Home  |  Βουλή   |  Δήλωση Άριστου Δαμιανού μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Νομικών

Δήλωση Άριστου Δαμιανού μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Νομικών

Θέλω να ξεκινήσω από μια διαπίστωση. Ότι η διαδικασία της διαβούλευσης που εφαρμόσαμε και σήμερα στην Επιτροπή Νομικών αποφέρει θετικά αποτελέσματα. Και πρέπει να πω, ειδικότερα για τους δύο νόμους που συζητούσαμε σήμερα – για τις παρακολουθήσεις και το ενοικιοστάσιο- πως έχουμε διανύσει τεράστια απόσταση από τα αρχικά κείμενα.

Παρακολουθήσεις

Ειδικότερα στο ζήτημα των παρακολουθήσεων θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση μας για το γεγονός ότι τους τελευταίους δύο μήνες υπήρξε μια στενή επικοινωνία με τον Υπουργό Δικαιοσύνης αλλά και ένδειξη καλής θέλησης από τις υπόλοιπες Κοινοβουλευτικές Ομάδες στην Επιτροπή, με αποτέλεσμα ένας σημαντικός αριθμός δικλείδων ασφαλείας που ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΑΚΕΛ προτείναμε, να έχουν γίνει αποδεκτές. Θέλω να σταθώ σε τρεις συγκεκριμένες χωρίς να υπονοώ ότι δεν υπήρξαν άλλες στην πορεία συζήτησης των τελευταίων δύο χρόνων.

Η πρώτη αφορά στην ενσωμάτωση στο νομοσχέδιο πρόνοιας με βάση την οποία η Αστυνομία και ο Αρχηγός της Αστυνομίας θα υποχρεούνται να παραδίδουν πλήρη κατάλογο με τις παρακολουθήσεις που έχουν επισυμβεί και με βάση των οποίων θα καταρτίζει έκθεση η Επιτροπή που θα ελέγχει τη νομιμότητα των δράσεων της Αστυνομίας. Η έκθεση αυτή θα παραδίδεται ετησίως στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Είναι ένα μέτρο διαφάνειας, ένα επιπρόσθετο μέτρο ελέγχου αυτού του πολύ αυστηρού νόμου των παρακολουθήσεων της ιδιωτικής επικοινωνίας των πολιτών.

Η δεύτερη τροπολογία που έχει γίνει αποδεκτή και ενσωματώνεται στο κείμενο, αφορά σε ένα κενό που εντοπίσαμε στο νόμο που προβλέπει ουσιαστικά την απαγόρευση εισαγωγής εξοπλισμού για παρακολουθήσεις, πλην εκείνων που θα αφορούν στην εφαρμογή της νομοθεσίας για τη νομιμοποίηση των παρακολουθήσεων. Δηλαδή, δεν θα επιτρέπεται επ’ ουδενί σε οποιοδήποτε ιδιώτη -φυσικό ή νομικό πρόσωπο- να εισάγει, να αξιοποιεί ή/και να κατασκευάζει εξοπλισμό παρακολουθητικό. Η μοναδική περίπτωση για την ύπαρξη τέτοιου εξοπλισμού από παροχείς τηλεπικοινωνιών είναι μόνο για σκοπούς εφαρμογής της νομοθεσίας.

Η τρίτη τροπολογία, που έγινε αποδεκτή και από τον ίδιο τον Υπουργό, είναι πως -ένεκα της διαπίστωσης μας και της κρίσης που ασκήσαμε ότι η Τριμελής Επιτροπή Ελέγχου της νομιμότητας των δράσεων της ΚΥΠ, που προνοείται στο νόμο που ψηφίσαμε πριν μερικά χρόνια δεν έχει ακόμα συσταθεί- θέσαμε ως προϋπόθεση για την έναρξη ισχύος του Νόμου, τη σύσταση αυτής της ειδικής Επιτροπής – η οποία θα ελέγχει την νομιμότητα των παρακολουθήσεων που θα γίνονται δυνάμει διατάγματος Δικαστηρίου.

Αυτές οι σημαντικές δικλείδες ασφαλείας καταγράφονται και έχουν την αξία τους.

Εμείς από την αρχή αυτής της συζήτησης λέγαμε με επίταση ότι αναγνωρίζουμε την ανάγκη να δοθούν επιπρόσθετα νομικά όπλα στην Αστυνομία αλλά και την ανάγκη να υπάρξει μια ισορροπία μεταξύ των δικαιωμάτων των πολιτών τα οποία προφανώς παραβιάζονται με αυτή τη νομοθεσία. Έχουμε διανύσει σημαντική απόσταση. Από εκεί και πέρα παραμένει το θέμα αρχής που είναι η περιστολή του δικαιώματος στην ιδιωτική ζωή και επικοινωνία των πολιτών, ως αποτέλεσμα της ψήφισης αυτής της νομοθεσίας.

