Ενέργειες που πλήττουν τους θεσμούς και τη δημοκρατική ομαλότητα
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΠΛΗΤΤΟΥΝ
ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΟΜΑΛΟΤΗΤΑ
Το Πολιτικό Γραφείο της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ, το οποίο συνήλθε σήμερα Πέμπτη 16 Απριλίου 2015, αφού συζήτησε τις σοβαρές εξελίξεις με αφορμή την δημοσιοποίηση του πορίσματος Καλλή, κατέληξε στα ακόλουθα:
1) Το ΑΚΕΛ εκφράζει την έντονη ανησυχία του και συμμερίζεται τη βαθιά απογοήτευση των πολιτών από τις πρωτοφανείς εξελίξεις στη Γενική Εισαγγελία. Ενώ αναγνωρίζουμε ότι το πόρισμα Καλλή αντικειμενικά έχει αναδείξει περαιτέρω τα ελλείμματα αξιοπιστίας της Γενικής Εισαγγελίας και γενικότερα του συστήματος απονομής δικαιοσύνης και των θεσμών, την ίδια στιγμή επισημαίνουμε ότι η προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων με απόλυτες τοποθετήσεις, αφορισμούς και ισοπεδωτικές προσεγγίσεις, συνιστούν απειλή και κίνδυνο για την ίδια τη Δημοκρατία. Αποτελούν συνταγή για επικράτηση ακραίων αντιλήψεων και συμπεριφορών που οξύνουν περισσότερο την κατάσταση. Επιπρόσθετα, η ισοπέδωση των πάντων βοηθά στη συγκάλυψη των πραγματικών ενόχων σε φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς και όχι στην αποκάλυψη και την προσαγωγή τους ενώπιον της δικαιοσύνης.
Η απάντηση στα φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς, είναι η επιμονή μέχρι τέλους σε νόμιμες, διαφανείς και αξιόπιστες διαδικασίες, μέσα από τις οποίες μπορεί να επιτευχθεί η εξυγίανση και η κάθαρση.
2) Οι εξελίξεις στην Γενική Εισαγγελία δεν έχουν προκαλέσει έκπληξη στο ΑΚΕΛ. Κατά καιρούς είχαμε επισημάνει με δημόσιες παρεμβάσεις μας τα κακώς έχοντα και ασκήσαμε κριτική σε ενέργειες και παραλείψεις της Γενικής Εισαγγελίας και ιδιαίτερα σε διαδικασίες επιλεκτικής μετατροπής κατηγορουμένων σε κατήγορους. Ανεξάρτητα απ’ αυτό το ΑΚΕΛ θεωρεί αναγκαία την προστασία των θεσμών, όχι των ξεχωριστών προσώπων και συγκεκριμένων ενεργειών τους. Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρούμε το σεβασμό και την προστασία της ανεξαρτησίας του θεσμού της νομικής υπηρεσίας.
3) Τα συμπεράσματα του πορίσματος Καλλή για ποινικές ευθύνες του Β.Γ.Εισαγγελέα αφήνουν θεσμικά εκτεθειμένο τον κ.Ερωτοκρίτου. Παρά το τεκμήριο της αθωότητας, αυτή η εξέλιξη δεν του επιτρέπει να παραμείνει στη θέση του. Το ΑΚΕΛ δεν προτρέχει να καταδικάσει κανένα. Απαιτεί όμως να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία διαδικασίες για ανάλογα ζητήματα.
4) Η απροκάλυπτη παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας στο έργο και στην ανεξαρτησία του Γενικού Εισαγγελέα και η στήριξη που παρείχε στο Β.Γ.Εισαγγελέα, όπως από την αρχή είχαμε επισημάνει, υπήρξε ιδιαίτερα ανησυχητική και επικίνδυνη για τους θεσμούς και τη Δημοκρατία. Ταυτόχρονα, έχει καταστήσει τον κ. Αναστασιάδη μέρος του προβλήματος, μετατρέποντας μια σοβαρή θεσμική κρίση σε πρωτοφανή πολιτειακή κρίση.
