Οι πρόνοιες που διέπουν τη σύγκληση και διεξαγωγή Συνεδρίου του AKEΛ καθορίζονται στο άρθρο 17 του Καταστατικού.
α) H ημερήσια διάταξη για το τακτικό Συνέδριο γνωστοποιείται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την καθορισμένη ημερομηνία σύγκλησής του. Προτάσεις σε σχέση με την ημερήσια διάταξη μπορούν να γίνουν μέσω των Κομματικών Ομάδων Βάσης (K.O.B.), τουλάχιστον ένα μήνα πριν από το Συνέδριο. Εναπόκειται στην Κεντρική Επιτροπή (K.E.) να αποφασίσει για τη συμπερίληψη ή όχι της οποιασδήποτε πρότασης στην ημερήσια διάταξη ή για οποιαδήποτε τροποποίησή της.
β) Σε περίπτωση έκτακτου Συνεδρίου, η απόφαση για τη διεξαγωγή του γνωστοποιείται αμέσως. H ημερήσια διάταξη γνωστοποιείται πριν από την καθορισμένη ημερομηνία του Συνεδρίου, το συντομότερο δυνατό, ανάλογα με τις περιστάσεις.
γ) H προσυνεδριακή συζήτηση διεξάγεται κατά K.O.B. ή κατά Σύμπλεγμα.
α) Οι αντιπρόσωποι στο Συνέδριο εκλέγονται με την ακόλουθη αναλογία:
Μέχρι 15 μέλη: 1 αντιπρόσωπος
Από 16 μέχρι 25 μέλη: 2 αντιπρόσωποι
Από 26 μέχρι 35 μέλη: 3 αντιπρόσωποι
Από 36 μέχρι 45 μέλη: 4 αντιπρόσωποι, κ.ο.κ.
Σε έκτακτες περιπτώσεις η K.E. αποφασίζει για την αντιπροσώπευση και εξηγεί στις K.O.B. τους λόγους τέτοιας απόφασης.
β) Οι αντιπρόσωποι στο Συνέδριο εκλέγονται από τις Κ.Ο.Β. στις οποίες ανήκουν, με μυστική ψηφοφορία. Εκλέγονται όσοι/ες εξασφαλίσουν τις περισσότερες ψήφους, μέχρι τη συμπλήρωση του αριθμού αντιπροσώπων που αναλογούν στην K.O.B. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική εκλογή ανάμεσα σε όσους/ες ισοψήφησαν στην τελευταία εκλέξιμη θέση. Δικαίωμα υποβολής προτάσεων ανάμεσα στα μέλη της Κ.Ο.Β. τους έχουν όλα τα μέλη του Kόμματος.
γ) Οι αντιπρόσωποι στο Συνέδριο πρέπει να έχουν τουλάχιστον δύο χρόνια συνεχούς και δραστήριας κομματικής ζωής.
δ) Οι νεοσυσταθείσες K.O.B. αντιπροσωπεύονται στο Συνέδριο χωρίς να δεσμεύονται από τον όρο για την κομματική ηλικία.
ε) Τα μέλη της K.E. και της Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου (K.E.E.) μετέχουν στο Συνέδριο ex officio.
στ) Οι αντιπρόσωποι μετέχουν σε όλες τις εργασίες του Συνεδρίου και σε καμιά περίπτωση δεν αντικαθίστανται ούτε μεταβιβάζουν την κάρτα αντιπροσώπου σε άλλους/ες.
ζ) Σε περίπτωση κωλύματος παρουσίας εκλεγμένου αντιπροσώπου, αυτός αντικαθίσταται από τον πρώτο/η επιλαχόντα/ούσα, και σε περίπτωση που δεν υπάρχουν επιλαχόντες/ούσες, η Κ.Ο.Β. προβαίνει σε αντικατάσταση του αντιπροσώπου πριν από την έναρξη του Συνεδρίου.
H K.E. ετοιμάζει και εκδίδει τα υλικά που προορίζονται για το Συνέδριο, για διευκόλυνση της μελέτης και συζήτησής τους από το κομματικό σύνολο. Τα υλικά δίνονται στα μέλη τουλάχιστον ένα μήνα πριν το Συνέδριο. Τα σχέδια αποφάσεων και ψηφισμάτων δίνονται στους/στις συνέδρους το αργότερο κατά την πρώτη μέρα του Συνεδρίου.
α) H K.E. προτείνει τη σύσταση Επιτροπών που κρίνονται αναγκαίες για την εύρυθμη διεξαγωγή του Συνεδρίου. Τέτοιες Επιτροπές είναι η Εφορευτική Επιτροπή, η Επιτροπή Εκλογής, η Επιτροπή Αποφάσεων, η Επιτροπή Καταρτισμού Υποψηφιοτήτων καθώς και άλλες επιτροπές που πιθανόν να αποφασιστούν.
β) Όλες οι Επιτροπές απαρτίζονται από αντιπροσώπους στο Συνέδριο, που προτείνονται από την K.E., στη βάση των υποδείξεων των Επαρχιακών Επιτροπών (E.E.). Την τελική σύνθεση των Επιτροπών αποφασίζει το Συνέδριο με φανερή ψηφοφορία.
α) Οι υποψήφιοι/ες για την K.E. και την K.E.E. εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία από τις K.Ο.Β. στις οποίες ανήκουν. Δικαίωμα υποβολής προτάσεων ανάμεσα στα μέλη της Κ.Ο.Β. τους έχουν όλα τα μέλη του Κόμματος.
β) Υποψήφιοι/ες θεωρούνται όσοι/ες εξασφαλίσουν πέραν του 50% των ψήφων των παρευρισκόμενων στη συνεδρίαση μελών. Η πρόνοια αυτή ισχύει και για τα υφιστάμενα μέλη της K.E. και της K.E.E.
γ) Οι υποψήφιοι/ες για την K.E. και την K.E.E. πρέπει να έχουν τουλάχιστον πέντε χρόνια συνεχούς και δραστήριας κομματικής ζωής.
δ) Οι E.E. συγκεντρώνουν όλες τις υποψηφιότητες της επαρχίας, καταρτίζουν τον κατάλογο και τον υποβάλλουν στην K.E. με τυχόν σχόλια και παρατηρήσεις τους. H K.E. κάνει τα δικά της σχόλια και παρατηρήσεις. O κατάλογος των υποψηφίων για την K.E.E. καταρτίζεται στη βάση των προτάσεων των E.E. που προέρχονται από τον κατάλογο υποψηφίων της επαρχίας για την K.E.
ε) Η Επιτροπή Καταρτισμού Ψηφοδελτίου, σε ειδική κλειστή σύνοδο του Συνεδρίου, υποβάλλει κατάλογο όλων των υποψηφίων με αλφαβητική σειρά. Οι σύνεδροι παίρνουν ακολούθως ένα δεύτερο κατάλογο, επίσης με αλφαβητική σειρά, στον οποίο, μαζί με το όνομα του/της υποψήφιου/ας, θα αναγράφονται η ηλικία, η κομματική ηλικία, η μόρφωση και το επάγγελμα, τα κομματικά αξιώματα, τα πόστα από τα οποία υπηρετεί το λαϊκό κίνημα και τα δημόσια αξιώματα. Αναγράφονται επίσης οι θέσεις και τα αξιώματα που κατείχε ο/η υποψήφιος/α στο παρελθόν. Στον κατάλογο αυτό καταγράφονται και οι όποιες πειθαρχικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί από το Κόμμα στο μεσοδιάστημα από το προηγούμενο Συνέδριο.
α) Την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου κηρύττει μέλος του απερχόμενου Π.Γ. το οποίο, με εισήγηση του σώματος, προτείνει προς το Συνέδριο το Προεδρείο, που εκλέγεται με φανερή ψηφοφορία.
β) Το Προεδρείο αποφασίζει ποιο από τα μέλη του προεδρεύει σε κάθε σύνοδο.
γ) O/η Πρόεδρος, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του/της, θέτει υπό έγκριση την ημερήσια διάταξη και τη σύνθεση των Επιτροπών του Συνεδρίου.
δ) Οι εργασίες του Συνεδρίου διεξάγονται στη βάση της ημερήσιας διάταξης που εισηγείται η K.E. και αποφασίζεται από το Συνέδριο. H διάρκεια των ομιλιών των αντιπροσώπων προτείνεται από την K.E., γνωστοποιείται έγκαιρα στους/στις αντιπροσώπους και αποφασίζεται από το Συνέδριο.
