Χρειάζεται να αλλάξει η εικόνα και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συστήματος
Δήλωση Χρίστου Χριστοφίδη, βουλευτή ΑΚΕΛ, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού
Σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, εξετάσαμε την πορεία των αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Είναι αλήθεια ότι αυτό το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό, γιατί αφορά το ίδιο το περιεχόμενο της παρεχόμενης παιδείας. Είναι, επίσης, αλήθεια ότι γίνεται από τους εμπλεκόμενους φορείς, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, πανεπιστημιακούς, τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μια σοβαρή και συγκροτημένη προσπάθεια σε ό,τι αφορά στα αναλυτικά προγράμματα.
Όμως, το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα σύνολο. Τα καλύτερα αναλυτικά προγράμματα να έχουμε, αν το ίδιο το σύστημα δεν υποστηρίζει την αποδοτική λειτουργία τους δεν μπορούμε να οδηγηθούμε πουθενά.
Για παράδειγμα, όταν έχουμε ένα σύστημα καθαρά εξετασιοκεντρικό και τα παιδιά μας τρέχουν όλη μέρα όπως τα ρομπότ, αγχώνονται, χάνουν την αγάπη για τη μάθηση και τη δημιουργία μέσα στο σχολείο, νιώθουν μια τρομερή καταπίεση και άγχος, τα καλύτερα αναλυτικά προγράμματα να έχουμε δεν μπορούν να ανατρέψουν αυτή την κατάσταση.
Να αναφέρω ακόμη ένα παράδειγμα, το οποίο καταγγείλαμε σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Σωστά είπε η ΟΕΛΜΕΚ ότι στις κατευθύνσεις τέσσερα και πέντε, στα Λύκεια φαίνεται να υπάρχει ένα πρόβλημα. Προφανώς υπάρχει πρόβλημα. Όταν εκατοντάδες παιδιά θέλουν να φοιτήσουν στην Τεχνική Εκπαίδευση και απορρίπτονται διότι, άκουσον- άκουσον, δεν υπάρχουν θέσεις και αυτά τα παιδιά αντί να γίνουν μηχανικοί αυτοκινήτων ή να ακολουθήσουν κομμωτική, τα στέλνουμε στο Λύκειο και τους λέμε επιλέξετε αυτές τις δέσμες γιατί οι άλλες είναι πολύ δύσκολες, το αποτέλεσμα είναι αυτά τα παιδιά να είναι σε μια κατεύθυνση που γνωρίζουν και τα ίδια και εμείς ότι δεν τους ενδιαφέρει. Βεβαίως, δημιουργούνται μια σειρά από προβλήματα.
Άρα, εκείνο το οποίο οφείλει να πράξει το Υπουργείο Παιδείας, είναι να συνδέσει την ποιότητα των αναλυτικών προγραμμάτων, τους σκοπούς αλλά και τους στόχους της εκπαίδευσης μας με το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα και να γίνουν εκείνες οι αλλαγές που χρειάζεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα για να μπορεί να στηρίξει το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων.
Αυτός είναι ο δικός μας ο στόχος, αυτό είναι το δικό μας το όραμα. Έχουμε συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις- κάποιες τις αναπτύξαμε και σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής- για να αλλάξει η ίδια η εικόνα και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
11/05/2022