Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Δήλωση Άριστου Δαμιανού, Βουλευτή ΑΚΕΛ, Επικεφαλής Τομέα Δικαιοσύνης Κ.Ε. ΑΚΕΛ, για το θέμα των Παρακολουθήσεων

Δήλωση Άριστου Δαμιανού, Βουλευτή ΑΚΕΛ, Επικεφαλής Τομέα Δικαιοσύνης Κ.Ε. ΑΚΕΛ, για το θέμα των Παρακολουθήσεων

Tα γεγονότα είναι εκεί και μιλούν από μόνα τους. Ένα μαύρο κατασκοπευτικό βαν κυκλοφορούσε στους δρόμους της Κύπρου. Κατόπιν ποινικής έρευνας διαπιστώθηκε παράνομη τοποθέτηση τριών κεραιών υποκλοπών στο Αεροδρόμιο Λάρνακας, με πέραν των 9.5 εκατομμυρίων παράνομων προσβολών ιδιωτικής ζωής και επικοινωνίας. Στην Κυπριακή Δημοκρατία υπάρχει παραγωγή και εξαγωγή λογισμικών διπλής χρήσης, κακόβουλων λογισμικών spyware, με αποδεδειγμένη πολιτική διαπλοκή, συσκότιση της κοινής γνώμης και αδιαφάνεια στη δημοσιοποίηση πορισμάτων και δυστυχώς συγκάλυψη παράνομων παρακολουθητικών δραστηριοτήτων από τους κυβερνώντες.

Για μήνες οι πρώην κυβερνώντες έλεγαν ψέματα, μέχρι που τόσο εμείς μέσω αυτεπάγγελτης συζήτησης στη Βουλή των Αντιπροσώπων όσο και η ειδική εξεταστική Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου PEGA, τούς υποχρεώσαμε να πουν κάποιες αλήθειες. Ότι -τελικά- όντως στην Κύπρο υπάρχει ένα θερμοκήπιο εταιρειών παραγωγής και εξαγωγής κακόβουλων λογισμικών spyware. Μεταξύ άλλων του Predator και του Pegasus. Ασφαλώς, ποτέ δεν υπήρξε επίσημη παραδοχή και ανάληψη πολιτικής ευθύνης από αρμόδιους Υπουργούς.

Εκ του αποτελέσματος, δηλαδή με βάση τα όσα κατατέθηκαν στο πλαίσιο της εξέτασης του θέματος στην Επιτροπή Νομικών της Βουλής, μπορεί να λεχθεί με βεβαιότητα πως όλα όσα καταγγέλλαμε δημόσια, όλα όσα υποβάλαμε με τη μορφή ερωτήσεων σε προσκεκλημένους -στο πλαίσιο της άσκησης του κοινοβουλευτικού ελέγχου- επιβεβαιώθηκαν.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος: Επιβεβαιώθηκε εν τέλει με παραδοχή του νυν Αρχηγού Αστυνομίας η διαπλοκή σε επιχειρηματικό επίπεδο των πρώην ισραηλινών πρακτόρων με την Αστυνομία. Ενώ τους διερευνούσαν για ποινικά αδικήματα, την ίδια ώρα συναλλάσσονταν μαζί τους. Υποχρεωθήκαμε να παρουσιάσουμε τιμολόγια για να αναγκαστεί η νυν ηγεσία της Αστυνομίας να προβεί σε ανασκευή αρχικών τοποθετήσεων της όπου δήλωναν άγνοια. Αυτό είναι κραυγαλέο δείγμα θεσμικής διαπλοκής και διαφθοράς της τότε ηγεσίας.

Επιβεβαιώθηκε με τεκμήρια που κατατέθηκαν στην Επιτροπή Νομικών, η διαμεσολάβηση του ΔΗΣΥ προς το Υπουργείο Εμπορίου για την πώληση λογισμικών διπλής χρήσης των εταιρειών του Dilian στην Ολλανδία.

Επιβεβαιώθηκε η παραγωγή, χρήση, διάθεση εντός της Κύπρου και η μεταφορά και εξαγωγή παράνομων λογισμικών, προς την Ελλάδα και άλλες χώρες. Να υπενθυμίσω ότι ο τότε Πρόεδρος αποκαλούσε αποκύημα φαντασίας τις καταγγελίες μας. Υπήρξαν παραδοχές και από Υπουργεία και από τμήματα στη Βουλή επ’ αυτού.

Κοντολογίς, επιβεβαιώθηκε ότι, το γεγονός πως η Κύπρος μετατράπηκε σε θερμοκήπιο παραγωγής λογισμικών διπλής χρήσης, spyware, ήταν και είναι αποτέλεσμα θεσμικής και πολιτικής διαπλοκής του τότε Προεδρικού και του τότε κυβερνώντος ΔΗΣΥ, ίσως και άλλων κύκλων.

Φίλες και φίλοι εκπρόσωποι των ΜΜΕ,

Η διαφωνία του ΑΚΕΛ αναφορικά με τους χειρισμούς γύρω από το μαύρο κατασκοπευτικό βαν είναι γνωστή. Μακάρι και άλλα κόμματα να ενεργούσαν ανάλογα. Διότι είναι θέμα δημόσιας τάξης και ασφάλειας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κράτους δικαίου. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η Νομική Υπηρεσία, στη συγκεκριμένη περίπτωση εργαλειοποιήθηκε. Κατίσχυσαν μη νομικές λογικές και συνυπολογίστηκαν εξωδικαστικά δεδομένα και γεγονότα. Εξάλλου είναι παραδεκτό γεγονός ότι στη συγκεκριμένη υπόθεση υπήρξε μιας μορφής διακανονισμός, ένα plead bargain. Υπήρξε παραδοχή της Εταιρείας του Dilian και καταδίκη με επιβολή προστίμου και την ίδια ώρα υπήρξε αναστολή ποινικής δίωξης, nolle prosequi, του πρώην ισραηλινού πράκτορα.