ε) Οι αντιπρόσωποι εκφράζουν τις απόψεις τους και τοποθετούνται πάνω σε όλα τα έγγραφα του Συνεδρίου και στα θέματα που τίθενται για ψήφιση.
στ) Όλες οι αποφάσεις του Συνεδρίου λαμβάνονται σύμφωνα με τις σχετικές πρόνοιες του Καταστατικού και των Κανονισμών Λειτουργίας.
ζ) O/η Γενικός/η Γραμματέας της απερχόμενης K.E. καταθέτει την έκθεση-λογοδοσία του απερχόμενου σώματος και τοποθετείται κατά τη συζήτηση. O/η νεοεκλεγείς/είσα Γ.Γ. κλείνει τις εργασίες του Συνεδρίου.
η) O/η Υπεύθυνος/η του Κεντρικού Οικονομικού Γραφείου καταθέτει την Οικονομική Έκθεση.
θ) O/η Πρόεδρος της K.E.E. καταθέτει την Έκθεση για τη Δράση της K.E.E.
Στην Εφορευτική Επιτροπή εκπροσωπούνται όλες οι Επαρχιακές Κομματικές Οργανώσεις. Η Εφορευτική Επιτροπή ετοιμάζει και καταθέτει στο Συνέδριο Εφορευτική Έκθεση, που περιέχει τη σύνθεση του Συνεδρίου. H έκθεση ετοιμάζεται στη βάση στοιχείων που περιλαμβάνονται στην κάρτα αντιπροσώπου, όπως αυτά καθορίζονται από το Π.Γ. της K.E. του Kόμματος.
α) H εκλογή της K.E. γίνεται με μυστική ψηφοφορία από ενιαίο ψηφοδέλτιο. O αριθμός των μελών της αποφασίζεται από το Συνέδριο ύστερα από εισήγηση της απερχόμενης Κ.Ε. Κατά την ψηφοφορία, όσοι/όσες εξασφαλίσουν κατά σειρά προτεραιότητας τον μεγαλύτερο αριθμό ψήφων, θεωρούνται εκλεγμένοι/ες, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόνοιες του σημείου (β) του παρόντος άρθρου. Σε περίπτωση ισοψηφίας εκλέγονται με κλήρο. Έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο στο οποίο έχει ψηφιστεί το 60% -100% του συνολικού αριθμού των μελών της K.E.
β) Τα μέλη της Κ.Ε. που δεν εργάζονται στον μηχανισμό του ΑΚΕΛ και των λαϊκών οργανώσεων, πρέπει να συνιστούν τουλάχιστον το 60% του συνολικού αριθμού των μελών της.
γ) Πριν από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής, το Συνέδριο εκλέγει την Επιτροπή Εκλογής, ανάμεσα σε συνέδρους που δεν είναι υποψήφιοι/ες, και στην οποία εκπροσωπούνται όλες οι Επαρχιακές Κομματικές Οργανώσεις. H Επιτροπή Εκλογής έχει την ευθύνη να διανέμει τα ψηφοδέλτια, τα οποία φέρουν την σφραγίδα του Kόμματος. H καταμέτρηση των ψήφων γίνεται από την Επιτροπή Εκλογής, η οποία και ανακοινώνει στο Συνέδριο τα αποτελέσματα κατά σειρά επιτυχίας.
δ) H εκλογή των μελών της K.E.E. γίνεται ξεχωριστά και προηγείται της εκλογής K.E. Ακολουθείται η ίδια διαδικασία που ισχύει για την εκλογή Κ.Ε. Υποψήφιοι/ες που δεν εξελέγησαν στην K.E.E., παραμένουν υποψήφιοι/ες για την K.E.
ε) Οι K.O.B. ενημερώνονται για τη σύνθεση της K.E. και της K.E.E. όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από την εκλογική διαδικασία του Συνεδρίου.
α) H εκλογή της K.E. γίνεται με μυστική ψηφοφορία από ενιαίο ψηφοδέλτιο. O αριθμός των μελών της αποφασίζεται από το Συνέδριο ύστερα από εισήγηση της απερχόμενης Κ.Ε. Κατά την ψηφοφορία, όσοι/όσες εξασφαλίσουν κατά σειρά προτεραιότητας τον μεγαλύτερο αριθμό ψήφων, θεωρούνται εκλεγμένοι/ες, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόνοιες του σημείου (β) του παρόντος άρθρου. Σε περίπτωση ισοψηφίας εκλέγονται με κλήρο. Έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο στο οποίο έχει ψηφιστεί το 60% -100% του συνολικού αριθμού των μελών της K.E.
β) Τα μέλη της Κ.Ε. που δεν εργάζονται στον μηχανισμό του ΑΚΕΛ και των λαϊκών οργανώσεων, πρέπει να συνιστούν τουλάχιστον το 60% του συνολικού αριθμού των μελών της.
γ) Πριν από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής, το Συνέδριο εκλέγει την Επιτροπή Εκλογής, ανάμεσα σε συνέδρους που δεν είναι υποψήφιοι/ες, και στην οποία εκπροσωπούνται όλες οι Επαρχιακές Κομματικές Οργανώσεις. H Επιτροπή Εκλογής έχει την ευθύνη να διανέμει τα ψηφοδέλτια, τα οποία φέρουν την σφραγίδα του Kόμματος. H καταμέτρηση των ψήφων γίνεται από την Επιτροπή Εκλογής, η οποία και ανακοινώνει στο Συνέδριο τα αποτελέσματα κατά σειρά επιτυχίας.
δ) H εκλογή των μελών της K.E.E. γίνεται ξεχωριστά και προηγείται της εκλογής K.E. Ακολουθείται η ίδια διαδικασία που ισχύει για την εκλογή Κ.Ε. Υποψήφιοι/ες που δεν εξελέγησαν στην K.E.E., παραμένουν υποψήφιοι/ες για την K.E.
ε) Οι K.O.B. ενημερώνονται για τη σύνθεση της K.E. και της K.E.E. όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από την εκλογική διαδικασία του Συνεδρίου.
α) Τα μέλη του Π.Γ. εκλέγονται από την K.E. ανάμεσα στα μέλη της. Δικαίωμα υποβολής πρότασης και υποψηφιότητας για το Π.Γ. έχει κάθε μέλος της K.E.
β) Οι υποψηφιότητες υποβάλλονται στον/στη Γ.Γ. σε διάστημα επτά ημερών από την ολοκλήρωση του Συνεδρίου. Η Κ.Ε. συνέρχεται σε συνεδρία για εκλογή Π.Γ. σε διάστημα όχι πέραν των δεκαπέντε ημερών από τη λήξη του Συνεδρίου.
γ) Το ψηφοδέλτιο καταρτίζεται με αλφαβητική σειρά και με βάση το επώνυμο του/της υποψηφίου.
δ) Το ψηφοδέλτιο θεωρείται έγκυρο εφόσον ψηφίζεται το 60%-100% του αριθμού των μελών του Π.Γ. που έχει αποφασιστεί.
ε) H εκλογή γίνεται από ενιαίο κατάλογο με μυστική ψηφοφορία. Εκλέγονται οι υποψήφιοι/ες κατά σειρά επιτυχίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας στην τελευταία θέση, γίνεται επαναληπτική εκλογή μεταξύ όσων ισοψηφούν.
Ισχύουν οι ίδιες πρόνοιες όπως και στην περίπτωση εκλογής των μελών του Π.Γ.
α) O/η Γραμματέας της E.E. εκλέγεται από την Επαρχιακή Συνδιάσκεψη μετά την εκλογή της Ε.Ε. Δικαίωμα υποψηφιότητας για τη θέση του/της Γραμματέα/ως της Ε.Ε. έχει κάθε μέλος της Ε.Ε. Οι υποψηφιότητες υποβάλλονται στην απερχόμενη Γραμματεία της Ε.Ε. Η εκλογή γίνεται με μυστική ψηφοφορία. Σε περίπτωση μη εξασφάλισης του 50%+1 όσων ψήφισαν, διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ των δύο επικρατέστερων υποψηφίων.
Ο/η Ε.Γ. καθίσταται ex officio μέλος της Επαρχιακής Γραμματείας.
β) H Ολομέλεια της Ε.E. συνέρχεται σε συνεδρία για εκλογή του/της Οργανωτικού/ής Γραμματέα/ως μεταξύ των μελών της, το αργότερο σε επτά μέρες από την εκλογή της. H εκλογή γίνεται με μυστική ψηφοφορία. Σε περίπτωση μη εξασφάλισης του 50%+1 όσων ψήφισαν, διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ των δύο επικρατέστερων υποψηφίων.
