Δραστηριότητα Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΑΚΕΛ για την περίοδο 29 Οκτωβρίου-15 Νοεμβρίου 2018
Δήλωση Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου ΑΚΕΛ, Γιώργου Λουκαΐδη
Στο ίδιο έργο θεατές όσον αφορά τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2019. Αντιμέτωποι για ακόμα μια φορά με την δογματική εμμονή της Κυβέρνησης για λιτότητα, περικοπές και πλεονάσματα. Πλεονάσματα που συνεχίζουν να αντλούνται από τα ελλείμματα στις τσέπες των εργαζομένων, των μεσαίων στρωμάτων, των ευάλωτων ομάδων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι κυβερνώντες συνεχίζουν να διαθέτουν πολλά στους λίγους και ελάχιστα στους πολλούς.
Την ώρα που η κυβέρνηση ωραιοποιεί την κατάσταση, πολλοί είναι οι συμπολίτες μας που υποφέρουν και πολύ περισσότεροι είναι αυτοί που δεν τα βγάζουν πέρα. Την ώρα που οι πάγιες υποχρεώσεις γονατίζουν τον κόσμο και η ακρίβεια καλπάζει όπως π.χ. στα ενοίκια, στα καύσιμα και αλλού, η Κυβέρνηση εμμένει σε πολιτικές που διευρύνουν τις ανισότητες. Στο πλαίσιο της κοινωνικής αναλγησίας που τη διακρίνει, αρνείται να αναγνωρίσει τα προβλήματα και συνακόλουθα συνειδητά αρνείται να υιοθετήσει τις εισηγήσεις μας για μέτρα αντιμετώπισης τους.
Αντι για παράδειγμα να ενσκήψει στα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμο υποκαταστημάτων του Συνεργατισμού, που οι ίδιοι διέλυσαν, με αλαζονεία ο Υπ. Οικονομικών μας είπε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ότι «αν ήταν στο χέρι του θα έκλεινε και άλλα υποκαταστήματα». Αντίστοιχα, τις προηγούμενες μέρες, ο Έφορος Κρατικών Ενισχύσεων επιβεβαίωσε τις καταγγελίες μας ότι το Σχέδιο Εστία είναι άδικο, αφού από την μια επιδοτεί τις τράπεζες και από την άλλη δεν θα βοηθήσει τις ευάλωτες ομάδες του δανειοληπτών. Απέρριψαν χωρίς καν να μελετήσουν το ενδεχόμενο κλιμακωτής αντί οριζόντιας παραχώρησης κρατικής στήριξης ώστε να καλύψουν τους ευάλωτους δανειολήπτες, θύματα της τραπεζικής κρίσης.
Η κυβέρνηση αδιαφορεί στην προσπάθεια μας να προωθήσουμε λύση για το θέμα των εγκλωβισμένων αγοραστών, την ώρα που έδωσαν για μια ακόμη φορά στις τράπεζες ότι ήθελαν για τις εκποιήσεις τον περασμένο Ιούλιο. Έχουμε εγγράψει θέμα που θα συζητηθεί σε λίγες μέρες για τα ψηλά ενοίκια που ταλανίζουν τον κόσμο, αλλά και για την ανύπαρκτη κρατική στεγαστική πολιτική, που αφήνει χιλιάδες κόσμου σοβαρά εκτεθειμένους και υπονομεύει ευθέως το αναφαίρετο δικαίωμα στη στέγη. Ως Κοινοβουλευτική Ομάδα εντοπίσαμε την σκανδαλώδη διαχείριση εκ μέρους του ΥΠΟΙΚ και της κυβέρνησης σχετικά με τον οίκο Freshfields, με τις αιτιάσεις του αρμόδιου Υπουργού να κρίνονται εύστοχα από τον Γενικό εισαγγελέα ως μαστίγωμα της νοημοσύνης. Μας προβληματίζουν οι επιπτώσεις στον αθλητισμό από την εισαγωγή της κάρτας φιλάθλου και για αυτό εγγράψαμε το θέμα με στόχο την αξιολόγηση της μέχρι σήμερα εφαρμογής του θεσμού. Το ίδιο μας ανησυχούν οι πειραματισμοί της κυβέρνησης στον Ακάμα, για αυτό και με πρωτοβουλία μας επαναφέραμε το θέμα στην Επ. Περιβάλλοντος.
