Βοηθητικά Γραφεία Κ.Ε.
Το σημερινό μοντέλο λειτουργίας των Βοηθητικών Γραφείων οικοδομήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και έχει αποδώσει σημαντικά στις απαιτήσεις που είχαμε μπροστά μας. Η κοινωνική και πολιτική ζωή της Κύπρου, όμως, έχει διαφοροποιηθεί σε μεγάλο βαθμό. Επιβάλλεται ένας νέος ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τη δομή, τον ρόλο και τον τρόπο λειτουργίας τους.
Ο χαρακτήρας των Βοηθητικών Γραφείων δεν είναι ίδιος σε όλες τις περιπτώσεις. Υπάρχουν Γραφεία που ασχολούνται με την καθημερινή δουλειά του Κόμματος (την οργανωτική, τη μορφωτική, την επαγρύπνηση) και Γραφεία που έχουν ως αντικείμενο την παρακολούθηση τομέων της διακυβέρνησης και την παραγωγή πολιτικής στους τομείς π.χ. της υγείας, παιδείας, ενεργειακής πολιτικής κ.α.
Στο συγκεκριμένο έγγραφο θα καταπιαστούμε με τα Βοηθητικά Γραφεία, τα οποία έχουν ως αντικείμενο τομείς της εσωτερικής διακυβέρνησης.
Η δράση των Γραφείων αυτών δεν αντιστοιχεί σε συγκεκριμένα Υπουργεία ή σε Κοινοβουλευτικές Επιτροπές. Υπάρχουν ζητήματα στα οποία εμπλέκονται πολλά Γραφεία και ζητήματα λόγω του γεγονότος ότι δεν είναι ξεκάθαρο ποιού Γραφείου είναι αρμοδιότητα. Αυτό το πρόβλημα επιβαρύνεται και από το γεγονός ότι δεν υπάρχει οριζόντια παρακολούθηση και συντονισμός μεταξύ διαφόρων Γραφείων.
Η εκτίμηση για τη λειτουργία των Γραφείων επίσης ποικίλει. Υπάρχουν Γραφεία για τα οποία υπάρχει ικανοποίηση από τη λειτουργία τους, Γραφεία που παρουσιάζουν κάποια προβλήματα, Γραφεία που υπολειτουργούν και Γραφεία που δεν λειτουργούν καθόλου.
Ο ρόλος, η δράση και η αποστολή των Βοηθητικών Γραφείων
Τα Βοηθητικά Γραφεία αποτελούν μηχανισμούς που παράγουν πολιτική, ιδέες και προτάσεις, με τις οποίες τροφοδοτούν συνεχώς τα καθοδηγητικά σώματα του Κόμματος. Θα πρέπει να παρακολουθούν συνεχώς τις εξελίξεις στον τομέα τους και να είναι σε θέση να προβαίνουν έγκαιρα σε κριτική και να ετοιμάζουν την αντίδραση του Κόμματος. Να γνωρίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν στον τομέα τους και να υποβάλλουν συνεχώς εισηγήσεις και προτάσεις για ξεπέρασμα αυτών των προβλημάτων.
Το κάθε Βοηθητικό Γραφείο πρέπει να διασφαλίζει τις επαφές με οργανωμένα σύνολα και φορείς και παράλληλα, με δημόσιες παρεμβάσεις, να μεταφέρει τις θέσεις του Κόμματος και να παρακολουθεί τις Κομματικές Παρατάξεις που έχουν σχέση με τον τομέα ενδιαφέροντός του.
Ομαδοποίηση, αποκέντρωση, εξειδίκευση
Βασικές αρχές που θα διευκολύνουν τη δουλειά μας είναι η αποκέντρωση, η εξειδίκευση και ο ετήσιος απολογισμός. Το να γνωρίζει ο καθένας κατά συγκεκριμένο τρόπο ποια είναι τα καθήκοντα, οι ευθύνες και το πεδίο δράσης του, θα τον καταστήσει πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό στη δουλειά του. Θα επιτρέψει παράλληλα καλύτερο συντονισμό, δημιουργικό έλεγχο, λογοδοσία και επαρκή παρακολούθηση και καθοδήγηση.
Για την υλοποίηση των πιο πάνω και για να πετύχουμε καλύτερα την αποκέντρωση, χωρίς όμως αλληλοεπικαλύψεις, είναι χρήσιμη η ομαδοποίηση σε Τομείς Βοηθητικών Γραφείων τα οποία έχουν κοινά χαρακτηριστικά ή κοινό γνωσιολογικό αντικείμενο. Για επιμέρους θέματα μπορούν να συστήνονται αd-hoc Επιτροπές για συζήτηση εξειδικευμένων θεμάτων.
Καθοριστικός παράγοντας για τη λειτουργία κάποιου Γραφείου είναι ο επικεφαλής του. Ο επικεφαλής κάθε τομέα πρέπει να είναι πολιτικό στέλεχος που να λειτουργεί ως καθοδηγητής, να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και να προωθεί ζητήματα. Για να ανταποκριθεί με επάρκεια σε αυτόν τον ρόλο, ο επικεφαλής του τομέα οφείλει να είναι συνεχώς ενήμερος για ό,τι τεκταίνεται στον τομέα του και να έχει ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη γνώση σε σχέση με το αντικείμενο του τομέα του.