Δηλώσεις Κώστα Κώστα μετά τη συνεδρία της Κοινοβ. Επιτροπής Εμπορίου
(α) Η καθυστέρηση που παρατηρείται στην άρση της διάκρισης που δημιουργήθηκε από τη μη ένταξη όλων των πελατών της ΑΗΚ που πάσχουν με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση, στην ειδική διατίμηση 08:
Υπενθυμίζουμε ότι, στις τελευταίες δύο συνεδρίες της Επιτροπής Ενέργειας, είχαμε ακούσει με έκπληξη το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Ενέργειας να δηλώνει ότι, ενώ 7 μήνες πριν, το Υπουργείο ήταν θετικό για ένταξη όλων των πελατών της ΑΗΚ που πάσχουν με πολλαπλή σκλήρυνση αλλά και των αιμοκαθαρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση, στην ειδική διατίμηση 08, τίποτε απολύτως δεν είχε γίνει και ότι η Κυβέρνηση είχε υπαναχωρήσει από την αρχική της θέση. Το Υπουργείο Ενέργειας εξακολουθούσε να αρνείται να προχωρήσει στην άρση της αδικίας που δημιουργήθηκε από το δικό του λάθος, αφήνοντας εκτός της ειδικής διατίμησης 0,8, 1300 ασθενείς συμπολίτες μας.
Είχαμε επίσης ακούσει από το Γ.Δ. του Υπουργείου, ότι ετοιμάζονται κριτήρια ένταξης ασθενών στην ειδική διατίμηση, πέραν των πολυτέκνων και των ληπτών ΕΕΕ για τους οποίους δε θα ισχύουν κριτήρια, τα οποία θα βασίζονται στα εισοδήματα και το είδος της αναπηρίας των ασθενών αλλά και το ύψος της δίμηνης κατανάλωσης.
Ως Κόμμα, είχαμε τονίσει ότι το Υπουργείο Ενέργειας θα πρέπει να προχωρήσει σε διάλογο με όλες τις οργανώσεις ασθενών που θέλουν να ενταχθούν στην ειδική διατίμηση αναφορικά με τα κριτήρια εισδοχής και ότι όταν θα κατατεθούν στην επιτροπή τα κριτήρια και αφού τα μελετήσουμε, τότε ως κόμμα θα τοποθετηθούμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα.
Σήμερα ακούσαμε το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου ότι τελικά το Υπουργείο αποφάσισε όπως προτείνει τα ακόλουθα κριτήρια για όλες τις κατηγορίες ασθενών (για αυτούς που ήδη είναι ενταγμένοι και όλων των υπολοίπων που ζητούν να ενταχθούν στην ειδική διατίμηση): το μεικτό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα να μην ξεπερνά τις €26 χιλ., η πιστοποίηση της αναπηρίας του αιτητή από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες να είναι σοβαρή ή ολική και η επιδότηση ανά διμηνία της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος να καλύπτει τις πρώτες 1100 κιλοβατόρες.
Ως ΑΚΕΛ τονίζουμε για πολλοστή φορά, ότι πρέπει άμεσα να αρθεί η αδικία και η ανισότητα την οποία προκάλεσε το ίδιο το Υπουργείο με το δικό του λάθος και να ενταχθούν όλοι οι ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση και όλοι οι αιμοκαθαιρόμενοι νεφροπαθείς με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 08.
Καλούμε παράλληλα το Υπουργείο να συνεχίσει τη διαβούλευση με τους Συνδέσμους και τις Οργανώσεις των ασθενών αναφορικά με τα κριτήρια που θα τεθούν, αφού εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες. Ως κόμμα έχουμε εκφράσει και τη δική μας διαφωνία σχετικά με το ύψος των εισοδηματικών κριτηρίων το οποίο θεωρούμε ότι πρέπει να αυξηθεί στο όριο της έκδοσης κάρτας νοσηλείας που είναι €31χιλ. και στο ότι μόνο η σοβαρή ή ολική αναπηρία θα εντάσσεται στην ειδική διατίμηση και ζητήσαμε να ενταχθεί και η μέτρια αναπηρία. Θα αναμένουμε την τελική θέση του Υπουργείου και θα τοποθετηθούμε.
