Home  |  Ενημέρωση   |  Αρθρογραφία   |  Να μην χάσουμε και από τον τουρισμό, του Νίκου Ιωάννου

Να μην χάσουμε και από τον τουρισμό, του Νίκου Ιωάννου

nioannou

Έχει δει το φως της δημοσιότητας πρόσφατα η έκθεση της Κομισιόν που καταγράφει μέσα από  αριθμητικά δεδομένα την πορεία του τουρισμού στο νησί μας τα τελευταία  15 περίπου χρόνια. Σε γενικές γραμμές η έκθεση δεν είναι κολακευτική για   τη πρόοδο του  κυπριακού τουρισμού και ότι η κατάσταση πρέπει να μας ανησυχήσει. Ένα ενδεικτικό στοιχείο της έκθεσης είναι ότι οι αφίξεις τουριστών από το 2001 μέχρι το2013 μειώθηκαν κατά 11%. Στη έκθεση καταγράφεται επίσης ότι υπήρχε μηδαμινή αύξηση στο ΑΕΠ της χώρας από το τουρισμό .Θεμελιώδης διαρθρωτικοί παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κακή απόδοση του τουρισμού. Ανάμεσα στα άλλα γίνεται αναφορά και στην έλλειψη σημαντικών επενδύσεων. Πάντως η έκθεση δεν κάνει  ξεκάθαρη αναφορά στο ψηλό εργατικό κόστος όπως κάποιοι εδώ στη Κύπρο συχνά επικαλούντο ως την βασική αιτία των διαθρωτικών προβλημάτων του τουρισμού. Η έλλειψη ξεκάθαρου στρατηγικού στόχου δυστυχώς κράτησε το τουρισμό μας καθηλωμένο τα τελευταία 15 χρόνια όταν σε άλλες ανταγωνιστικές  χώρες παρουσιάζετε  μια τρομακτική αύξηση.

Όπως και να’ χουν τα πράγματα θα  ήταν λάθος να υποτιμηθεί η  συμβολή του τουρισμού στη πραγματική οικονομία  και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που προσφέρει.  Ο τουρισμός πάρα τα προβλήματα του αποδεικνύεται μια σταθερή πηγή εσόδων για την οικονομία που θα πρέπει να αυξήσουμε .

 Ένας από τους λόγους που κρατήθηκε ο τουρισμός μας στα ίδια επίπεδα μέσα σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης  είναι  ο υπερτετραπλασιασμός των Ρώσων τουριστών από το 2008 καλύπτοντας απώλειες παραδοσιακών τουριστικών προορισμών όπως είναι η Βρετανία και η Γερμανία. Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής βίζας  έδωσε τεράστια ώθηση στο τουρισμό από την Ρωσία. Όσον  και να επιδιώκουν κάποιοι να υποβαθμίσουν την διακυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια,  η συμβολή της στο συγκεκριμένο θέμα στήριξης του τουρισμού  ήταν τεράστια. Λίγο μετά που η κρίση άρχισε να δείχνει τα δόντια της,  η κυβέρνηση Χριστόφια έλαβε συγκεκριμένα μέτρα στήριξης  του τουρισμού  τα οποία  και απέδωσαν .

Μπροστά μας βρίσκεται άμεσα η διαχείριση της νέας τουριστικής περιόδου. Η χρονιά προβλέπεται να είναι κρίσιμη και δύσκολη. Ο  στόχος μας  για το 2015  θα πρέπει να  είναι ρεαλιστικός και υλοποιήσιμος . Και αυτό εξαιτίας του ορατού προβλήματος στη ρωσική αγορά λόγο  της ισοτιμίας του ρουβλιού. Δυστυχώς δεν θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε  μόνον το πρόβλημα της ρωσικής αγοράς αλλά και το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών που δεν είναι τόσο επιφανειακό όσον προσπαθούν να το παρουσιάσουν οι κυβερνώντες. Προβλήματα θα παρουσιάσουν και άλλες χώρες όπως οι βόρειες,  η Γερμανία αλλά ακόμα  και η  Αγγλία εξαιτίας  του κλεισίματος μιας εταιρείας χαμηλού κόστους που έφερνε χιλιάδες τουρίστες.