Κρατικός Προϋπολογισμός
Ο προϋπολογισμός είναι χωρίς κοινωνικό όραμα, απουσιάζουν οι πολιτικές και οι δράσεις για την στήριξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, των χαμηλών εισοδηματικών ομάδων καθώς και των μικρομεσαίων. Απουσιάζουν ενέργειες για αντιμετώπιση του κινδύνου φτώχειας, της μείωσης του χάσματος των εισοδημάτων, του προβλήματος της στέγης. Η κυβέρνηση δεν ανησυχεί για τη φούσκα από τη μαζική παραχώρηση ιθαγενειών, δεν ανησυχεί για την ακρίβεια, δεν ανησυχεί για την αύξηση της διαφθοράς. Η κυβέρνηση προτιμά να κάνει αριθμητική αγνοώντας τους πολίτες και τις πραγματικές ανάγκες τους.
Προϋπολογισμός Υπουργείου Υγείας – Υλοποίηση ΓΕΣΥ
Πρόκειται για ένα προϋπολογισμό συντηρητικό που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις της Δημόσιας Υγείας και ειδικά των Δημόσιων νοσηλευτηρίων. Απουσιάζει το όραμα που θα απαντούσε στις προκλήσεις μιας μεγάλης προοδευτικής μεταρρύθμισης, αυτής του Γενικού Συστήματος Υγείας. Μεταξύ άλλων επισημαίνουμε ότι συγκριτικά ο προϋπολογισμός για το 2019 είναι μικρότερος από το 2010, που προέβλεπε €644.636.335 ευρώ, ακόμα πιο μειωμένος από το 2011 που προέβλεπε 651.473.915 ευρώ και από το 2012, που σε συνθήκες κρίσης προϋπολογίζονταν 636εκ ευρώ. Ούτε επεκτάσεις των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων προβλέπονται, ούτε ουσιαστικός εξοπλισμός, ούτε και οι λίστες αναμονής τελειώνουν, ούτε και η στελέχωση έγινε. Αναμένουμε ακόμα υλοποίηση εξαγγελιών και δεσμεύσεων. Η παροχή ποιοτικής ιατροφαρμακευτικής φροντίδας στους πολίτες, υπενθυμίζουμε στην Κυβέρνηση, είναι υποχρέωση του κράτους προς τους πολίτες του.
2.ι. ΓΕΣΥ
Η Κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να συναντήσει τις εύλογες ανησυχίες του ιατρικού κόσμου σε σχέση με την εφαρμογή του ΓΕΣΥ χωρίς σε καμία περίπτωση αυτό να σημαίνει ότι θα επιτρέψει εκτροπή από το σχεδιασμό υλοποίησης του ΓΕΣΥ, ούτε, πολύ περισσότερο, να επιτρέψει την αλλοίωση ή τη κατάργηση της φιλοσοφίας του.
Προϋπολογισμός Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού – Καθυστερήσεις με κόστος
Αποτελεί θετικό βήμα η πρόσφατη υπογραφή του θεσμικού πλαισίου για τη δημιουργία αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα «Αφροδίτη» στα τερματικά της Αιγύπτου. Υπενθυμίζουμε όμως τις σοβαρές εκκρεμότητες όπως είναι η συμφωνία με το Ισραήλ για συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων του τεμαχίου «Αφροδίτη» και οι απαιτήσεις της κοινοπραξίαςNoble, Delek και Shell για σοβαρές αλλαγές στο συμβόλαιο κατανομής των κερδών από την πώληση του φ.α. , επαναλαμβάνοντας την αντίθεση μας στην απόφαση της κυβέρνησης για διαπραγμάτευση με τις εταιρείες, κάτι το οποίο αποτελεί κακό προηγούμενο. Υπήρχε οδικός χάρτης σχεδιασμένος από την ΡΑΕΚ και την προηγούμενη Κυβέρνηση, τον οποίο η σημερινή απέρριψε με αποτέλεσμα να μετρούμε καθυστερήσεις στο πιο μεγαλεπήβολο σχεδιασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Προϋπολογισμός Υπουργείου Παιδείας – Οι 9+1 ανεπούλωτες πληγές της Εκπαίδευσης
Η καλοκαιρινή μπόρα στην παιδεία, ήταν σημάδι της καταιγίδας που μάλλον έρχεται. Τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης παραμένουν άθικτα. Και οι πληγές που την ταλανίζουν ανεπούλωτες. Πότε θα μιλήσουμε γι’ αυτά;
Ως Κ.Ο. ΑΚΕΛ θέσαμε όλα τα ζητήματα κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού και βέβαια ακόμα αναμένουμε απαντήσεις για:
- Τον ουσιαστικό εξορθολογισμό της δημόσιας παιδείας, μακριά από οικονομίστικες προσεγγίσεις. Για μια παιδαγωγικά ορθή, αξιολόγηση του καθηγητή και του μαθητή, μακριά από το άγχος του εξετασιοκεντρισμού που προκαλεί η θεσμοθέτηση τετράμηνών.