(β) Πλαίσιο εξουσιών, αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων της Εφόρου Ασφαλίσεων σε σχέση με τους ασφαλιστικούς πράκτορες και τις ασφαλιστικές εταιρείες και εξέταση των καταγγελιών για τη μη τήρηση και κατάχρηση του εν λόγω πλαισίου από μέρους της Εφόρου:
Ως ΑΚΕΛ διερωτόμαστε γιατί η Έφορος Ασφαλίσεων δεν ανέμενε την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, μετά την προσφυγή 645 ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και προχώρησε στην έκδοση των οδηγιών της σχετικά με την απόδοση ασφαλίστρων.
Την οδηγία αυτή ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Επαγγελματιών Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών θεωρεί ως παράνομη γιατί παραβιάζει τις εξουσίες που της παρέχει ο νόμος αλλά και ως την ικανοποίηση μεθοδεύσεων κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών.
Το άρθρο 386(1) της νομοθεσίας, αναφέρει ότι τα ειδικότερα θέματα σχετικά με την υποχρέωση των διαμεσολαβητών που δικαιούνται να εισπράττουν χρήματα για λογαριασμό ασφαλιστικών επιχειρήσεων, καθορίζονται με Κανονισμούς που κατατίθενται στη Βουλή για έγκριση. Γιατί τότε η Έφορος προχώρησε με την οδηγία αυτή; Γιατί η οδηγία δεν τέθηκε ενώπιον της Γενικής Εισαγγελίας για να γνωματεύσει για τη συνταγματικότητα και τη νομιμότητά της;
Ως ΑΚΕΛ θεωρούμε ότι αυτά είναι πολύ σοβαρά ερωτήματα τα οποία μεταξύ άλλων θα θέσουμε κατά τη συνέχιση της συζήτησης στην επομένη συνεδρία της επιτροπής. Για να δούμε ακριβώς ποιος είναι ο πραγματικός λόγος έκδοσης αυτής της οδηγίας από την Έφορο, ο οποίος ελπίζουμε ότι δεν είναι η εξυπηρέτηση συμφερόντων.
(γ) Η αναγκαιότητα της εξεύρεσης μεθόδων εξοικονόμησης ενέργειας και η παροχή κινήτρων για την επίτευξη ενεργειακών εξοικονομήσεων:
Για μια ακόμα φορά, επαναλαμβάνουμε ότι δυστυχώς το Κράτος δε διαθέτει τα απαραίτητα κονδύλια για την εξοικονόμηση ενέργειας. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στον Προϋπολογισμό του Ειδικού Ταμείου ΑΠΕ και ΕξΕ για το 2017, μόλις το 6% έχει διατεθεί για μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.
Υπάρχουν βέβαια κάποια σχέδια τα οποία προκηρύσσει το αρμόδιο Υπουργείο Ενέργειας με συγχρηματοδοτούμενα ή εθνικούς πόρους όπως το «Εξοικονομώ και Αναβαθμίζω», τα οποία ως κόμμα θεωρούμε ως πολύ σημαντικά αλλά θεωρούμε ταυτόχρονα ότι πολλά ακόμα πρέπει να γίνουν, όπως για παράδειγμα:
– Η επέκταση των ενεργειακών ελέγχων για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε όλα τα δημόσια κτίρια και στα κτίρια του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
– Η διάθεση κονδυλιών για στοχευμένες εκστρατείες ενημέρωσης για εμπορικούς, βιομηχανικούς και οικιακούς καταναλωτές.
– Η επιχορήγηση συστημάτων συμπαραγωγής ηλεκτρισμού / θερμότητας σε βιομηχανίες και επιχειρήσεις.
– Η εφαρμογή κοινωνικών ενεργειακών μέτρων, όπως για παράδειγμα σε άτομα με ενεργειακή φτώχεια.
Ως ΑΚΕΛ θεωρούμε ως θετικό βήμα το γεγονός ότι στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού του Ταμείου ΑΠΕ και ΕξΕ για το 2018, το οποίο έχει ετοιμαστεί από το Υπουργείο Ενέργειας και έχει σταλθεί για έγκριση στο Υπουργείο Οικονομικών, έχει αυξηθεί το ποσό που θα διατεθεί σε σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας από τις €600χιλ. σε €3,5εκ. και ελπίζουμε ότι το Υπουργείο Οικονομικών δε θα μειώσει το προταθέν κονδύλι.
31 Οκτωβρίου 2017