Home  |  Βουλή   |  Βουλευτές   |  Βαλεντίνος Φακοντής   |  Ομιλία Βαλεντίνου Φακοντή, βουλευτή ΑΚΕΛ κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2025

Ομιλία Βαλεντίνου Φακοντή, βουλευτή ΑΚΕΛ κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2025

 

Έντιμη Κυρία Πρόεδρε,

Αγαπητές βουλεύτριες και βουλευτές,

Σε αυτή την συνεδρία, που συνιστά την κορύφωση του κοινοβουλευτικού μας έργου, καλούμαστε να εγκρίνουμε τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη για το 2025.

Οι περισσότεροι το αναγνωρίζουν ότι οι πολιτικές της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη δεν συμβάλλουν στη βελτίωση της ζωής των πολιτών.

Το μοντέλο και αυτού του προϋπολογισμού ευνοεί τα ολιγοπώλια των τραπεζών, της ενέργειας, των καυσίμων.

Τα οικονομικά οφέλη της χώρας πηγαίνουν στα χέρια των οικονομικών ελίτ.

Στο λαό μας τα ψίχουλα! Στον λαό που προσπαθεί να επιβιώσει, να  μεγαλώσει τα παιδιά του, να προσφέρει στην ανάπτυξη της κοινωνίας μας.

Τα νοικοκυριά, η πλατιά μάζα του λαού μας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κυβέρνηση είναι ανήμπορη να εκτελέσει, έστω τις βασικές κρατικές επενδύσεις, ώστε το κράτος να κάνει άλματα.

Άλματα που είναι αναγκαία για να δώσουν ώθηση στην πραγματική οικονομία, στη βιώσιμη ανάπτυξη, στη δημιουργία θέσεων εργασίας, άλματα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών.

 

Κυρία πρόεδρε,

Θα δώσω παραδείγματα, αφού το τελευταίο διάστημα είδαμε τα ντόμινο κατάρρευσης δημοσίων συμβάσεων και έργων υποδομής.

Αγαπητοί συνάδελφοι, από πού να πρωτοξεκινήσω;

Πρώτα από το Λιμάνι και την Μαρίνα Λάρνακας. Ακούστε: Οι κυβερνώντες δε έχουν καταφέρει να ανανεώσουν την εγγυητική του επενδυτή!  Αυτός την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια, αφήνοντας ξεκρέμαστο ένα ολόκληρο κράτος!

Πολιτικές ευθύνες; Δεν είδαμε κάποιον να τις αναλαμβάνει και ούτε θα δούμε!

Να πάμε στο φιάσκο με τον τερματικό σταθμό φυσικού αερίου στο Βασιλικό! Μετά την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, είδαμε την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Γενικής Εισαγγελίας, καθώς υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες κακοδιαχείρισης και διαφθοράς.

Είδαμε τους  Ευρωπαίους εταίρους μας, να μας ζητούν πίσω τα 69 εκ. ευρώ που έχουν δώσει για να υλοποιήσουμε το έργο.

Το αποτέλεσμα είναι γνωστό σε όλους: Ο κύπριος πολίτης να χρυσοπληρώνει το ηλεκτρικό ρεύμα!

Πάμε στον δρόμο Πάφου- Πόλης Χρυσοχούς, ένα έργο υπερτοπικής σημασίας, έργο που θα έδινε ώθηση στο απομακρυσμένο διαμέρισμα της Πόλης Χρυσοχούς και στους ανθρώπους της. Αλλά και εκει τα γνωστά: Το κράτος σταμάτησε την σύμβαση, το έργο έγινε αντικείμενο νομικής διαμάχης, τοποθετώντας το στο κάδρο της στασιμότητας.

Η σύμβαση για τα έργα στον ποταμό Λιοπετρίου έχει  σταματήσει, με σοβαρές συνέπειες για την γύρω περιοχή και τους ανθρώπους της.

Το πολυδιαφημισμένο e-justice κατέρρευσε, η σύμβαση του αναδόχου τερματίστηκε και μπήκε στο ράφι, ενώ παραμένει στα αζήτητα το σύστημα απενεργοποίησης των κινητών τηλεφώνων στις Κεντρικές Φυλακές!

