Home  |  Ενημέρωση   |  Δηλώσεις και Ανακοινώσεις   |  Εισηγήσεις του ΑΚΕΛ για το ΕΕΕ

Εισηγήσεις του ΑΚΕΛ για το ΕΕΕ

Δήλωση Α. Φακοντή, Βουλευτή ΑΚΕΛ – Αριστερά – Νέες Δυνάμεις και Προέδρου της Κ.Ε. Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων

 

22 Ιουνίου 2015

Αποτιμώντας τον ένα χρόνο λειτουργίας του ΕΕΕ έχει διαπιστωθεί πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η λεγόμενη επαναστατική μεταρρύθμιση στην κοινωνική πρόνοια απότυχε παταγωδώς.

Χωρίς καμία πρόθεση μηδενισμού, επαναλαμβάνουμε ότι οι ελπίδες που οι ίδιοι οι κυβερνώντες καλλιέργησαν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού πόρρω απέχουν από τη σκληρή πραγματικότητα που ζουν χιλιάδες συμπολίτες μας.

Ο αριθμός των δικαιούχων σε επίδομα έχει μειωθεί δραστικά. Υπολογίζεται ότι αυτοί πλησιάζουν τα 20,000 άτομα, μεταξύ αυτών χαμηλοσυνταξιούχοι, λήπτες δημοσίου βοηθήματος και άτομα με αναπηρία, οδηγώντας τους στην φτώχεια και την κοινωνική ανέχεια. Οι δε, κοινωνικές δαπάνες στην Κύπρο βρίσκονται στο μισό των αντίστοιχων δαπανών στην ΕΕ.

Δυστυχώς, όλες οι προσπάθειες που καταβάλαμε ως ΑΚΕΛ, τόσο κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, όσο και μετά την ψήφιση του νόμου, για ουσιαστική βελτίωση της νομοθεσίας περί ΕΕΕ, βρήκαν ερμητικά κλειστές πόρτες.

Καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των ατόμων που δυσπραγούν και ιδιαίτερα των μακροχρόνια ανέργων, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της σχετικής νομοθεσίας και ως εκ τούτου δεν μπορούν να τύχουν της στήριξης του ΕΕΕ, ως ΑΚΕΛ καταθέσαμε ξανά τις εισηγήσεις μας σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης των σημαντικότερων προβλημάτων που έχουμε εντοπίσει, ώστε το ΕΕΕ να καταστεί το ύστατο δίκτυ προστασίας των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού μας.

  1. Ακίνητη Ιδιοκτησία:

(α) Αύξηση του ύψους της ακίνητης ιδιοκτησίας από τις €100,000 για να είναι κάποιος δικαιούχος, στις €250,000.

(β) Εξαίρεση των μακροχρόνια ανέργων από τα κριτήρια που αφορούν στα περιουσιακά στοιχεία και ειδικότερα το κριτήριο της ακίνητης περιουσίας, το οποίο αποτελεί τον βασικότερο λόγο απόρριψης των αιτήσεων των μακροχρόνια ανέργων για παροχή ΕΕΕ. Ο λόγος που ζητούμε την εξαίρεση αυτή είναι η ανυπαρξία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για στήριξη των μακροχρόνια ανέργων.

(γ) Δικαιούχος σε ΕΕΕ να είναι και ο αιτητής του οποίου η ακίνητη ιδιοκτησία ξεπερνά τις €250,000 αλλά είναι υποθηκευμένη έναντι δανείων ίσης ή μεγαλύτερης αξίας.

  1. Έκταση της ιδιόκτητης κατοικίας στην οποία διαμένει ο δικαιούχος:

Αύξηση του ορίου των 150τμ για την κατοικία στην οποία διαμένει μονήρης δικαιούχος σε 300τμ (όπως και για τους υπόλοιπους δικαιούχους).

  1. Εξαρτώμενο τέκνο:

Εξαρτώμενο τέκνο να θεωρείται το άγαμο τέκνο μέχρι 23 ετών εάν είναι κορίτσι και μέχρι 25 ετών εάν είναι αγόρι (με βάση τη νομοθεσία του ΕΕΕ εξαρτώμενα θεωρούνται όλα τα άγαμα τέκνα μέχρι 28 ετών).

  1. Χρηματοοικονομικά στοιχεία των αιτητών:

(α) Το ύψος των καταθέσεων της οικογενειακής μονάδας να αυξάνεται κατά €3,000 για την/τον σύζυγο, κατά €5,000 για κάθε παιδί άνω των 14 ετών και κατά €2,000 για κάθε τέκνο κάτω των 14 ετών (αντί κατά €1,000 για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας). Ο λόγος για τον οποίο γίνεται εισήγηση για αύξηση κατά €5,000 για τέκνα άνω των 14 ετών είναι γιατί τα παιδιά αυτά πιθανόν να πάνε για σπουδές και έτσι να χρειάζονται τις αποταμιεύσεις τους.

(β) Να μην λαμβάνονται υπόψη τα ποσά από ασφάλεια ζωής έναντι στεγαστικού δανείου ή καταθέσεις/ γραμμάτια τα οποία δεν είναι άμεσα διαθέσιμα προς χρήση (υποθηκευμένα/ δεσμευμένα – memo) λόγω δανείων.

(γ) Να μην λαμβάνονται υπόψη οι καταθέσεις/γραμμάτια των ανήλικων παιδιών (κάτω των 18 ετών), τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις βασικές ανάγκες της οικογένειας.

