Ομιλία Βαλεντίνου Φακοντή, Βουλευτή ΑΚΕΛ, κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2022
Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο κρατικός προϋπολογισμός της κυβέρνησης για το 2022 στερείται οράματος και προοπτικής. Η νεοφιλελεύθερη συνταγή κυριαρχεί στη διαμόρφωση και του φετινού προϋπολογισμού. Απουσιάζει η κοινωνική προσέγγιση στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών.
Η μερική αύξηση στις αναπτυξιακές δαπάνες, αν και καταγράφεται ως θετικό στοιχείο, θυμίζει -δυστυχώς- άλλο ένα προεκλογικό πυροτέχνημα των κυβερνώντων.
Πρόκειται για μια πλασματική αύξηση, αφού τα χαμηλά ποσοστά υλοποίησης των αναπτυξιακών προϋπολογισμών των προηγούμενων ετών είναι αυτά που αποτυπώνουν την σκληρή πραγματικότητα.
Το μεγαλύτερο επίτευγμα της κυβέρνησης Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ ήταν ο διασυρμός της πατρίδας μας, μέσω ενός δήθεν επενδυτικού προγράμματος, με την πώληση των ευρωπαϊκών διαβατηρίων. Έστρεψαν όλη την προσοχή τους στην βιομηχανία της μίζας, της διαπλοκής και έκαναν κανόνα την σύγκρουση συμφερόντων, αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Με τις ενέργειές τους, εξέθεσαν την Κύπρο με τα χρυσά διαβατήρια, παραποιώντας ακόμα και το μέτρο κοινωνικής πολιτικής του 5% ΦΠΑ για την πρώτη κατοικία.
Ως ΑΚΕΛ καταθέσαμε πρόταση νόμου για διόρθωση των στρεβλώσεων, με τον καθορισμό ανώτατων ορίων στην αξία της κατοικίας ανά τετραγωνικό μέτρο. Η κυβέρνηση δεν απάντησε στην πρόταση νόμου, γιατί θέλει να κρύψει την ενοχή της σε μια ακόμα σκανδαλώδη ενέργεια που έχει σύρει την Κύπρο στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Δυστυχώς, δεν είναι λίγα και απομονωμένα τα σκάνδαλα της διακυβέρνησης Αναστασιάδη.
Είναι τόσα πολλά που την ταυτίζουν με την διαφθορά.
Την ταυτίζουν με την κατρακύλα σε όλους τους δείκτες διαφάνειας και χρηστής διοίκησης. Μεταξύ πολλών άλλων, τρανταχτά παραδείγματα των σκανδάλων και συναλλαγών της κυβέρνησης είναι και το σκάνδαλο της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού Λεμεσού.
Άλλο πρωτοφανές σκάνδαλο είναι ο αποχαρακτηρισμός του τεμαχίου της Αρχιεπισκοπής στη Γεροσκήπου από αρχαίο μνημείο Β’ Πίνακα και το θάψιμο της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εδώ και 9 χρόνια, ολόκληρη η κοινωνία είναι μάρτυρας της ασυνέπειας και της αποτυχίας των κυβερνώντων να υλοποιήσουν σημαντικά έργα ανάπτυξης.
Δικαιολογημένα οι πολίτες κρατούν «μικρό καλάθι», όταν ακούνε για αυξήσεις στα κονδύλια για έργα ανάπτυξης.
Κρίνοντας, όμως, από το τι πραγματικά υλοποιούν, βλέπουμε με καθαρά μάτια την αλήθεια.
Μπορούν να βάλουν στέρεες βάσεις για πραγματική ανάπτυξη;
Πολύ αμφιβάλλουμε!
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ένα στα τρία έργα που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό από αυτή την κυβέρνηση, δεν υλοποιείται ποτέ.
Σας δίνω ορισμένα παραδείγματα:
Δίνονται υποσχέσεις για έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, όπως ο δρόμος Αστρομερίτη – Τροόδους, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Λευκωσίας. Το τελεφερίκ στο Τρόοδος κ.α
Αυτές οι υποσχέσεις δεν υλοποιούνται.
Άλλα έργα παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις και παραμένουν στάσιμα για χρόνια ολόκληρα!