Κυρία πρόεδρε,

Όλα αυτά έρχονται σε μια περίοδο στην οποία ο τέως πρόεδρος, Νίκος Αναστασιάδης, κατηγορεί σε Podcast τον νυν πρόεδρο, Νίκο Χριστοδουλίδη, για το ποιος φέρει την περισσότερη ευθύνη για όλα αυτά τα ναυάγια.

Αυτή είναι η κατάντια μας!

Αγαπητοί συνάδελφοι, το στεγαστικό πρόβλημα ολοένα και μεγαλώνει.

Η στέγη, από βασικό αγαθό έχει πλέον γίνει όνειρο ζωής.

Τα στεγαστικά σχέδια της κυβέρνησης δεν λύνουν το πρόβλημα.

Τα ενοίκια έχουν εκτοξευτεί, όχι μόνο στην Λεμεσό, αλλά σε όλες τις επαρχίες.

Το κόστος αγοράς και ανέγερσης κατοικίας έχει διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.

Η αύξηση της αξίας της γης έχει, επίσης, εκτοξευτεί. Ένα δυάρι διαμέρισμα 75τ.μ στα αστικά κέντρα στην πιο φθηνή τιμή του, κυμαίνεται από 250 έως 300 χιλιάδες ευρώ. Πώς θα καταφέρει ο κόσμος να αποκτήσει στέγη με τέτοια ακρίβεια και με τις τράπεζες να μην δίνουν δάνεια;

Η ακρίβεια, οι καθηλωμένοι μισθοί, η άνοδος της αξίας των ακινήτων, το σκάνδαλο των χρυσών διαβατηρίων, το μειωμένο κτηριακό απόθεμα, οι καθηλωμένες για χρόνια ζώνες ανάπτυξης, η απουσία επάρκειας φοιτητικών εστιών, η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης, οι εκποιήσεις πρώτων κατοικιών, τα υψηλά επιτόκια, είναι παράγοντες που αλληλοεπιδρούν, συνθέτουν και οξύνουν το στεγαστικό πρόβλημα στην πατρίδα μας.

Η ανάγκη για συντονισμένη δράση και η σύσταση Ενιαίου Ανεξάρτητου Στεγαστικού Φορέα είναι επιβεβλημένη όσο ποτέ άλλοτε.

Για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος προτείνουμε:

  • την αξιοποίηση και διάθεση της χαλίτικης γης σε οικογένειες που έχουν άμεση δυνατότητα να κτίσουν,
  • την επιδιόρθωση και διάθεση των τουρκοκυπριακών κατοικιών στους πρόσφυγες,
  • την συνεργασία Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης για ανέγερση κοινωνικών κατοικιών και διάθεση τους με χαμηλό ενοίκιο σε άτομα και οικογένειες που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία.

Προτείνουμε επίσης:

  • Πολεοδομικά κίνητρα για αύξηση του οικοδομικού αποθέματος.
  • Αλλαγές στα τοπικά σχέδια που εδώ και δεκαετίες είναι καθηλωμένα.
  • Επαναφορά της μεμονωμένης κατοικίας για σκοπούς οργανικής οικογένειας σε ειδικές περιπτώσεις και σε ακριτικές περιοχές.
  • Κατασκευή νέων φοιτητικών εστιών.
  • Γενναιόδωρα οικονομικά μέτρα στήριξης για απόκτηση νέας κατοικίας στους νέους.

Ακόμα:

  • Χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω της ενίσχυσης του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης
  • Χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια, σχέδια επιδότησης επιτοκίων
  • Αναβάθμιση, επέκταση και ενίσχυση του ΚΟΑΓ.

 

Αγαπητή κυρία Πρόεδρε,

Στην ομιλία μου δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο Υπουργείο Μεταφορών, ως μέλος της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής.

Κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού που αφορά στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων πιστέψαμε όλοι, ότι θα είχαμε ενώπιον μας ένα πρωτοποριακό αναπτυξιακό πλάνο, πρόνοιες για έργα που θα αναγεννούσαν την οικονομία.

