Home  |  Ενημέρωση   |  Η ανάγκη εφαρμογής της Στρατηγικής για τον Καρκίνο

Η ανάγκη εφαρμογής της Στρατηγικής για τον Καρκίνο

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΤΟΥ ΑΚΕΛ- ΑΡΙΣΤΕΡΑ- ΝΕΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, ΣΤΕΛΛΑΣ ΜΙΣΙΑΟΥΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

 9.10.2014

 Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σήμερα, ανά το παγκόσμιο ο καρκίνος κατατάσσεται σαν δεύτερη αιτία θανάτου  και προβλέπεται ότι θα εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο σαν μια νέα επιδημία. Γνωρίζοντας τα πιο πάνω και λαμβάνοντας υπόψη την εισήγηση της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αντιμετώπιση του καρκίνου, η προηγούμενη κυβέρνηση για πρώτη φορά, προχώρησε στη δημιουργία Εθνικής Επιτροπής αντιμετώπισης του καρκίνου, η οποία εκπόνησε τη Στρατηγική για τον καρκίνο. Αυτή η Στρατηγική ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, βασισμένη σε συστάσεις της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, μελετών και πρακτικών άλλων χωρών, η οποία εγκρίθηκε από το τότε Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή, το 2010

 Είναι γνωστό ότι η Στρατηγική για τον καρκίνο στηρίζεται στους τέσσερεις άξονες πολιτικής που είναι:

  • Η πρόληψης
  • Η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία
  • Η έρευνα
  • Και η αποκατάσταση

Λαμβάνοντας υπόψη τον περιορισμένο χρόνο που έχω, θα καταπιαστώ με σοβαρά ελλείμματα και παραλείψεις που δεν άγγιξε η σημερινή διακυβέρνηση Αναστασιάδη.

 Κύριε Πρόεδρε,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Στη Στρατηγική για τον καρκίνο 2010-2015, στον Πυλώνα Β΄- “Διάγνωση και θεραπεία”, αναφέρονται τα εξής:  “ Όσον αφορά τη δημιουργία πλήρους Ογκολογικού στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, που θα αποτελέσει ακαδημαϊκό Κέντρο της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου, καθώς και η δημιουργία  ακτινοθεραπευτικών τμημάτων, δράσεις που προνοούνται στη στρατηγική, αποτελούν ήδη ειλημμένες πολιτικές αποφάσεις με εφαρμογή το 2012.»  Στην προηγούμενη πενταετία, η κυβέρνηση, ενώ, πήρε τις πολιτικές αποφάσεις και επιπλέον, προχώρησε στην υλοποίηση αρκετών εισηγήσεων της Εθνικής Επιτροπής αντιμετώπισης του καρκίνου, η σημερινή κυβέρνηση αφήνει στο έλεος του θεού ή ακόμη ξηλώνει ό,τι έχει κτιστεί με μεγάλο κόπο.  Και όσον αφορά ειδικότερα τα ακτινοθεραπευτικά τμήματα Λεμεσού και Λευκωσία, σας υπενθυμίζω ότι ενώ ο τότε Υπουργός Υγείας, κος. Στ. Μαλάς, είχε προχωρήσει στην εξεύρεση χώρου (Υ.Κ. Λινόπετρας) για τη λειτουργία του ακτινοθεραπευτικού κέντρου της Λεμεσού, και είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες προσφορών για το ακτινοθεραπευτικό τμήμα της Λευκωσίας, και ενώ είχε εγκριθεί σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό του 2013, οι σημερινοί κυβερνώντες, ακύρωσαν όλα τα πάνω.  Και βρισκόμαστε εδώ, και αναγκαζόμαστε να συζητούμε τα ίδια θέματα ξανά και ξανά.

