Δηλώσεις Κώστα Κώστα μετά τη συνάντηση της Επιτροπής Εμπορίου με τον αρμόδιο Υπουργό
Ως Επιτροπή, αποφασίσαμε ότι θα έπρεπε να θέσουμε για μια ακόμα φορά στον Υπουργό Ενέργειας και Εμπορίου, 9 σημαντικά για τον τόπο και τους πολίτες θέματα, που αφορούν το Υπουργείο του και στα οποία παρατηρείται είτε φοβερή καθυστέρηση είτε αναποφασιστικότητα είτε αναβλητικότητα, στην προώθηση ή επίλυσή τους .
Στη σημερινή μας συνεδρία, θέσαμε στον Υπουργό τα ακόλουθα ζητήματα:
- Εισαγωγή της Υγραεριοκίνησης:
Ως Κόμμα αλλά και ως Επιτροπή εδώ και 5 χρόνια πιέζουμε συνεχώς το Υπουργείο για να προχωρήσει με την εισαγωγή της υγραεριοκίνησης, για να δώσουμε στους πολίτες ένα καύσιμο φθηνότερο και λιγότερο ρυπογόνο. Από τις 20/2/18, ως Επιτροπή ζητήσαμε με επιστολή από τα Υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών, να μελετήσουν την υιοθέτηση κινήτρων από μέρους της Κυβέρνησης για τη χρήση υγραερίου στην κίνηση αυτοκινήτων αλλά και στην αποστολή αιτήματος στην Ε.Ε. για μείωση του Φόρου Κατανάλωσης και του Φ.Π.Α.. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε καμία απάντηση. Σήμερα ο Υπουργός ανάφερε ότι το Υπουργείο του σε συνεργασία με το Υπ. Μεταφορών, επεξεργάζεται τις εισηγήσεις που κατατέθηκαν στην Επιτροπή, που αφορούν την επιχορήγηση από το Κράτος του ποσού των 500 ευρώ για τοποθέτηση συστήματος υγραεριοκίνησης, τη μείωση του τέλους άδειας κυκλοφορίας για αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο κ.α. και ότι οι οριστικές τους εισηγήσεις θα συζητηθούν στη συνέχεια με το Υπ. Οικονομικών. Σημειώνεται ότι το Υπ. Οικονομικών απάντησε σήμερα στην επιτροπή γραπτώς ότι δε συμφωνεί με τη μείωση του Φόρου Κατανάλωσης.
- Κανονισμοί για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα:
Ενώ από τον Ιούνιο 2017 ψηφίστηκαν οι σχετικές νομοθεσίες, μέχρι σήμερα δεν έχει συσταθεί η Αρχή Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και συνεπώς δεν προχώρησε η εγγραφή των Οντοτήτων Διαχείρισης και η δημιουργία του μητρώου, με αποτέλεσμα σήμερα να εισπράττει όποιος θέλει και όσα θέλει από τους πολίτες. Στις 6/3/18, ως Επιτροπή ζητήσαμε από το Υπουργείο, να κατατεθούν οι σχετικοί Κανονισμοί αλλά και το νομοσχέδιο μεταφοράς της Οδηγίας 115/2006, σύμφωνα με την οποία μόνο μια οντότητα θα μπορεί να εισπράττει από τις επιχειρήσεις. Μέχρι σήμερα τίποτε δεν έγινε. Ο Υπουργός σήμερα ανέφερε ότι το Υ.Σ. στις 4/4/18, διόρισε την Αρχή η οποία όμως δε μπορεί να λειτουργήσει χωρίς τους 2 Κανονισμούς οι οποίοι έχουν σταλθεί μαζί με το εναρμονιστικό νομοσχέδιο στη Νομική Υπηρεσία από τις 27/12/17 για νομοτεχνικό έλεγχο. Ενώπιον του Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα βρίσκονται επίσης για γνωμάτευση τα ερωτήματα που θέσαμε ως επιτροπή στην τελευταία συνεδρία, όπως για παράδειγμα για το ποιος και από που και πόσα θα εισπράττει, όπως επίσης και η θέση της Αστυνομίας ότι θα πρέπει να εισπράττονται δικαιώματα, μόνο από επιχειρήσεις που έχουν όφελος από τη χρήση της μουσικής ή της εικόνας.