Αντιλαμβάνεστε πως η επίκληση κατά γενικό και αόριστο τρόπο λόγων δημοσίου συμφέροντος είναι ανεπαρκής. Πόσω δεν μάλλον όταν η Νομική Υπηρεσία, το Υπουργείο Δικαιοσύνης αρνούνται να δημοσιοποιήσουν το σχετικό Πόρισμα. Και εδώ οφείλουμε να πούμε ότι ακόμα και μετά την έκθεση της PEGA, του Ευρωκοινοβουλίου, η οποία καλεί τη Δημοκρατία να δημοσιοποιήσει το Πόρισμα, η Νομική Υπηρεσία απάντησε σε ερώτησή μας ότι δεν πρόκειται να το δημοσιοποίησει. Εκτιμώ πως, αν υπήρχε περισσότερη διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία, δεν θα τους χρέωνε η κοινωνία με έλλειψη αντικειμενικής αμεροληψίας στο ζήτημα αυτό. Αστυνομία και άλλες Υπηρεσίες έχουν επίσης εκτεθεί με αυτή την υπόθεση.

Όπως λέχθηκε -ήδη- καταγράφεται η εμπλοκή του τότε κυβερνώντος κόμματος με ιδιωτικά συμφέροντα και παράνομες δραστηριότητες εταιρειών. Στην αρχική μας τοποθέτηση στην Επιτροπή Νομικών είπαμε πως τέτοιες και τόσες ήταν οι συμπτώσεις, που κάποια στιγμή παύουν να είναι συμπτώσεις κα μετατρέπονται σε αποχρώσες ενδείξεις, που αγγίζουν τα όρια συγκάλυψης και διαπλοκής.

Επομένως, είναι προφανές ότι υπήρχαν πολιτικές πλάτες που έκλειναν πονηρά το μάτι στη δραστηριότητα αυτών και άλλων που ασχολούνται με την παραγωγή λογισμικών διπλής χρήσης.

Να σημειώσουμε παράλληλα ότι, πέραν της ΚΥΠ, η οποία καθηκόντως διαθέτει τεχνολογικές δυνατότητες, σε ανύποπτο χρόνο η Αστυνομία αγόρασε μυστικά συναφή τεχνολογία καταγραφής και εξαγωγής ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ενδεχομένως κατά τρόπο που ελέγχεται για τη νομιμότητά του.

Δυστυχώς έχουμε δρόμο να διανύσουμε ως κράτος για να γίνουμε ένα πραγματικό κράτος δικαίου. Εξάλλου, όχι πως χρειαζόταν η Έκθεση της Κομισιόν για το Κράτος Δικαίου στην Κύπρο για να μάς πει το αυτονόητο που μας εκθέτει διεθνώς, αλλά η θεσμική προστασία ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών, η ακεραιότητα των θεσμών, η διαφάνεια και η δημόσια λογοδοσία, σε μεγάλο βαθμό και παρά τα βήματα που γίνονται, παραμένουν ελλειμματικά.

Μοιραία το κράτος δικαίου υπέστηκε καίριο πλήγμα από παράνομες παρακολουθήσεις και υποκλοπές, από παράνομες εξαγωγές, από την εργαλειοποίηση κρατικών δομών και θεσμών στο όριο της συγκάλυψης και της θεσμικής διαπλοκής.

Η ιδιωτικότητα των πολιτών, το δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής και επικοινωνίας είναι κατοχυρωμένο εκ του Συντάγματος και από την ΕΣΔΑ. Οι παράνομες παρακολουθήσεις και οι υποκλοπές είναι χαρακτηριστικά αντιδημοκρατικών καθεστώτων, πλήττουν το κράτος δικαίου και την ποιότητα των δημοκρατιών μας. Τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα, αλλά και ευρύτερα στην ΕΕ.

Το ΑΚΕΛ δεν θα αφήσει αυτή την ιστορία να κλείσει, όπως κατά κανόνα συμβαίνει σε αυτόν τον τόπο. Πρόθεση μας είναι, πέραν του καταρτισμού Έκθεσης της Επιτροπής Νομικών της Βουλής και συζήτησης του θέματος στην Ολομέλεια του Σώματος, το υλικό που συλλέξαμε να παραδοθεί στην Αρχή κατά της Διαφθοράς για τα δέοντα.

Είναι προφανές ότι υπάρχουν πολιτικές, διοικητικές, πειθαρχικές και ενδεχομένως ποινικές ευθύνες που θα πρέπει να διερευνηθούν μέχρι τέλους και να αποδοθούν.

Η ανοχή και η συνέργεια στην παραγωγή, διάδοση, χρήση, μεταφορά και εξαγωγή κακόβουλων λογισμικών, πέραν του γεγονότος ότι προκάλεσε μαζικές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κύπρο, μόλυνε την Ελλάδα και εξέθεσε την Κυπριακή Δημοκρατία για μια ακόμα φορά διεθνώς. Διόλου τυχαίο ότι, παρά την αλλοίωση των αρχικών ευρημάτων, ως αποτέλεσμα πολιτικών πιέσεων, η Έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου, όπως θα αναλυθεί από τον συνάδελφο Γιώργο Γεωργίου παραμένει καταπελτική.

17.07.2023

PREV

Δήλωση Ευρωβουλευτή Γιώργου Γεωργίου στη Δημοσιογραφική Διάσκεψη για τις παρακολουθήσεις

NEXT

ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ κι ΕΛΑΜ άνοιξαν τον δρόμο για μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από πυρόλυση ελαστικών στον Ύψωνα