μη συμπερίληψης των ασθενών με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 08 στους λογαριασμούς κατανάλωσης της ΑΗΚ, ξεκίνησε από το Δεκέμβρη του 2016, με απόφαση του Υπουργείου. Στις 7/11/17 και μετά από αρκετές συνεδριάσεις για το θέμα, ο τέως Γ.Δ. του ΥΕΕΒΤ ανέφερε στα μέλη της Επιτροπής ότι έχουν καταλήξει στα κριτήρια ένταξης της ειδικής διατίμησης όλων των κατηγοριών των ασθενών και ότι ήταν σε διαδικασία ετοιμασίας των εντύπων αίτησης. Το σχετικό διάταγμα αναμένει και αυτό το νομοτεχνικό έλεγχο από τη Νομική Υπηρεσία, εδώ και καιρό.

Και όλα αυτά, ενώ οι πολίτες ακόμα περιμένουν να τους προστατεύσει η κυβέρνηση, περιμένουν να αρθούν οι αδικίες. Και οι ευθύνες, δεν βαραίνουν μόνο τη Νομική Υπηρεσία αλλά βαραίνουν πρωτίστως την κυβέρνηση, που αν ήθελε να προστατεύσει τους πολίτες, θα απαιτούσε από τη Νομική Υπηρεσία να τελειώσει άμεσα, όπως έκανε με νομοσχέδια που είχαν στόχο να προστατεύσουν τις τράπεζες.

  1. Η κυβέρνηση ακύρωσε τη δημιουργία του Επιστημονικού Τεχνολογικού Πάρκου ως βασική υποδομή για την προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας στην Κύπρο, για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της έξυπνης εξειδίκευσης, για την υλοποίηση της Ψηφιακής Στρατηγικής της χώρας μας, αλλά και τη μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο εφαρμοσμένης γνώσης.

Ένα τόσο σημαντικό έργο, το οποίο θα δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε άνεργους νέους και ώθηση στην οικονομία. Και όλα αυτά, ενώ η κυβέρνηση δεν προχωρεί στην επαναπροκήρυξη του έργου με νέους όρους προσφορών.

Είναι φανερό ότι -δυστυχώς- την ανικανότητα, την ανευθυνότητα, την έλλειψη συντονισμού και την προχειρότητα της κυβέρνησης σε τόσο σοβαρά ζητήματα όπως όλα τα πιο πάνω, τελικά την πληρώνουν οι πολίτες και ο τόπος γενικότερα.

Ερωτήσεις από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ υποβλήθηκαν, επίσης, και για τα ακόλουθα:

  • Για το μέλλον του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας,
  • για τα πολύ σοβαρά προβλήματα με τις βιομηχανικές περιοχές, όπως η αδυναμία του κράτους να εισπράξει οφειλόμενα ενοίκια, αλλά και ζητήματα ασφάλειας,
  • για την καθυστέρηση στην πιστοποίηση παραδοσιακών προϊόντων και το θέμα της κατοχύρωσης του χαλουμιού,
  • για την καθυστέρηση μετακίνησης από τη Λάρνακα των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου,
  • για την καθυστέρηση στην εξέταση αιτήσεων στα διάφορα σχέδια επιχορήγησης και στην ανάγκη ενίσχυσης με προσωπικό της αρμόδιας υπηρεσίας,
  • για τις πολύ σοβαρές καθυστερήσεις στην κατάθεση στη Βουλή εναρμονιστικών νομοσχεδίων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε συνεχώς ως Δημοκρατία με βαρύτατο πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

29/10/2020

PREV

Κυβέρνηση και ΔΗΣΥ εμπαίζουν κατ’ εξακολούθηση τους πρόσφυγες

NEXT

Δήλωση Γιώργου Τ. Γεωργίου, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Υγείας