Η χθεσινή αναδίπλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, δεν ήρε την πολιτειακή κρίση με την πρωτοφανή οξεία σύγκρουση, Προέδρου και Εισαγγελέα. Αποτέλεσμα της είναι η λειτουργία του κράτους και των θεσμών να έχουν δεχτεί ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα. Για αυτή την εξέλιξη, βαρύτατες είναι οι ευθύνες του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος οφείλει να βρει τρόπους για να ξεπεραστεί η πολιτειακή κρίση.
5) Τα φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς που φαίνεται να αγγίζουν και το θεσμό της Γενικής Εισαγγελίας, δεν αποτελούν ασφαλώς κεραυνό εν αιθρία. Είναι απότοκο ενός συστήματος που θεοποιεί το χρήμα και το γρήγορο πλουτισμό. Αυτές είναι διαχρονικές παθογένειες της Κυπριακής Πολιτείας αλλά και ενός υπόγειου πολέμου επικράτησης συμφερόντων ανάμεσα σε δυνάμεις του κατεστημένου. Οι συστημικές αιτίες όμως του φαινομένου, καθόλου δεν απαλλάσσουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας από τις ευθύνες του για τις επιλογές προσώπων και το διορισμό τους σε καίρια πόστα και νευραλγικής σημασίας θεσμούς. Οι προεκλογικές δεσμεύσεις για επιλογή των άριστων των αρίστων, για αποφυγή ανακύκλωσης προσώπων, για διορισμό νέων ανθρώπων και λαμπρών μυαλών που διαθέτει ο τόπος, αναιρέθηκαν με τη μεγαλύτερη ευκολία, όπως και πλείστες άλλες δεσμεύσεις του Προέδρου Αναστασιάδη. Επιλογές του Προέδρου Αναστασιάδη αποδεικνύονται λανθασμένες και προβληματικές, αφού βασικό κριτήριο για την επιλογή τους ήταν η εξυπηρέτηση διαφόρων σκοπιμοτήτων των κυβερνώντων.
6) Το χειρότερο είναι ότι εκεί και όπου θεσμικοί αξιωματούχοι δεν συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των κυβερνώντων είτε παύονται, είτε εξαναγκάζονται να παραιτηθούν. Υπενθυμίζουμε ότι αυτό συνέβηκε ήδη στις περιπτώσεις του Προέδρου της ΚΡΕΤΥΚ, του τέως Υποδιοικητή και του τέως Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, του τέως Αρχηγού της Αστυνομίας, ενώ σειρά φαίνεται να παίρνει ο Γενικός Εισαγγελέας. Αυτή η πολιτική συμπεριφορά οδηγεί σε πισωγύρισμα και υπονόμευση της δημοκρατικής λειτουργίας του κράτους και των θεσμών.
7) Το ΑΚΕΛ κατανοεί την έντονη αντίδραση του Γενικού Εισαγγελέα στην παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας για να μετατραπούν οι κατηγορούμενοι σε κατήγορους. Δεν μπορούμε όμως παρά να υποδείξουμε ότι ανάλογες πρακτικές έπρεπε να είχαν αποφευχθεί και από την ίδια τη Γενική Εισαγγελία στο παρελθόν ενώ σίγουρα δεν θα πρέπει να επαναληφθούν στο μέλλον.
8) Οι καταγγελίες του Β.Γ. Εισαγγελέα για αποτελμάτωση των διαδικασιών διερεύνησης του τραπεζικού σκανδάλου από το οποίο υποφέρει ο κυπριακός λαός και για αδράνεια που επιδεικνύεται από πλευράς Γενικής Εισαγγελίας, θα πρέπει να απαντηθούν με διαφάνεια παρέχοντας δημόσια, επίσημη πληροφόρηση σε σχέση με το που βρίσκονται οι σχετικές έρευνες και η διαδικασία προσαγωγής στη δικαιοσύνη των υπαίτιων της οικονομικής καταστροφής του τόπου.
Το Πολιτικό Γραφείο της Κ.Ε. ΑΚΕΛ
16 Απριλίου 2015