Δηλώσεις Κώστα Κώστα μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας
Α. Για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην υλοποίηση του σχεδιασμού για τη λειτουργία της ελεύθερης, ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας:
Έχουμε ως κόμμα επαναλάβει και σήμερα, ότι η είσοδος μας στην ελεύθερη, ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού, πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να επωφεληθούν πραγματικά οι καταναλωτές, με τη μείωση και όχι βεβαίως την αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
Υπενθυμίζουμε, ότι σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης, θα έπρεπε να μπούμε στην ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού τον Ιούλιο του 2016 και ότι σύμφωνα με το νέο οδικό χάρτη της ΡΑΕΚ, αυτό θα πρέπει να γίνει τον Ιούλιο του 2019, χρονοδιάγραμμα το οποίο και πάλι δε θα τηρηθεί, αφού είναι φανερό ότι δεν θα είμαστε έτοιμοι με τα λογισμικά συστήματα των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής ούτε το 2021. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, λόγω της ανευθυνότητας και της προχειρότητας της Κυβέρνησης, να μην καλύψουμε τους δεσμευτικούς μας στόχους από την Ε.Ε. και την επιβολή βαρύτατου προστίμου το οποίο θα το καταβάλουν οι φορολογούμενοι καταναλωτές και όχι αυτοί που φέρουν την πολιτική και διοικητική ευθύνη.
Αναφορικά με την απόρριψη της πρότασης του ΧΑΚ για ανάληψη της αρμοδιότητας του λειτουργού αγοράς από την Επιτροπή Αξιολόγησης (Υπ. Ενέργειας. Οικονομικών και ΡΑΕΚ) λόγω της περαιτέρω καθυστέρησης που θα προέκυπτε (1,5 έτος) και του επιπρόσθετου κόστους που θα επέφερε (3 εκ. ευρώ), σημειώνουμε την απογοήτευση του προέδρου του Δ.Σ. του ΧΑΚ γιατί ο Υπ. Ενέργειας αρνήθηκε να συναντηθεί με το Δ.Σ. του Χρηματιστηρίου, όπως επίσης και τη θέση του ότι η απόφαση αυτή ήταν προειλημμένη από μέρους της Κυβέρνησης.
Σημειώνουμε επίσης την έντονη αμφισβήτηση του Δ.Σ. του ΧΑΚ για τους λόγους απόρριψης της πρότασης από τον Υπ. Εμπορίου.
Θεωρούμε ως απαράδεκτο το γεγονός ότι το Υπουργείο έσπευσε να απορρίψει την πρόταση λίγο πριν τη συνεδρίαση της επιτροπής ενέργειας, στην οποία θα ακούγονταν και οι απόψεις των κομμάτων επί της πρότασης.
Β. Για τις προτάσεις νόμου για τροποποίηση του Περί Καταχρηστικών Ρητρών Νόμου:
Επαναλαμβάνουμε, ότι η βασική αλλαγή που προτείνεται από τους εισηγητές στο νόμο περί Καταχρηστικών Ρητρών για κάλυψη και νομικών προσώπων και ειδικότερα μικρών, μεσαίων και οικογενειακών εταιρειών από τις ευεργετικές διατάξεις της νομοθεσίας, μας βρίσκει ως κόμμα σύμφωνους.
Ως κόμμα μας ενδιαφέρει η ουσία, η οποία είναι η προστασία των δανειοληπτών, φυσικών ή νομικών προσώπων, από τις καταχρηστικές ρήτρες των τραπεζών.
Γι ‘ αυτό και σημειώνουμε ως θετική εξέλιξη την απόσυρση των δύο προτάσεων από τους εισηγητές και την υιοθέτηση της πρότασης που κατέθεσε σήμερα ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος, η οποία συμπληρώνει και βελτιώνει τις δύο προτάσεις.
Για μια ακόμα φορά ο Επίτροπος έχει πολύ θετική συμβολή στη ρύθμιση σοβαρών ζητημάτων στην επιτροπή μας.
Υπενθυμίζουμε ότι, δυστυχώς, ενώ η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή εδώ και σχεδόν 4 χρόνια έχει εκδώσει 6 αποφάσεις (από σύνολο 55 αποφάσεων, οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούν επιχειρηματίες ανάπτυξης γης) με τις οποίες εντόπισε 14 διαφορετικές καταχρηστικές ρήτρες σε συμβάσεις δανειοληπτών με τράπεζες και έχει στείλει τις αποφάσεις αυτές στη Νομική Υπηρεσία για να κατατεθούν στο δικαστήριο, μέχρι σήμερα δυστυχώς τίποτε δεν έχει γίνει.
