Υπόμνημα ΑΚΕΛ για στήριξη του τουρισμού
Οι επιπτώσεις στο τουρισμό παγκοσμίως λόγω πανδημίας αναμένονται τεράστιες. Έως 75 εκ. θέσεις εργασίας τέθηκαν σε άμεσο κίνδυνο (WorldTravel&TourismCouncil). Δεδομένης της σπουδαιότητας του τουρισμού στην οικονομία της χώρα μας, αγγίζει το 15% του ΑΕΠ, χρειάζεται να μελετηθούν μέτρα στήριξης του για αντιμετώπιση της κρίσης και γρήγορης επανάκαμψης.
Σε μια προσπάθεια να συμβάλουμε ως ΑΚΕΛ με προτάσεις, καταθέτουμε μια δέσμη ιδεών/εισηγήσεων.
Η φιλοσοφία τους βασίζεται στα συμπεράσματα της Μελέτης για το Τουρισμό που εκπονήσαμε σχετικά πρόσφατα στην οποία υπογραμμιζόταν η ανάγκη όπως ο τουρισμός αντιμετωπίζεται ως μέρος και άρρηκτα συνδεδεμένος με τη γενικότερη οικονομική ανάπτυξη. Ο τουρισμός μπορεί είναι η «βαριά βιομηχανία» της χώρας αλλά παραμένει πάντα πολύ «εύθραυστος» σε απότομους κλυδωνισμούς και μεταπτώσεις λόγω εξωγενών παραγόντων. Είναι για αυτό που είχαμε προτείνει ότι χρειάζεται συνεχής προσπάθεια για αειφόρο τουρισμό, βασισμένο στην ποιότητα του προϊόντος και των υπηρεσιών ώστε να είναι ανθεκτικός, να εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου αν είναι δυνατό και να μην είναι δέσμιος των μεγάλων συμφερόντων εντός και εκτός Κύπρου. Κυρίως να μπορεί να διανέμει τα οφέλη και τον πλούτο που παράγει όσο το δυνατό πιο δίκαια σε ολόκληρη την κοινωνία.
Παραδοχές του προβλήματος
- Η κρίση με το κορονοϊό έχει πλήξει σε τεράστιο βαθμό όχι μόνο το τουρισμό σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό βεβαίως επίπεδο αλλά και την οικονομική ανάπτυξη.
- Λόγω της φύσης του προβλήματος δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει με σιγουριά πότε θα τελειώσει αυτή η κρίση και το μέγεθος των συνεπειών στον τουρισμό.
- Ακόμα και στις χώρες που διαφαίνεται ότι θα εξέλθουν πρώτες από την πανδημία ή θα έχουν σε έλεγχο τα κρούσματα όπως είναι π.χ η Γερμανία, Ελβετία, Αυστρία, Βέλγιο, Δανία κ.λπ δεν έχει ξεκαθαρίσει ποια θα είναι η στάση τους σχετικά με τους κανόνες ή τυχόν περιορισμούς στην ταξιδιωτική κίνηση εντός και εκτός των χωρών τους.
- Όσο το πρόβλημα με τον ιό συνεχίζει να υφίσταται, δεν θα είναι ξεκάθαρο το τοπίο σχετικά με τους περιορισμούς και τις απαιτήσεις για μέτρα υγιεινής που πρέπει να λαμβάνονται για τα ταξίδια, τις μετακινήσεις, τη διαμονή κλπ, ενώ εννοείται ότι ούτε για τις αεροπορικές εταιρίες δεν έχουν θεσπιστεί κανόνες ή πρωτόκολλα λειτουργίας.
- Κρίσιμο ζήτημα είναι ότι ενόσω δεν εξαλείφεται το πρόβλημα με τον ιό ή δεν τίθεται σε πλήρη έλεγχο, δεν μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στους ανθρώπους για να ταξιδέψουν όπως πριν μαζικά σε άλλες χώρες και προορισμούς για τουρισμό.