- Τις προχειρότητες και τα αποσπασματικά μέτρα της υγείας και της ασφάλειας.
- Την ειδική εκπαίδευση που αποτελεί ντροπή για την κοινωνία μας.
- Τα αυξανόμενα κρούσματα βίας και παραβατικότητας, που αντιμετωπίζονται με πενιχρά κονδύλια και ανεπαρκείς μηχανισμούς.
- Την αναιμική Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση που αδυνατεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών.
- Τα Εσπερινά Λύκεια και Τεχνικές Σχολές, που λειτουργούν με προδιαγραφές της δεκαετίας του 1980.
- Το Νέο Σύστημα Διορισμών που θυματοποιεί χιλιάδες νέους πτυχιούχους. Τι θα απογίνουν οι 5.000 που εργοδοτούνται με την απεχθή αγορά υπηρεσιών;
- Τη φοιτητική μέριμνα που πετσοκόβεται.
- Τα σοβαρά κρούσματα και την έξαρση του εθνικισμού- σοβινισμού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Τέλος, είναι πρόκληση η λήθη του Υπουργείου για το πολιτιστικό έργο που θα έπρεπε να παράγει, αλλά τα καταθλιπτικά κονδύλια που διαθέτει για τον πολιτισμό επιβεβαιώνουν πως τον θεωρεί «φτωχό συγγενή». Οι Τέχνες και τα Γράμματα, το θέατρο, ο κινηματογράφος, η κρατική βιβλιοθήκη και άλλα έργα υποδομής υπολείπονται και στο φετινό προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Εσπερινά Σχολεία
Ο θεσμός των εσπερινών σχολείων πρέπει να αναμορφωθεί άμεσα με την υλοποίηση αναγκαίων αλλαγών:
-Την εισαγωγή, αρχικά, σχετικών κανονισμών λειτουργίας.
-Την αναμόρφωση του θεσμού με τη δημιουργία νέου ωρολόγιού προγράμματος.
-Τη διαμόρφωση νέων, αναπροσαρμοσμένων αναλυτικών προγραμμάτων.
-Την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου στις ανάγκες των ενήλικων ατόμων.
-Την ειδική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε αυτά τα σχολεία.
Προϋπολογισμός Υπουργείου Εργασίας – Έλλειψη κοινωνικού οράματος και πολιτικών για αντιμετώπιση του κινδύνου φτώχειας, μείωσης του χάσματος των εισοδημάτων και του προβλήματος της στέγης
Βασικά χαρακτηριστικά και αυτού του προϋπολογισμού τα πιο πάνω, αφού η απουσία πολιτικών πρόληψης και στήριξης των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων καθώς και των εργαζομένων, είναι εκκωφαντική.
Η Κύπρος εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ με τη μεγαλύτερη αύξηση της φτώχειας, είμαστε μεταξύ των πρώτων στην Ε.Ε. στην κοινωνική ανισότητα. Το ποσοστό των εργαζόμενων φτωχών (δηλαδή των νοικοκυριών με πολύ χαμηλά εισοδήματα που δεν μπορούν να αποπληρώσουν λογαριασμούς και δάνεια) έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια ώρα η μακροχρόνια ανεργία και η ανεργία ανάμεσα στους νέους εξακολουθούν να βρίσκονται σε πολύ ψηλά επίπεδα. Η μερική απασχόληση αυξάνεται συνεχώς, η μείωση των μισθών δεν έχει αποκατασταθεί, οι εργασιακές σχέσεις έχουν απορρυθμιστεί και τα εργασιακά δικαιώματα έχουν καρατομηθεί.