Ιδιαίτερα, μας ξαφνιάζει και μας βρίσκει αντίθετους,  η απόφαση του Υπουργού Υγείας για εκπόνηση νέας μελέτης για το ίδιο θέμα, η οποία θα κοστίσει €50.000.  Και έχουμε και οικονομική κρίση.  Δεν είναι αρκετές τόσες μελέτες που έχουν γίνει στον παρελθόν;  Διερωτόμαστε, δεν λαμβάνονται υπόψη οι διεθνείς μελέτες που αναφέρονται στην αναλογία πληθυσμού και λειτουργίας γραμμικών επιταγχυντών, που στην περίπτωση της Κύπρου, είναι 7;  Δεν λαμβάνει καθόλου, ο Υ.Υ. υπόψη του, τον Γενικό Ελεγκτή που στην έκθεση του, που υπογραμμίζει ότι είναι υπερβολικό το κόστος της χορηγίας που παρέχεται από το κράτος προς το Ογκολογικό Κέντρο της Τράπεζας Κύπρου (16 εκ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2014); Και που στη συνέχεια ο Γενικός Ελεγκτής, προτείνει τη δημιουργία ακτινοθεραπευτικού, χωρίς την οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου, με τη μέθοδο του στρατηγικού επενδυτή.  Η κυβέρνηση, ας λάβει επιτέλους υπόψη της, τη δικαιολογημένη απαίτηση των χιλιάδων ασθενών που ταλαιπωρούνται και ας δείξει την πολιτική της βούληση, με τις πράξεις της.

Κύριε Πρόεδρε,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το τελευταίο διάστημα γίνονται πολλές συζητήσεις και αναφορές για την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, το 2015. Μέσα από αυτές τις συζητήσεις, έχει δημιουργηθεί μια ανησυχία και μια αβεβαιότητα,  στους λειτουργούς υγείας (από τους 6 ογκολόγους που εργάζονταν στο Ογκολογικό Τμήμα του γ.ν. Λευκωσίας, τώρα έχουν φύγει 2 και μπορεί να αποχωρήσουν ακόμα 2) και στους ίδιους τους καρκινοπαθείς, την οποία συμμεριζόμαστε και εμείς ως ΑΚΕΛ, για το ποια θα είναι η τύχη τους.   Ο Υπουργός Υγείας αναφέρθηκε, ότι το Ογκολογικό της Τράπεζας Κύπρου και το Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής θα ενταχθούν στο ΓΕΣΥ κάτω από ειδικό καθεστώς.  Ζητούμε από τον Υπουργό Υγείας να μας επεξηγήσει το τι εννοεί.  Θα συνεχίσει το Ογκολογικό Κέντρο να λειτουργεί στα πλαίσια του ΓΕΣΥ, χωρίς υποστηριχτικές υπηρεσίες;  Πως θα εξασφαλίζεται η πολυθεματική και μακροχρόνια θεραπεία ενός καρκινοπαθούς;  Πως εξασφαλίζεται το ψηλό κόστος θεραπείας και η αποκατάσταση του;

Και τίθεται ένα επιπλέον ερώτημα: πως θα λειτουργήσουν τα αυτόνομα δημόσια νοσηλευτήρια, δίχως ακτινοθεραπευτικά τμήματα, μέσα στο ΓΕΣΥ;  Σκεφτήκαμε πόσο μεγάλη θα είναι η απώλεια εσόδων των αυτονομημένων πλέον δημοσίων νοσηλευτηρίων και η πιθανή αδυναμία τους να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη, πολύπλευρη ποιοτική θεραπεία στους καρκινοπαθείς;

Και το άλλο μεγάλο ερώτημα που αναφύεται μέσα από τις πράξεις ή παραλείψεις της σημερινής κυβέρνησης είναι: το πώς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τα δημόσια νοσηλευτήρια ως ραχοκοκαλιά του ΓΕΣΥ, αφού οδεύουν σε διάλυση;

