Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Επικίνδυνες οι καθυστερήσεις και ανατροπές στους σχεδιασμούς για το φυσικό αέριο

Επικίνδυνες οι καθυστερήσεις και ανατροπές στους σχεδιασμούς για το φυσικό αέριο

Δημοσιογραφική Διάσκεψη Γενικού Γραμματέα Κ.Ε. του ΑΚΕΛ, Άντρου Κυπριανού, για την Ενέργεια

FAΤα τελευταία χρόνια τα ενεργειακά ζητήματα καταλαμβάνουν ολοένα και αυξανόμενη σημασία στις προσπάθειες για αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης και για έξοδο της χώρας μας από το φαύλο κύκλο της ύφεσης στην οποία έχει περιέλθει.

Η προσοχή του ΑΚΕΛ στα ενεργειακά ζητήματα είναι διαχρονική. Η ανακάλυψη όμως υδρογονανθράκων στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Χώρας μας, σε συνδυασμό με την ανακάλυψη υδρογονανθράκων σε γειτονικές μας χώρες, άλλαξαν δραματικά τα δεδομένα.  Επέβαλλαν να αλλάξουμε όλοι τις προσεγγίσεις και τις πολιτικές μας στον ενεργειακό τομέα. Το ΑΚΕΛ έγκαιρα και συνεχώς παρεμβαίνει σε αυτά τα ζητήματα με πρωτοβουλίες, εισηγήσεις και συγκεκριμένες δράσεις.

Η χώρα μας έχει πλέον την ευκαιρία να μπει στον ευρωπαϊκό και στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε πραγματοποιήσει άλματα όσον αφορά τις προοπτικές αξιοποίησης των υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Ενδεικτικά αναφέρω την επιβεβαιωτική γεώτρηση στο τεμάχιο 12 από την εταιρεία Noble International,   την υπογραφή συμβολαίων με εταιρείες κολοσσούς όπως Total, Eni και Kogas, για έρευνα και παραγωγή ΦΑ, τη συμμετοχή των εταιρειών Delek και Avnerστα δικαιώματα εξόρυξης στο οικόπεδο 12 και την απόφαση για τη δημιουργία χερσαίου τερματικού υγροποίησης.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ευθύνη και για την ευρύτερη στρατηγική μας και για τις εξελίξεις σε ό, τι αφορά το φυσικό αέριο. Πρέπει να την αναλάβει. Η δημιουργία της προοπτικής αξιοποίησης των υδρογονανθράκων στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη ήταν μεγάλο επίτευγμα της διακυβέρνησης Χριστόφια. Δεν ήρθε από το πουθενά. Ήταν αποτέλεσμα συγκεκριμένης σωστής στρατηγικής. Αποτέλεσμα της συνετής άσκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας και της σωστής και πολυεπίπεδης εξωτερικής πολιτικής. Οι εξελίξεις αποτέλεσαν μεγάλη διπλωματική ήττα για την Τουρκία∙ τη μεγαλύτερη από το 1974. Έχει λοιπόν ευθύνη η κυβέρνηση Αναστασιάδη- Συναγερμού να μελετά σοβαρά τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Να λάβει υπόψιν ότι η Κύπρος βρίσκεται στο μέσο άγριων ανταγωνισμών στην ευρύτερη περιοχή. Να μη βαδίζουμε στα τυφλά. Κεντρικό στοιχείο του όλου σχεδιασμού αξιοποίησης του φυσικού μας πλούτου, είναι η δημιουργία τερματικού υγροποίησης Φυσικού Αερίου. Οι καθυστερήσεις και οι ανατροπές στις οποίες προχωρεί η Κυβέρνηση Αναστασιάδη εκτός από λανθασμένες, είναι και επικίνδυνες.

Η σωστή και προς όφελος του λαού μας αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου μαζί με την επίλυση του Κυπριακού, είναι οι μόνες ελπίδες για ανάπτυξη, πρόοδο και ευημερία της Κύπρου.