Αντί αυτού, για ακόμα μια χρονιά, είχαμε ενώπιον μας έναν συντηρητικό προϋπολογισμό, χωρίς αναπτυξιακές προοπτικές.

Ταυτόχρονα το Υπουργείο Μεταφορών πρέπει να χειριστεί και ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα: τα οδικά τροχαία και θανατηφόρα δυστυχήματα.

Δυστυχώς, ως χώρα, κατέχουμε μια θλιβερή πρωτιά. Καθημερινά θρηνούμε νεκρούς στην άσφαλτο με αποτέλεσμα να ντύνονται στα μαύρα πολλές οικογένειες.

Έχει πλέον διαφανεί ότι τα αυστηρά και φοροεισπρακτικά πρόστιμα των καμερών δεν έχουν επιφέρει λύση στο πρόβλημα των θανατηφόρων.

Το επαναλαμβάνουμε χρόνια τώρα και θα το καταθέσω για ακόμα μια φορά.

Η μείωση στις οδικές συγκρούσεις θα επέλθει με την ανάπτυξη της οδικής συνείδησης και κουλτούρας, με την καλλιέργεια του σεβασμού προς όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των οδηγών, μέσα από ένα σύγχρονο, ασφαλές οδικό δίκτυο, χωρίς μελανά σημεία, με επικαιροποιημένα όρια ταχύτητας, με ικανοποιητικούς φωτισμούς και σημάνσεις.

Γι΄αυτό και εμείς εισηγούμαστε στην κυβέρνηση να μην  κρύβεται πίσω από το φοροεισπρακτικό σύστημα των καμερών και να πιάσει δουλειά.

  • Να ενισχύσει την αστυνόμευση στους δρόμους κυρίως για άλκοτεστ και νάρκοτεστ,
  • να βελτιώσει το οδικό δίκτυο,
  • να εντάξει στα σχολεία μαθήματα οδικής ασφάλειας, εφαρμόζοντας παράλληλα καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των οδηγών, τόσο για τα δικαιώματα, όσο και για τις υποχρεώσεις τους κατά τη χρήση του οδικού δικτύου.

Επίσης, καλούμε τον πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών όπως προωθήσει στην ολομέλεια την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ για τοποθέτηση χρονμέτρου στα φωτά τροχαίας όπου έχουν εγκατασταθεί κάμερες. Ταυτόχρονα, καλούμε τον αρμόδιο Υπουργό όπως μεριμνήσει για την άμεση εφαρμογή του εν λόγω μέτρου αμέσως μετά τη ψήφιση του.

Ένα άλλο τεράστιο ζήτημα που έχει να διαχειριστεί το Υπουργείο Μεταφορών είναι το κυκλοφοριακό.

Το κυκλοφοριακό είναι μια μάστιγα που βασανίζει καθημερινά χιλιάδες συμπολίτες μας. Η τροχαία κίνηση τόσο μέσα στις πόλεις, όσο και στους αυτοκινητοδρόμους είναι ανυπόφορη.

Το πρόβλημα οξύνεται κυρίως με τα συχνά μικροατυχήματα που συμβαίνουν στον αυτοκινητόδρομο και μπλοκάρουν για ώρες την κίνηση με αποτέλεσμα την μεγάλη ταλαιπωρία των οδηγών και των επιβατών των οχημάτων.

Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα για το κυκλοφοριακό και σύνθετες δράσεις, κάθε χρόνο τα οχήματα θα αυξάνονται και η μετακίνηση στους δρόμους της Κύπρου θα είναι – στην καλύτερη περίπτωση  – μια ατελείωτη ταλαιπωρία και στην χειρότερη, μια επικίνδυνη ενέργεια που θα θέτει τη ζωή μας σε κίνδυνο και θα οξύνει την περιβαλλοντική ρύπανση.

Μια χώρα για να είναι βιώσιμη, σύγχρονη και λειτουργική δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην ανάπτυξη του οδικού δικτύου.

