Δηλώσεις Κώστα Κώστα για τους προϋπολογισμούς του Υπουργείου Εμπορίου και του Υφυπουργείου Τουρισμού
Α. Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού
Κατ’ αρχήν, τονίσαμε στον κ.Υπουργό ότι αποτελεί θετικό βήμα η πρόσφατη υπογραφή του θεσμικού πλαισίου για τη δημιουργία αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα «Αφροδίτη» στα τερματικά της Αιγύπτου αλλά δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η ανάπτυξη αυτή αργεί, αφού θα πρέπει να προηγηθούν πολλά. Παράλληλα, του υπενθυμίσαμε τις σοβαρές εκκρεμότητες όπως είναι η συμφωνία με το Ισραήλ για συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων του τεμαχίου «Αφροδίτη» και οι απαιτήσεις της κοινοπραξίας Noble, Delek και Shell για σοβαρές αλλαγές στο συμβόλαιο κατανομής των κερδών από την πώληση του φ.α. , επαναλαμβάνοντας την αντίθεση μας στην απόφαση της κυβέρνησης για διαπραγμάτευση με τις εταιρείες, κάτι το οποίο αποτελεί κακό προηγούμενο.
Επαναλαβαμε με επίσης, ότι αν η Κυβέρνηση Αναστασιάδη ακολουθούσε τον οδικό χάρτη της ΡΑΕΚ και της προηγούμενης κυβέρνησης, τότε στα τέλη του 2015 , θα είχαμε ολοκληρώσει όλες τις απαιτούμενες τεχνοοικονομικές μελέτες και θα ήμασταν έτοιμοι για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για τη δημιουργία τερματικού υγροποίησης. Μια ενδεχόμενη σημαντική ανακάλυψη μετά τις γεωτρήσεις της EXXON MOBIL στο οικόπεδο 10, ελπίζουμε ότι θα επαναφέρει στο τραπέζι τη ρεαλιστική προοπτική να προχωρήσει το τερματικό υγροποίησης στο Βασιλικό.
Επιπρόσθετα, υποβάλαμε στον κ.Υπουργό τις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για την Κύπρο, την εισαγωγή Φ.Α. για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το 2020. Αν αυτό δεν υλοποιηθεί τότε θα μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο. Μετά από τεράστια καθυστέρηση, πρόσφατα, το Υπουργικό Συμβούλιο προχώρησε στην έγκριση των εγγράφων για διεξαγωγή διαγωνισμού για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών εισαγωγής υγροποιημένου φ.α..
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Ποιος ευθύνεται;Γιατί η Κυβέρνηση δε μελετά τις προτάσεις για ταχύτερη έλευση ΦΑ;
Γιατί επιμένουμε σε μια λύση που η οποία δεν υπάρχει περίπτωση να υλοποιηθεί σε ένα χρόνο ώστε να καλύψουμε τους στόχους μας;
- Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για το 2020 τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο σε ποσοστό 16%, ώστε να μειωθεί η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συμβατικά καύσιμα. Μέχρι σήμερα είμαστε μόλις στο 8,5%. Στον τομέα των μεταφορών ο στόχος ανέρχεται στο 10% και μέχρι σήμερα είμαστε μόλις στο 2,5%. Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται να καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το στόχο μας και θα μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Ποιος ευθύνεται; Γιατί η κυβέρνηση δεν παραχωρεί κίνητρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και της υγραεριοκίνησης; Γιατί οι πολίτες θα πρέπει να φορτωθούν την πολύ μεγάλη αύξηση στην τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, λόγω της αναγκαστικής αύξησης του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα αυτά, για να μπορέσουμε να καλύψουμε, με αυτό το τρόπο, το στόχο μας στις μεταφορές;
- Το ΥΕΕΒΤ διαβεβαίωνε στη Βουλή ότι η είσοδός μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος ώστε να καλύψουμε το στόχο μας αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και το δεσμευτικό μας στόχο από τη ΕΕΕ, για υλοποίηση μέχρι το 2020, θα γινόταν τον Ιούλιο του 2016. Η ΡΑΕΚ προχώρησε σε ρυθμιστική απόφαση με οδικό χάρτη μέχρι τον Ιούλιο 2019.
Οι φόβοι μας για περαιτέρω καθυστερήσεις επιβεβαιώθηκαν αφού οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν το 2021, με αποτέλεσμα να μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Ποιος ευθύνεται;Πότε επιτέλους θα μπορεί ο καταναλωτής να απολαμβάνει χαμηλότερους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας;
- Πρόσφατα, στην Επιτροπή Ενέργειας, ο Υπουργός Ενέργειας δήλωσε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τις τιμές των καυσίμων. Την ίδια ώρα, η αισχροκέρδεια από τις εταιρείες πετρελαιοειδών,συνεχίζεται. Επίσης πρόσφατα, ο Υπουργός Οικονομικών στην Επιτροπή Ενέργειας, μας ανάφερε ότι οι φορολογίες στα καύσιμα είναι χαμηλές και δεν υπάρχει περίπτωση να μειωθούν.