(δ) Κοινοί καταθετικοί λογαριασμοί ή γραμμάτια:

  • Στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν κοινοί καταθετικοί λογαριασμοί/  γραμμάτια να λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς υπολογισμού των καταθέσεων του αιτητή ΕΕΕ ποσό κατ΄ αναλογία του αριθμού των προσώπων στον εν λόγω λογαριασμό (μερίδα).
  • Στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν υπογεγραμμένα έντυπα της τράπεζας, μέσα από τα οποία φαίνεται ότι δικαίωμα ανάληψης έχει μόνο άλλος από τον αιτητή ΕΕΕ, τότε ο αιτητής να δικαιούται ΕΕΕ.

  1. Εισόδημα:

(α) Στο Εισόδημα να μην περιλαμβάνεται η επιδότηση από τον ΚΟΑΠ μέχρι €1,500 ετησίως.

(β) Το Ανεργιακό Επίδομα, το Επίδομα Μητρότητας και το Επίδομα Ασθενείας να λογίζονται ως και το εισόδημα από εργασία για σκοπούς υπολογισμού του Εισοδήματος (δηλαδή, μέρος των επιδομάτων αυτών να μην λαμβάνεται υπόψη ως εισόδημα αναλόγως του ύψους του και ποιος από τα μέλη της οικογένειας το λαμβάνει).

(γ) Στο Εισόδημα να μην περιλαμβάνεται ποσό το οποίο προέρχεται από το Ταμείο Πλεονασμού ή το Ταμείο Προνοίας και αποδεδειγμένα δόθηκε για εξόφληση χρεών ή δανείων. Στη συνέχεια το υπόλοιπο ποσό να επιμερίζεται στους 12 μήνες.

(δ) Για τους χαμηλοσυνταξιούχους ποσό μέχρι €1,000 από τόκους καταθέσεων να μην λαμβάνεται υπόψη ως Εισόδημα.

  1. Άτομα με Αναπηρίες:

Ζητούμε όπως διεξαχθεί κοινωνικός διάλογος και ετοιμαστεί ξεχωριστή νομοθεσία, η οποία θα αφορά το δικαίωμα στις διάφορες παροχές των ατόμων με αναπηρίες, ως ήταν και η δέσμευση σας.

Μέχρι τότε εισηγούμαστε όπως:

(α)τεθούν μεταβατικές διατάξεις, οι οποίες θα ικανοποιούν τα αιτήματα του κινήματος των αναπήρων για αύξηση του ύψους των καταθέσεων και της ακίνητης περιουσίας.

(β) διαγραφή από τον ορισμό του όρου «άτομο με αναπηρία» των λέξεων «σοβαρή ή ολική» έτσι ώστε τα άτομα με αναπηρία να μην θεωρούνται μόνο τα άτομα με σοβαρή ή ολική αναπηρία.

(γ) στις περιπτώσεις που ανάπηρος παύει να είναι δικαιούχος σε Δημόσιο Βοήθημα ή ΕΕΕ και το οικογενειακό του εισόδημα είναι κάτω από το όριο της φτώχειας, να συνεχίσει να του παραχωρείται το επίδομα αναπηρίας και το επίδομα κοινωνικής συνοχής.

 

  1. Να εξαιρεθούν από το νόμο του ΕΕΕ οι χαμηλοσυνταξιούχοι και να συνεχίσει η λειτουργία του σχεδίου στήριξης των χαμηλοσυνταξιούχων.

Μέχρι τότε να υιοθετηθεί η πρόταση νόμου που καταθέσαμε ως ΑΚΕΛ, με την οποία δίνεται το δικαίωμα σε χαμηλοσυνταξιούχο που δεν υπέβαλε αίτηση μέχρι τις 30/11/2014, όπως προνοεί ο υφιστάμενος νόμος του ΕΕΕ, να ανακτήσει το δικαίωμα υποβολής της αίτησης και κατ΄ επέκταση ν΄ ανακτήσει το δικαίωμα στη συμπληρωματική σύνταξη, η οποία του έχει αποκοπεί.

  1. Να επανεκτιμηθούν και αυξηθούν τα ποσά της παροχής ενοικίου ανά τετραγωνικό μέτρο, τα οποία είναι πολύ χαμηλά.

  1. Να κατατεθούν άμεσα Κανονισμοί ή Σχέδιο μέσα από τους οποίο θα διασφαλίζεται επίδομα στους Επαναπατρισθέντες, των οποίων τα εισοδήματα είναι κάτω από το όριο της φτώχειας.

 

  1. Να ετοιμαστούν σχετικά πρωτόκολλα για τον καθορισμό του «εκούσια άνεργος», της «κοινωνικής εργασίας», της «κοινωνικής παρέμβασης» και της «φροντίδας». Οι διαδικασίες και το περιεχόμενο των εν λόγω πρωτοκόλλων θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

 

 

PREV

Mπροστά στα τραγικά αποτελέσματα της διαχείρισης τους, αρκούνται να αναμασούν ότι για όλα φταίνε οι προηγούμενοι

NEXT

Επιστολή Γενικού Γραμματέα Κ.Ε. ΑΚΕΛ στον Υπουργό Δικαιοσύνης για τα τα αιτήματα του Παγκύπριου Συνδέσμου Μονογονεικών Οικογενειών και Φίλων