- Πέραν τούτου υπάρχουν και οι σοβαρές συνέπειες στα νοικοκυριά και γενικότερα στις οικονομίες των χωρών λόγω της πανδημίας που θα επηρεάσουν τόσο την τουριστική κίνηση όσο και την τουριστική δαπάνη σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.
Με αυτά ως δεδομένα αναμένεται ότι ο επηρεασμός θα είναι μεγάλος για την Κύπρο. Οι εκτιμήσεις του Υφυπουργείου Τουρισμού μιλούν για μείωση 60-70 % στην καλύτερη περίπτωση. Οι αρνητικές επιπτώσεις εννοείται ότι θα επηρεάσουν ολόκληρη την οικονομική δραστηριότητα.
Σε ποιες κατευθύνσεις χρειάζεται να επικεντρωθούν οι προσπάθειες αυτή τη περίοδο
Επειδή αντικειμενικά για την καλοκαιρινή περίοδο που είναι αμέσως μπροστά μας η έκβαση και το εύρος του επηρεασμού στον τουρισμό από το εξωτερικό δεν θα εξαρτηθεί τόσο από τις ενέργειες και τα μέτρα που θα παρθούν από την Πολιτεία λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας που δημιουργείται από τις συνθήκες, θα ήταν πιο παραγωγικό να επικεντρωθούμε κυρίως στο τι χρειάζεται να γίνει από τώρα ώστε να είναι πιο εφικτό να επανακάμψει ο τουρισμός από το εξωτερικό μετά την καλοκαιρινή περίοδο που είναι πιο πιθανό να είναι καλύτερες οι συνθήκες.
Επειδή λοιπόν απουσιάζουν εκείνες οι αντικειμενικές συνθήκες που να επιτρέπουν αισιοδοξία για έλευση σημαντικού αριθμού τουριστών με οποιοδήποτε τρόπο, θα ήταν πιο εποικοδομητικό στο παρόν στάδιο να επικεντρώσουμε τη προσπάθεια μας σε δύο κατευθύνσεις/στόχους:
- Στην ανάγκη άμεσου επανασχεδιασμού της τουριστικής μας πολιτικής με δεδομένη την έκρυθμη κατάσταση που σοβεί και στην καλύτερη δυνατή προετοιμασία για προσέλκυση και φιλοξενία τουριστών μέσα στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις όπως δημιουργούνται.
- Να δώσουμε έμφαση στον εγχώριο τουρισμό με στόχο τη λειτουργία όσο το δυνατόν περισσότερων τουριστικών επιχειρήσεων για να κρατηθούν ζωντανές, για διαφύλαξη των θέσεων εργασίας αλλά και για να είναι σε ετοιμότητα να φιλοξενήσουν τουρίστες «της τελευταίας στιγμής».
Μέτρα/εισηγήσεις για επίτευξη κάθε στόχου
Α)Επανασχεδιασμός πολιτικής τουρισμού στη βάση των νέων συνθηκών
– Επιβάλλεται η εκπόνηση ενός έκτακτου σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης που να χαρακτηρίζεται από την ανάγκη η Κύπρος να είναι πρωτοπόρα όταν και μόλις επιτραπεί η επανεκκίνηση των τουριστικών μετακινήσεων. Προς τούτο χρειάζεται να αναθεωρείται τακτικά και να χαρακτηρίζεται από ευελιξία για προσαρμογές με τα γρήγορα μεταβαλλόμενα δεδομένα.