- Ένταξη όλων των ασθενών με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 0.8 της ΑΗΚ:
Η αδικία της μη συμπερίληψης και αυτών των ασθενών στην ειδική διατίμηση, ξεκίνησε από το Δεκέμβρη του 2016 μετά την απόφαση του Υπουργού και συζητείται στη Βουλή, από τον Μάρτη του 2017, μετά την εγγραφή του θέματος από το Κόμμα μας. Στην Επιτροπή στις 7/11/17 μετά από αρκετές συνεδρίες, ο Γ.Δ. του Υπουργείου ανέφερε ότι έχουν καταλήξει στα κριτήρια ένταξης στην ειδική διατίμηση 0.8 της Α.Η.Κ., όλων των κατηγοριών ασθενών και ότι μέχρι και τα έντυπα των αιτήσεων είχαν ετοιμασθεί. Μέχρι σήμερα τίποτε δεν έγινε. Σήμερα ο Υπουργός αναγνώρισε ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση και το απέδωσε στην καθυστέρηση ετοιμασίας από τη Νομική Υπηρεσία νομικής γνωμάτευσης και στις πολλές επαφές που χρειάστηκαν να γίνουν με το Υπ. Εργασίας. Ανέφερε, επίσης, ότι εντός ενός μήνα θα εκδοθεί το διάταγμα που θα αποκαθιστά την αδικία για όλους τους ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση και όλους τους αιμοκαθαιρόμενους νεφροπαθείς αλλά και θα προσθέτει και τους τυφλούς. Τέλος, ανέφερε ότι το Υπουργείο ετοιμάζει μια ολιστική λύση για όλες τις κατηγορίες των ασθενών.
- Δημιουργία Τεχνολογικού Πάρκου στο Πεντάκωμο:
Το έργο αυτό, το οποίο θα βοηθήσει στην προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας στην Κύπρο, έχει αποφασισθεί να γίνει στην περιοχή Πεντακώμου στη Λεμεσό. Στη συνεδρία της Επιτροπής στις 7/10/17, ο Γ.Δ. του Υπουργείου, ανέφερε ότι η Κυβέρνηση δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε νέα προκήρυξη προσφορών και δεν αποδέχτηκε την εισήγηση της Επιτροπής, όπως το Υπουργείο μελετήσει κίνητρα προσέλκυσης επενδυτών από το εξωτερικό.
Δυστυχώς, σε λίγες μέρες και κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου, διαπιστώσαμε ότι η Κυβέρνηση ακύρωσε αυτό το πολύ σημαντικό για την Κύπρο έργο, αφαιρώντας από τον Προϋπολογισμό το κονδύλι για τα κατασκευαστικά έργα μέχρι το Πάρκο.
Ο Υπουργός ανέφερε σήμερα ότι το Υπουργείο έχει ενώπιον του πρόταση από τον CIPA, για να αναλάβει τη διαχείριση του χώρου και την προώθηση του έργου. Ανέφερε επίσης ότι το Υπουργείο ζήτησε από το Γενικό Εισαγγελέα γνωμάτευση κατά πόσο μπορεί να γίνει απευθείας ανάθεση στο CIPA. Επίσης, δυστυχώς, ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να προχωρήσει ξανά σε νέα προκήρυξη προσφορών. Ως κόμμα εκφράσαμε ξανά την έντονη διαφωνία μας στην απόφαση της Κυβέρνησης να ακυρώσει το έργο.
- Νέο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις Α.Π.Ε.:
Παρ’ όλες τις κατ΄ επανάληψη δεσμεύσεις του αρμόδιου Υπουργού εδώ και πάνω από 3 χρόνια, ακόμα αναμένουμε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις ΑΠΕ, των οποίων η διείσδυση στο ηλεκτρικό ισοζύγιο δεν είναι αυτή που θα έπρεπε να είναι. Ενώ κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου στις 28/10/17 και μετά από ερώτηση μας, ο Υπουργός ζήτησε από τους υπηρεσιακούς του να καταθέσουν άμεσα το Σχέδιο, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του Ταμείου ΑΠΕ το Φεβρουάριο, οι αρμόδιοι λειτουργοί του Υπουργείου και πάλι κατόπιν σχετικής ερώτησης μας, μας απάντησαν ότι ούτε καν γνωρίζουν αν έχει ετοιμασθεί ένα νέο Εθνικό Σχέδιο Δράσης. Σήμερα ο Υπουργός μας ανέφερε ότι έχουν ολοκληρώσει την επικαιροποίηση του Σχεδίου Δράσης για τον ηλεκτρισμό και μετά τις τελικές αποφάσεις τους για τις μεταφορές θα συμπληρώσουν την επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου για να μας το παρουσιάσουν. Ως κόμμα εκφράσαμε για μια ακόμα φορά την έντονη ανησυχία μας για το αν θα καταφέρουμε τελικά να καλύψουμε το στόχο της ΕΕ για διείσδυση των ΑΠΕ σε ποσοστό 13% μέχρι το 2020.