Όπως οι νέοι δρόμοι Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς και Λεμεσού – Σαϊτά, η μεταστέγαση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας στο νέο κτίριο στην Κοκκινοτριμιθιά, ο δρόμος Λεμεσού – Πάφου παρά την Πέτρα του Ρωμιού.
Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι χαρακτηριστικό αυτής της κυβέρνησης τα μεγάλα λόγια για επικοινωνιακή διαχείριση των προβλημάτων, στην πραγματικότητα όμως αποφασίζουν ετσιθελικά, με μοναδικό στόχο την εξυπηρέτηση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων.
Τα παραδείγματα πολλά!
Δείτε τα δύο Σχέδια Χορηγιών για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων.
Δυστυχώς, παρά τις πανηγυρικές διακηρύξεις της κυβέρνησης για στροφή προς πράσινες μεταφορές, δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του τόπου, του περιβάλλοντος, των πολιτών.
Ως ΑΚΕΛ από το 2019, όταν η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ κατέθεσε το νομοσχέδιο για κατάργηση του φόρου κατανάλωσης στην αγορά οχημάτων, εισηγηθήκαμε τη διατήρηση της φορολόγησης στα μεγάλα και πολυτελή οχήματα. Εισηγηθήκαμε συγκεκριμένα τα έσοδα να δοθούν για την ετοιμασία ενός γενναιόδωρου σχεδίου απόσυρσης παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, το οποίο θα έδινε κίνητρα για αγορά οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αν΄ αυτού, μετά από δύο χρόνια καθυστερήσεων, ετοίμασαν ένα σχέδιο ηλεκτροκίνησης, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στους συγκεκριμένους στόχους των ΑΠΕ, ούτε στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Καμία προτεραιότητα δεν έχει δοθεί στους ευάλωτους καταναλωτές και τις ασθενέστερα οικονομικά ομάδες, ενώ απουσιάζουν τα εισοδηματικά κριτήρια, τη στιγμή -μάλιστα- που το κόστος αγοράς ηλεκτρικού οχήματος ή οχήματος χαμηλών ρύπων είναι πάρα πολύ ψηλό.
Τι κάνουν; Πετάνε τα λεφτά των φορολογουμένων και τα κονδύλια της Ε.Ε χωρίς κοινωνικά κριτήρια, χωρίς προτεραιότητα σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να επωφεληθούν!
Για να επιτύχουμε ως χώρα πραγματική μετάβαση στην Πράσινη Ενέργεια, προτείνουμε την εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού που να περιλαμβάνει πλάνο για τις ΑΠΕ, δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς, στροφή στην ηλεκτροκίνηση και αποθήκευση ενέργειας.
Αγαπητές συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Άλλη μια απόδειξη της ετσιθελικής συμπεριφοράς της κυβέρνησης του Συναγερμού είναι και η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο για εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος φωτοεπισήμανσης, προτού καν κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή. Έτσι, η κυβέρνηση αφαίρεσε τη δυνατότητα στη Βουλή να προβεί σε τροποποιήσεις επί του κειμένου, αφού αυτές μπορεί να επηρεάζουν τα όσα περιλαμβάνονται στη σύμβαση.
Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στο βόλεμα των ημετέρων, τα σκάνδαλα, την απαράδεκτα χαμηλή υλοποίηση του αναπτυξιακού προϋπολογισμού, τα σημαντικά οδικά και πολεοδομικά έργα που καθυστερούν, έρχονται να προστεθούν οι αποφάσεις της κυβέρνησης που μοιράζουν πλουσιοπάροχα πολεοδομικά κίνητρα, οδηγώντας το πολεοδομικό σύστημα σε πλήρη αποδόμηση.
Οι πύργοι φυτρώνουν χωρίς μελέτες και χωρίς σχεδιασμό, καταστρέφοντας το φυσικό και δομημένο περιβάλλον της πατρίδας μας.