Κύριοι Άξονες του Σχεδίου πρέπει να είναι:
– Ασφάλεια και Υγεία :Στο αμέσως χρονικό διάστημα να τεθεί ως στόχος η Κύπρος το συντομότερο δυνατόν να μπορεί να ικανοποιήσει τις νέες, υψηλές απαιτήσεις για τις συνθήκες υγιεινής ώστε να εμπεδωθεί το αίσθημα ενός υγειονομικά ασφαλούς προορισμού. Αυτός ο στόχος είναι κορυφαίος και απαιτεί ολοκληρωμένο κεντρικό σχεδιασμό που ξεκινά αλλά και αφορά το ίδιο το κράτος:
1ο χρειάζεται ενίσχυση των δημοσίων υποδομών υγείας για πολίτες και επισκέπτες στη χώρα μας και η διατήρηση τους σε ψηλό επίπεδο.
2ο επιδίωξη για έκδοση ενός πιστοποιητικού σχετικά με τον COVID-19 κατά την είσοδο και έξοδο από την χώρα.(Υπάρχει ήδη συζήτηση στην ΕΕ για «ταξιδιωτικό πρωτόκολλο»).
3ο εκπόνηση μιας ολιστικής υγειονομικής και λειτουργικής προσέγγισης με θέσπιση κανόνων/προτύπων όχι μόνο για τουριστικούς χώρους αλλά και υπηρεσίες που σχετίζονται με τουρισμό (αεροδρόμια, συγκοινωνίες, μουσεία, εμπορικά κέντρα, αθλητικοί χώροι, υπηρεσίες Δήμων/Δημοσίου, κοινοί χώροι όπου συνωστίζεται κόσμος). Προς τούτο να συσταθεί μόνιμη ομάδα ειδικών επιστημόνων οι οποίοι συστηματικά να μελετούν και προβαίνουν σε εκτίμηση κινδύνου λόγω COVID-19, για να καθοδηγεί εκδίδοντας οδηγίες για μέτρα υγιεινής, ενιαία και καθολικά εφαρμοστέα. Αυτά δυνατό να είναι:
- αυστηρότατοι έλεγχοι με τη χρήση της τεχνολογίας σε αεροδρόμια, συγκοινωνίες,
- συχνή εξέταση του προσωπικού για COVID-19 και σχετική ενημέρωση και εκπαίδευση του προσωπικού,
- ενημέρωση των τουριστών και παροχή βοήθειας προς τήρηση των κανόνων/μέτρων,
- πρόσβαση σε αντιβακτηριδιακό εξοπλισμό,
- τακτικές απολυμάνσεις κοινόχρηστων χώρων,
- τοποθέτηση ειδικών ιονιστών αέρα, δημιουργία νέων, περισσότερων κοινόχρηστων χώρων στα ξενοδοχεία για αποφυγή συνωστισμού.
Κίνητρα/Στήριξη: Το κράτος χρειάζεται να δώσει κίνητρα σε αυτούς που θα προχωρήσουν σε αυτές τις αναπροσαρμογές στα κτήρια, στις διαδικασίες, στον εξοπλισμό και στο προσωπικό τους για να συμβαδίσουν με τις νέες ανάγκες και πρότυπα για τις συνθήκες υγιεινής. Προς τούτο να επιδιωχθεί συντονισμένα η εξασφάλιση Ευρωπαϊκών κονδυλίων μέσω διαρθρωτικών ή/και άλλων ταμείων για επιχορήγηση τουριστικών μονάδων.