Ως ΑΚΕΛ θεωρούμε το γεγονός αυτό ως απαράδεκτο και καλούμε για πολλοστή φορά το Γενικό Εισαγγελέα να δώσει άμεσα οδηγίες να προχωρήσουν οι υποθέσεις αυτές και να κατατεθούν στο δικαστήριο, για να νιώσει, επιτέλους ο πολίτης ότι το Κράτος προσπαθεί έστω, να τον προστατεύσει από την ασυδοσία κάποιων τραπεζών.
Γ. Για τις αυξήσεις στη τιμή των καυσίμων:
Τις τελευταίες βδομάδες, βλέπουμε συνεχείς αυξήσεις στις ήδη ψηλές τιμές των καυσίμων, με αποτέλεσμα ,για παράδειγμα η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, από το 1.05 να έχει ξαφνικά ανεβεί στα 1.21 σεντ το λίτρο.
Και βέβαια για τους πολίτες, η μέιωση των 6 σεντ ανά λίτρο του Δεκεμβρίου λόγω της μείωσης του φόρου κατανάλωσης, έχει πλέον υπερκαλυφθεί από τις αυξήσεις των εταιρειών.
Ως ΑΚΕΛ ,ρωτάμε για πολλοστή φορά την κυβέρνηση:
– Γιατί μέχρι σήμερα, ούτε ο Υπουργός Ενέργειας ούτε ο Υπουργός Οικονομικών, έχουν απαντήσει το ερώτημα μας, πως είναι δυνατόν όταν η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε ανέβει στα 140 δολάρια το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στην Κύπρο ανέβηκε στα €1,40 το λίτρο με την προηγούμενη φορολογία ενώ σήμερα 26/3/19 που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είναι στα 66 δολάρια το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης στην Κύπρο ήταν στα €1,21 το λίτρο και μάλιστα μετά από μείωση 6 σεντ;
– Γιατί η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει τις εισηγήσεις της δικής της μελέτης που ακριβοπλήρωσαν οι πολίτες, για δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού , ο οποίος σήμερα είναι ανύπαρκτος;
– Γιατί η κυβέρνηση δεν σταματά την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί του Φόρου Κατανάλωσης;
– Γιατί η κυβέρνηση δεν αυξάνει τους ελέγχους από τις αρμόδιες υπηρεσίες της για να κτυπηθεί η αισχροκέρδεια;
– Γιατί η κυβέρνηση δεν προωθηθεί την υγραεριοκίνηση, με κίνητρα όπως η επιδότηση τοποθέτησης συστημάτων, για να δώσουμε την ευκαιρία στους πολίτες να προμηθεύονται ένα πιο φθηνό καύσιμο, με φόρο κατανάλωσης μόνο 7 σεντ το λίτρο και όχι 49 σεντ που επιβάλλεται σε βενζίνη και πετρέλαιο;
– Γιατί η κυβέρνηση δεν παραχωρεί κίνητρα για να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση, όπως η επιδότηση αγοράς οχημάτων που κινούνται με ηλεκτρισμό και η αύξηση των σημείων φόρτισης;
– Γιατί ο Υπουργός Ενέργειας δεν κάνει χρήση του διατάγματος καθορισμού ανώτατης λιανικής τιμής πώλησης, τώρα που έχουν κλείσει τα κενά που υπήρχαν στη διαδικασία και καθορίστηκαν νέα κριτήρια;
– Εξακολουθεί να θεωρεί ο Υπουργός Ενέργειας, ότι το φαινόμενο του φτερού και της ρουκέτας, με τις άμεσες, τεράστιες και ταυτόχρονες από όλες τις εταιρείες αυξήσεις και τις ελάχιστες και με φοβερή καθυστέρηση μειώσεις των τιμών των καυσίμων, είναι κάτι που δεν ισχύει στην Κύπρο;
Παράλληλα ρωτούμε ΔΗ.ΣΥ και ΔΗ.ΚΟ, γιατί καταψήφισαν την τροπολογία του ΑΚΕΛ για μείωση κατά 50% του τέλους άδειας κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο κίνησης, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, για να δοθεί κίνητρο στους πολίτες να χρησιμοποιούν αυτό το φθηνότερο και λιγότερο ρυπογόνο καύσιμο;
Ως κόμμα, επαναλαμβάνουμε για μια ακόμα φορά, ότι υπάρχουν λύσεις αλλά η Κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να προστατεύσει τους πολίτες από την αισχροκέρδεια και τα υπερκέρδη των εταιρειών ούτε και θέλει να προωθήσει την υγραεριοκίνηση και την ηλεκτροκίνηση απλά γιατί δεν θέλει να μειώσει τα έσοδα της από την είσπραξη της πολύ ψηλής φορολογίας που επιβάλλει σε βενζίνη και πετρέλαιο.
Σημειώνουμε απλά την αναφορά του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή, ότι ένα σέντ αύξηση στις τιμές των καυσίμων ετησίως, επιφέρει επιπρόσθετα κέρδη περίπου 10εκ. ευρώ στις εταιρείες.
26/03/2019