Να αρθεί η αδικία στον υπολογισμό της μισθοδοσίας εκπαιδευτικών που εργοδοτούνται με σύμβαση στα ολοήμερα σχολεία
Δήλωση Χρίστου Χριστοφίδη, βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού
Σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας εξετάσαμε ένα θέμα, που εμείς εγγράψαμε και πιέσαμε πάρα πολύ για να συζητηθεί άμεσα και το οποίο αφορά τα ζητήματα που προκύπτουν από τη συμφωνία της κυβέρνησης με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις για μετατροπή του παράνομου και απαράδεκτου καθεστώτος εργοδότησης με αγορά υπηρεσιών σε μισθωτή εργασία.
Κατ’ αρχήν οφείλουμε να πούμε ότι ο αγώνας που κάναμε τα τελευταία δέκα χρόνια απέναντι σε μια κυβέρνηση, η οποία έλεγε ψέματα ότι δεν υπάρχει λύση σε αυτό το ζήτημα και η οποία δεν έδειξε οποιαδήποτε διάθεση να άρει την παρανομία της αγοράς υπηρεσιών, επιτέλους ευοδώθηκε και έχει δώσει συγκεκριμένο αποτέλεσμα: Καταργήθηκε η απαράδεκτη και παράνομη αγορά υπηρεσιών.
Παρόλα ταύτα έχουμε εντοπίσει μια σειρά από προβλήματα τα οποία υπάρχουν κυρίως στα ολοήμερα σχολεία.
Κατ’ αρχή υπάρχει λάθος, κατά την άποψη μας, στον τρόπο υπολογισμού της μισθοδοσίας αυτών των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εργάζονται 20 ώρες την εβδομάδα στα ολοήμερα σχολεία και αμείβονται για 15 ώρες, με αποτέλεσμα αντί ο μισθός τους να αγγίζει έναν αξιοπρεπή μισθό των €1.100- 1.200 το μήνα να περιορίζεται στα €800 περίπου καθαρά και βεβαίως να υπάρχει μεγάλη αδικία. Διότι στα ολοήμερα σχολεία εργοδοτούνται και μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι αμείβονται κανονικά και μάλιστα υπερωριακά για 20 ώρες, ενώ οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί αμείβονται μόνο για 15.
Το δεύτερο, το οποίο έχουμε επισημάνει, είναι ότι βρισκόμαστε στον Οκτώβριο και διάφορα προγράμματα τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί από το Υπουργείο Παιδείας, όπως το πιλοτικό πρόγραμμα για δεύτερο νηπιαγωγό στις τάξεις οι οποίες χρήζουν επιπρόσθετης στήριξης δεν έχουν ακόμη λειτουργήσει. Το πιλοτικό πρόγραμμα στα νηπιαγωγεία αναμένεται να δώσει ακόμη 50 θέσεις εργασίας, αλλά και να στηρίξει τα παιδιά που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Πιέσαμε και σήμερα για να ξεκινήσει, επιτέλους, αυτό το πρόγραμμα.
Τρίτο, παραθέσαμε συγκεκριμένες περιπτώσεις ολοήμερων σχολείων τα οποία δεν ξεκίνησαν ακόμη, γιατί δεν κατάφεραν να κάνουν την στελέχωση. Και δεν κατάφεραν να κάνουν την στελέχωση και λόγω των επιπλοκών που υπάρχουν στη μισθοδοσία. Αυτό το πράγμα εκτός από τα εργασιακά, δημιουργεί πολύ πιο σοβαρό πρόβλημα για τους γονείς, οι οποίοι προγραμμάτισαν ότι από τις 2 Οκτωβρίου τα παιδιά τους θα φοιτούν στο ολοήμερο και ξαφνικά τους λένε ότι τα απογεύματα δεν μπορούν τα παιδιά να είναι στο ολοήμερο, γιατί τελικά δεν θα λειτουργήσει.
Επίσης, καταγγείλαμε ότι το σύστημα για όσους εκπαιδευτικούς τελικά απέρριψαν θέση στο ολοήμερο σχολείο έχει κλειδώσει για να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν αντικαταστάσεις στα σχολεία. Αυτό το πράγμα είναι απαράδεκτό. Δεν μπορεί το σύστημα να συμπεριφέρεται τιμωρητικά απέναντι σε κάποιο εκπαιδευτικό, ο οποίος αποφάσισε είτε για λόγους που αφορούν τη μισθοδοσία, είτε για λόγους που έχουν να κάνουν με την προσωπική του ζωή, να μην εργαστεί τα απογεύματα, να επιχειρήσει να εργαστεί το πρωινό.
Τέλος, θέλω να υπογραμμίσω τη δική μας θέση αρχής ότι θα έπρεπε όσοι εκπαιδευτικοί έχουν προσφέρει για σημαντικό χρονικό διάστημα στα προγράμματα του ΥΠΑΝ να είχαν τη δυνατότητα να διατηρήσουν τη θέση εργασίας τους.
Όλα αυτά τα ζητήματα τα έχουμε θέσει στο Υπουργείο Παιδείας. Έχουμε πιέσει ιδιαίτερα για το θέμα της μισθοδοσίας, το οποίο πρέπει να επιλυθεί, πρέπει να επέλθει δικαιοσύνη και ομαλότητα στα σχολεία μας για να μπορέσουμε να έχουμε μια σχολική χρονιά με όσο το δυνατό καλύτερους οιωνούς.
Καταλήγοντας, να επαναλάβω ότι έχουμε και σήμερα εκφράσει τη θέση μας ότι τα ολοήμερα σχολεία, όπως και τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, πρέπει να ξεκινούν όχι τον Οκτώβριο, αλλά την πρώτη Δευτέρα του Σεπτέμβρη και να κλείνουν όχι τον Μάιο, αλλά τέλος Ιουνίου, όπως λειτουργούν τα σχολεία μας, διότι αυτό το πράγμα δημιουργεί στις οικογένειες των παιδιών και στα ίδια τα παιδιά πολύ σοβαρά προβλήματα και επιπλοκές.
04.10.2023