-Πολιτική Προώθησης της Κύπρου ως «Ασφαλής Υγειονομικά Προορισμός»: Ταυτόχρονα με τα μέτρα πιο πάνω να προετοιμαστεί μια διαφορετική, επιθετική διαφημιστική καμπάνια η οποία θα εστιάζει, εκτός των άλλων, στο θέμα της υγείας και ασφάλειας των επισκεπτών στον τόπο μας προβάλλοντας τον ως ασφαλή υγειονομικά προορισμό. Αυτό να γίνει στο σωστό χρόνο, όταν οι συνθήκες θα ευνοούν πλέον τις τουριστικές μετακινήσεις και να είναι προσανατολισμένη να προσελκύσει τουρίστες από τις χώρες εκείνες που θα επιτρέπουν πρώτες τα ταξίδια. Παράλληλα αυτή η καμπάνια χρειάζεται να είναι προσανατολισμένη στη διαδικτυακή προβολή της Κύπρου, σε μεγάλα ενημερωτικά δίκτυα του εξωτερικού με διοργάνωση επισκέψεων από προβεβλημένους δημοσιογράφους και κάλυψη εξειδικευμένων εκδηλώσεων κ.λπ σε Μέσα Μαζικής Δικτύωσης που έχουν μεγάλη απήχηση, με στόχο να προσελκύονται και τουρίστες που επιλέγουν μόνοι τους ώστε σταδιακά να επέλθει όσο το δυνατό απεξάρτηση από τους οργανωτές ταξιδιών αλλά και από τις 2-3 χώρες προέλευσης από τις οποίες σήμερα εξαρτούνται οι αφίξεις.
Προϋπολογισμός/Κονδύλια: Προς επίτευξη τούτου τα κονδύλια για διαφήμιση όχι μόνο δεν πρέπει να μειωθούν από την κυβέρνηση, αλλά και να αυξηθούν αν κριθεί ότι χρειάζεται διότι η ανταπόδοση θα είναι μεγαλύτερη.
-Πολιτικές Αντιμετώπισης της Εποχικότητας: Η συσσώρευση τουριστών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, η οποία φτάνει στο 90% των ετήσιων αφίξεων, είναι διαχρονικά ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα. Ειδικότερα φέτος λόγω της πανδημίας προβάλλει η ανάγκη περισσότερο από ποτέ για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στοχεύοντας στους Φθινοπωρινούς μήνες και τους μήνες του Χειμώνα και Άνοιξης του 2021. Αυτό θα επιτρέψει να σμικρυνθούν οι αρνητικές επιπτώσεις στο φετινό καλοκαίρι, ειδικότερα αν η κατάσταση μέχρι τότε με την πανδημία δώσει στον κόσμο τις συνθήκες για διακοπές μετά τον εγκλεισμό τους. Ο παράγοντας του ήπιου κλίματος είναι το ενθαρρυντικό στοιχείο που επιτρέπει και υποχρεώνει να επενδύσουμε στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που θα φέρει πολλαπλά οφέλη. Έχουμε δώσει με λεπτομέρεια συγκεκριμένες εισηγήσεις ως Κόμμα στη μελέτη μας προς επίτευξη τούτου. Σε αυτή τη συγκυρία χρειάζεται επικέντρωση και επένδυση σε συγκεκριμένες δράσεις και τομείς για όσο το δυνατό πιο άμεση και αποτελεσματική ανάπτυξη τους με σκοπό την αξιοποίησή τους μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Οι τομείς θα μπορούσε να ήταν:
- Κίνητρα για ανάπτυξη του εξειδικευμένου και του εναλλακτικού τουρισμού, π.χ. αθλητικού, ιατρικού, αρχαιολογικού, συνεδριακού, με επένδυση σε έργα υποδομών αλλά και στοχευμένα προγράμματα προσέλκυσης.
- Κίνητρα για ανάπτυξη του τουρισμού υπαίθρου. Με εκπόνηση τολμηρών προγραμμάτων που θα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στη τόνωση τουριστικής και επαγγελματικής ζωής στην ύπαιθρο.
Κρατική Στήριξη: Σε αυτή τη κατεύθυνση να δοθούν γενναιόδωρα κίνητρα και επιχορηγήσεις.
- Για να ολοκληρωθεί η δέσμη πολιτικών και δράσεων που χρειάζεται να εφαρμοστεί αυτό το διάστημα ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για προσέλκυση τουριστών μετά τη καλοκαιρινή περίοδο, πρέπει αυτές να συνοδευτούν από ορισμένες παράλληλες δράσεις:
- Re–Branding-υγειονομικά ασφαλής προορισμός:
ενσωμάτωση στην αντίληψη που θέλουμε να υπάρχει για την Κύπρο, στην ταυτότητα της Κύπρου ως προορισμού δηλαδή, να προστεθεί το υγειονομικά ασφαλής προορισμός και το οποίο να διαφημιστεί με κατάλληλες προωθητικές ενέργειες-πολιτικές.