γ) Τα μέλη της Γραμματείας της E.E. εκλέγονται από την E.E. κατά τη διάρκεια της συνεδρίας που προβλέπεται στο εδάφιο (β) του παρόντος άρθρου. Ισχύουν οι ίδιες διαδικασίες που αφορούν την εκλογή των μελών της Γραμματείας της K.E.
α) O/η Γραμματέας της K.O.B. εκλέγεται από τη συνέλευση των μελών της. Δικαίωμα υποβολής πρότασης για τη θέση του/της Γραμματέα/ως έχει κάθε μέλος, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Δικαίωμα υποψηφιότητας έχει κάθε μέλος με κομματική ζωή τουλάχιστον ενός χρόνου. Η πρόνοια για την κομματική ηλικία δεν ισχύει για νεοσυσταθείσες Κ.Ο.Β.
Για την εκλογή διεξάγεται μυστική ψηφοφορία και εκλέγεται εκείνος/η που εξασφάλισε 50%+1 των ψήφων των παρευρισκόμενων. Σε περίπτωση μη εξασφάλισης του 50%+1 όσων ψήφισαν, διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ των δύο επικρατέστερων υποψηφίων. Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α για τη θέση του/της Γραμματέα/ως είναι μόνον ένας/μία, διεξάγεται φανερή ψηφοφορία, εκτός εάν το 1/3 των παρευρισκόμενων μελών ζητήσει διεξαγωγή μυστικής ψηφοφορίας.
β) Το Γραφείο της K.O.B. εκλέγεται από τη Συνέλευση των μελών της. Δικαίωμα υποβολής πρότασης έχει κάθε κομματικό μέλος, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Δικαίωμα υποψηφιότητας έχει κάθε μέλος με κομματική ζωή τουλάχιστον ενός χρόνου. H πρόνοια για την κομματική ηλικία δεν ισχύει για νεοσυσταθείσες K.O.B.
O αριθμός των μελών του Γραφείου αποφασίζεται από την K.O.B. σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 25 του Καταστατικού. Βάσει των προτάσεων καταρτίζεται ψηφοδέλτιο με αλφαβητική σειρά, με βάση το επώνυμο. Διεξάγεται μυστική ψηφοφορία και εκλέγονται τα μέλη του Γραφείου κατά σειρά επιτυχίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία ανάμεσα στους/στις υποψήφιους/ες που ισοψήφησαν. Σε περίπτωση που ο αριθμός των υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό που απαιτείται για το συγκεκριμένο σώμα, αποφεύγεται η διεξαγωγή ψηφοφορίας, αν αυτό αποφασιστεί ομόφωνα.
α) Σε περίπτωση κενωθείσας θέσης στην Κ.Ε. αυτή συμπληρώνεται από τον κατάλογο των επιλαχόντων/ουσών κατά σειρά επιτυχίας, τηρουμένων των διατάξεων του Κανονισμού 9(β).
β) Σε περίπτωση κενωθείσας θέσης στην Ε.Ε. αυτή συμπληρώνεται από τον κατάλογο των επιλαχόντων/ουσών κατά σειρά επιτυχίας.
γ) Στα άλλα σώματα (Π.Γ., Γραμματεία K.E., Γραμματεία E.E.) η κενή θέση συμπληρώνεται με αναπληρωματική εκλογή που διεξάγεται στο ανάλογο σώμα.
Όλες οι πρόνοιες που αφορούν τη σύγκληση και τη διεξαγωγή Συνεδρίου ισχύουν ανάλογα και για όλες τις Συνδιασκέψεις.
α) Το μέτρο για την εκλογή αντιπροσώπων στις Συνδιασκέψεις αποφασίζεται από το αντίστοιχο σώμα, με την έγκριση του αμέσως ανώτερου σώματος.
β) H εκλογή αντιπροσώπων γίνεται με μυστική ψηφοφορία από τις Συνελεύσεις των K.O.B. Στην περίπτωση που συγκαλείται Γενική Συνέλευση του Συμπλέγματος, η εκλογή γίνεται ξεχωριστά κατά K.O.B.
γ) Οι αντιπρόσωποι για τις Επαρχιακές Συνδιασκέψεις πρέπει να έχουν δύο χρόνια συνεχούς και δραστήριας κομματικής ζωής. Αυτή η πρόνοια δεν ισχύει για νεοσυσταθείσες K.O.B.
δ) Eκλεγμένοι/ες αντιπρόσωποι θεωρούνται εκείνοι/ες που εξασφαλίζουν τις περισσότερες ψήφους των παρευρισκόμενων στη συνέλευση μελών. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία ανάμεσα στους/στις υποψήφιους που ισοψήφησαν.
ε) Δικαίωμα υποβολής προτάσεων για αντιπροσώπους έχουν όλα τα μέλη της K.O.B. κατά τη συνεδρία της.
στ) Τα μέλη της E.E. και τα μέλη της K.E. και K.E.E. που οργανικά ανήκουν στην Επαρχιακή Οργάνωση στην οποία πραγματοποιείται η Επαρχιακή Συνδιάσκεψη, μετέχουν σε αυτήν ex officio.
α) Για να μπορεί ένα κομματικό μέλος να είναι υποψήφιο για διάφορα σώματα του Kόμματος πρέπει να έχει ορισμένα χρόνια συνεχούς και δραστήριας κομματικής ζωής ως εξής:
– Για την E.E., τρία χρόνια
– Για τον/την Γραμματέα ή για το μέλος του Γραφείου της K.O.B., ένα χρόνο (εκτός από τις νεοσυσταθείσες K.O.B.).
β) H εκλογή των υποψηφίων γίνεται σε συνελεύσεις των K.O.B. στις οποίες ανήκουν, με μυστική ψηφοφορία. Δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψηφιότητες ανάμεσα στα μέλη της Κ.Ο.Β. τους έχουν όλα τα μέλη του Kόμματος.
γ) Υποψήφιοι/ες θεωρούνται όσοι/ες εξασφαλίσουν πέραν του 50% των ψήφων των παρευρισκόμενων στη συνέλευση μελών. Τα μέλη του απερχόμενου σώματος θεωρούνται υποψήφιοι/ες εφόσον εκλεγούν από τις K.O.B. στις οποίες ανήκουν.
α) Το ψηφοδέλτιο ετοιμάζεται στη βάση των προτάσεων των K.O.B. Για κάθε υποψήφιο/α παρατίθενται σε ξεχωριστό έγγραφο στοιχεία, όπως αναφέρονται στον Κανονισμό 6(ε).
β) O αριθμός των μελών των E.E. αποφασίζεται από την Επαρχιακή Συνδιάσκεψη ύστερα από εισήγηση της απερχόμενης E.E.
γ) H εκλογή των μελών των Ε.Ε. γίνεται στη βάση καταλόγου των υποψηφίων με αλφαβητική σειρά.
Οι αποφάσεις των οργάνων του κόμματος λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία ή, όταν υπάρχουν περισσότερες από δύο προτάσεις, με απλή πλειοψηφία, εκτός εάν προνοείται διαφορετικά από το Καταστατικό ή τους Κανονισμούς Λειτουργίας.
Για τη λήψη των αποφάσεων των διαφόρων σωμάτων ακολουθείται η πιο κάτω διαδικασία:
α) Συζήτηση σοβαρών ζητημάτων και διεξαγωγή ψηφοφορίας στις K.O.B., προτού ληφθεί τελική απόφαση από τα σώματα. Οι K.O.B. ενημερώνονται για το αποτέλεσμα της συζήτησης.
β) Δημόσιος διάλογος επί σοβαρών ζητημάτων που απασχολούν το Κόμμα, προτού ληφθεί τελική απόφαση από τα σώματα.
γ) Και στις δυο πιο πάνω περιπτώσεις, επιδιώκεται να δοθεί ευκαιρία στα μέλη και τους φίλους/ες του Kόμματος για ελεύθερο προβληματισμό και ελεύθερη έκφραση απόψεων, έχοντας υπόψη όλες τις πτυχές και τα στοιχεία που συγκροτούν το υπό συζήτηση θέμα. Και στις δυο περιπτώσεις, οι επικρατέστερες απόψεις που εκφράζονται στις K.O.B. τίθενται υπόψη των σωμάτων κατά τη συζήτηση για λήψη απόφασης. H καθιέρωση της αρχής του δημόσιου διαλόγου εφαρμόζεται σύμφωνα με τις πρόνοιες του Άρθρου 8(γ) του Καταστατικού.