 Η  παρούσα κυβέρνηση, το Δ.Σ. του ΚΟΤ και ο αρμόδιος Υπουργός ευθύνονται  για την λανθασμένη στρατηγική προώθησης και προβολής.  Το Δεκέμβριο του 2013 περιέκοψαν 9 εκατομμύρια  ευρώ για σκοπούς διαφήμισης και προβολής σε σημαντικές αγορές του εξωτερικού. Η απόφαση για περικοπή των 9 εκατομμυρίων  από τα κονδύλια για διαφήμιση του 2014  έγινε  με την δικαιολογία ότι η διαδικασία έγινε από το προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο, κάτι το οποίο δεν ήταν αρεστό στη παρούσα κυβέρνηση Η ακύρωση της διαφημιστικής εκστρατείας είναι εμφανές ότι θα έχει αρνητικές συνέπειες για το 2015. Σήμερα οι ανταγωνιστές μας αναλώνονται σε μια μεγάλη εκστρατεία για να πάρουν από την ήδη μικρότερη πίττα του ρωσικού τουρισμού.

Εάν επιβεβαιωθούν οι άσχημες προβλέψεις για τον τουρισμό οι απώλειες εσόδων θα είναι εκατοντάδες  εκατομμύρια. Ενδεχομένως να παρατηρηθεί ξανά ύφεση αντί αναιμική ανάπτυξη όπως το Υπουργείο Οικονομικών αναμένει για το 2015 .

Αυτό που χρειάζεται να γίνει άμεσα είναι να επεξεργαστούμε ένα έκτακτο σχέδιο δράσης  με στόχο την ελαχιστοποίηση των αρνητικών συνεπειών από τη ρωσική αγορά,  αλλά ταυτόχρονα να στοχεύσουμε σε αγορές που θα μας βοηθήσουν να αντλήσουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών. Η συνεχής  μείωση των κονδυλιών για σκοπούς διαφήμισης και προβολής που επιχειρήθηκε από την  παρούσα κυβέρνηση δεν επέφερε τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Άλλο πράγμα είναι η εξοικονόμηση εκεί που γίνονται σπατάλες και άλλο οι περικοπές για σκοπούς λιτότητας. Να μην ψοφήσουμε και την¨ κότα¨ από την λιτότητα στο τέλος.

Επιβάλλεται μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες να αναπροσαρμόσουμε τις στρατηγικές μας επιλογές. Η ανάγκη να διαμορφώσουμε το όραμα και την στρατηγική μας για το τουρισμό είναι ευθύνη πρώτιστα του κράτους και των αρμοδίων κρατικών φορέων. Μας βρίσκει αντίθετους η άποψη που θέλει τους ιδιώτες και ιδιαίτερα τους ξενοδόχους να συμμετέχουν ενεργά σαν οι απόλυτα βασικοί παίκτες στη λήψη των αποφάσεων για την τουριστική πολιτική του κράτους. Δεν θέλουμε  να μετατρέψουμε  ολοκληρωτικά το  τουρισμό  σε all inclusive.

Το ΑΚΕΛ θα επεξεργαστεί πρόταση πολιτικής για το όραμα μας για το τουρισμό και θα την καταθέσει ενώπιο του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού.

Νίκος Ιωάννου

Μέλος του Πολιτικού Γραφείου ΑΚΕΛ

PREV

Μετανάστες της κλιματικής αλλαγής: το νέο κύμα, της Χριστίνας Νικολάου

NEXT

Περί αμφισβητήσεως των θεσμών, του Γιώργου Λουκαΐδη