- Απλοποίηση-επιτάχυνση διαδικασίας έκδοση βίζας για επισκέπτες τρίτων χωρών. Όταν αντιμετωπιστεί η πανδημία, μπορεί να προσφέρει σημαντική βοήθεια και επιπρόσθετη αξία αυτή η παράμετρος, ειδικά για την απεξάρτηση από συγκεκριμένες χώρες προέλευσης και οργανωτές ταξιδιών.
- Δημιουργία Μόνιμου Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων για τον Τουρισμό. Έχει ξεκαθαρίσει ότι είναι επιβεβλημένη στον πάντα «εύθραυστο» τομέα του τουρισμού η άμεση και συγκροτημένη απάντηση στις κρίσεις.
Β)Εξειδικευμένο Σχέδιο Άμεσης Ενίσχυσης Εγχώριου Τουρισμού
Είναι παραδεκτό ότι δεν είναι ρεαλιστικός στόχος να ταξιδέψουν το καλοκαίρι στη χώρα μας τέτοιοι αριθμοί τουριστών που να μπορούν να κρατήσουν έστω ζωντανή τη ξενοδοχειακή βιομηχανία με ότι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις του κλάδου, τους χιλιάδες εργαζόμενους και γενικά την οικονομία.
Είναι για αυτό που επιβάλλεται να αναζητηθούν άμεσες εναλλακτικές λύσεις για το καλοκαίρι ώστε να μειωθεί ο αρνητικός αντίκτυπος αλλά και να παραμείνει σε εγρήγορση η βιομηχανία για να προετοιμάσει το έδαφος για την επόμενη μέρα. Ως προσφορότερη λύση που μπορεί να δώσει αξιόπιστη διέξοδο και αμοιβαία οφέλη για όλους προβάλλει η δυνατότητα και προοπτική για ουσιαστική αξιοποίηση του εγχώριου τουρισμού. Αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου εύκολο ούτε απλό εγχείρημα, το οποίο για να έχει ουσιαστικές πιθανότητες επιτυχίας απαιτεί το σωστό σχεδιασμό του και θαρραλέα μέτρα ενθάρρυνσης.
Εννοείται ότι δεν μπορεί να είναι η λύση στο πρόβλημα αλλά προκύπτει ως επιτακτική τόσο για να διατηρηθεί σε λειτουργία η βιομηχανία, όσο και για να δοθεί χρόνος για να προετοιμαστεί η επανεκκίνηση. Την ίδια ώρα φαίνεται ότι οι πλείστες χώρες θα στραφούν σε ανάλογες λύσεις, αφού λόγω της πανδημίας επικρατεί έντονη «εσωστρέφεια» στον κόσμο που αναγκάζει τον προσανατολισμό στον εσωτερικό τουρισμό.
Για τη χώρα μας μια τέτοια επιλογή μόνο οφέλη μπορεί να έχει. Είμαστε μια χώρα με χαμηλή αναλογία εγχώριου και εξωτερικού τουρισμού, γύρω στο 5% με 95%, με περιθώρια για να αναπτυχθεί ο εγχώριος τουρισμός συμβάλλοντας όχι μόνο φέτος αλλά και μακροπρόθεσμα. Υπάρχουν συνθήκες που ευνοούν αυτή την προοπτική π.χ δεν φαίνεται να υπάρχει επιθυμία για διακοπές στο εξωτερικό.
Δεν θα πρόκειται όμως για ένα απλό και εύκολο εγχείρημα. Χρειάζεται να γίνει σωστός και έγκαιρος σχεδιασμός και να δοθούν γενναιόδωρα και στοχευμένα κίνητρα από το κράτος.
