Δηλώσεις K. Κώστα, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου και Τουρισμού
Α. Για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην υλοποίηση του σχεδιασμού για τη λειτουργία της ελεύθερης ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Ως ΑΚΕΛ επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά ότι η είσοδος μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να επωφεληθούν πραγματικά οι καταναλωτές, με τη μείωση και όχι βεβαίως την αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
Υπενθυμίζουμε, ότι σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης, θα έπρεπε να μπούμε στην ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού τον Ιούλιο του 2016 και ότι σύμφωνα με το νέο οδικό χάρτη της ΡΑΕΚ, αυτό θα έπρεπε να γίνει 3 χρόνια μετά, δηλ. τον Ιούλιο του 2019.
Οι ανησυχίες μας για μη τήρηση, για μια ακόμα φορά, από το Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς, του χρονοδιαγράμματος, δυστυχώς είχαν γίνει εντονότερες στη συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας στις 27/2/18, αφού ο Διαχειριστής είχε αναφέρει ότι η προκήρυξη των προσφορών ετοιμασίας και προμήθειας του λογισμικού, παρουσιάζει επιπρόσθετη καθυστέρηση.
Στη συνεδρία της Επιτροπής στις 3/7/18, η ΡΑΕΚ επιβεβαίωσε πλήρως τις ανησυχίες μας, αφού ο πρόεδρος της ανέφερε ότι ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς δεν θα είναι έτοιμος την 1/7/19 αλλά επεκτείνει το χρονοδιάγραμμα μέχρι και τον Απρίλιο 2020. Το ίδιο συμβαίνει και με το Διαχειριστή Συστήματος Διανομής, ο οποίος για το δικό του λογισμικό θα είναι έτοιμος όχι την 1/4/2019 αλλά στα τέλη Ιανουαρίου 2020.
Στη σημερινή συνεδρία, δυστυχώς ακούσαμε τα ίδια. Ότι για διάφορους λόγους θα υπάρξει επιπρόσθετη καθυστέρηση περίπου ενός έτους από τους Διαχειριστές, κυρίως αναφορικά με τις προσφορές για τα λογισμικά συστήματα τους.
Μετά και τη σημερινή συνεδρία, στην οποία και πάλι αναδείχθηκε η ανευθυνότητα και η προχειρότητα της κυβέρνησης, είναι εντελώς ξεκάθαρο ότι επιβεβαιώνονται πλήρως οι εκτιμήσεις μας: Δεν υπάρχει περίπτωση να καλύψουμε τους δεσμευτικούς μας στόχους από την Ε.Ε. για διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο, στόχους που δεν υπάρχει περίπτωση να καλύψουμε ούτε στις μεταφορές.
Η ανικανότητα της κυβέρνησης που θα επιφέρει βαρύτατο πρόστιμο από την Ε.Ε. θα έχει ως αποτέλεσμα να πληρώσει και πάλι ο φορολογούμενος πολίτης. Οι κυβερνώντες για πάνω από 5 χρόνια, αντί να λάβουν υπόψη τις δραματικές μας εκκλήσεις για λήψη αποφάσεων, προώθηση μέτρων και υλοποίηση σχεδιασμών, δεν έκαναν σχεδόν τίποτε. Το 2020 πλησιάζει, όπως πλησιάζουν και οι βαρύτατες κυρώσεις από την Ε.Ε. και η ευθύνη για ότι θα γίνει, βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση.
Β. Για την ενημέρωση της Επιτροπής από τον Υπουργό Οικονομικών, αναφορικά με τη φορολογική πολιτική του κράτους σε σχέση με τα καύσιμα και το ενδεχόμενο αναθεώρησής της με σκοπό τη μείωση της τιμής των καυσίμων.
Πρόσφατα στην Επιτροπή Ενέργειας, ο αρμόδιος Υπουργός Εμπορίου, ανάφερε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τις τιμές των καυσίμων, την ώρα που η αισχροκέρδεια συνεχίζεται και οι εταιρείες πετρελαιοειδών συνεχίζουν να κλέβουν τον κόσμο.
Πως είναι δυνατόν, όταν η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε ανέβει στα 140 δολάρια το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στην Κύπρο ανέβηκε στα €1,40 το λίτρο ενώ σήμερα που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είναι στα 77 δολάρια το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης στην Κύπρο είναι στα €1,36 το λίτρο; Αυτό το ερώτημα ακόμα να απαντηθεί από τον αρμόδιο Υπουργό.
Το ίδιο ερώτημα θέσαμε και σήμερα στον Υπουργό Οικονομικών και βέβαια και πάλι δεν ακούσαμε κάποια απάντηση.
Ζητήσαμε από την κυβέρνηση να σταματήσει την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί του Φόρου Κατανάλωσης, ζητήσαμε κίνητρα για την προώθηση της υγραεριοκίνησης και της ηλεκτροκίνησης. Ο Υπουργός είτε αρνήθηκε είτε παρέπεμψε στο μέλλον.
Κυρίως όμως ζητήσαμε από την κυβέρνηση και τον Υπουργό να μειώσει το Φόρο Κατανάλωσης. Ο Υπουργός μας απάντησε ότι οι φορολογίες στα καύσιμα στην Κύπρο είναι πολύ χαμηλές και ότι η Κυβέρνηση διαφωνεί με τη μείωση τους. Διερωτόμαστε με ποιες Ευρωπαϊκές χώρες γίνεται η σύγκριση. Με αυτές που έχουν πολύ ψηλότερους μισθούς από τους μισθούς πείνας που πλέον παίρνουν χιλιάδες πολίτες στην Κύπρο ή με αυτές που έχουν ανεπτυγμένα συστήματα δημόσιων επιβατικών μεταφορών άρα και άλλες επιλογές για τη διακίνηση τους; Μάλιστα μας ανάφερε ότι οι χαμηλές φορολογίες στην Κύπρο δημιουργούν μια θετική στρέβλωση για τον καταναλωτή.
Ως κόμμα επαναλαμβάνουμε ότι υπάρχουν λύσεις αλλά η Κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να τις εφαρμόσει και να προστατεύσει τους πολίτες από τα υπερκέρδη των πετρελαϊκών εταιρειών. Ούτε και θέλει να μειώσει τη φορολογία και να προωθήσει την υγραεριοκίνηση και την ηλεκτροκίνηση η κυβέρνηση, απλά γιατί δεν θέλει να μειώσει τα έσοδα της από την είσπραξη της πολύ ψηλής φορολογίας που επιβάλλει σε βενζίνη και πετρέλαιο.
Αναφορικά με το ζήτημα της μετάβασης Ελληνοκυπρίων στα κατεχόμενα για να γεμίσουν με καύσιμα τα αυτοκίνητά τους, είναι ευθύνη της Κυβέρνησης να βρει λύση. Χωρίς να δικαιολογούμε κανένα ο οποίος μεταβαίνει στα πρατήρια των κατεχομένων, τονίζουμε ξανά ότι η λύση του προβλήματος είναι η μείωση των πολύ ψηλών τιμών των καυσίμων στις ελεύθερες περιοχές, λύση που η Κυβέρνηση δεν θέλει να προωθήσει. Και επειδή λέχθηκε ότι η Επιτροπή Εμπορίου έθεσε στον Υπουργό θέμα επανεξέτασης του Κανονισμού για την Πράσινη Γραμμή, δηλώνω ότι το θέμα αυτό το έθεσε μόνο ο ΔΗΣΥ.
18/09/2018