Σημειώνουμε, ακόμα, την απουσία ενός ολοκληρωμένου οδικού δικτύου, την απουσία στρατηγικής για βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις και τα προβλήματα στις δημόσιες μεταφορές. Πλέον σε όλες οι πόλεις της Κύπρου υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο, κάτι που προκαλεί τεράστια ταλαιπωρία στους πολίτες, ιδιαίτερα στη Λευκωσία και τη Λεμεσό. Θέση του ΑΚΕΛ είναι ότι η ανάπτυξη χρειάζεται ένα ισχυρό πολεοδομικό σύστημα για να καθοδηγεί και να ρυθμίζει την ανάπτυξη των πόλεων και της υπαίθρου. Ένα σύστημα που θα υπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες του τόπου, με σεβασμό στην ταυτότητα της Κύπρου, με έμφαση στην ποιότητα ζωής, το περιβάλλον και τις αρχές της αειφορίας.
Eισηγούμαστε όπως ξεκινήσει άμεσα ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου, ευέλικτου, καλά σχεδιασμένου συστήματος Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Σημειώνω ότι εδώ και χρόνια ακούμε μόνο υποσχέσεις για δημιουργία σύγχρονων στάσεων λεωφορείων, οι οποίες σήμερα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες, για ανανέωση του στόλου των αναδόχων με νέα, σύγχρονα και ασφαλή λεωφορεία, για βελτιστοποίηση των διαδρομών, για εισαγωγή του συστήματος τηλεματικής.
Όσο για τις επαρχίες Πάφου και Λεμεσού, των οποίων οι συμβάσεις έληξαν από το 2020, ακόμα αναμένουμε την ολοκλήρωση της διαδικασίας προσφοροδότησης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένας από τους βασικούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ και κυρίως με μεγάλη προοπτική για το μέλλον, είναι ο τομέας της ναυτιλίας. Ως ΑΚΕΛ στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις τον τομέα της ναυτιλίας και διεκδικούμε την περαιτέρω ενίσχυση των παραχόμενων υπηρεσιών.
Ζητούμε, επίσης, όπως άμεσα προωθηθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας. Για εμάς είναι αδιανόητο να εξαρτάται η σύνδεση ενός νησιωτικού, ημικατεχόμενου κράτους με τον υπόλοιπο κόσμο μόνο από ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες μπορούν ανά πάσα στιγμή να κλείσουν, όπως έγινε πρόσφατα, αφού η αυτή η κυβέρνηση φρόντισε -δυστυχώς- να κλείσει και τον κρατικό μας αερομεταφορέα.
Θέλω να σταθώ για λίγο και στα ζητήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού που η κυβέρνηση με μεγάλη αργοπορία έθεσε μπροστά με την δημιουργία Υφυπουργείου. Πρώτα η κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει πόσο χάσμα δημιουργήθηκε στα τόσα χρόνια απραξίας της. Μετά θα πρέπει να συνοδεύσει τις εξαγγελίες της με έργα. Για παράδειγμα, μου προκαλεί μεγάλη εντύπωση πώς άφησαν να τεθεί σε αχρησία το ηλεκτρονικό σύστημα στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών για καθορισμό ημερομηνίας εξέτασης οδηγού.
Κυρία Πρόεδρε,
Κλείνοντας, να μου επιτρέψετε να κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά στην επαρχία μου, την Πάφο, όπου -δυστυχώς- παρουσιάζει την ανάλογη ισχνή ανάπτυξη που αντανακλάται και στον κρατικό αναπτυξιακό προϋπολογισμό.
Για το νέο δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ο οποίος ξεκίνησε να κατασκευάζεται μετά από τεράστια καθυστέρηση, δεν προβλέπεται σύνδεση του με το οδικό δίκτυο της πόλης της Πάφου. Δεν έχουν προωθηθεί οι διαδικασίες για τη Β΄ φάση του δρόμου, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου.
Η μαρίνα Πάφου εξακολουθεί να μένει στα χαρτιά.
Για το δρόμο αεροδρομίου Πάφου – Πέγειας δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί τα προβλήματα ώστε να προχωρήσει η ολοκλήρωση του.
Ο δυτικός παρακαμπτήριος είναι άγνωστο ακόμη το πότε θα ξεκινήσει.
Το νοσοκομείο της Πόλης Χρυσοχούς συνεχίζει να υπολειτουργεί θέτοντας σε κίνδυνο καθημερνά τις ζωές των κατοίκων της περιοχής
Η Πάφος έχει άμεση ανάγκη για δημιουργία 2ης Τεχνικής σχολής και Γυμνασίου για την στέγαση του ιστορικού Νικολαϊδειου Γυμνασίου.