Καταρχήν χρειάζεται να συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις για να υπάρξουν οι συνθήκες:
- Ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών για τόνωση του εσωτερικού τουρισμού. Εάν μειωθούν μισθοί και συντάξεις εννοείται ότι θα περιοριστεί η όποια δυνατότητα δαπάνης για διακοπές και τα όποια κίνητρα δοθούν θα αποτύχουν.
- Οι τιμές των πακέτων διαμονής και παρεχόμενων υπηρεσιών να χαμηλώσουν σε σχέση με προηγούμενα χρόνια για να είναι προσβάσιμες στα νοικοκυριά.
Απαραίτητα όμως χρειάζεται να δοθούν ουσιαστικά κίνητρα. Το Υφυπουργείο Τουρισμού προσανατολίζεται σε δράσεις όπως τις «Μικρές Αποδράσεις» (3ήμερα πακέτα) και διοργάνωση μονοήμερων εκδρομών προσφέροντας καλύτερες τιμές μετά από συμφωνίες με ξενοδόχους-παρόχους. Καλοδεχούμενα, αλλά δεν είναι ικανοποιητικά. Δεν απαντούν στο μεγάλο πρόβλημα.
Κίνητρα για Επιχορήγηση Κοινωνικού Τουρισμού
Ο κοινωνικός τουρισμός έχει πολλά να προσφέρει και ήταν πάντα στις εισηγήσεις μας. Μελετήσαμε τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόστηκε επί διακυβέρνησης Χριστόφια και εκτιμούμε ότι στην ίδια λογική είναι προσφορότερο να λειτουργήσει και σήμερα και να αποδώσει διότι βασίζεται στη λογική της επιχορήγησης του ιδίου του δικαιούχου με ένα ποσό όποτε και όπου το χρησιμοποιήσει και όχι των ξενοδόχων, κάτι που θα επιτρέψει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ξενοδόχων για να προσελκύσουν τους δικαιούχους, κάτι που θα σπρώξει γενικά τις τιμές προς τα κάτω που είναι ζητούμενο. Σήμερα μπορεί να χρειάζεται να καλύψει περισσότερες ομάδες δικαιούχων και να δοθούν ελαφρώς ψηλότερα οικονομικά κίνητρα για να είναι ελκυστικό.
Τι ίσχυσε το 2009: δικαιούχοι ήταν οι λήπτες δημόσιου βοηθήματος, οι συνταξιούχοι και άτομα με αναπηρίες. Το ανώτατο ποσό επιχορήγησης ανά διανυκτέρευση ήταν 45 ευρώ για τον αιτητή, 45 για σύζυγο, 23 ευρώ για εξαρτώμενο 2-12 χρονών και 34 ευρώ για εξαρτώμενο άνω των 12 χρονών για όσους εγκρίνονταν και κάλυπτε μέχρι και 5 διανυκτερεύσεις σε ένα ξενοδοχείο. Η επιχορήγηση δεν μπορούσε να ξεπεράσει τα πραγματικά έξοδα ενώ αν αυτά ξεπερνιούνταν καλυπτόταν η διαφορά από τον δικαιούχο. Όσοι εγκρίνονταν λάμβαναν επιστολή από το Υπουργείο Εργασίας με το εγκεκριμένο ποσό που παρουσίαζαν στο ξενοδοχείο επιλογής τους.