Επαναλαμβάνουμε τις προτάσεις μας:
- Νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των εργοδοτών για εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
- Διασφάλιση ελάχιστων όρων απασχόλησης για όσους εργαζόμενους δεν καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των εργαζόμενων φτωχών.
- Μέτρα οικογενειακής πολιτικής που να στηρίζουν τα νεαρά χαμηλόμισθα ζευγάρια.
- Επανασχεδιασμό της στεγαστικής πολιτικής με τρόπο που να στηρίζονται πραγματικά οι οικογένειες που δυσκολεύονται να αποκτήσουν στέγη.
- Επενδύσεις από το κράτος σε υποδομές κοινωνικής προστασίας και στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
- Μελέτη για κατάργηση του πέναλτι του 12% στους χαμηλοσυνταξιούχους και στους εργαζόμενους σε βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
- Δημιουργία νέας ξεχωριστής νομοθεσίας για τα άτομα με αναπηρίες, που να συνάδει με τις αρχές της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα ΑμεΑ.
Β. Θέματα σε Κοινοβουλευτικές Επιτροπές
Σχέδιο Εστία – Επιτροπή Οικονομικών
Επαναβεβαιώθηκε αυτό που αρχικά είχαμε εντοπίσει, ότι δηλαδή εκ προοιμίου ένα μεγάλο μέρος των δανειοληπτών δεν θα μπορούν να ενταχθούν στο Σχέδιο Εστία, δεν είναι επιλέξιμοι. Δυνητικά, ο μέγιστος αριθμός των δανειοληπτών που θα μπορούν να μπουν στο σχέδιο είναι 15000. Το σίγουρο είναι ότι θα είναι πιο λίγοι αυτοί που θα επιλεχθούν. Τα κριτήρια που καθορίζονται από την κυβέρνηση καλύπτουν και στρατηγικούς κακοπληρωτές. Όλα αυτά επιβεβαίωσε και η τοποθέτηση του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων, ο οποίος σε μια άνευ προηγουμένου τοποθέτηση κατήγγειλε ότι πρόκειται για ένα άδικο σχέδιο, το οποίο θα επιφέρει κοινωνική αναστάτωση και δεν εξυπηρετεί τις ευάλωτες ομάδες. Υπέδειξε πως αποτελεί επιδότηση στις τράπεζες τις οποίες έχουμε ήδη επιδοτήσει με πολλά δισεκατομμύρια. Όλα αυτά χωρίς η κυβέρνηση να μπει στον κόπο να ζητήσει την άποψη του.
Και όλα αυτά, για ένα Σχέδιο πάνω στο οποίο πιάστηκαν πολιτικές δυνάμεις ως το άλλοθι για να υπερψηφίσουν τον Ιούλιο του 2018 όλα τα νομοσχέδια που αφορούν εκποιήσεις αδιάκριτα αν πρόκειται για κύρια κατοικία ή μικρή επαγγελματική στέγη.
Ψηλά ενοίκια – Επιτροπή Εσωτερικών
Καταθέσαμε εισήγηση και υιοθετήθηκε από την πλειοψηφία της Επ. Εσωτερικών για συζήτηση του έκρυθμου θέματος των ψηλών ενοικίων παγκύπρια (και ιδιαίτερα στη Λεμεσό), καθώς αυτά προκαλούν προβλήματα στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, που δεν μπορούν να βρουν μια αξιοπρεπή στέγη. Το φαινόμενο είναι απόρροια του οικονομικού μοντέλου που εφαρμόζει η Κυβέρνηση, ιδιαίτερα σε σχέση με την παραχώρηση υπηκοοτήτων, καθώς και της ανυπαρξίας ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και τα νέα ζευγάρια.