Αλλά πρέπει να απαιτεί την ανάπτυξη δημόσιων οδικών μεταφορών, ποδηλατοδρόμων, πεζόδρομων, την προώθηση της μικροκινητικότητας και του ορθού σχεδιασμού των ΣΒΑΚ που θα συμβάλουν στην καλά σχεδιασμένη μετακίνηση των πολιτών στις πόλεις.

Αγαπητές βουλεύτριες, αγαπητοί βουλευτές,

Τελειώνοντας την ομιλία μου θα μιλήσω για την δική μου επαρχία, την Πάφο.

Η Πάφος είναι η μικρότερη, η πιο απομακρυσμένη και ταυτόχρονα η πιο παραμελημένη Επαρχία.

Ξεκινώντας από τον τομέα της Υγείας, θα σας πω ότι οι ασθενείς της Επαρχίας Πάφου, δυστυχώς, δεν απολαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες υγείας.

Πρόσφατα, κυρία Πρόεδρε, με την ιδιότητα σας ως προέδρου του ΔΗΣΥ επισκεφτήκατε το Νοσοκομείο Πάφου και διαπιστώσατε από κοντά την τραγική του κατάσταση. Δηλώσατε ότι είναι αδιανόητο το 2024 να μαζεύουμε το νερό σε κάδους από το χώρο με τις Πρώτες Βοήθειες.

Χαιρόμαστε που επιτέλους αναγνωρίσατε την  κακή κατάσταση του Γενικού Νοσοκομείου Πάφου. Αλλά ερωτώ: τι κάνατε 10 χρόνια με την κυβέρνηση του κ. Αναστασιάδη και άλλα 2 χρόνια με την «συγκυβέρνηση» με τον κ. Χριστοδουλίδη για το Νοσοκομείο Πάφου;

Είναι πολύ ωραίο μετά από 12 χρόνια στην εξουσία να μάς κάνετε  υποδείξεις.

Αν όμως κάνατε αυτά που έπρεπε να γίνουν στον τομέα της Δημόσια Υγείας, το Νοσοκομείο μας δεν θα εξέπεμπε S.O.S.

Για να βελτιωθεί το Γενικό Νοσοκομείο Πάφου χρειάζεται άμεσα:

  • Δική του Διευθυντική και Διοικητική ομάδα
  • Πλήρης ανακαίνιση, ενεργειακή αναβάθμιση και κτιριακή βελτίωση για να διασφαλιστεί ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον για τους ασθενείς και το προσωπικό
  • Επέκταση και αναβάθμιση των Πρώτων Βοηθειών.
  • Στελέχωση σε ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό.
  • Κλειστή Μονάδα εντατική θεραπείας
  • Σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό
  • Αύξηση των κλινών στους βασικούς θαλάμους, όπως το Παθολογικό και το Παιδιατρικό για μην αναγκάζονται τα παιδιά της Επαρχίας μου να νοσηλεύονται εκτός Πάφου.
  • Επέκταση των ιατρικών ειδικοτήτων όπως αγγειοχειρουργού, νευροχειρουργού, επεμβατικού ακτινολόγου και άλλες χρήσιμες ιατρικές ειδικότητες.

Στον τομέα της Παιδείας, αγαπητοί συνάδελφοι, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους για τον τρόπο κατανομής των κονδυλίων παγκύπρια και στην Επαρχία μου.

Από τα 152εκ. ευρώ που δαπάνησε ή θα δαπανήσει εντός το 2024-2025 το Υπουργείο Παιδείας για ανέγερση και αναβάθμιση σχολικών μονάδων, μόνο 5 εκ. ευρώ προορίζονται για την Πάφο.

Η Πάφος έχει άμεση ανάγκη για δημιουργία νέας Τεχνικής Σχολής, Γυμνασίου στο κέντρο της πόλης για μεταστέγαση του ιστορικού Νικολαΐδειου Γυμνασίου, νέου Γυμνασίου στα δημοτικά όρια του Δήμου Πάφου, νέου Δημοτικού Σχολείου στο κέντρο της Πάφου και νέου Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου στην περιοχή μεταξύ των κοινοτήτων Έμπας και Κισσόνεργας (Δυτική Πάφος).

