Home  |  Βουλή   |  Νέα καθυστέρηση στη λειτουργία της ελεύθερης, ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού

Νέα καθυστέρηση στη λειτουργία της ελεύθερης, ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού

Δηλώσεις Κώστα Κώστα, βουλευτή ΑΚΕΛ – Αριστερά – Νέες Δυνάμεις, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας

Υπενθυμίζουμε ότι το Υπουργείο Ενέργειας διαβεβαίωνε την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή ότι η είσοδός μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να καλύψουμε το στόχο μας για τη διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και το δεσμευτικό μας στόχο από την Ε.Ε για υλοποίηση μέχρι το 2020, θα γινόταν τον Ιούλιο του 2016, ελπίζοντας ως κόμμα ότι το άνοιγμα της αγοράς, θα οδηγήσει σε μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτε.

Η ΡΑΕΚ προχώρησε σε ρυθμιστική απόφαση με οδικό χάρτη μέχρι τον Ιούλιο 2019. Οι φόβοι μας, ως ΑΚΕΛ, για περαιτέρω καθυστερήσεις επιβεβαιώθηκαν, αφού η κυβέρνηση μας διαβεβαίωνε ότι οι διαδικασίες τελικά θα ολοκληρωθούν το 2020.

Ο τέως Υπουργός Ενέργειας στην τελευταία του παρουσία και η νυν Υπουργός στην πρώτη της παρουσία στην Επιτροπή Ενέργειας, μετά από σχετικές ερωτήσεις μας, τόνισαν ότι όλα θα τελειώσουν μέσα στο 2021.

Σήμερα ενημερωθήκαμε ότι αυτό θα γίνει στα μέσα του 2022, μετά από νέα παράταση που ζήτησε για ακόμα μια φορά ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι και σήμερα ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ επανέλαβε ότι η Αρχή δεν εμπιστεύεται τα χρονοδιαγράμματα που δίνει ο Διαχειριστής. Αυτό τα λέει όλα.

Ο Διαχειριστής, τον οποίο διόρισε η Κυβέρνηση, φέρει βαρύτατες ευθύνες για αυτή την κατάσταση. Ζητούσε συνεχώς παρατάσεις, πάντα και με διαφορετική δικαιολογία. Διαμαρτυρόταν ότι χρειάζεται προσωπικό και ότι η ΑΗΚ δεν του δίνει το προσωπικό που χρειάζεται. Από την 01/01/2018 πήρε τα 21 άτομα που χρειαζόταν.

Η ΡΑΕΚ ενέκρινε την πρόσληψη συμβούλων από το Διαχειριστή, μέχρι να εκπαιδευθεί το προσωπικό αυτό, με ετήσιο κόστος 480.000 ευρώ για τα έτη 2018-2020. Συνολικά 1,5 εκ. ευρώ πληρώσαμε για συμβούλους για 3 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του προσωπικού.

Και σήμερα ακούσαμε τον Διαχειριστή να διαμαρτύρεται, γιατί η ΡΑΕΚ δεν ενέκρινε  την επέκταση εργοδότησης των συμβούλων και για το 2021. Δηλαδή, πόσα χρόνια χρειάζονται για να εκπαιδευθούν 21 άτομα; Μάλιστα, σήμερα ο Διαχειριστής είπε ότι η εκπαίδευση θα ξεκινήσει μετά τη λειτουργία του συστήματος. Δηλαδή, πληρώνουμε μισό εκατομμύριο ευρώ το χρόνο σε συμβούλους, εδώ και 3 χρόνια, για να κάνουν μια εκπαίδευση, η οποία ακόμα δεν ξεκίνησε.

Και όλα αυτά, ενώ η θέση του Λειτουργού Αγοράς που είναι τόσο σημαντική για το άνοιγμα της αγοράς παραμένει ακόμα κενή, αφού ο Διαχειριστής δεν έχει ξεκινήσει τη διαδικασία πλήρωσης της.

Την ίδια στιγμή, έχουμε συνεχείς και έντονες διαμαρτυρίες από το προσωπικό του γραφείου του, αλλά και όλες τις συντεχνίες εργαζομένων στην ΑΗΚ, για έκνομες ενέργειες και κατάχρηση εξουσίας από μέρους του Διαχειριστή. Έμπειρο προσωπικό το οποίο πήγε από την ΑΗΚ στο Γραφείο του Διαχειριστή εξαναγκάστηκε στο παρελθόν από τον ίδιο να αποχωρήσει και να επιστρέψει στην ΑΗΚ.

Ως Βουλή ακόμα περιμένουμε από τη κυβέρνηση το νομοσχέδιο για την ανεξαρτητοποίηση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς, το οποίο ελπίζουμε ότι επιτέλους θα βάλει τάξη.

Ως ΑΚΕΛ, πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, δηλώσαμε σε συνεδρίες της Επιτροπής Ενέργειας αλλά και δημόσια ότι η Κυβέρνηση πρέπει να προβληματιστεί πολύ σοβαρά με όλα τα πιο πάνω. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα, τα οποία πληρώνει τελικά ο τόπος. Το πιο σημαντικό, βέβαια, είναι ότι και στο θέμα του ανοίγματος της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας γινόμαστε μάρτυρες της απίστευτης ανικανότητας, της ανευθυνότητας και της προχειρότητας της κυβέρνησης, σε ένα τόσο σημαντικό θέμα για την πατρίδα μας. Το λέμε ξανά: υπάρχουν βαρύτατες ευθύνες, άρα υπάρχουν και υπεύθυνοι που πρέπει να πληρώσουν.

06.10.2020

PREV

Νομοσχέδιο για τη λήψη έκτακτων μέτρων για αντιμετώπιση της πανδημίας

NEXT

Δήλωση Σκεύης Κουκουμά για τα εμπορικά καταστήματα έναντι του Παγκυπρίου Λυκείου Λάρνακας