Δήλωση Γενικού Γραμματέα της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ για την κρίση στην παιδεία
Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για το παρατεταμένο αδιέξοδο στην Παιδεία και το ενδεχόμενο πρόκλησης σοβαρών προβλημάτων στη νέα σχολικά χρονιά.
Για να τοποθετηθεί κάποιος αντικειμενικά για τη θεραπεία που απαιτείται ώστε να ξεπεραστούν η κρίση και οι κίνδυνοι στη δημόσια παιδεία πρέπει πρώτα να είναι ξεκάθαρο ποιος την προκάλεσε. Η κρίση προκλήθηκε από τις μονομερείς αποφάσεις της Κυβέρνησης Αναστασιάδη – Συναγερμού και την πεισματική άρνηση της να τις αποσύρει. Η Κυβέρνηση παραβιάζοντας θεσμοθετημένες διαδικασίες οι οποίες ακολουθούνταν για δεκαετίες, υποχρέωσε τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να αντιδράσουν. Έχει κάθε δικαίωμα η Κυβέρνηση να έχει πολιτικές και να θέλει αυτές να συζητηθούν. Το ίδιο δικαίωμα έχουν βέβαια και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις. Ακριβώς για να αποφεύγονται κρίσεις όπως τη σημερινή καθιερώθηκαν εδώ και δεκαετίες διαδικασίες δομημένου διαλόγου. Της ΜΕΠΕΥ για τα εργασιακά και των Συμβουλίων Παιδείας για τα Εκπαιδευτικά.
Αυτή τη διαδικασία την οποία ακολουθούσαν όλοι την παραβίασε η Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού. Επιμένει μάλιστα σ’ αυτή λειτουργώντας με πρωτοφανή αλαζονεία και αυταρχισμό. Ήταν λογικό και αναμενόμενο ότι ένας τέτοιος χειρισμός από πλευράς της θα προκαλούσε την αντίδραση των εκπαιδευτικών. Στην επιμονή της να υπερασπιστεί τις θέσεις της η Κυβέρνηση έκανε ένα περαιτέρω αρνητικό βήμα. Επιχείρησε να απαξιώσει τους εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα τους συνδικαλιστές ηγέτες τους αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Με αυτό τον τρόπο τραυματίζει τις σχέσεις εκπαιδευτικών με γονείς και με μαθητές. Υποσκάπτει τον αλληλοσεβασμό που είναι απαραίτητος για την ομαλή λειτουργία και την πειθαρχία στο σχολείο.
Η Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού που έχει προκαλέσει την κρίση είναι η μόνη που μπορεί να κάνει βήματα για την εκτόνωση της. Αυτό θεωρούμε ότι θα επιτευχθεί υιοθετώντας την πρόταση που κατέθεσαν όλα τα κόμματα εκτός του ΔΗΣΥ και την οποία στηρίζουν πολλές οργανώσεις και φορείς. Η πρόταση αυτή προνοεί αναστολή της εφαρμογής της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, αναστολή των όποιων απεργιακών ή άλλων μέτρων που αποφασίστηκαν από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς και καταρτισμό πλήρους και λεπτομερούς καταλόγου όλων των θεμάτων που χρειάζεται να συζητηθούν. Άμεση έναρξη διαλόγου για επίλυση τους με σειρά προτεραιότητας και εφαρμογή ενός πλήρους και ολοκληρωμένου πλαισίου από τη σχολική χρονιά 2019-2020. Αυτός κατά την άποψη μας είναι ο μόνος τρόπος να δοθεί διέξοδος σε αυτή την κρίση που ταλανίζει τον εκπαιδευτικό κόσμο, τους γονείς και την κοινωνία ολόκληρη.
Η Κυβέρνηση οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίζει με τέτοιο τρόπο κορυφαία ζητήματα που απασχολούν το παρόν και το μέλλον του τόπου. Όσα παρακολουθούμε να διαδραματίζονται τις τελευταίες μέρες, δεν είναι μια άτυχη στιγμή της κυβέρνησης Αναστασιάδη – Συναγερμού, σε μια κατά τα άλλα επιτυχημένη πορεία. Η κρίση που περνά σήμερα η εκπαίδευση, είναι το αποκορύφωμα της άγονης και αδιέξοδης πολιτικής που επέβαλε η Κυβέρνηση και στα θέματα της δημόσιας παιδείας.