δ) Τα κομματικά μέλη πρέπει να έχουν επαρκή, έγκαιρη και αντικειμενική ενημέρωση. Στο εισηγητικό έγγραφο ή στην κατ’ αρχήν απόφαση, αναφέρεται ο προβληματισμός του σώματος, μεταφέροντας τις επικρατέστερες απόψεις.
ε) Στις περιπτώσεις εκείνες που τα σώματα δεν πήραν οριστική απόφαση, τα μέλη των σωμάτων δικαιούνται να εκφράζουν τις απόψεις τους στις Κομματικές τους Οργανώσεις μέχρι τη λήψη οριστικής απόφασης.
Όλα τα μέλη του Kόμματος υποχρεούνται να σέβονται, να υλοποιούν και να προωθούν κάθε απόφαση, είτε αυτή λήφθηκε με πλειοψηφία, είτε ομόφωνα.
Επιλογή Υποψήφιου/ας για την Προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας
α) Στον κατάλληλο χρόνο κατά την κρίση της η Κ.Ε. διαμορφώνει το πλαίσιο στρατηγικής και τακτικής για τις προεδρικές εκλογές, το οποίο υποβάλλεται προς συζήτηση στις Κ.Ο.Β. και οριστικοποιείται σε επόμενη συνεδρία της Κ.Ε..
β) Ακολουθούν διερευνητικές επαφές με φίλους/ες του κόμματος, άλλα κόμματα, οργανωμένα σύνολα ή προσωπικότητες.
γ) Η Κ.Ε. σε ειδική συνεδρία της αποφασίζει την έναρξη της προεκλογικής περιόδου. Σε χρονικό διάστημα που δεν θα υπερβαίνει τους δύο μήνες, συνέρχεται η Κ.Ε. η οποία διαμορφώνει πρόταση και την υποβάλλει προς τις ΚΟΒ. Η πρόταση μπορεί να περιλαμβάνει μία ή περισσότερες υποψηφιότητες.
δ) Η Κ.Ε. συνέρχεται εκ νέου και αφού λάβει υπόψη τις απόψεις των μελών και φίλων του Κόμματος, ετοιμάζει τελική πρόταση προς την εκλογική συνδιάσκεψη. Η συμμετοχή στην εκλογική συνδιάσκεψη καθορίζεται κατ’ αναλογία των σχετικών προνοιών του Κανονισμού 23.
ε) Η εκλογική συνδιάσκεψη αποφασίζει με μυστική ψηφοφορία και με απόλυτη πλειοψηφία για τον/την υποψήφιο/α Πρόεδρο. Σε περίπτωση που κανένας υποψήφιος/α δεν εξασφαλίσει απόλυτη πλειοψηφία, διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ των δύο επικρατέστερων υποψηφίων.
α) H K.E. σε ειδική συνεδρία της αποφασίζει για την έναρξη της προεκλογικής περιόδου και εξαγγέλλει προς το κομματικό σύνολο και τους φίλους/ες του Kόμματος την πρόθεση να δεχτεί υποψηφιότητες.
β) Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το βουλευτικό αξίωμα, αν έχει συμπληρώσει συνολικά δύο θητείες σε ένα από τα αξιώματα του/της Βουλευτή/ού είτε του/της Ευρωβουλευτή/ού είτε και στα δύο αυτά μαζί. Η Κ.Ε. έχει δικαίωμα, για σκοπούς ύπαρξης ισχυρού πολιτικού πυρήνα, να εξαιρεί από την πιο πάνω ρύθμιση περιορισμένο αριθμό υποψηφίων για διεκδίκηση μίας ακόμη θητείας, σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 15% του συνολικού αριθμού της απερχόμενης Κοινοβουλευτικής Ομάδας, εξαιρουμένου του/της Γ.Γ. για τον/την οποίο/α δεν υπάρχει περιορισμός θητειών. Η απόφαση αυτή της Κ.Ε., που θα λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, πρέπει να εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Τα μέλη και οι φίλοι/ες του Kόμματος έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιους/ες της επαρχίας τους. Έχουν, επίσης, δικαίωμα να υποβάλουν γραπτώς προτάσεις για υποψήφιους/ες άλλης επαρχίας, στην αντίστοιχη E.E., αιτιολογώντας την πρότασή τους.
δ) Οι εκτοπισμένοι/ες – μέλη του Kόμματος έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες υπόδειξης και εκλογής υποψηφίων στην επαρχιακή οργάνωση στην οποία ανήκουν καθώς και στην επαρχία από την οποία προέρχονται. Δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας έχουν μόνο σε μια επαρχία.
ε) Οι προτάσεις τόσο των μελών όσο και των φίλων του Kόμματος υποβάλλονται μέσα από τις συνελεύσεις των Κομματικών Ομάδων ή των Συμπλεγμάτων που συγκαλούνται γι’ αυτό τον σκοπό. Σ’ αυτές τις συνελεύσεις, καλούνται όλα τα μέλη καθώς και φίλοι/ες του Kόμματος της συγκεκριμένης περιοχής ως και τα μέλη άλλων K.O.B. που διαμένουν στην περιοχή αυτή.
Όλοι/ες έχουν δικαίωμα υποβολής εισηγήσεων για υποψήφιους/ες, και υποστήριξης της πρότασής τους προφορικά ή με σύντομο σημείωμα, όπου θα τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά, η πίστη στην κοινωνική δικαιοσύνη και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει τους σκοπούς του Κόμματος από το βουλευτικό αξίωμα.
στ) Όλες οι προτάσεις για τους/τις υποψήφιους/ες, μαζί με τις απόψεις και σχόλια της συνέλευσης, υποβάλλονται στις E.E..
ζ) Mετά την ολοκλήρωση των συνελεύσεων ετοιμάζεται από τη Γραμματεία της E.E. ο πλήρης κατάλογος των υποψηφίων και συγκαλείται Ολομέλεια της E.E., η οποία έχει επίσης δικαίωμα υποβολής προτάσεων, για συζήτηση, αξιολόγηση και ιεράρχηση, με μυστική ψηφοφορία, του καταλόγου των υποψηφίων. Οι αποφάσεις λαμβάνονται έχοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
η) Πριν από την διαμόρφωση των τελικών καταλόγων από τις Επαρχιακές Εκλογικές Συνδιασκέψεις, η Κ.Ε. έχει δικαίωμα, σε συνεννόηση με τις αντίστοιχες Ε.Ε., να προσθέτει στο τελικό ψηφοδέλτιο υποψηφιότητες μέχρι 10% του συνολικού παγκύπριου αριθμού των υποψηφίων. Η σχετική απόφαση της Κ.Ε., που λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, πρέπει να εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
θ) O πλήρης κατάλογος των υποψηφίων όπως έχει διαμορφωθεί από την E.E., παρουσιάζεται στην Επαρχιακή Εκλογική Συνδιάσκεψη, που συγκαλείται ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό. Σ’ αυτήν συμμετέχουν όλα τα μέλη της K.E. και E.E. της επαρχίας, τα μέλη της K.E.E. που προέρχονται από τη συγκεκριμένη επαρχία, τα μέλη των Γραφείων και οι Γραμματείς K.O.B., οι Γραμματείς Περιφερειακών Επιτροπών, τα μέλη των Γραμματειών και οι Γραμματείς των Σ.Ε. καθώς και τα μέλη των Κεντρικών και Επαρχιακών Συμβουλίων των Λαϊκών Οργανώσεων στη συγκεκριμένη επαρχία (ΠEO, EKA, ΠOΓO, EΔON). Από τα σώματα των Λαϊκών Οργανώσεων, εκτός της ΕΔΟΝ, στις Εκλογικές Συνδιασκέψεις συμμετέχουν όσοι/ες είναι μέλη του Κόμματος.
ι) H Συνδιάσκεψη, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια της παραγράφου (ζ), συζητά και αποφασίζει με μυστική ψηφοφορία. Το ψηφοδέλτιο είναι έγκυρο όταν ψηφίζεται το 60% -100% του αριθμού των βουλευτικών εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε επαρχία.
κ) O κατάλογος των υποψηφίων με τη σειρά κατάταξης των Επαρχιακών Εκλογικών Συνδιασκέψεων υποβάλλεται στην K.E., η οποία σε ειδική σύνοδο συζητά και διαμορφώνει τους τελικούς καταλόγους όλων των επαρχιών, αφού λάβει σοβαρά υπόψη το αποτέλεσμα των Επαρχιακών Εκλογικών Συνδιασκέψεων.
