Δηλώσεις Κ. Κώστα για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας
Στον Υπουργό Ενέργειας, τονίσαμε την ανησυχία μας, για την περαιτέρω εξέλιξη του ερευνητικού μας προγράμματος στην ΑΟΖ μας, λόγω των παράνομων και απαράδεκτων ενεργειών της Τουρκίας αλλά και των πρόσφατων δηλώσεων του διευθύνοντα συμβούλου της ENI, ότι η εταιρεία του δεν θα προχωρήσει σε γεωτρήσεις, αν κάποιος εμφανιστεί με πολεμικά πλοία.
Για όλα αυτά που συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες, είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει τη κυβέρνηση. Υπενθυμίζουμε το προηγούμενο του 2018 με την αποχώρηση του γεωτρύπανου της ENI μπροστά στις τουρκικές ενέργειες, κάτι το οποίο δυστυχώς δεν είχε προβληματίσει τη κυβέρνηση.
Ανησυχίες εκφράσαμε επίσης για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης για δημιουργία ή όχι του τερματικού σταθμού υγροποίησης και για το τέλμα στις διαπραγματεύσεις Κύπρου και Ισραήλ για την ανάπτυξη του κοιτάσματος ‘Αφροδίτη’, τονίζοντας ότι εδώ και 4 χρόνια, οι 2 κυβερνήσεις δεν έχουν καταφέρει να καταλήξουν σε συμφωνία συνεκμετάλλευσης.
Για την υπογραφή του αναθεωρημένου συμβολαίου για την άδεια εκμετάλλευσης του κοιτάσματος ‘Αφροδίτη’, σημειώσαμε ξανά ότι πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, η οποία όμως έρχεται με τεράστια καθυστέρηση (7 χρόνια μετά την ανακάλυψη του κοιτάσματος ενώ απαιτούνται τουλάχιστον ακόμα 6 χρόνια για να ολοκληρωθούν μελέτες και υποδομές), πολύ ψηλό κόστος για τον κυπριακό λαό, μειωμένα έσοδα για τη Δημοκρατία και αυξημένα για τις εταιρείες. Και αυτό, λόγω της απόφασης της κυβέρνησης να επαναδιαπραγματευθεί το ποσοστό κέρδους. Απόφαση την οποία θεωρούμε ως λανθασμένη, αφού ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, για αλλαγές σε όφελος και των άλλων εταιρειών.
Επιπρόσθετα, υποβάλαμε στον κ. Υπουργό τις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για την Κύπρο, την εισαγωγή Φ.Α. για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το 2020. Αν αυτό δεν υλοποιηθεί τότε θα μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.
Με αλλαγές στόχων, διαδικασιών, μετάθεση χρονοδιαγραμμάτων, η Κυβέρνηση απέτυχε 3 φορές να εισάξει φ.α.
Και ενώ μετά από 7 χρόνια αποτυχιών, οι κυβερνώντες διατυμπάνιζαν ότι είναι κοντά στην υπογραφή συμφωνίας για τη δημιουργία υποδομών εισαγωγής υγροποιημένου φ.α., λάθη, παραλείψεις και επιπολαιότητες στο χειρισμό του θέματος, οδηγούν, πιθανώς, και αυτή τη προσπάθεια σε ναυάγιο.
Μια ακόμα αποτυχία, η οποία θα προσθέσει δυστυχώς, επιπλέον δυσβάστακτο κόστος για τους πολίτες και το κράτος.
- Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για το 2020 τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο σε ποσοστό 16%, ώστε να μειωθεί η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συμβατικά καύσιμα. Μέχρι σήμερα είμαστε μόλις στο 9%. Στον τομέα των μεταφορών ο στόχος ανέρχεται στο 10% και μέχρι σήμερα είμαστε μόλις στο 2,5%. Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται να καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το στόχο μας και θα μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η κυβέρνηση; Ποιος ευθύνεται; Γιατί η κυβέρνηση δεν παραχωρεί κίνητρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και της υγραεριοκίνησης; Γιατί οι πολίτες θα πρέπει να φορτωθούν την πολύ μεγάλη αύξηση στην τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, λόγω της αναγκαστικής αύξησης του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα αυτά, για να μπορέσουμε να καλύψουμε αν θα θα καλύψουμε με αυτό το τρόπο, το στόχο μας στις μεταφορές;
- Το ΥΕΕΒ διαβεβαίωνε στη Βουλή ότι η είσοδός μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος ώστε να καλύψουμε το στόχο μας αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και το δεσμευτικό μας στόχο από τη ΕΕΕ, για υλοποίηση μέχρι το 2020, θα γινόταν τον Ιούλιο του 2016. Η ΡΑΕΚ προχώρησε σε ρυθμιστική απόφαση με οδικό χάρτη μέχρι τον Ιούλιο 2019.
Οι φόβοι μας για περαιτέρω καθυστερήσεις επιβεβαιώθηκαν αφού οι διαδικασίες πιθανως να ολοκληρωθούν το 2022, με αποτέλεσμα να μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο.
