Αρνητική εξέλιξη η εμπλοκή της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση
Γραπτή δήλωση Επικεφαλής Γραφείου Παιδείας Κ.Ε. ΑΚΕΛ Χρίστου Χριστοφίδη
Απάντηση στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε σχέση με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας
Η απάντηση του Υπουργείου στις χθεσινές μας καταγγελίες σε σχέση με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, ουσιαστικά επιβεβαιώνει τα όσα είχαμε πει. Υπάρχει όντως έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία φυλάγεται σαν επτασφράγιστο μυστικό. Όντως έχει ανατεθεί στην Παγκόσμια Τράπεζα να ετοιμάσει αξιολόγηση για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση. Και η αποφυγή σχολιασμού των πληροφοριών για το περιεχόμενο της έκθεσης, ουσιαστικά τις επιβεβαιώνει.
Εδώ και μήνες είχαμε προειδοποιήσει ότι η εμπλοκή της Παγκόσμιας Τράπεζας, ενός Οργανισμού με συγκεκριμένη φιλοσοφία και θέσεις, στα της κυπριακής εκπαίδευσης, μπορεί να σηματοδοτήσει αρνητικές εξελίξεις. Από τη συζήτηση για την αναδόμηση του Υπουργείου Παιδείας καταλήξαμε (ή καταντήσαμε) να εισηγείται η Παγκόσμια Τράπεζα ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των επιθεωρητών, πως θα γίνεται η αξιολόγηση και πόσες ώρες θα εργάζονται οι εκπαιδευτικοί, ενώ τους ζητήσαμε να μας αξιολογήσουν μια κατά βάση εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία όπως η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Τα ερωτήματα βέβαια παραμένουν. Ερωτήματα που έχουν άμεση σχέση με το παρών και το μέλλον της Εκπαίδευσης στην Κύπρο, για αυτό και το θέμα αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό.
– Με ποια κριτήρια και ποια επιστημονική μέθοδο θα αξιολογηθεί η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση από ένα Οργανισμό όπως η Παγκόσμια Τράπεζα; Αφού είναι πολύ καλά γνωστές οι απόψεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, όπως άλλωστε και του «αδελφού» Οργανισμού, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, γιατί ανατέθηκε σε ένα τέτοιο Οργανισμό αυτό το έργο; Για να λειτουργήσει ως «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» για κυβερνητικές επιλογές; Για να δώσει άλλοθι στην κυβέρνηση; Για να λειτουργήσει η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, ως η αιχμή του δόρατος μιας επικείμενης «αντιμεταρρύθμισης»;
– Πραγματικά πιστεύει κάποιος ότι τέτοιοι Οργανισμοί έχουν μόνο «συμβουλευτικό χαρακτήρα»; Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι αυτό που σήμερα έρχεται ως εισήγηση αύριο θα έρθει ως επιβολή- διαταγή στα πλαίσια ενός νέου «επικαιροποιημένου» μνημονίου.
– Εάν το κείμενο που έχει στα χέρια του εδώ και μέρες ο κ. Υπουργός Παιδείας δεν είναι όντως το τελικό, και θα υπάρξει σχολιασμός και διάλογος, πως γίνεται σχεδόν κανένα υψηλόβαθμο, διευθυντικό στέλεχος του ΥΠΠΟ να μην έχει το προσχέδιο; Πως θα τύχει σχολιασμού και ποιων οι απόψεις θα μεταφερθούν;
– Δεν θα ήταν πιο αποτελεσματικό και δημιουργικό, εάν σε αυτή την προσπάθεια περιλαμβάνονταν οι εκπαιδευτικοί εταίροι και οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου, ούτως ώστε και το ΥΠΠΟ να είναι ενδυναμωμένο και να είναι οι απόψεις που θα διαμορφωθούν πιο πλήρεις;
Τονίζουμε ότι είμαστε στη διάθεση του ΥΠΠΟ για οποιαδήποτε βοήθεια ή συμβολή μας ζητηθεί.