α) Η Κ.Ε. σε ειδική συνεδρία της αποφασίζει για την έναρξη της προεκλογικής περιόδου και εξαγγέλλει προς το κομματικό σύνολο και τους/τις φίλους/ες του Κόμματος την πρόθεση να δεχθεί υποψηφιότητες.
β) Κανένας/καμιά δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του/της Ευρωβουλευτή/ού, αν έχει συμπληρώσει συνολικά δύο θητείες σε ένα από τα αξιώματα του/της Ευρωβουλευτή/ού είτε του/της Βουλευτή/ού είτε και στα δύο αυτά μαζί. Η Κ.Ε. έχει δικαίωμα, σε περίπτωση που συντρέχουν σοβαροί πολιτικοί λόγοι, να εξαιρεί οποιονδήποτε/οποιαδήποτε υποψήφιο/α από τον πιο πάνω περιορισμό, για διεκδίκηση μίας ακόμη θητείας. Η σχετική απόφαση της Κ.Ε., που λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, πρέπει να εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Τα μέλη και οι φίλοι/ες του Κόμματος έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιους/ες.
δ) Οι προτάσεις των μελών και των φίλων του Κόμματος υποβάλλονται μέσα από τις συνελεύσεις των Κ.Ο.Β. ή των Συμπλεγμάτων που συγκαλούνται γι’ αυτό τον σκοπό.
Στις συνελεύσεις αυτές καλούνται όλα τα μέλη και οι φίλοι/ες του Κόμματος της συγκεκριμένης περιοχής, ως και τα μέλη άλλων Κ.Ο.Β. που διαμένουν στην περιοχή. Όλοι/ες έχουν δικαίωμα υποβολής εισηγήσεων για υποψήφιους/ες και υποστήριξης της πρότασής τους προφορικά ή γραπτά, όπου θα τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά, η πίστη στην κοινωνική δικαιοσύνη και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει τους σκοπούς του Κόμματος από τη θέση του/της Ευρωβουλευτή/ού.
ε) Όλες οι προτάσεις για τους/τις υποψήφιους/ες, μαζί με τις απόψεις και σχόλια, υποβάλλονται στις Ε.Ε., που έχουν επίσης δικαίωμα υποβολής προτάσεων.
στ) Όλες οι προτάσεις και τα σχόλια δίδονται στο Π.Γ. το οποίο συζητεί και αξιολογεί τις υποψηφιότητες, έχοντας ταυτόχρονα το δικαίωμα υποβολής άλλων προτάσεων.
ζ) Ο πλήρης κατάλογος των υποψηφίων όπως έχει ετοιμαστεί από το Π.Γ. παραπέμπεται στην Κ.Ε. Τα μέλη της Κ.Ε. διατηρούν ταυτόχρονα το δικαίωμα υποβολής προτάσεων.
Η Κ.Ε. συζητά και αξιολογεί τις προτάσεις, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
Η απόφαση της Κ.Ε. λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία. Το ψηφοδέλτιο είναι έγκυρο όταν ψηφίζεται το 60% – 100% του αριθμού των εδρών που αντιστοιχούν στην Κυπριακή Δημοκρατία στο Ευρωκοινοβούλιο.
α) Η διαδικασία επιλογής Υποψηφίων Προέδρων Επαρχιακού Οργανισμού γίνεται από τις αντίστοιχες Ε.Ε. σε συνεννόηση με το Π.Γ.
β) Κανένας/καμιά δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του Προέδρου του Επαρχιακού Οργανισμού, αν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σε αυτό το αξίωμα. Οι Ε.Ε. σε συνεννόηση με το Π.Γ. έχουν δικαίωμα να εξαιρούν οποιονδήποτε/οποιαδήποτε υποψήφιο/α από τον πιο πάνω περιορισμό για διεκδίκηση μίας ακόμη θητείας. Η σχετική απόφαση της Ε.Ε., που λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, πρέπει να εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Τα μέλη και οι φίλοι/ες του Κόμματος έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιους/ες. Οι προτάσεις των μελών και των φίλων του Κόμματος υποβάλλονται μέσα από τις συνελεύσεις των Κ.Ο.Β. ή των Συμπλεγμάτων που συγκαλούνται γι’ αυτό τον σκοπό.
δ) Όλοι/ες έχουν δικαίωμα υποβολής εισηγήσεων για υποψήφιους/ες και υποστήριξης της πρότασής τους προφορικά ή γραπτά, στην οποία θα τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει από τη θέση του/της Προέδρου Επαρχιακού Οργανισμού.
ε) Όλες οι προτάσεις για τους/τις υποψήφιους/ες, μαζί με τις απόψεις και σχόλια, υποβάλλονται στις Ε.Ε., που έχουν επίσης δικαίωμα υποβολής προτάσεων. Οι Ε.Ε. αποφασίζουν με μυστική ψηφοφορία. Υποψήφιος/α Πρόεδρος Επαρχιακού Οργανισμού θεωρείται εκείνος/η που εξασφάλισε αναλογικά τις περισσότερες ψήφους. Σε περίπτωση που είναι μόνο ένας/μία ο/η υποψήφιος/α, πρέπει να εξασφαλίσει το 50+1% των ψήφων.
α) Την ευθύνη καθοδήγησης της όλης εκλογικής προσπάθειας έχουν οι E.E.
β) Κανένας/καμιά δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του/της Δημάρχου, αν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σε αυτό το αξίωμα. Η Κ.Ε. έχει δικαίωμα να εξαιρεί οποιονδήποτε/οποιαδήποτε υποψήφιο/α από τους πιο πάνω περιορισμούς για διεκδίκηση μίας ακόμη θητείας, με την προϋπόθεση ότι η απόφαση αυτή της Κ.Ε. που θα λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, πρέπει να εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Κανένας ανεξαιρέτως δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του/της Αντιδημάρχου, του/της Δημοτικού/ής Συμβούλου και του/της Σχολικού/ής Εφόρου, αν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σε αυτό το αξίωμα.
δ) Τα μέλη και οι φίλοι/ες του Kόμματος έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιο/α Δήμαρχο, Αντιδήμαρχο, Δημοτικούς/ές Συμβούλους και Σχολικούς/ές Εφόρους του Δήμου τους. Τυχόν προτάσεις για άλλους Δήμους αποστέλλονται γραπτώς στην ανάλογη E.E. μαζί με αιτιολόγησή της πρότασή τους.
ε) Οι προτάσεις τόσο των μελών όσο και των φίλων του Kόμματος υποβάλλονται μέσα από τις συνελεύσεις των Κομματικών Ομάδων ή των Συμπλεγμάτων που συγκαλούνται γι’ αυτό τον σκοπό. Σ’ αυτές τις συνελεύσεις, καλούνται όλα τα μέλη καθώς και φίλοι/ες του Kόμματος του συγκεκριμένου Δήμου, όπως και τα μέλη του Kόμματος που ανήκουν σε άλλες K.O.B., και που διαμένουν στον συγκεκριμένο Δήμο. Όλοι/ες έχουν δικαίωμα υποβολής εισηγήσεων για υποψήφιους/ες και υποστήριξης της πρότασής τους προφορικά ή με σύντομο σημείωμα, όπου θα τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει από τη θέση του/της Δημάρχου, του/της Αντιδημάρχου, του/της Δημοτικού/ής Συμβούλου και Σχολικού/ής Εφόρου.
στ) Όλες οι προτάσεις για τους/τις υποψήφιους/ες, μαζί με τις απόψεις και σχόλια της συνέλευσης, υποβάλλονται στην E.E. που έχει επίσης δικαίωμα υποβολής προτάσεων. Μετά την ολοκλήρωση των συνελεύσεων ετοιμάζεται από τη Γραμματεία της E.E. ο πλήρης κατάλογος των υποψηφίων με αλφαβητική σειρά.
Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη είναι τα ακόλουθα:
ζ) O πλήρης κατάλογος συγκεκριμένου Δήμου, όπως έχει διαμορφωθεί από την ΕΕ, παρουσιάζεται στην Εκλογική Συνέλευση που συγκαλείται ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό. Στην Εκλογική Συνέλευση μετέχουν όλα τα κομματικά μέλη που οργανικά ανήκουν ή διαμένουν στον συγκεκριμένο Δήμο. Μετέχουν επίσης και τα μέλη των Κεντρικών και Επαρχιακών Συμβουλίων των μαζικών Οργανώσεων (ΠEO, EKA, ΠOΓO, EΔON) που διαμένουν στον συγκεκριμένο Δήμο.
