Η πράσινη φορολογία θα είναι η χαριστική βολή σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Δήλωση Κώστα Κώστα, βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά τη συνεδρία της
Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού
Την ώρα που η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια έχουν γονατίσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις, την ώρα που έχουμε το πιο ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς να φταίει σε τίποτα ο κόσμος, την ώρα που έχουμε πανάκριβα καύσιμα κίνησης, την ώρα που πληρώνουμε κάθε χρόνο 300 εκατομμύρια ευρώ σε ρύπους, την ώρα που οι τιμές των βασικών αγαθών πρώτης ανάγκης έχουν πάει στα ύψη, την ώρα που συνεχώς αυξάνονται τα δανειστικά επιτόκια με δέκα αυξήσεις μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα σύντομα, που δεν το εύχομαι, να έχουμε αύξηση των κόκκινων δανείων, αυτή την ώρα, φαίνεται ότι η Κυβέρνηση επιλέγει να επιβάλει τη λεγόμενη πράσινη φορολογία, δηλαδή φόρο στη χρήση των καυσίμων κίνησης.
Σήμερα στην Επιτροπή Εμπορίου για το συγκεκριμένο ζήτημα, ήρθαν λειτουργοί από το Υπουργείο Οικονομικών, ενώ είχαμε καλέσει τον ίδιο τον Υπουργό ή εκπρόσωπό του. Αναφέραμε ότι για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα θα έπρεπε να ήταν εδώ ο ίδιος ο Υπουργός ή έστω ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου, γι’ αυτό και ζητήσαμε στην επόμενη συνεδρία για το συγκεκριμένο θέμα, να κληθεί και να παραστεί ο Υπουργός Οικονομικών.
Επιπλέον, επειδή έγινε αναφορά στο στόχο μας για τις μεταφορές, θέλω να επαναλάβω κάτι πολύ σημαντικό: Όταν παρέδωσε την εξουσία η προ-προηγούμενη κυβέρνηση, ο στόχος μας του 10% στις μεταφορές μέχρι το 2020, ήταν μόλις 2,5%. Λίγο πριν να αποχωρήσει ο προ-προηγούμενος Υπουργός Ενέργειας της προηγούμενης κυβέρνησης, ο στόχος εξακολουθούσε να είναι στο 2,5%. Τότε, ο Υπουργός είχε αποφασίσει με διάταγμα να αυξήσει το ποσοστό βιοκαυσίμων στα καύσιμα στο μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό για να καλύψουμε τον στόχο μας. Αυτό δεν έγινε με αποτέλεσμα να αναμένουμε την επιβολή βαρύτατου προστίμου από την ΕΕ και παράλληλα ο κόσμος να πληρώνει 12-15 σεντς πιο ακριβό το καύσιμο ανά λίτρο.
Πρέπει, επίσης, να πω ότι μας έχει αναφερθεί ότι η επιβολή της πράσινης φορολογίας αποτελεί υποχρέωση στο Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, κάτι το οποίο έγινε με τη σύμφωνο γνώμη της προηγούμενης Κυβέρνησης. Έχουμε ζητήσει σήμερα, από τις εκπροσώπους του Υπουργείου Οικονομικών, να μεταφέρουν στον Υπουργό και την Κυβέρνηση, ότι θα πρέπει άμεσα λόγω της κατάστασης της οποίας βρίσκεται ο τόπος, δηλαδή λόγω του ότι είμαστε σε ένα μικρό, ημικατεχόμενο νησί, δεν έχουμε δημόσιες επιβατικές μεταφορές, δεν είμαστε μια χώρα ευρωπαϊκή η οποία έχει τραμ, τρένο, ή οτιδήποτε άλλο, είμαστε μια χώρα η οποία εισάγει διυλησμένα καύσιμα από άλλες χώρες, θα πρέπει να ζητήσουμε οπωσδήποτε την αναστολή επιβολής αυτής της φορολογίας.
Έγινε, επίσης, αναφορά ότι έρχεται και άλλος φόρος, διότι είναι τρεις οι υποχρεώσεις που έχουμε. Η μια υποχρέωση είναι η επιβολή φόρου άνθρακα για τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται εκτός από αυτά που εμπίπτουν στο σύστημα εμπορίας, εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου για τα πλοία, η σταδιακή επιβολή φόρου στο νερό και η εισαγωγή ενιαίας εθνικής επιβάρυνσης για τα οικιακά απορρίμματα και φόρο χρήσης του χώρου της υγειονομικής ταφής.
Για το τελευταίο, έκανα αναφορά στην Επιτροπή για το τεράστιο σκάνδαλο των δύο ΟΕΔΑ και κυρίως, ως βουλευτής Λεμεσού, για τον ΟΕΔΑ Πεντακώμου, όπου μέχρι σήμερα εξακολουθούμε να θάβουμε τα σκουπίδια όπως κάναμε προηγουμένως στο Βατί, με αποτέλεσμα, να αναμένουμε βαρύτατο πρόστιμο από την ΕΕ και γι’ αυτό. Τι έχουμε κάνει; Θα κληθεί ο κόσμος να πληρώνει χωρίς να φταίει σε τίποτε και φορολογία για τα οικιακά απόβλητα;
Εμείς θεωρούμε ότι η πράσινη φορολογία αυτή τη στιγμή που η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια έχουν γονατίσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις, είναι πραγματικά το κερασάκι στην τούρτα, είναι η χαριστική βολή. Η Κυβέρνηση πρέπει να αποταθεί άμεσα στην ΕΕ, να ζητήσει αναστολή εφαρμογής της νομοθεσίας και να πάρει συγκεκριμένα μέτρα τα οποία θα βοηθήσουν τον κόσμο. Όσον αφορά τη λεγόμενη πράσινη μετάβαση, ναι να προχωρήσουμε, αλλά χωρίς σοβαρές επιπτώσεις στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και στις μικρές επιχειρήσεις, να δούμε κατά πόσο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εναλλακτικές υπηρεσίες για να δημιουργήσουμε υποδομές που σήμερα δεν υπάρχουν και να αυξήσουμε τη δυνατότητά μας σε πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες που αφορούν το περιβάλλον, όπως είναι οι ΑΠΕ.
10.10.2023