Από το 2014 ως ΑΚΕΛ προειδοποιούσαμε για τις αντιλαϊκές πολιτικές που ήθελαν να επιβάλουν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Παγκόσμια Τράπεζα στη δημόσια παιδεία. Ο τότε Υπουργός υποστήριζε ότι δεν ήταν δεσμευτικά τα όσα πρότειναν. Αποκαλύπτεται όμως από τις εξελίξεις, ότι η κυβέρνηση μεθόδευε την εφαρμογή τους κάτω από το τραπέζι. Ταυτόχρονα, η Κυβέρνηση ανέκοψε την πορεία εφαρμογής της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που εφάρμοσαν οι δύο προηγούμενες κυβερνήσεις και αντίθετα επέβαλε και πάλι ετσιθελικά μέτρα που κινούνται στην κατεύθυνση της αντιμεταρρύθμισης όπως οι εξετάσεις στα τετράμηνα.
Συμφωνούμε απολύτως ότι όλα τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν τη δημόσια παιδεία χρειάζεται να τεθούν και να συζητηθούν σ’ ένα δομημένο διάλογο με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων. Για να γίνει αυτό χρειάζεται πρώτα όμως να ξεπεραστεί η κρίση.
Ενώ οι κυβερνώντες γνωρίζουν πολύ καλά το τι έγινε και το γιατί αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί, κατηγορούν το ΑΚΕΛ ότι υποθάλπτει δήθεν την κρίση στην παιδεία. Μόνο ως αστείο μπορεί να λέγεται αυτό, γι’ αυτό και ως αστείο θα το σχολιάσω. Αν κατάφερε το ΑΚΕΛ μέσα στον Αύγουστο να κινητοποιήσει για διαμαρτυρία 10 και πλέον χιλιάδες εκπαιδευτικούς και άλλους, μπράβο μας. Δεν είναι το ΑΚΕΛ που έβγαλε τους εκπαιδευτικούς στους δρόμους, στη μαζικότερη διαμαρτυρία των τελευταίων ετών. Η ενότητα των εκπαιδευτικών οργανώσεων και η μαζικότητα των εκδηλώσεων τους αυτό καταμαρτυρούν. Είναι οι πολιτικές, ο αυταρχισμός και η αλαζονεία της διακυβέρνησης Αναστασιάδη- Συναγερμού που πλήττουν τη δημόσια παιδεία. Αντί να το κατανοήσουν αυτό και να λειτουργήσουν εποικοδομητικά για να εκτονωθεί η κρίση, επιλέγουν να εντείνουν την κατάσταση απαξιώνοντας τους εκπαιδευτικούς ως εργαζόμενους, κάτι που έπραξαν και παλαιότερα στην αντιπαράθεση τους με τους νοσηλευτές, τους οδηγούς των λεωφορείων, τις πωλήτριες κλπ.
Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι η κρίση και ο κίνδυνος να μην ανοίξουν τα σχολεία προκαλείται με επιχείρημα ότι θα εξοικονομηθούν 5 εκ. ευρώ. Λέγονται αυτά την ώρα που η Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού φόρτωσε στο λαό 8 δισεκατομμύρια ευρώ ζημιά από το ξεπούλημα του συνεργατισμού. Την ώρα που η Κυβέρνηση συνομιλεί με τη Noble συζητώντας την απαίτηση της να χαρίσει στην εταιρεία 2 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα κρατικά έσοδα.
Ως ΑΚΕΛ ανησυχώντας από τις προβλεπόμενες εξελίξεις είχαμε αποστείλει από τα μέσα του Ιούλη επιστολή στον κ. Αναστασιάδη καλώντας τον να παρέμβει για να αποφευχθεί η κρίση στην παιδεία. Δυστυχώς, ο Πρόεδρος δεν τα κατάφερε γιατί παραμένει δογματικά προσκολλημένος στις εμμονές του. Απευθύνουμε εκ νέου έκκληση στον κ. Αναστασιάδη και στην Κυβέρνηση να υπερβούν τις εμμονές, την αλαζονεία και τον αυταρχισμό τους. Να συζητήσουν εποικοδομητικά με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις προκειμένου να εκτονωθεί η κρίση. Ας φανούν έστω και στο παρά πέντε χρήσιμοι και ωφέλιμοι για την κοινωνία, όπως διακηρύττει συνεχώς ο Πρόεδρος.
Τέλος θέλουμε να κάνουμε μια αναφορά στις εκπαιδευτικές οργανώνεις και τους εκπαιδευτικούς. Θέλουμε να τους συγχαρούμε για την υπευθυνότητα, τη σοβαρότητα, το ήθος, την αξιοπρέπεια και την αποφασιστικότητα με την οποία χειρίστηκαν τα ζητήματα. Όλα αυτά είναι ζητήματα που τους αφορούν άμεσα. Τις αποφάσεις για όλα αυτά οι ίδιοι θα τις λάβουν.
30 Αυγούστου 2018