Οι πολίτες της Πάφου δεν ανέχονται να είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Δεν θέλουμε έργα βιτρίνας που θα αναβαθμίζουν την ματιά των περαστικών, αλλά έργα που θα βελτιώσουν την ποιότητα και την ασφάλεια των συμπολιτών μας.
Κυρία Πρόεδρε,
Αγαπητές Συναδέλφισσες, Αγαπητοί συνάδελφοι
Η κοινωνία, κάτω από το βάρος των σκανδάλων και της διαπλοκής, κάτω από το βάρος της ακρίβειας, της συμπίεσης των μισθών, της απουσίας ευκαιριών για τους νέους μας, του «brain – drain», της πτώχευσης πολλών ΜμΕ και της ανυπαρξίας έργων ανάπτυξης από την κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ, αντιδρά.
Η κοινωνία και οι πολίτες ζητούν μια πραγματική προοδευτική αλλαγή στον τόπο μας.
Αναμένουν έργα και όχι λόγια.
Βαρέθηκαν τα ανέξοδα «δεσμεύομαι» των κυβερνώντων.
Ζητούν διέξοδο στα αδιέξοδα που τους έβαλαν οι κυβερνώντες και φωνάζουν δυνατά:
Δεν πάει άλλο!
Η προοπτική για την ανάπτυξη απαιτεί στρατηγική και σχέδια που τηρούνται με βάση χρονοδιαγράμματα, όχι επικοινωνιακά τεχνάσματα και δημόσιες σχέσεις.
Η αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης είναι για μας μια ευκαιρία, γιατί προσφέρει χρηματοδότηση σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Δεν είναι από τα περισσεύματα μας, αλλά προκύπτει από δανεισμό που κάποιοι -εμείς και η επόμενη γενιά- θα ξεπληρώσουν.
Δεν έχουμε εμπιστοσύνη στην παρούσα κυβέρνηση ότι μπορεί να υλοποιήσει ένα σχέδιο στηριγμένο στην βιώσιμη ανάπτυξη.
Ύστερα από 9 χρόνια, οι πολίτες μπορούν να είναι πια υποψιασμένοι.
Δεν εμπιστεύονται αυτούς που έκαναν λάβαρό τους την οικονομία της αρπαχτής, τα χρυσά διαβατήρια, την διαφθορά, την διαπλοκή και τα «δεσμεύομαι».
Το ΑΚΕΛ, απέναντι στην απάθεια της κυβέρνησης Αναστασιάδη -Συναγερμού, δεν μένει με σταυρωμένα τα χέρια. Δηλώνει έτοιμο ν΄ ανταποκριθεί στο αίτημα της κοινωνίας.
Με συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις είναι έτοιμο να αγωνιστεί για το στόχο της προοδευτικής αλλαγής στον τόπο μας, σε όλα τα επίπεδα:
• Για υλοποίηση των αναπτυξιακών δαπανών στο μέγιστο δυνατό βαθμό και με στόχο την πραγματική ανάπτυξη της οικονομίας,
• Για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας,
• Για δημιουργία ενός πραγματικά σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου,
• Για δημιουργία της οικονομίας της γνώσης, με αύξηση της επένδυσης στους τομείς της έρευνας, της καινοτομίας και της τεχνολογίας.
• Για αποφασιστική προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους και της οικονομίας και για βελτίωση της παραγωγικότητας.
Το ΑΚΕΛ ενώνει τη δύναμη του με την κοινωνία και αγωνίζεται και διεκδικεί ένα νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης.
Στοχεύουμε ο παραγόμενος πλούτος να αναδιανέμεται για να καλύψει τους πολλούς και με βάση το δημόσιο συμφέρον. Και όχι τους λίγους και προνομιούχους.
Στοχεύουμε στην πραγματική στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη, για να αποφύγουμε τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Στοχεύουμε να βάλουμε τέλος στα φαινόμενα «αρπαχτής», «μίζας», «χρυσών διαβατηρίων» και εξυπηρέτησης ημετέρων.
Με αναπτυξιακά έργα που υλοποιούνται, βάζοντας στέρεες βάσεις για την βιώσιμη ανάπτυξη.
Καλές Γιορτές σε όλους. Σας ευχαριστώ