Τα οφέλη για τον τόπο μας είναι διπλά. Είναι και οικονομικά αλλά και πολιτικά. Τα οικονομικά προέρχονται κυρίως από την εμπορική εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, από τις επενδύσεις που συνεπάγεται η ανάπτυξη της αναγκαίας υποδομής για αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου αλλά και από τη δραστική μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα πολιτικά οφέλη που θα προκύψουν θα είναι το γεγονός ότι μπορούμε να εδραιώσουμε στρατηγικές συμμαχίες οι οποίες είναι αναγκαίες τόσο για την προστασία και διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας όσο και για την απρόσκοπτη εμπορική εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων μας.

Το κυπριακό ΦΑ μαζί με άλλα κοιτάσματα της περιοχής ανοίγουν  μεγάλες προοπτικές ουσιαστικής συμβολής στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Έχοντας υπόψη ότι, τα δυο τρίτα του φυσικού αερίου που καταναλώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εισαγόμενα, με τις ανάγκες της σε ενέργεια να αυξάνονται καθημερινά,  καθώς και την εξάρτηση της από τους 2 κύριους προμηθευτές της, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί όχι μόνο να διασφαλίσει τα αποθέματα της αλλά παράλληλα επιζητεί να πολλαπλασιάσει τις παροχές της. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ουκρανία με τα γεωστρατηγικά παιγνίδια στη χώρα αυτή επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του ΑΚΕΛ.

Ως εκ τούτου, η  Κύπρος θα έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει, αν σε όλα αυτά προσμετρήσουμε και τον παράγοντα της γεωγραφικής κατανομής.

Τόσο η εμπορική εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων αλλά και τα έργα υποδομής που πρέπει να γίνουν σημαίνουν ανάπτυξη. Σημαίνουν πολλές νέες θέσεις εργασίας τόσο στον τομέα της ενέργειας όσο και σε άλλους κλάδους οικονομικής απασχόλησης.

Η Κύπρος, αν ακολουθήσει συνετή και αποφασιστική πολιτική αποκτά τη δυνατότητα να γυρίσει την πλάτη στις αδιέξοδες και στείρες πολιτικές της λιτότητας που κατά κόρον επέβαλε το διεθνές και ευρωπαϊκό νεοφιλελεύθερο μοντέλο στις χώρες του νότου. Η Κύπρος μπορεί να απαντήσει με ανάπτυξη.

Για να γίνουν όμως όλα αυτά πράξη και να μη μείνουμε για άλλη μια φορά στα λόγια και τις διακηρύξεις πρέπει να εργαστούμε με αποτελεσματικότητα, αποφασιστικότητα, ταχύτητα και προς τη σωστή κατεύθυνση.

Κεντρικό στοιχείο του όλου σχεδιασμού είναι η δημιουργία τερματικού υγροποίησης ΦΑ. Δυστυχώς οι μεγάλες καθυστερήσεις που επιδεικνύει η Κυβέρνηση στην υλοποίηση του έργου θέτουν εν αμφιβόλω την υλοποίηση του.

Το τερματικό προσφέρει στην Κύπρο σειρά από πλεονεκτήματα:

  1. Με τη δημιουργία αυτού του μεγαλεπήβολου έργου διαμορφώνουμε νέα πολιτικά δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Με τις συμμαχίες που μπορούμε να εδραιώσουμε  τόσο με  το Ισραήλ όσο και με άλλες χώρες της περιοχής, είναι ρεαλιστικό να επιτευχθεί η μετατροπή της χώρας μας σε περιφερειακό ενεργειακό κέντρο για μεταφορά Φυσικού Αερίου στις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες αγορές.
  2. Το τερματικό σε αντίθεση με τους αγωγούς μας παρέχει την δυνατότητα να έχουμε επιλογές αγορών για προμήθεια Φυσικού Αερίου και να μην είμαστε δέσμιοι σε μια και μόνο αγορά με ότι αυτό συνεπάγεται.
  3. Η προώθηση του Τερματικού διευκολύνει και την μεταφορά Φυσικού Αερίου για τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής στο τόπο μας, μια προοπτική η οποία φαίνεται να είναι η μόνη επιλογή για να έχουμε δραστική μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
  4. Η δημιουργία του Τερματικού στην Κύπρο θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στο τόπο μας ενώ παράλληλα θα δώσει την δυνατότητα και σε άλλες βιομηχανίες να εγκατασταθούν και να λειτουργήσουν στην περιοχή.

