Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Να υπάρξει συνδυασμός πρόληψης με παιδαγωγικά μέτρα και καταστολής για αντιμετώπιση των βανδαλισμών στα σχολεία

Να υπάρξει συνδυασμός πρόληψης με παιδαγωγικά μέτρα και καταστολής για αντιμετώπιση των βανδαλισμών στα σχολεία

Δήλωση Χρίστου Χριστοφίδη, Βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού

Υπογραμμίσαμε σήμερα ότι αυτή τη φορά πρέπει να αποφύγουμε τις βαρυσήμαντες δηλώσεις που θέλουν να στείλουν το μήνυμα στην κοινωνία ότι κάτι γίνεται και στο τέλος της ημέρας πάλι να μην γίνει τίποτα.

Θέλω να υπενθυμίσω ότι πριν δυο περίπου χρόνια, όταν είχαμε την τοποθέτηση βόμβας σε σχολείο στη Λεμεσό και τον εμπρησμό σε σχολείο στη Δευτερά, έγινε μια σύσκεψη στο Υπουργείο Δικαιοσύνης με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων. Ανακοινώθηκαν πολλά και διάφορα, δόθηκε η εντύπωση ότι αντιμετωπίζεται το πρόβλημα, αλλά επί της ουσία ουδέν. Το ίδιο έγινε και παλαιότερα όταν χωρίς ουσιαστική μελέτη και προεργασία λήφθηκε η απόφαση για τα ψηλά κιγκλιδώματα στα σχολεία, τα οποία δεν έδωσαν τα απαιτούμενα αποτελέσματα.

Υπογραμμίσαμε σήμερα ότι χρειάζονται δυο προσεγγίσεις για την επιτυχή αντιμετώπιση του φαινομένου. Το πρώτο και το κύριο είναι η πρόληψη, είναι η παιδαγωγική προσέγγιση, ούτως ώστε να φροντίσουμε ως κοινωνία και ως εκπαιδευτικό σύστημα ότι δεν θα βγάζουμε νέους ανθρώπους που επιδίωξη και, αν θέλετε, όνειρο τους είναι να καίνε σχολεία. Διότι όταν παράγουμε τέτοιους νέους ανθρώπους είναι αποτυχία και της κοινωνίας και του κοινωνικού συστήματος, αλλά και προφανώς και του εκπαιδευτικού συστήματος. Και βεβαίως η επένδυση σε αυτή τη σωστή παιδαγωγικά και επιστημονικά προσέγγιση θα αποδώσει μακροπρόθεσμα.

Θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση μας, γιατί για πρώτη φορά σήμερα μετά από πολλά χρόνια, ακούσαμε από Υπουργό Παιδείας να έχει σωστή παιδαγωγική αντίληψη και σωστή επιστημονική προσέγγιση σε σχέση με αυτό το θέμα.

Βεβαίως, πρέπει να ληφθούν και μέτρα καταστολής Μελετημένα, κοστολογημένα και πολύ συγκεκριμένα και σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση φύλακων στα σχολεία, ή την εξέταση του ενδεχομένου τοποθέτησης καμερών. Θέλω να επισημάνω ότι το τελευταίο περιστατικό που είχαμε με κάψιμο αίθουσας σε σχολείο έγινε σε σχολείο που έχει και φωτισμό και κάμερες και φύλακα. Άρα, επαναλαμβάνω, δεν μπορεί η προσέγγιση να είναι μονοδιάστατη. Το να φτάσει ένας νέος σε τέτοιου είδους βανδαλισμούς περνά από διάφορα στάδια, όπως κοινωνική περιθωριοποίηση, σχολική αποτυχία και πολλές φορές από την χειρότερη μορφή βίας που είναι η φτώχεια. Άρα πρέπει να δούμε την ρίζα του προβλήματος, να αντιμετωπίσουμε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα την ρίζα του προβλήματος, παρά να γίνονται κινήσεις εντυπωσιασμού για να μας χειροκροτήσει αύριο η κοινωνία, αλλά μεθαύριο να έχουμε και πάλι τα ίδια προβλήματα.

Τα ίδια κάποιοι από εμάς λέγαμε και είμαστε σχεδόν μόνοι όταν έγινε άρον- άρον η περιβόητη νομοθεσία για τη βία στα γήπεδα. Και λέγαμε ότι είναι ανεφάρμοστη, δεν θα αποδώσει. Τότε είχαμε στοχοποιηθεί, ωστόσο μερικά χρόνια μετά οι πάντες υιοθέτησαν τη σωστή προσέγγιση ότι επρόκειτο για κάτι ανεφάρμοστο.

Από εκεί και πέρα επισημάναμε και σήμερα ότι η Βουλή έχει ψηφίσει μια νομοθεσία για την σχολική παραβατικότητα, η οποία προνοεί μεταξύ άλλων διορισμό επιτροπής για επιστημονική παρακολούθηση αυτών των φαινομένων και κατάθεση εισηγήσεων για αντιμετώπιση τους. Αυτή η νομοθεσία έχει ψηφιστεί εδώ και τρία χρόνια και είναι σε αχρησία με κυβερνητική, βέβαια, ευθύνη. Σήμερα ακούσαμε από την Υπουργό ότι η νέα κυβέρνηση θα καταθέσει τροπολογίες, τις οποίες είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε.

Νομίζω ότι θα ήταν ελλιπής η παρέμβαση μας αν δεν τελειώναμε με ένα μήνυμα προς αυτά τα παιδιά. Και το μήνυμα μας είναι το εξής: Το κοινωνικό περιθώριο, η παραβατική συμπεριφορά, η αντικοινωνική συμπεριφορά δεν είναι ποτέ η λύση σε οποιοδήποτε πρόβλημα. Αντίθετα, τέτοιου είδους συμπεριφορές κάνουν το χατίρι σε κάποιους που θέλουν να στείλουν αυτά τα παιδιά στο κοινωνικό περιθώριο. Είναι η συμμετοχή, η γνώση, η προφορά, η αγάπη που αποτελούν την διέξοδο σε τέτοια σοβαρά προβλήματα και τέτοια πρέπει να είναι και η προσέγγιση του κράτους, αλλά και να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά να αντιληφθούν ότι τη ζημιά δεν είναι στα σχολεία που την κάνουν, αλλά στους εαυτούς τους.

03.05.2023

PREV

Περιφρόνηση των προσφύγων, της νομοθεσίας και της Βουλής η κυβερνητική απόφαση να «βάλει χέρι» στο ταμείο για τους πρόσφυγες

NEXT

Συνάντηση Αντιπροσωπείας ΑΚΕΛ με το ΕΤΕΚ | Εκστρατεία ΑΚΕΛ «Στέγη για όλους»