Εισήγηση : Σήμερα με στρογγυλοποιημένα τα ποσά προς τα πάνω, δηλαδή 50-50-30-40 ευρώ για κάθε άτομο της οικογένειας του δικαιούχου και με τη συμπερίληψη και άλλων δικαιούχων πέραν των συνταξιούχων, των ΑΜΕΑ, και των δικαιούχων Ε.Ε.Ε, όπως για παράδειγμα οι λήπτες ανεργιακού επιδόματος ή ειδικού ανεργιακού επιδόματος, μονογονεϊκές οικογένειες, φοιτητές και χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι. Αντί τούτου, θα μπορούσε να τεθεί ένα γενικό εισοδηματικό όριο και όσοι λαμβάνουν εισοδήματα, (μισθούς ή συντάξεις ή επιδόματα) κάτω από αυτό να θεωρούνται δικαιούχοι. Από αυτό μπορεί να επωφεληθούν και κατηγορίες εργαζομένων που έχουν σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος της κρίσης και είναι χαμηλόμισθοι όπως νοσηλευτικό προσωπικό, προσωπικό υπεραγορών, διανομής φαγητού, εργάτες υγειονομείου, σκυβάλων κ.λπ.
Ως εισήγηση είναι εκτός από τα ξενοδοχεία να περιληφθούν και μονάδες που πληρούν ορισμένα κριτήρια για τουρισμό αναψυχής στην ύπαιθρο ώστε να στηριχτεί έμπρακτα και αυτή η πτυχή.
Ένα ζήτημα που χρειάζεται να ληφθεί υπόψη είναι να αποφευχθεί η μάζα των δικαιούχων να χρησιμοποιήσουν το κίνητρο στα μέσα Αυγούστου. Γι’ αυτό θα μπορούσε να γίνει πρόβλεψη ότι όσοι κάνουν χρήση του δικαιώματος το πρώτο 20ήμερο Ιουλίου και στο τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτέμβρη να δικαιούνται μεγαλύτερης επιχορήγησης (π.χ 15%)
Επίσης θα μπορούσε να εξεταστεί να γίνει μια 2η κατηγορία δικαιούχων στην ίδια φιλοσοφία με μεσαία εισοδήματα οι οποίοι όμως να δικαιούνται το 50% της επιχορήγησης.
Είναι κατανοητό ότι πρόκειται για μεγάλη δαπάνη από πλευράς του κράτους αλλά θα αντισταθμιστεί από τα οφέλη του μη κλεισίματος της πλειοψηφίας των ξενοδοχείων και της ανάγκης κρατικής στήριξης τους απευθείας, της μη απόλυσης της μάζας των ξενοδοχοϋπαλλήλων για τους οποίους θα χρειαστούν επιδόματα ανεργίας σε αντίθετη περίπτωση, ενώ την ίδια ώρα θα δοθεί πνοή στην οικονομία μέσω της αύξησης της κατανάλωσης. Παράλληλα η ξενοδοχειακή βιομηχανία θα αναγκαστεί να εφαρμόσει άμεσα ορισμένα μέτρα υγιεινής ενώ θα προετοιμαστεί με βάση το γενικό σχεδιασμό μεσοπρόθεσμα στο θέμα αυτό αλλά και σε ετοιμότητα για τουρίστες «της τελευταίας στιγμής».
Ως δικλείδα ασφαλείας για να αποφευχθούν φαινόμενα ασυδοσίας από μέρους των ξενοδόχων όσον αφορά διάφορες κρατικές επιχορηγήσεις ή κίνητρα που θα δοθούν άμεσα ή έμμεσα, να μπορεί να καθοριστεί ένας γενικός κανόνας ότι η στήριξη των επιχειρήσεων τουριστικού τομέα μέσω των κρατικών κινήτρων/επιχορηγήσεων θα συνδυαστεί απαραίτητα με το κριτήριο μη απολύσεων προσωπικού αλλά και εφαρμογής της Συλλογικής Σύμβασης στο κλάδο.
Σημείωση: χρειάζεται να γίνει συγκεκριμένη κοστολόγηση των πακέτων, η οποία μπορεί να υπολογιστεί ανάλογα με τις ομάδες πληθυσμού που θα δικαιούνται των πακέτων.
Κ.Ε. ΑΚΕΛ