Είναι για αυτούς τους λόγους που ως ΑΚΕΛ εμμένουμε με ιδιαίτερη ένταση ότι οι διαδικασίες για την προώθηση του Τερματικού πρέπει άμεσα να προχωρήσουν με ταχύτητα και ευελιξία.

Η απόφαση για τη δημιουργία του τερματικού πάρθηκε από τον Μάιο του 2012. Παράλληλα συστάθηκε η ΚΡΕΤΥΚ κατά το νορβηγικό μοντέλο. Στην εταιρεία αυτή  μεταφέρθηκε η αρμοδιότητα της οικονομικής διαχείρισης των υδρογονανθράκων. Το μοντέλο της Νορβηγίας με την ίδρυση της STADOIL πριν τριάντα χρόνια επιβεβαιώνει την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος.

Δυστυχώς η κυβέρνηση Αναστασιάδη αδικαιολόγητα και χωρίς τεκμηρίωση, ανάτρεψε αυτούς του σχεδιασμούς. Διέλυσε την ΚΡΕΤΥΚ αντικαθιστώντας την με μια νέα εταιρεία η οποία θα λειτουργεί μόνο ως ο εμπορικός βραχίονας του κράτους, αφαιρώντας της ουσιαστικά τη δυνατότητα να είναι ο πρωταγωνιστής στην διαχείριση στρατηγικών υποδομών.

Αυτή η αδράνεια, η απραξία και οι ανατροπές στους σχεδιασμούς από την κυβέρνηση δίνουν χώρο σ’ όσους θέλουν να σπρώξουν τα πράγματα σε άλλες επιλογές για να προωθήσουν τα σχέδια τους. Αρκετές φορές είχαμε τονίσει ότι όσο η κυβέρνηση δεν προχωρεί στην υλοποίηση των στρατηγικών μας σχεδιασμών, τόσο οι εταιρείες που έχουν τα δικαιώματα εξόρυξης στο γειτονικό μας Ισραήλ όσο και οι εταιρείες που έχουν δικαιώματα στην δική μας ΑΟΖ θα κάνουν δεύτερες σκέψεις.

Δυστυχώς οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις προειδοποιήσεις μας. Ήδη οι εταιρείες Noble και Delek έχουν μεταφέρει την επιλογή για εξαγωγές μέσω Κύπρου ως την τελευταία τους επιλογή.

Με την αντιφατική πολιτική και τους αργούς ρυθμούς που κινείται η κυβέρνηση, πολύ φοβούμαστε ότι η Κύπρος θα χάσει το τρένο της έγκαιρης εξόδου στις διεθνείς αγορές και της μετατροπής της χώρας μας σε περιφερειακό ενεργειακό κέντρο.

Ως ΑΚΕΛ καλούμε την κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις και να χειριστεί τα ζητήματα με περισσότερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα.  Όσοι στο βωμό σκοπιμοτήτων προβάλλουν προσκόμματα προς την υλοποίηση των σχεδιασμών, εγκληματούν σε βάρος του λαού μας και της ελπίδας που έχει για σύντομη έξοδο από την οικονομική κρίση.

Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου προκαλούν και άλλα προβλήματα. Να είμαστε αναγκασμένοι να εισαγάγουμε Φυσικό Αέριο με τη μορφή της ενδιάμεσης λύσης για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής. Είμαστε αναγκασμένοι να το πράξουμε γιατί η σημερινή τιμή του ηλεκτρισμού στην Κύπρο είναι δυσβάστακτη τόσο για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες, όσο και για τα νοικοκυριά του τόπου μας που βρίσκονται σε κατάσταση αδυναμίας να ανταποκριθούν.

Η ψηλή τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στο τόπο μας οφείλεται στο ψηλό κόστος καυσίμου στην  ηλεκτροπαραγωγή. Δραστική μείωση θα επέλθει μόνο με την εισαγωγή φθηνού Φυσικού Αερίου στο ενεργειακό μίγμα. Γι’ αυτό και ως ΑΚΕΛ στηρίζουμε την ιδέα της ενδιάμεσης λύσης την οποία ανέλαβε να υλοποιήσει η ΔΕΦΑ.