Γιατί η Κυβέρνηση δεν προχωρεί στην εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων για την επίλυση του προβλήματος; Γιατί δεν υλοποιεί τις εισηγήσεις της μελέτης που η ίδια διενήργησε για τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού που σήμερα είναι ανύπαρκτές;Γιατί η Κυβέρνηση συνεχίζει να επιβάλλει ΦΠΑ και στο Φόρο Κατανάλωσης;Γιατί η κυβέρνηση δεν μειώνει η φορολογία και γιατί δεν προωθει την υγραεριοκίνηση;
- Ενώ από τον Ιούνιο του 2017 ψηφίστηκαν η Νομοθεσια για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα, η σύσταση της Αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων έγινε 1 χρόνο μετά από πιέσεις της Επιτροπής Εμπορίου και οι προβλεπόμενοι Κανονισμοί αλλά και το νομοσχέδιο μεταφοράς της Οδηγίας 115/2006 σύμφωνα με την οποία μόνο μία οντότητα θα μπορεί να εισπράττει από τις επιχειρήσει, ακόμα αγνοούνται, με αποτέλεσμα να εισπράττει όποιος θέλει και όσα θέλει από τις επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Ποιος ευθύνεται; Πότε αναμένεται η κατάθεση των δύο νομοθετημάτων στη Βουλή;
- Η αδικία της μη συμπερίληψης των ασθενών με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 08 στους λογαριασμούς κατανάλωσης της ΑΗΚ, ξεκίνησε από το Δεκέμβρη του 2016, με απόφαση του Υπουργείου και από το Μάρτη 2017 εγγράφηκε για συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου από το ΑΚΕΛ. Στις 7/11/17 και μετά από αρκετές συνεδριάσεις για το θέμα, ο Γ.Δ. του ΥΕΕΒΤ ανέφερε στα μέλη της επιτροπής ότι έχουν καταλήξει στα κριτήρια ένταξης της ειδικής διατίμησης όλων των κατηγοριών των ασθενών και ότι ήταν σε διαδικασία ετοιμασίας των εντύπωναιτήσεων. Δύο σχεδόν χρόνια μετά, τίποτα δεν έχει γίνει, παρά τις υποσχέσεις που δόθηκαν, ακόμα και από τον ίδιο τον Υπουργό ενώπιον της Επιτροπής στις 15/5/18 ,ότι σε ένα μήνα θα εκδοθεί το διάταγμα στο οποίο θα προστίθεντο και οι τυφλοί, μέχρι να ετοιμάσει το Υπουργείο ολιστική λύση.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Πότε επιτέλους θα αρθεί η αδικία;
Είναι φανερό, ότι δυστυχώς την ανικανότητα, την ανευθυνότητα, την έλλειψη συντονισμού και τη προχειρότητα της κυβέρνησης σε τόσο σοβαρά ζητήματα όπως όλα τα πιο πάνω, τελικά την πληρώνουν οι πολίτες.
Ερωτήσεις από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ υποβλήθηκαν επίσης και για τα ακόλουθα:
– Για τα πολύ σοβαρά προβλήματα με τις βιομηχανικές περιοχές όπως η αδυναμία του κράτους να εισπράξει οφειλόμενα ενοίκια αλλά και σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.
– Για τις προθέσεις της κυβέρνησης σχετικά με τη δημιουργία Τεχνολογικού Πάρκου.
– Για το πρόβλημα βιωσιμότητας του Ταμείου ΑΠΕ και ΕξΕ και την μηδαμινά ποσά για εξοικονόμηση ενέργειας.
– Για τις πολύ σοβαρές καθυστερήσεις στην κατάθεση στη Βουλή εναρμονιστικών νομοσχεδίων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε συνεχώς ως Δημοκρατία, με βαρύτατο πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Β. Υφυπουργείο Τουρισμού
Ως ΑΚΕΛ, υπενθυμίζουμε ότι δεν είχαμε θέση εναντίον της δημιουργίας του Υφυπουργείου Τουρισμού αλλά είχαμε θέση υπέρ της συνύπαρξης του με τον ΚΟΤ γι’αυτό και καταψηφίσαμε το νομοσχέδιο που προνοούσε το κλείσιμο του Οργανισμού.
Ελπίζουμε, ότι τελικά δεν θα επιβεβαιωθούν οι έντονες ανησυχίες μας αναφορικά με τον έλεγχο της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος, την αδειοδότηση καταλυμάτων και τη διαχείριση των λεφτών των φορολογουμένων, τα οποία αφορούν τη διαφήμιση του τόπου μας.
Ελπίζουμε επίσης, οτι η μετάβαση από τον ΚΟΤ στο Υφυπουργείο την 1/1/19, θα γίνει ομαλά και δεν θα υπάρξει κενό.
Ως κόμμα θέλουμε και θα συνεχίσουμε να συμβάλουμε στη επίτευξη του στόχου που είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η εδραίωση της Κύπρου ως ενός ποιοτικού, αειφόρου τουριστικού προορισμού.
Και βέβαια, δεν θα επιτρέψουμε κάποιοι να προωθήσουν τα δικά τους οικονομικά συμφέροντα, σε βάρος της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος και της ασφάλειας των καταναλωτών.
1/11/2018