Άλλα θέματα που χρήζουν άμεσης πολιτικής απόφασης είναι η αναβάθμιση του Ιστοπαθολογικού Τμήματος και η Κλινική Μαστού του γ.ν. Λευκωσίας, η πρόσβαση των ασθενών σε σύγχρονες φαρμακευτικές θεραπείες, η ενίσχυση κατοίκον ανακουφιστικής φροντίδας και του Κέντρου Αροδαφνούσας.  Καθημερινά γινόμαστε δέκτες, παραπόνων για μη έγκαιρης παραλαβής των  ιστοπαθολογικών αναλύσεων.  Αυτό συνεπάγεται καθυστέρηση διαγνώσεων, θεραπειών και κατ΄επέκταση επιδείνωση της υγείας των ασθενών.  Η εξειδίκευση ενός ιστοπαθολόγου είναι αναγκαία για να αποφεύγεται η αποστολή δειγμάτων στο εξωτερικό.  Επίσης αναγκαία είναι και η πρόσληψη γραμματειακού προσωπικού για έγκαιρη καταγραφή των αποτελεσμάτων των αναλύσεων.  Ακόμα μια εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής για την αντιμετώπιση του καρκίνου, που υλοποιήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, είναι η λειτουργία της Κλινικής του Μαστού στο γ.ν. Λευκωσίας.  Εκφράζουμε την ικανοποίηση μας για την επιστημονική επάρκεια των λειτουργών υγείας που εργάζονται στο τμήμα.  Παράλληλα χρειάζεται περαιτέρω συντονισμός για τελειοποίηση και αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρονται. Και ζητούμε από την κυβέρνηση να δει με σοβαρότητα το ενδεχόμενο δεύτερης κλινικής στο γ.ν. Λεμεσού.  Ένα από τα αιτήματα των καρκινοπαθών, που θα θέλαμε και εμείς να μελετήσει το Υπουργείο Υγείας, είναι η εξειδίκευση των χειρουργικών ειδικοτήτων στον τομέα του καρκίνου.

Παρόλες τις οικονομικές δυσκολίες που περνούμε ως κράτος, οι καρκινοπαθείς όπως και όλοι οι ασθενείς έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε σύγχρονα θεραπευτικά προγράμματα.  Εδώ είναι που λέμε ότι, θα πρέπει να λειτουργήσουν εκσυγχρονισμένα πρωτόκολλα και θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι εισηγήσεις των θεράποντων γιατρών.  Η Ad Hoc Επιτροπή που αποτελείται από ειδικούς γιατρούς ογκολόγους πρέπει συγκαλείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και η Επιτροπή Φαρμάκων να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις εισηγήσεις της.

Αναγνωρίζουμε τη μεγάλη προσφορά και σημαντικό έργο που επιτελούν οι εθελοντικοί Σύνδεσμοι που ασχολούνται με τους καρκινοπαθείς αλλά θα θέλαμε το κράτος να ήταν ο κύριος παροχέας υγείας και οι εθελοντικοί Σύνδεσμοι να ήταν υποστηριχτικοί αντί να συμβαίνει το αντίθετο. Καλούμε το κράτος να δει σοβαρά τη δημιουργία υποδομών, όχι μόνο στη Λευκωσία αλλά και σε άλλες επαρχίες για ανακουφιστική φροντίδα και στήριξη των καρκινοπαθών.

Κύριε Πρόεδρε,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η προσφορά και η πρόσβαση στην υγεία δεν είναι επαιτεία, είναι ανθρώπινο δικαίωμα που έχει υποχρέωση το κράτος να του παρέχει.  Ο άνθρωπος έρχεται με αξιοπρέπεια στον κόσμο, αλλά πρέπει να ζει με αξιοπρέπεια, μέχρι το τέλος της ζωής του και αυτό είναι ευθύνη του κράτους.

PREV

Ανάγκη για αλλαγή πλεύσης τόσο στη διαπραγματευτική διαδικασία όσο και στη μονοδιάστατη εξωτερική πολιτική

NEXT

Να επαναφέρουν τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της εξωτερικής μας πολιτικής