η) Στην Εκλογική Συνέλευση του κάθε Δήμου γίνεται συζήτηση που ολοκληρώνεται με μυστική ψηφοφορία για τον/την υποψήφιο/α Δήμαρχο και Σχολικούς/ές Εφόρους. Υποψήφιος/α Δήμαρχος θεωρείται εκείνος/η που εξασφάλισε αναλογικά τις περισσότερες ψήφους. Σε περίπτωση ισοψηφίας στην πρώτη θέση υποψηφίων Δημάρχων, γίνεται επαναληπτική εκλογή μεταξύ αυτών που ισοψηφούν. Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α Δήμαρχος είναι μόνο ένας/μια, διεξάγεται φανερή ψηφοφορία εκτός εάν το 1/3 των παρευρισκόμενων μελών ζητήσει διεξαγωγή μυστικής ψηφοφορίας.
Για τους/τις Σχολικούς/ές Εφόρους, έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο όπου ψηφίζεται το 60-100% του αριθμού των μελών της Σχολικής Εφορίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία ανάμεσα στους/στις υποψήφιους/ες που ισοψήφησαν. Όταν ο αριθμός υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό που απαιτείται για τις συγκεκριμένες θέσεις, αποφεύγεται η διεξαγωγή ψηφοφορίας.
θ) Στην Εκλογική Συνέλευση του κάθε Δημοτικού Διαμερίσματος γίνεται συζήτηση που ολοκληρώνεται με μυστική ψηφοφορία για τους/τις υποψήφιους/ες Αντιδημάρχους και Δημοτικούς/ές Συμβούλους.
Υποψήφιος/α Αντιδήμαρχος θεωρείται εκείνος/η που εξασφάλισε αναλογικά τις περισσότερες ψήφους. Σε περίπτωση ισοψηφίας στην πρώτη θέση υποψηφίων Αντιδημάρχων, γίνεται επαναληπτική εκλογή μεταξύ αυτών που ισοψηφούν. Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α Αντιδήμαρχος είναι μόνο ένας/μια, διεξάγεται φανερή ψηφοφορία εκτός εάν το 1/3 των παρευρισκόμενων μελών ζητήσει διεξαγωγή μυστικής ψηφοφορίας.
Για τους/τις Δημοτικούς/ές Συμβούλους, έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο όπου ψηφίζεται το 60-100% του αριθμού των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ αυτών που ισοψηφούν. Όταν ο αριθμός υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό που απαιτείται για τις συγκεκριμένες θέσεις, αποφεύγεται η διεξαγωγή ψηφοφορίας.
ι) Για συνεργασία με άλλα πολιτικά κόμματα χρειάζεται απόφαση της K.E. του Kόμματος. Στη βάση της απόφασης, οι E.E. χειρίζονται τα ζητήματα της επαρχίας τους. H τοπική καθοδήγηση σε συνεργασία με τη Γραμματεία της E.E. προωθούν πρακτικά την απόφαση. Για οποιαδήποτε συνεργασία λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη η θέση της επαρχιακής και τοπικής καθοδήγησης, με κύριο γνώμονα το συμφέρον και την επιρροή του Kόμματος και του λαϊκού κινήματος. Στις περιπτώσεις που η συνεργασία με άλλα κόμματα θα εκφραστεί με κοινό ψηφοδέλτιο, η τοποθέτηση των υποψηφίων τους σε συγκεκριμένη θέση στο κοινό ψηφοδέλτιο τίθεται για ξεχωριστή συζήτηση και απόφαση στις Εκλογικές Συνελεύσεις.
α) Την ευθύνη καθοδήγησης της όλης εκλογικής προσπάθειας έχουν οι E.Ε.
β) Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του/της Προέδρου Κοινοτικού Συμβουλίου ή του/της Κοινοτικού/ής Συμβούλου αν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σε αυτό το αξίωμα. Οι Ε.Ε. έχουν δικαίωμα να εξαιρούν οποιονδήποτε/οποιαδήποτε υποψήφιο/α από τους πιο πάνω περιορισμούς, με την προϋπόθεση ότι η απόφαση αυτή της Ε.Ε., που θα λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Υποψήφιοι/ες για τις κοινοτικές εκλογές μπορεί να είναι μέλη του Kόμματος ή και άλλοι παράγοντες. H Τοπική Κομματική Οργάνωση γνωστοποιεί σε όλα τα μέλη και σε φίλους/ες του Kόμματος την πρόθεσή της να δεχτεί υποψηφιότητες για τη θέση του/της Προέδρου Κοινοτικού Συμβουλίου και μελών των Κοινοτικών Συμβουλίων. Τα μέλη και οι φίλοι/ες του Kόμματος στην Κοινότητα έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιους/ες.
δ) Οι προτάσεις τόσο των μελών όσο και των φίλων του Kόμματος υποβάλλονται μέσα από τις συνελεύσεις των Κομματικών Ομάδων ή των Συμπλεγμάτων που συγκαλούνται γι’ αυτό τον σκοπό. Σ’ αυτές τις συνελεύσεις, καλούνται όλα τα μέλη καθώς και φίλοι/ες του Kόμματος που διαμένουν στη συγκεκριμένη κοινότητα.
Όλοι/ες έχουν δικαίωμα υποβολής εισηγήσεων για υποψήφιους/ες και υποστήριξης της πρότασής τους προφορικά ή με σύντομο σημείωμα, όπου θα τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει από τη θέση του/της Προέδρου Κοινοτικού Συμβουλίου ή μέλους του Κοινοτικού Συμβουλίου.
ε) Mετά την ευρεία αυτή συνέλευση ετοιμάζεται από το Γραφείο της K.O.B. ή την Σ.E. αναλόγως, ο πλήρης κατάλογος των υποψηφίων με αλφαβητική σειρά. H ψηφοφορία για τους/τις υποψήφιους/ες Προέδρους Κοινοτικού Συμβουλίου και των Κοινοτικών Συμβούλων γίνεται ξεχωριστά. Σε αυτή τη φάση της διαδικασίας το Γραφείο της K.O.B. και η Σ.E. λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη θέση και τις απόψεις της επαρχιακής καθοδήγησης.
στ) O κατάλογος των υποψηφίων όπως έχει ετοιμαστεί από το Γραφείο της K.O.B. ή τη Σ.E. παρουσιάζεται στην Εκλογική Συνέλευση, όπου γίνεται συζήτηση και με μυστική ψηφοφορία ξεχωριστά για τους/τις υποψήφιους/ες Προέδρους Κοινοτικού Συμβουλίου και τα μέλη των Κοινοτικών Συμβουλίων, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια του Κανονισμού 26, που αναφέρεται στις δημοτικές εκλογές, διαμορφώνεται κατά σειρά επιτυχίας ο κατάλογος των υποψηφίων. Στην εκλογική συνέλευση μετέχουν, με δικαίωμα ψήφου, όλα τα μέλη του Kόμματος που διαμένουν στη συγκεκριμένη κοινότητα, καθώς και τα μέλη των Τοπικών Επιτροπών των Λαϊκών Οργανώσεων (ΠEO, EKA, ΠOΓO, EΔON και Σύλλογος) που ανήκουν στην Αριστερά. Υποψήφιος/α Πρόεδρος Κοινοτικού Συμβουλίου θεωρείται εκείνος/η που εξασφάλισε αναλογικά τις περισσότερες ψήφους.
Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α Πρόεδρος Κοινοτικού Συμβουλίου είναι μόνο ένας/μια, διεξάγεται φανερή ψηφοφορία εκτός εάν το 1/3 των παρευρισκόμενων μελών ζητήσει διεξαγωγή μυστικής ψηφοφορίας.
Για τους/τις Κοινοτικούς/ές Συμβούλους έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο όπου ψηφίζεται το 60%-100% του αριθμού των μελών του Κοινοτικού Συμβουλίου.
Όταν ο αριθμός υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό που απαιτείται για τις συγκεκριμένες θέσεις, αποφεύγεται η διεξαγωγή ψηφοφορίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας των δύο πρώτων υποψηφίων Κοινοταρχών ή των δύο τελευταίων υποψηφίων μελών της Κοινοτικής Αρχής, διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ αυτών που ισοψηφούν.