- Τιμές καυσίμων κίνησης:
Ως Κόμμα, εδώ και χρόνια φωνάζουμε ότι οι τιμές των καυσίμων στην Κύπρο είναι πολύ ψηλές και ότι κάποιοι αισχροκερδούν σε βάρος των πολιτών. Ότι οι τιμές στην Κύπρο αυξάνονται άμεσα, ταυτόχρονα και πάρα πολύ και μειώνονται ελάχιστα, με καθυστέρηση και μετά από πιέσεις κομμάτων και καταναλωτών. Ζητούμε εδώ και χρόνια τη μείωση του Φόρου Κατανάλωσης, τη μη επιβολή Φ.Π.Α. και επί του Φόρου Κατανάλωσης, την υλοποίηση από το Υπουργείο όλων των εισηγήσεων της δικής του μελέτης κυρίως αυτών που δημιουργούν συνθήκες ανταγωνισμού, να χρησιμοποιήσει, οπότε αυτό πρέπει να γίνει, το όπλο που του έδωσε η Βουλή με την έκδοση διατάγματος καθορισμού ανώτατης λιανικής τιμής πώλησης καυσίμων στη βάση των νέων κριτηρίων. Αυτά επαναλάβαμε και σήμερα και για πολλοστή φορά στον Υπουργό, ο οποίος μας ανέφερε ότι η μελέτη του Παν. Κύπρου δεν αποδεικνύει ότι το φαινόμενο του «φτερού και της ρουκέτας» υπάρχει στην Κύπρο, ότι ουσιαστικά δεν αποδεικνύεται ότι υπάρχει αισχροκέρδεια και ότι τα θέματα των φορολογιών αφορούν το Υπ. Οικονομικών.
- Η θέση του Υπουργείου σχετικά με το μέλλον του Κ.Ο.Τ.:
Ως Κόμμα, επαναλάβαμε και σήμερα στον Υπουργό, την αντίθεσή μας στη προσπάθεια της Κυβέρνησης να κλείσει τον Κ.Ο.Τ. εκφράζοντας τις ανησυχίες μας για το πιθανό ενδεχόμενο τα κονδύλια της διαφήμισης και ο έλεγχος της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, να περάσουν από το δημόσιο σε κάποιους ιδιώτες. Σήμερα ζητήσαμε να μάθουμε γιατί την τελευταία στιγμή, η Κυβέρνηση υπαναχώρησε από τη θέση της για μη κατάργηση του Κ.Ο.Τ. και προχώρησε στην επαναφορά του αρχικού νομοσχεδίου δημιουργίας Υφυπουργείου, το οποίο καταργεί τον Οργανισμό. Ο Υπουργός σήμερα ανέφερε ξεκάθαρα ότι η θέση της Κυβέρνησης είναι ότι πρέπει να δοθεί μια καθαρή λύση και όχι διαρχία, να γίνει αναβάθμιση του ΚΟΤ σε Υφυπουργείο Τουρισμού και ο ΚΟΤ να κλείσει.
- Η καθυστέρηση στην ετοιμασία και κατάθεση στη Βουλή εναρμονιστικών νομοσχεδίων ή Κανονισμών:
Ως Κόμμα αλλά και ως Επιτροπή, τα τελευταία χρόνια συνεχώς φωνάζουμε για την αδικαιολόγητη και πολύ μεγάλη καθυστέρηση από μέρους του Υπουργείου, να καταθέτει στη Βουλή εναρμονιστικά Νομοσχέδια ή Κανονισμούς, κάτι το οποίο γίνεται σχεδόν πάντα λίγες μέρες πριν την επιβολή προστίμου από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και ενώ συνέχεια ζητούμε αυτό να σταματήσει γιατί η Βουλή χρειάζεται χρόνο για να μελετά τα νομοθετήματα και ότι πρέπει επιτέλους κάποιοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους, δυστυχώς τίποτε δεν αλλάζει. Σημειώνουμε το γεγονός ότι σήμερα ο Υπουργός ανέλαβε το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί για τις καθυστερήσεις και υποσχέθηκε ότι αυτές θα περιοριστούν.
- Προοπτικές χρήσης ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές:
Ως Κόμμα αλλά και ως Επιτροπή, τονίσαμε κατά τη συζήτηση της τροποποίησης του «Περί Πετρελαιοειδών και Καυσίμων Νόμου» στην Επιτροπή και στην Ολομέλεια στις 4/5/18, ότι η Κυβέρνηση δυστυχώς δεν έχει κάνει τίποτε αναφορικά με την κάλυψη του δεσμευτικού προς την Ε.Ε. στόχου μας για διείσδυση των ΑΠΕ στις μεταφορές σε ποσοστό 10% μέχρι το 2020, αφού μέχρι σήμερα είμαστε μόλις στο 2.5%. Γι’ αυτό και καλέσαμε την Κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην κάλυψη του στόχου με την σημαντική αύξηση του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης, κάτι το οποίο θα αυξήσει μέχρι και κατά 10 σεντς/ευρώ το λίτρο τις τιμές αλλά να προχωρήσει πιο αποφασιστικά με την υγραεριοκίνηση αλλά και με την ηλεκτροκίνηση στις μεταφορές. Ο Υπουργός σήμερα επιβεβαίωσε το γεγονός ότι πριν το 2020 θα έχουμε αύξηση στις τιμές των καυσίμων λόγω των βιοκαυσίμων. Επίσης ανέφερε ότι σύμφωνα με ασκήσεις επί χάρτου που έκανε το Υπουργείο, η οικονομική επιχορήγηση ύψους 5χιλ. ευρώ για την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου θα αυξήσει την κάλυψη του στόχου μας κατά 2% και ότι αυτή τη στιγμή επεξεργάζονται αυτήν και άλλες εισηγήσεις οι οποίες θα σταλθούν στο Υπ. Οικονομικών.
15/05/2018