Θέτουμε όμως δύο προϋποθέσεις. Πρώτο η τελική τιμή να είναι συμφέρουσα και να μειώνει δραστικά το κόστος παραγωγής και δεύτερο να διασφαλιστεί η ασφάλεια εφοδιασμού.

Σημαντικό ρόλο στην ηλεκτροπαραγωγή κατά την άποψη μας πρέπει να διαδραματίσουν και οι ΑΠΕ.

Και σε αυτό το ζήτημα η κυβέρνηση φαίνεται να λειτουργεί ανεύθυνα και στη βάση της εξυπηρέτησης των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων. Δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά η πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για έγκριση κατασκευής δύο ηλιοθερμικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 100 μεγαβάτ και αφαίρεσης μεγαβάτ από τα σχέδια για net metering και αυτοπαραγωγή.

Μια απόφαση που πάρθηκε παράνομα, πίσω από κλειστές πόρτες και χωρίς καμιά διαβούλευση και έγκριση από τη αρμόδια ανεξάρτητη Αρχή. Μια απόφαση που ακρωτηριάζει το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης για το net metering, ο οποίος εφαρμόστηκε και από τη νέα κυβέρνηση με πολύ θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μέχρι σήμερα έχουν εγκριθεί 5χιλιάδες αιτήσεις σε οικιακούς καταναλωτές και έχουν τοποθετηθεί 4χιλιάδες συστήματα σε νοικοκυριά με μείωση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος που φτάνει μέχρι το 85%.

Η οργανωμένη αντίδραση σε αυτή την προκλητική συμπεριφορά  της κυβέρνησης την ανάγκασε να αναθεωρήσει την απόφαση της. Ωστόσο με τον τρόπο που λειτουργεί η κυβέρνηση δεν είμαστε σίγουροι ότι τέτοιες αποφάσεις δεν θα επανέλθουν. Η μέχρι σήμερα συμπεριφορά της κυβέρνησης και τα δείγματα γραφής που μας έδωσε μας ανησυχούν ακόμη περισσότερο.

Η Κυβέρνηση Αναστασιάδη απέδειξε ακόμα μια φορά ότι έγνοια της είναι να προωθήσει τα συμφέροντα λίγων επιχειρηματιών και όχι των νοικοκυριών, των μικρομεσαίων και των βιομηχανιών, που ανέμεναν τα νέα σχέδια net metering και αυτοπαραγωγής για να ανασάνουν από το βάρος των ψηλών λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.

Η εξέλιξη της πιο πάνω υπόθεσης αποτελεί ακόμη ένα τρανταχτό παράδειγμα γιατί ο τόπος χρειάζεται ισχυρό ΑΚΕΛ, που θα αντιστέκεται στην αλαζονεία και την προκλητική συμπεριφορά του ΔΗΣΥ και της κυβέρνησης του. Ισχυρό ΑΚΕΛ που θα διεκδικεί τα συμφέροντα του λαού έναντι στα συμφέροντα των λίγων και εκλεκτών.

Οι εξελίξεις στα ενεργειακά ζητήματα το επόμενο διάστημα θα είναι ραγδαίες, σύνθετες και πάρα πολύ κρίσιμες. Το ΑΚΕΛ θα πολιτευτεί και σε αυτά τα ζητήματα υπεύθυνα και δημιουργικά.   Απαίτηση του ΑΚΕΛ είναι οι διαδικασίες να είναι αντικειμενικές, τεκμηριωμένες και να γίνονται με πλήρη διαφάνεια και αξιοκρατία. Κριτήριο είναι αν στο τέλος της ημέρας θα εξυπηρετείται ο τόπος κι η κοινωνία και όχι μια χούφτα ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος του λαού.

19 Μαΐου 2014

PREV

Εμπλοκή Προέδρου Αναστασιάδη στην προεκλογική εκστρατεία υπέρ του ΔΗΣΥ

NEXT

Τα κοινωνικά παντοπωλεία πολλαπλασιάστηκαν επί διακυβέρνησης Αναστασιάδη- ΔΗΣΥ