Για τις περιπτώσεις συνεργασιών με άλλες πολιτικές δυνάμεις χρειάζεται απόφαση της E.E. Στις περιπτώσεις που η συνεργασία με άλλα Κόμματα θα εκφραστεί με κοινό ψηφοδέλτιο, ισχύει η ίδια πρόνοια όπως στις δημοτικές εκλογές [Κανονισμός 26(ι)].
Ο κατάλογος των υποψηφίων με τη σειρά κατάταξης των εκλογικών συνελεύσεων υποβάλλεται στην Ε.Ε, που συζητά και επικυρώνει τους τελικούς καταλόγους, αφού λάβει σοβαρά υπόψη την απόφαση των εκλογικών συνελεύσεων. Υποψήφιος/α Πρόεδρος Κοινοτικού Συμβουλίου και υποψήφια μέλη Κοινοτικών Συμβουλίων είναι εκείνοι/ες των οποίων η υποψηφιότητα επικυρώνεται από την Ε.Ε.
α) Την ευθύνη καθοδήγησης της όλης εκλογικής προσπάθειας έχουν οι E.E. του Kόμματος.
β) Κανένας/καμιά δεν έχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιος/α για το αξίωμα του/της Δημάρχου και του/της Δημοτικού/ής Συμβούλου Κατεχόμενου Δήμου, αν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σε αυτό το αξίωμα. Οι Ε.Ε. έχουν δικαίωμα να εξαιρούν οποιονδήποτε υποψήφιο/α από τους πιο πάνω περιορισμούς για διεκδίκηση μίας ακόμη θητείας, με την προϋπόθεση ότι η απόφαση της Ε.Ε. που θα λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία, εξασφαλίζει ποσοστό 60% και άνω.
γ) Τα μέλη και φίλοι/ες του Kόμματος έχουν δικαίωμα υποβολής προτάσεων για υποψήφιους/ες Δημάρχους, Δημοτικούς/ές Συμβούλους και Σχολικούς/ές Εφόρους του Δήμου τους.
δ) Οι προτάσεις τόσο των μελών όσο και των φίλων του Kόμματος συνοδεύονται από σύντομο σημείωμα ,όπου τεκμηριώνονται οι πολιτικές αρετές, η προσφορά και γενικά η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να υπηρετήσει από τη θέση του/της Δημάρχου, του/της Δημοτικού/ής Συμβούλου ή του/της Σχολικού/ής Εφόρου. Οι προτάσεις υποβάλλονται κατόπιν ανακοίνωσης στον τύπο από την ανάλογη E.E. Προτάσεις μπορούν να υποβάλλονται και κατόπιν συνεδριάσεων που είναι δυνατό να συγκαλούνται για τον αντίστοιχο Δήμο.
ε) Όλες οι προτάσεις για τους/τις υποψήφιους/ες, μαζί με τις απόψεις και σχόλια, υποβάλλονται στην E.E. εντός καθορισμένης ημερομηνίας. Η Ε.Ε. έχει επίσης δικαίωμα υποβολής προτάσεων, έχοντας υπόψη τα κριτήρια που αναφέρονται στον Κανονισμό Λειτουργίας 26. Η Ε.Ε. ετοιμάζει τον πλήρη κατάλογο των υποψηφίων με αλφαβητική σειρά.
στ) O πλήρης κατάλογος των υποψηφίων όπως έχει αξιολογηθεί από την E.E. παρουσιάζεται στην Εκλογική Συνέλευση των μελών του Kόμματος του κατεχόμενου Δήμου, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους, που συγκαλείται ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό.
ζ) Στην Εκλογική Συνέλευση γίνεται συζήτηση που ολοκληρώνεται με μυστική ψηφοφορία ξεχωριστά για τους/τις υποψήφιους/ες Δημάρχους και Δημοτικούς/ές Συμβούλους.
Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α Δήμαρχος είναι μόνο ένας/μια διεξάγεται φανερή ψηφοφορία εκτός εάν το 1/3 των παρευρισκόμενων μελών ζητήσει διεξαγωγή μυστικής ψηφοφορίας.
Για τους/τις Δημοτικούς/ές Συμβούλους και Σχολικούς/ές Εφόρους, έγκυρο ψηφοδέλτιο θεωρείται εκείνο όπου ψηφίζεται το 60 – 100% του αριθμού των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου και της Σχολικής Εφορίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία ανάμεσα στους/στις υποψήφιους/ες που ισοψήφησαν. Όταν ο αριθμός υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό που απαιτείται για τις συγκεκριμένες θέσεις, αποφεύγεται η διεξαγωγή ψηφοφορίας.
η) O κατάλογος των υποψηφίων με τη σειρά κατάταξης των Εκλογικών Συνελεύσεων υποβάλλονται στην E.E., που σε ειδική σύνοδο συζητά και επικυρώνει τους τελικούς καταλόγους της επαρχίας.
θ) Στη βάση της απόφασης της K.E. για συνεργασία με άλλα κόμματα, οι E.E. χειρίζονται τα ζητήματα που αφορούν κατεχόμενους Δήμους της επαρχίας τους, και προωθούν πρακτικά την απόφαση. Στις περιπτώσεις που η συνεργασία με άλλα κόμματα θα εκφραστεί με κοινό ψηφοδέλτιο, η τοποθέτηση των υποψηφίων τους σε συγκεκριμένη θέση στο κοινό ψηφοδέλτιο τίθεται για ξεχωριστή συζήτηση και απόφαση στις εκλογικές Συνελεύσεις.
ι) Για καταρτισμό των ψηφοδελτίων του Κόμματος για τις Κατεχόμενες Κοινότητες και για τους/τις υποψήφιους/ες Προέδρους Κοινοτικού Συμβουλίου και Κοινοτικούς/ές Συμβούλους, εφαρμόζονται αναλογικά οι πρόνοιες των Κανονισμών για τους Κατεχόμενους Δήμους. Ο περιορισμός των τριών θητειών δεν ισχύει για τους/τις Κοινοτικούς/ές Συμβούλους των κατεχόμενων κοινοτήτων.
Κάθε μέλος του κόμματος που διεκδικεί οποιοδήποτε εσωκομματικό ή δημόσιο αξίωμα οφείλει να έχει τακτοποιημένες τις οικονομικές του υποχρεώσεις προς το Κόμμα.
Το κομματικό αξίωμα του/της Κεντρικού/ής Οργανωτικού/ής Γραμματέα/ως, του/της Επαρχιακού/ής Γραμματέα/ως ή του/της Επαρχιακού/ής Οργανωτικού/ής Γραμματέα/ως είναι ασυμβίβαστο με την υποψηφιότητα για το αξίωμα του/της Βουλευτή/ού, Ευρωβουλευτή/ού, Προέδρου Επαρχιακού Οργανισμού ή Δημάρχου.
Ο εκάστοτε Κώδικας Δεοντολογίας όπως εγκρίνεται από την Κ.Ε. θεωρείται αναπόσπαστο μέρος των Κανονισμών Λειτουργίας.
Σε περίπτωση παραβίασης του Κώδικα Δεοντολογίας για τις εκλογικές διαδικασίες από υποψήφιο/α, η Κ.Ε. προχωρεί στη λήψη μέτρων, μη αποκλειομένης και της αφαίρεσής του/της από το ψηφοδέλτιο.
Ο εκάστοτε Κώδικας Πρακτικής για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Παρενοχλητικής Συμπεριφοράς, όπως εγκρίνεται από την Κ.Ε. και αφορά τον επαγγελματικό μηχανισμό και τους/τις εκλεγμένους/ες αξιωματούχους του Κόμματος, θεωρείται αναπόσπαστο μέρος των Κανονισμών Λειτουργίας.
Αναφορικά με την Κ.Ε.Ε. ισχύουν οι σχετικές πρόνοιες των Άρθρων 5(δ), 12, 14, 17(β, γ, δ), 18(δ), 21, 30, 31, 34 του Καταστατικού και οι Κανονισμοί 3(ε), 6, 7(θ), 9(δ, ε), 17(στ) και 23(θ).
α) Οι υποψήφιοι/ες για την K.E.E. πρέπει να χαίρουν κύρους και εκτίμησης για την ευθυκρισία και ακεραιότητά τους και να μην έχουν τιμωρηθεί προηγουμένως για παράπτωμα από το Κόμμα.