- Η αισχροκέρδεια από τις εταιρείες πετρελαιοειδών στις τιμές των καυσίμων συνεχίζεται και η κυβέρνηση συνεχίζει να πιστεύει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.
Γιατί η Κυβέρνηση δεν προχωρεί στην εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων για την επίλυση του προβλήματος; Γιατί δεν υλοποιεί τις εισηγήσεις της μελέτης που η ίδια διενήργησε για τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού που σήμερα είναι ανύπαρκτές; Γιατί η Κυβέρνηση συνεχίζει να επιβάλλει ΦΠΑ και στο Φόρο Κατανάλωσης; Γιατί η κυβέρνηση δεν προωθεί την υγραεριοκίνηση την οποία κυριολεκτικά έχει εγκαταλείψει;
- Οι γκάφες της κυβέρνησης στο πολύ σοβαρό θέμα της κατοχύρωσης του χαλλουμιού συνεχίζονται, με αποτέλεσμα να γινόμαστε διεθνώς ρεζίλι αλλά και να κινδυνεύουμε ως χώρα, πολύ σοβαρά πλέον, να το χάσουμε τελεσίδικα.
- Ενώ από τον Ιούνιο του 2017 ψηφίστηκαν η Νομοθεσια για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα, οι προβλεπόμενοι Κανονισμοί αλλά και το νομοσχέδιο μεταφοράς της Οδηγίας 115/2006 σύμφωνα με την οποία μόνο μία οντότητα θα μπορεί να εισπράττει από τις επιχειρήσει, ακόμα αγνοούνται, με αποτέλεσμα να εισπράττει όποιος θέλει και όσα θέλει από τις επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες.
- Η αδικία της μη συμπερίληψης των ασθενών με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 08 στους λογαριασμούς κατανάλωσης της ΑΗΚ, ξεκίνησε από το Δεκέμβρη του 2016, με απόφαση του Υπουργείου και από το Μάρτη 2017 εγγράφηκε για συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου από το ΑΚΕΛ. Τρία σχεδόν χρόνια μετά, τίποτα δεν έχει γίνει, παρά τις υποσχέσεις που δόθηκαν, ακόμα και από τον ίδιο τον Υπουργό ενώπιον της Επιτροπής στις 15/5/18 ,ότι σε ένα μήνα θα εκδοθεί το διάταγμα στο οποίο θα προστίθεντο και οι τυφλοί, μέχρι να ετοιμάσει το Υπουργείο ολιστική λύση.
- Η κυβέρνηση ακύρωσε τη δημιουργία του Επιστημονικού Τεχνολογικού Πάρκου ως βασική υποδομή για την προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας στην Κύπρο. Ένα τόσο σημαντικό έργο, το οποίο θα δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε άνεργους νέους και ώθηση στην οικονομία.
Είναι φανερό, ότι δυστυχώς την ανικανότητα, την ανευθυνότητα, την έλλειψη συντονισμού και τη προχειρότητα της κυβέρνησης σε τόσο σοβαρά ζητήματα όπως όλα τα πιο πάνω, τελικά την πληρώνουν οι πολίτες και ο τόπος γενικότερα.
Ερωτήσεις από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ υποβλήθηκαν επίσης και για τα ακόλουθα:
– Για το μέλλον του σημαντικού έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας.
– Για τα πολύ σοβαρά προβλήματα με τις βιομηχανικές περιοχές όπως η αδυναμία του κράτους να εισπράξει οφείλουμε να ενοίκια αλλά και σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.
– Για τις καθυστέρηση στην εξέταση αιτήσεων στα διάφορα σχέδια επιχορήγησης και στην ανάγκη ενίσχυσης με προσωπικό της αρμόδιας υπηρεσίας.
– Για τις πολύ σοβαρές καθυστερήσεις στην κατάθεση στη Βουλή εναρμονιστικών νομοσχεδίων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε συνεχώς ως Δημοκρατία, με βαρύτατο πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Τέλος, επαναλάβαμε και σήμερα την έντονη δυσφορία μας για την απαράδεκτη κωλυσιεργία από μέρους της Νομικής Υπηρεσίας στην προώθηση στο Δικαστήριο των υποθέσεων που απέστειλε η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και αφορούν καταχρηστικές ρήτρες σε συμβάσεις καταναλωτών με Τράπεζες. Εδώ και πάνω σχεδόν 4 χρόνια, αναμένουμε να προχωρήσει η Νομική Υπηρεσία, κάτι το οποίο θεωρούμε ως προκλητικό και το οποίο ελπίζουμε να μην οφείλεται σε εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων. Δυστυχώς, δε ασκείται ουσιαστική πίεση από μέρους του Υπ. Εμπορίου. Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση όταν πρόκειται να προστατεύσει τις τράπεζες κινείται με ταχύτητα φωτός, ενώ όταν πρόκειται να προστατεύσει τους πολίτες, κάτι για το οποίο διαθέτει μηχανισμούς και εργαλεία, ούτε με ταχύτητα χελώνας δεν κινείται.
11/11/2019