Εγκλωβισμένοι Αγοραστές – Επιτροπή Νομικών
Το θέμα επανειλημμένα από το 2015 έχει συζητηθεί μετά που το ΑΚΕΛ προκάλεσε την συζήτηση. Βέβαια από τότε αντιμετωπίζουμε σταθερά την άρνηση της Κυβέρνησης για λύση του προβλήματος. Με αυτά ως δεδομένα και επειδή οσμιζόμαστε την προσπάθεια κάποιων να κωλυσιεργήσουν την προσπάθεια έχουμε εισηγηθεί ως ΑΚΕΛ και έγινε αποδεκτό να συσταθεί υποεπιτροπή της Επιτροπής Νομικών που σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία και το Κτηματολόγιο να συζητήσει διάφορες παρατηρήσεις που ενδεχομένως να προκύπτουν στις προτάσεις νόμου σε μια προσπάθεια μέχρι τις 28 Νοεμβρίου που θα ξανασυζητηθεί, να έχουμε ενώπιον μας ένα τελικό προϊόν για να πάμε πλέον στις Κοινοβουλευτικές μας Ομάδες. Όλη αυτή η προσπάθεια γίνεται, ελπίζοντας ότι αυτή τη φορά δεν θα έχουμε ξανά μπροστά μας το ίδιο τσουνάμι αντιδράσεων και άρνησης από την κυβέρνηση.
Κάρτα Φιλάθλου – Επιτροπή Νομικών
Έχοντας υπόψη την κακή εικόνα που παρουσιάζουν τα γήπεδα και εν γένει οι αθλητικοί χώροι σε σχέση με την προσέλευση φιλάθλων, καθώς και πρόσφατες πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται αναφορικά με την κάρτα φιλάθλου, προχωρήσαμε ως ΑΚΕΛ στην εγγραφή αυτεπάγγελτου θέματος για την αξιολόγηση της εφαρμογής του μέτρου της κάρτας φιλάθλου και άλλων προνοιών του συναφούς νόμου.
Κλείσιμο υποκαταστημάτων Συνεργατικής την συμφωνία Ελληνικής Τράπεζας και Κυβέρνησης – Επιτροπή Ελέγχου
Ζητήσαμε από τον Υπουργό Οικονομικών να προβληματιστεί και να μελετήσει τρόπους για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από το κλείσιμο των υποκαταστημάτων της Συνεργατικής, αφού εντοπίζουμε ότι αυτά επηρεάζουν κατοίκους της υπαίθρου και άλλων απομακρυσμένων περιοχών. Δυστυχώς, η απάντηση που πήραμε ήταν «αν ήταν στο χέρι μου θα έκλεινα και άλλα υποκαταστήματα».
Μια άκρως αποκαλυπτική τοποθέτηση για τις προτεραιότητες και τις πολιτικές της Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού. Αν ήταν να λύσει τα προβλήματα των τραπεζών θα έτρεχε με ταχύτητα φωτός. Έκαναν μια κάκιστη συμφωνία ξεπουλώντας τον Συνεργατισμό με κρατική επιδότηση και με θράσος παραπλανεί, προσπαθώντας να μετατοπίσει το θέμα αλλού, για να καλύψει τη γύμνια της και για να αποφύγει την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Σχέδιο Αειφόρου Ανάπτυξης του Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα – Επιτροπή Περιβάλλοντος
Παρουσιάστηκε το Σχέδιο όπως αυτό εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο την 1η Νοεμβρίου 2018. Το Σχέδιο υπόκειται, βεβαίως, σε τελική έγκριση όταν θα είναι έτοιμο το τοπικό σχέδιο των Κοινοτήτων περί τα τέλη του 2019. Άρα δεν είναι οριστικό. Ως ΑΚΕΛ εκτιμούμε ότι θα πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή, για να εξυπηρετηθούν και οι κάτοικοι της περιοχής και το περιβάλλον. Δυστυχώς, η κυβέρνηση παρά τις δεσμεύσεις της, δεν έχει ακόμη ολοκληρωμένη πρόταση.
Το σύνολο της κοινοβουλευτικής δραστηριότητας, πρωτοβουλιών και προτάσεων της Ομάδας του ΑΚΕΛ, μπορείτε να το βρείτε συνολικά στην σελίδα μας στο facebook https://www.facebook.com/TeamAKEL/ και στην ιστοσελίδα του ΑΚΕΛ www.akel.org.cy
15 Νοεμβρίου 2018