β) Οι υποψήφιοι/ες για την K.E.E. επιλέγονται μέσα από τον ενιαίο κατάλογο υποψηφίων για την K.E. και K.E.E. που έχουν εκλεγεί από τις KOB. Ο κατάλογος των υποψηφίων για την Κ.Ε.Ε. καταρτίζεται μετά από εισήγηση των Ε.Ε. και επικύρωση από την Κ.Ε.. Καταρτίζεται από την Επιτροπή Καταρτισμού Ψηφοδελτίου ξεχωριστό ψηφοδέλτιο για εκλογή από το Συνέδριο.
Ισχύουν οι πρόνοιες του Κανονισμού Λειτουργίας 9(δ).
O/η Πρόεδρος της K.E.E. εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από την ίδια την K.E.E. σε συνεδρίασή της που πραγματοποιείται αμέσως μετά την εκλογή της. Δικαίωμα υποψηφιότητας έχουν όλα τα μέλη της K.E.E. Κατά την ίδια συνεδρία και μετά την εκλογή Προέδρου εκλέγεται και αναπληρωτής/τρια Πρόεδρος της Κ.Ε.Ε..
Για την εκλογή απαιτείται το 50% + 1 των μελών του σώματος. Σε περίπτωση μη εξασφάλισης του 50%+1 των ψήφων διεξάγεται επαναληπτική ψηφοφορία μεταξύ των δυο επικρατέστερων υποψηφίων. H εκλογή του/της Προέδρου και του/της αναπληρωτή/τριας Προέδρου ανακοινώνεται στο Συνέδριο.
α) Οι βασικές απαιτήσεις του Kόμματος καθορίζουν και το περιεχόμενο της δουλειάς της K.E.E. Στην άσκηση των καθηκόντων της Κ.Ε.Ε. απαιτείται υπευθυνότητα, αντικειμενικότητα και συλλογικότητα.
β) Η Κ.Ε.Ε. προβαίνει σε καταμερισμό ευθυνών μεταξύ των μελών της, για να μπορεί να παρακολουθεί την καθημερινή δράση των καθοδηγητικών οργάνων του Kόμματος, αναφορικά με την προώθηση της πολιτικής και των αποφάσεων του Συνεδρίου και της K.E. του Kόμματος, στους διάφορους τομείς.
γ) Για την εκπλήρωση των καθηκόντων της, η K.E.E. συνέρχεται τακτικά μια φορά το μήνα και εκτάκτως όταν παρίσταται ανάγκη.
δ) Για σκοπούς έγκαιρης διεκπεραίωσης των εργασιών της Κ.Ε.Ε. στα θέματα εξέτασης παραπτωμάτων, η Κ.Ε.Ε. έχει δικαίωμα να συστήνει υποεπιτροπές από τα μέλη της, οι οποίες θα υποβάλλουν Έκθεση στην Ολομέλεια για λήψη τελικής απόφασης.
ε) Η Κ.Ε.Ε. διατηρεί δικαίωμα επικοινωνίας με όργανα και με μέλη του Κόμματος τα οποία υποχρεούνται να δίνουν απαντήσεις στα θέματα που η Κ.Ε.Ε. τούς θέτει εντός του πλαισίου άσκησης των αρμοδιοτήτων της.
στ) Η Κ.Ε.Ε. υποβάλλει προς τα καθοδηγητικά σώματα του Kόμματος τυχόν παρατηρήσεις, αναφορικά με την εφαρμογή των αποφάσεων του Συνεδρίου και της Κ.Ε. στους διάφορους τομείς.
ζ) Κάθε ζήτημα που τίθεται στην Κ.Ε.Ε. από Οργανώσεις, σώματα ή μέλη του Kόμματος, επιδιώκεται να εξετάζεται σε χρονικό διάστημα που δεν ξεπερνά τους δύο μήνες. Η Κ.Ε.Ε. ενημερώνει την Κ.Ε. και την E.E. στην οποία υπάγεται η σχετική Κομματική Οργάνωση ή κομματικό μέλος, για τις αποφάσεις της. Σε περίπτωση που προκύπτει διαφορά, οι ενδιαφερόμενοι/ες (Κομματικές Οργανώσεις ή μέλη) μπορούν να απευθυνθούν προς την K.E.E. για επανεξέταση του θέματος, νοουμένου ότι προκύπτουν σοβαρά νέα στοιχεία. Mετά τη διαδικασία αυτή, ισχύει η απόφαση της K.E.E.
η) Ζητήματα που η K.E.E. παραπέμπει για μελέτη στο Π.Γ. ή την K.E., συζητούνται στην παρουσία του/της Προέδρου της K.E.E, αν πρόκειται για συνεδρία του Π.Γ., ή στην παρουσία των μελών της K.E.E. αν πρόκειται για συνεδρία της Ολομέλειας της K.E. Αν παρουσιαστεί διαφωνία μεταξύ K.E.E. και Π.Γ., το ζήτημα παραπέμπεται στην K.E. Αν σε σοβαρά ζητήματα προκύψει διαφωνία μεταξύ K.E.E. και K.E., η K.E. αναλαμβάνει την ευθύνη της απόφασής, και η K.E.E επιφυλάσσει το δικαίωμά της να αναφερθεί στο αμέσως επόμενο Συνέδριο ή Συνδιάσκεψη του Kόμματος. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ K.E.E και K.E. για πολύ σοβαρά ζητήματα, όπως η παραβίαση συνεδριακών αποφάσεων, η K.E.E. μπορεί να ζητήσει από την K.E. τη σύγκληση έκτακτης Συνδιάσκεψης, που συγκροτείται βάσει των καταστατικών προνοιών.
θ) Οι αποφάσεις της K.E.E. λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας το ζήτημα ξανασυζητείται σε επόμενη συνεδρία.
Για σκοπούς υπολογισμού της κομματικής ηλικίας, θεωρείται ότι δεν διακόπτεται η κομματική ιδιότητα μέλους, αν πριν την έναρξη των σπουδών του ήταν μέλος του Kόμματος και, κατά συνέπεια, λαμβάνονται υπόψη όλα τα χρόνια. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που κομματικό μέλος είχε μεταναστεύσει, αλλά ήταν συνδεδεμένο με αδελφό κόμμα της χώρας διαμονής του.
Οι υπηρεσίες των στελεχών που εργάζονται στον επαγγελματικό μηχανισμό του Kόμματος τερματίζονται στο 65ο έτος της ηλικίας τους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις τα σώματα στα οποία προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μπορούν να παρατείνουν τις υπηρεσίες τους, για περίοδο που δεν υπερβαίνει τα δύο χρόνια.
Οι Κανονισμοί Λειτουργίας του ΑΚΕΛ μπορούν να τροποποιηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Καταστατικού.
Για οποιοδήποτε ζήτημα δεν καλύπτεται από τις πρόνοιες των Κανονισμών Λειτουργίας του AKEΛ, ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 40 του Καταστατικού.
(α) Όσοι/ες διανύουν τη δεύτερη θητεία στο βουλευτικό αξίωμα θα δικαιούνται να διεκδικήσουν ακόμα μία θητεία στις αμέσως επόμενες βουλευτικές εκλογές.
(β) Εκλεγμένος/η βουλευτής ή ευρωβουλευτής που δεν έχει συμπληρώσει τρεις θητείες σωρευτικά στο αξίωμα του/της Βουλευτή/ού ή/και Ευρωβουλευτή/ού, στις επόμενες Ευρωεκλογές δικαιούται να είναι υποψήφιος/α για μία ακόμα θητεία.
(γ) Όσοι/ όσες ολοκληρώνουν τρεις θητείες στο βουλευτικό αξίωμα στις αμέσως επόμενες βουλευτικές εκλογές, αν κριθεί από την ΚΕ ότι εντάσσονται στον πολιτικό πυρήνα, δικαιούνται να διεκδικήσουν ακόμα μία θητεία.
(δ) Οι πιο πάνω μεταβατικές διατάξεις παύουν να ισχύουν μετά τις αμέσως επόμενες Ευρωεκλογές και Βουλευτικές εκλογές αντίστοιχα.
Οι κανονισμοί λειτουργίας του ΑΚΕΛ εγκρίθηκαν στο 18ο Συνέδριο του ΑΚΕΛ, τον Νοέμβριο του 1995.
Τροποποιήθηκαν:
– Στο 21ο Συνέδριο του ΑΚΕΛ, τον Νοέμβριο του 2010
– Στο 22ο Συνέδριο του ΑΚΕΛ, τον Ιούνιο του 2015
– Στο Καταστατικό Συνέδριο, τον Νοέμβριο του 2023