Το Υδατικό Ζήτημα! Η Πάφος είχε ανάγκη μια νέα μονάδα αφαλάτωσης. Μετά την καταστροφή της υφιστάμενης μονάδας από πυρκαγιά, το θέμα είναι ακόμα πιο κρίσιμο. Η κυβέρνηση θα πρέπει  να μεριμνήσει για την επιδιόρθωση της καμένης μονάδας αφαλάτωσης, αλλά και για την άμεση προώθηση των διαδικασιών δημιουργίας νέας μονάδας αφαλάτωσης στο Δήμο Ακάμα, γιατί δυστυχώς, οι Παφίτες σύντομα θα πουν το νερό – νεράκι!

Κυρία πρόεδρε,

Τα έργα υποδομής της Επαρχίας μου, είτε είναι στον πάγο, είτε προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς.

Δρόμος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς:  μετά το ναυάγιο της σύμβασης με τον εργολάβο θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση και άμεσα να επαναπροκηρυχθούν προσφορές για την ολοκλήρωση της Α΄ Φάσης του έργου. Παράλληλα, θα πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό η προκήρυξη προσφοράς για τη Β’ Φάση του έργου, καθώς και για την σύνδεση του αυτοκινητόδρομου με το κεντρικό οδικό δίκτυο της πόλης της Πάφου, παρά την κοινότητα Μεσόγης.

Ο Δρόμος Πάφου –Πέγειας: Χρειάζεται άμεσα να προχωρήσει το τμήμα του δρόμου από τη Χλώρακα μέχρι την Πέγεια, εκεί, δηλαδή, όπου καταγράφεται κυκλοφοριακό κομφούζιο καθημερινά, και, δυστυχώς, πολύ συχνά, θανατηφόρα δυστυχήματα.

Ο Δυτικός Παρακαμπτήριος: Ένας δρόμος, που με την ολοκλήρωση του οποίου θα αμβλυνθεί σημαντικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάφου, εξακολουθεί να παρουσιάζει τεράστια καθυστέρηση.

Η Μαρίνα Πάφου παραμένει στα χαρτιά.

Τα Έργα στο Εθνικό Δασικό Πάρκο Ακάμα βρίσκονται για πολλούς μήνες καθηλωμένα.

Κυρία πρόεδρε,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Άλλη μια χρονιά φτάνει στο τέλος της και μια άλλη, νέα χρονιά, θα ξεκινήσει.

Άλλος ένας άχρωμος προϋπολογισμός.

Άλλος ένας προϋπολογισμός χωρίς όραμα, που δεν δίνει απαντήσεις στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας.

Ο πλούτος αυξάνεται, αλλά οι ανισότητες μεγαλώνουν.

Η κοινωνική συνοχή ολοένα και υποχωρεί.

Να γιατί ο προοδευτικός χώρος δεν μπορεί να δεχτεί τις συντηρητικές πολιτικές του κ. Χριστοδουλίδη.

Γι’ αυτό, το ΑΚΕΛ θα καταψηφίσει τον προϋπολογισμό για το 2025.

Με την ψήφο μας, διεκδικούμε μια διαφορετική αναπτυξιακή στρατηγική, διεκδικούμε κοινωνική δικαιοσύνη, αξιοκρατία, αλληλεγγύη για όλους.

Αυτά, κυρία Πρόεδρε, έχω να καταθέσω στα λίγα λεπτά που είχα στη διάθεση μου. Εύχομαι σε όλες και όλους Καλές Γιορτές, με Υγεία!

Ας είναι το 2025 ο χρόνος που θα φέρει την επανένωση και την ειρήνη στην μοιρασμένη μας πατρίδα.

Σας ευχαριστώ!

 

 

 

PREV

Ομιλία Γενικού Γραμματέα ΑΚΕΛ Στέφανου Στεφάνου στη συζήτηση για τον Kρατικό Προϋπολογισμό

NEXT

Ομιλία Μαρίνας Νικολάου, Βουλεύτριας ΑΚΕΛ, κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2025