Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Η κοινωνία απαιτεί περισσότερη διαφάνεια

Η κοινωνία απαιτεί περισσότερη διαφάνεια

Δήλωση Ειρήνης Χαραλαμπίδου, βουλεύτριας ΑΚΕΛ- Αριστερά- Νέες Δυνάμεις μετά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών

Η κατάθεση της πρότασης νόμου, για την κατάθεση στοιχείων και πληροφοριών στην Βουλή και στις κοινοβουλευτικές επιτροπές, κρίθηκε αναγκαία, μετά που ο πρώην Υπουργός Εσωτερικών, κατέθεσε σε συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου τον Δεκέμβρη του 2020, γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, στην οποία η άποψη του ΓΕ ήταν ότι, δεν είναι υπoχρεωμένοι οι Υπουργοί να παρευρίσκονται σε συνεδριάσεις της Βουλής ή να καταθέτουν στοιχεία που θα τους ζητηθούν. Πρόκειται για ένα κορυφαίο θεσμικά ζήτημα που θα έπρεπε κάποια στιγμή να τεθεί σε συζήτηση και για το κύρος τους ίδιου του Κοινοβουλίου.

Η πρόταση νόμου έχει περισσότερο από ένα χρόνο που κατατέθηκε και την συνυπογράφουν ακόμα έξι βουλευτές από διάφορα κόμματα.

Οι κοινωνίες είναι ζωντανοί οργανισμοί, εξελίσσονται και δεν μπορεί να μένουν διαχρονικά  δέσμιες γνωματεύσεων και ερμηνειών στη βάση των δεδομένων της δεκαετίας του 1970.

Το ζητούμενο σήμερα είναι η διαφάνεια, η χρηστή διαχείριση της καθημερινότητας στην πολιτική ζωή. Διεθνώς επικρατεί η τάση, πολλά ζητήματα να αναθεωρούνται, να ερμηνεύονται εκ νέου και να αλλάζουν για να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες μιας κοινωνίας και αυτό συμβαίνει και για γνωματεύσεις προσωπικοτήτων στο χώρο της Νομικής.

Θεωρώ άκρως ανησυχητική τη θέση που εξέφρασε σήμερα ο Γενικός Εισαγγελέας, ότι η Βουλή δεν μπορεί να ασκεί τον έλεγχο όπως τον αντιλαμβανόμαστε εμείς, τουλάχιστον, ως βουλευτές. Για να γίνω κατανοητή ένα παράδειγμα: Σήμερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Νομικών ζήτησε από την εκπρόσωπο του Υπουργείου Δικαιοσύνης να κατατεθεί η έκθεση γεγονότων για τα πρόσφατα συμβάντα στην Χλώρακα. Με βάση την σημερινή τοποθέτηση του Γενικού Εισαγγελέα και την γνωμάτευση του, που κατέθεσε ο κ. Νουρής, δεν έχει καμιά υποχρέωση η Υπουργός Δικαιοσύνης, όχι μόνο να την καταθέσει, αλλά έστω να παρουσιαστεί ενώπιον του Κοινοβουλίου, ανεξάρτητα της σοβαρότητας του θέματος.

Αυτό σημαίνει, ότι απονευρώνεται τελείως το Κοινοβούλιο, σημαίνει ότι ο ρόλος μας περιορίζεται κατά πολύ με συνέπειες καθοριστικές για μια υγιή λειτουργική  Δημοκρατία. Από αυτό και μόνο γίνεται αντιληπτό το πόσο σημαντικό ήταν να ανοίξει σήμερα η συζήτηση για αυτό το ζήτημα.

Για να γίνει ακόμα πιο κατανοητή η ανάγκη ψήφισης της πρότασης, να αναφέρω απλά ότι σήμερα, με βάση τη νομοθεσία, ο πρόεδρος και τα μέλη της ΕΔΥ, τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των ημικρατικών οργανισμών, όπως και οι Υπουργοί, δεν είναι υποχρεωμένοι να παρευρίσκονται στις συνεδριάσεις της Βουλής με βάση το νόμο του 1985 και την δοθείσα  ερμηνεία. Ενώ άλλοι ανεξάρτητοι αξιωματούχοι, όπως ο Γενικός Ελεγκτής είναι υποχρεωμένοι να παρευρίσκονται σύμφωνα με το νόμο του 1985 ο οποίος είναι εν ισχύ από τότε. Υφυπουργοί τότε δεν υπήρχαν για να περιληφθούν. Σε αυτήν την περίπτωση λοιπόν τι θα ισχύσει; Γι’ αυτό και διευρύνουμε την πρόνοια του νόμου.

Σε μια σύγχρονη κοινωνία, ο κοινοβουλευτικός έλεγχος είναι υψίστης σημασίας. Οι εκάστοτε υπουργοί δεν μπορεί να επιλέγουν πότε να εμφανιστούν ενώπιον του Κοινοβουλίου, αναλόγως του θέματος που συζητείται, αν δηλαδή δυσχεραίνει την πολιτική τους θέση ή αν προάγει το έργο τους.

Όλα αυτά θα πρέπει να ρυθμιστούν και θα πρέπει να γίνει η συζήτηση στο ψηλότερο επίπεδο του Κοινοβουλίου, σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, αφού πρέπει ως εκλεγμένοι αντιπρόσωποι του λαού, να προασπιστούμε το ρόλο του Κοινοβουλίου, το δικαίωμα ελέγχου σε πολιτικές των εκάστοτε κυβερνήσεων που μπορεί να αποδειχθούν επιζήμιες για τον τόπο.

Κεντρικός άξονας όλων των ενεργειών  πρέπει να είναι η διαφάνεια, πάνω από όλα και αυτό είναι το ζητούμενο από όλους τους διεθνείς οργανισμούς και αυτές είναι οι σύγχρονες τάσεις στην διεθνή κοινότητα.

Κλείνοντας θεωρώ ότι η Προέδρος της Βουλής μετά τα όσα ακούστηκαν σήμερα έχει υποχρέωση να ζητήσει γνωματεύσεις από έγκριτους νομικούς σε σχέση με το θέμα. Άλλωστε απόψεις, γνωματεύσεις και ερμηνείες μόνο ενώπιον Ανώτατου Δικαστηρίου μπορούν να κριθούν τελεσίδικα.

27.09.2023

PREV

Διγλωσσία στο Υπουργείο Παιδείας

NEXT

Θέμα ασφάλειας ο έλεγχος στατικής επάρκειας τουρκοκυπριακών κατοικιών