Ενοικιοστάσιο

Σε ό,τι αφορά στο Ενοικιοστάσιο, έχω ήδη πει ότι έχουν γίνει αποδεκτές στην πλειονότητα οι δικές μας τροπολογίες όπως και άλλων κομμάτων. Από τις σημαντικότερες είναι η επιμήκυνση της περιόδου χάριτος. Εφόσον εκδοθεί διάταγμα έξωσης, η περίοδος χάριτος θα αυξηθεί αντί αυτού που προνοεί η πρόταση νόμου του Συναγερμού, στις 90 μέρες και για καταστήματα και για κατοικίες όπως προτείνει το ΑΚΕΛ.

Η δεύτερη αφορά την υποχρέωση του πρωτοκολλητή να θέτει ενώπιον του Δικαστή την κατ’ αρχήν του απόφαση για τελική έγκριση ή απόρριψη της αποδοχής υπεράσπισης -ένα κενό που εντοπίσαμε από την αρχή- και η τρίτη τροπολογία που για μας είναι αυτονόητη και έχει γίνει επίσης αποδεκτή είναι ότι όλα αυτά που θα ψηφιστούν θα αφορούν καινούριες υποθέσεις και όχι όλες αυτές που είναι καταχωρημένες στο Δικαστήριο Ελέγχου Ενοικιάσεων.

Επαναλαμβάνω ότι με την εισαγωγή αυτών των προνοιών έχει βελτιωθεί το αρχικό κείμενο αυτών μας των τροπολογιών και βεβαίως δεν παραγνωρίζουμε ότι με τη ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου ανατρέπεται ένα υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο δεκαετιών σε μια προσπάθεια να επέλθουν αλλαγές που να επιτρέπουν την εκδίκαση υποθέσεων με μεγαλύτερη ταχύτητα. Πλην όμως είναι τόσο δραστικές οι πρόνοιες της πρότασης νόμου που θεωρήσαμε καθήκον μας να εισάξουμε στο μέτρο του δυνατού και με βάση τις πολιτικές ισορροπίες κάποιες δικλείδες ασφαλείας.

Συνοπτικά, αυτό που θα ισχύει με την ψήφιση του νόμου είναι ότι αν ένας ενοικιαστής καθυστερεί για 21 μέρες την καταβολή ενοικίου, αυτό επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να προχωρήσει στην καταγγελία της σύμβασης ενοικίου, να καταχωρήσει αίτηση στο Δικαστήριο Ελέγχου Ενοικιάσεων (όπως ισχύει και τώρα) και πλέον με την νέα ρύθμιση, αν δεν καταβάλει τα απαιτούμενα ενοίκια τότε ο πρωτοκολλητής θα αποφασίζει ότι δεν θα κάνει αποδεκτή την απάντηση του ενοικιαστή ως υπεράσπιση. Αυτήν την κατ’ αρχήν απόφαση του ο πρωτοκολλητής θα την θέτει ενώπιον του Δικαστή και θα είναι ζήτημα μερικών 24ώρων να εκδίδει απόφαση για την αποδοχή ή απόρριψη της συγκεκριμένης υπεράσπισης ο Δικαστής. Μετά το μόνο στάδιο που θα υπολείπεται είναι αυτό της έκδοσης διατάγματος έξωσης το οποίο δε θα είναι περίπλοκο ένεκα του ότι δεν θα έχει ουσιαστική υπεράσπιση ενώπιον του ο Δικαστής επί της οποίας να αποφανθεί. Άρα, γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική η πρόνοια της περιόδου χάριτος των 3 μηνών που εξασφαλίσαμε διότι βασικά ανατρέπουμε ένα νομοθετικό πλαίσιο δεκαετιών και χιλιάδες ανθρώπων θα βρεθούν σε μερικές μέρες προ του κινδύνου έξωσης.

Δεν υποβαθμίζουμε ποσώς την υποχρέωση όλων να καταβάλλουν νόμιμα ενοίκια με βάση τις συμβάσεις τους. Αλλά την ίδια ώρα είναι αρχή δικαίου ότι πρέπει να προετοιμάζεται η κοινωνία όταν επέρχονται σημαντικές αλλαγές για να μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα. Και βεβαίως, εικάζω ότι αν και εφόσον εγκριθεί αυτή η πρόνοια ενδεχομένως και πολλές εμπορικές διαφορές που είναι σε εκκρεμότητα να ρυθμιστούν και εκτός δικαστηρίου. Επαναλαμβάνω, ότι η πρόταση νόμου επιφέρει μια δραστική διαφοροποίηση στο νομοθετικό πλαίσιο, που είναι και ισοπεδωτική και γι’ αυτό εμείς καταγράψαμε από την πρώτη στιγμή τον προβληματισμό μας για την αρχική πρόταση ως είχε κατατεθεί.

22/01/2020

PREV

Τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία να εξυπηρετούν τη διακίνηση των φοιτητών από και προς τα πανεπιστήμια

NEXT

Ανάγκη για επέκταση του τερματισμού της αναλογιστικής μείωσης του 12% και στις συντάξεις του ΤΚΑ